Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Stichting voor een wadje.  (gelezen 14244 keer)

Chris2412

• Offline Offline
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Stichting voor een wadje.
« Gepost op: 25 May 2011, 20:06:58 »
Goedenavond.

In navolging van een geopende discussie over het bewaren van een een wadloper , open ik diit topic.
Voordat er concrete stappen worden ondernomen ben ik eens benieuwd of mensen uberhaupt wel interesse hebben in het bewaren en eventueel doneren van een bovengenoemde stichting.

Tevens laat ik de vraag rondgaan aan iedereen om eens te weten te komen wat men eigenlijk een schappelijk bedrag vind om donateur te kunnen worden van een stichting en wat daar tegenover moet staan vanuit het bestuur.
Over het bedrag open ik een poll op dit forum

LET OP

De stichting bestaat nog niet ,maar ik ga een rondkijken wat haalbaar is en kan zijn.
Het is geen goedkope actie en bestaan.

Ik zou er van uit willen gaan om 1 DH1 en 1 DH2 rijvaardig te houden en daarbij minimaal 1 DH2 als plukstel.

Groetjes Chris Rompelberg (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

5166

• Offline Offline
Re:Stichting voor een wadje.
« Reactie #1 Gepost op: 25 May 2011, 20:33:09 »
't maakt voor mij wel een verschil of het onder de vleugels gebeurt van bijvoorbeeld het NSM of SHD, want de zoveelste stichting erbij gaat het niet redden in Nederland en is dus zonde van m'n geld. Kijk maar eens naar de stichting mat '54 hoe moeilijk zij het hebben om het stel weer op de baan te rijden, hoe zonde dit ook is. De Stichting DE-III is echt overbodig, want zowel het NSM als de SHD hebben hier al een exemplaar van bewaard. Het is dat de Stibans bezig is zich zelf op te heffen, maar dit zou in mijn ogen wel dé stichting zijn die dit materieel zou moeten bewaren...

Groet, Edwin

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 May 2011, 20:57:41 »
Begin er niet aan.......

Het oprichten van een nieuwe Stichting wordt een gebed zonder einde..... Buiten de aanschafkosten, al kan je met goed onderhandelen misschien wel iets "voor weinig" op de kop tikken, komen de echte kosten pas: oprichten Stichting, stallingskosten, opslag reservedelen, transportkosten en het onvermijdelijke herstel/revisie, inbouw ATBvv, keurings- en toelatingskosten enz enz.
Geen Nedtrainwerkplaats zit hier op te wachten zolang je dit niet tegen commerciele kosten wil laten uitvoeren.......

Ongeveer 10 jaren na afvoer bij NS moet het stel compleet uit elkaar, van die termijn zijn dus al enkele jaren voorbij ! En dan komen de problemen pas goed: Het moet wel heel mooi lopen wil de DE-III 115 of de Mat 54 766 ooit nog zelf rijdend op de baan komen, die kans is bijzonder klein.
Hiermee wil ik die Stichtingen niet ontmoedigen, maar het is gewoon realiteit.
Ondertussen roest veel materieel, waaronder bovengenoemden, rustig verder en zien ze er, ondanks de goede bedoelingen en de vele vrije tijd welke erin gestoken is, er uit alsof ze 100 jaar onderhoud hebben gemist......

Bezin eer begin, is de tip !

(brand maar los....... :-\ )
Ook Engelse treinen zijn leuk

Gert1

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2011, 21:03:06 »
Volgens mij zien jullie even over het hoofd dat het Chris gelukt is een loc uit Frankrijk terug te halen.
Daar is heel wat organisatie- en improvisatietalent en doorzettingsvermogen voor nodig! 
Laten we blij zijn dat juist hij overweegt om nog eens zo'n huzarenstukje uit te halen.  (y)

mvg,
Gert

PS: Chris, je hebt een PB-tje.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2011, 21:10:03 »
tsja, terughalen is slechts het prille begin, en dat geld ook voor deze 2412.........

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 May 2011, 22:52:31 »
Niet om Chris ontmoedigen, maar de 2412 is eigendom van een club die al een onderkomen heeft, onderhoud kan plegen en voldoende geld heeft. Dat is wel een verschil met een nieuwe stichting die nog helemaal niets heeft, wat niet wegneemt dat het weer een mooie prestatie zou zijn als Chris het weer zou lukken 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2011, 22:53:20 »
ATB is geen probleem, ze hebben NG, alleen maar parameter pluggen ander software, en we hebben vv.

groet een ATB monteur.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2011, 22:56:20 »
Prima, een 2400 terughalen uit Frankrijk en die bij een gevestigde museumorganisatie stallen.
Maar voor een paar Wadjes zul je toch ook stallingsruimte moeten hebben (Lees: Huren van Prorail).
Het is niet meer zo als vroeger, dat men een museumorganisatie gedoogd op het terrein, betalen is het devies.
Alles wat ik nu zie is te amateuristisch, ook al is het een inventarisatie.
Kom eerst met een goed plan van aanpak, waarin de kosten voor de eerste 5 jaar vermeld staan.
Het NSM, de VSM, de STAR, enz kunnen zich redden omdat ze bevoegd zijn om hun eigen materieel te onderhouden.
De stichting Mat'54 mag dat niet en het is duidelijk waar die nu tegenaan loopt, helaas.
Voeg daar nog eens bij dat die SRV wagens, oh nee, Wadjes, waarschijnlijk niet zelfstandig op de hoofdbaan mogen rijden in verband met detectieproblemen. Dus ook weer kosten om een stel van A naar B te brengen

Het lijkt mij niet haalbaar eerlijk gezegd.

Groetend vanuit een warm en zeer droog Frankrijk
Henk Boshuyzen

cup-druc-han

• Offline Offline
  • Ns tijdperk V
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2011, 23:33:18 »
Ik ben er voor om een wadje te behouden....
Het zijn voor mij stellen met een verhaal.

Na de vorige opmerkingen vraag ik mij af:

Kan zo'n stel bijvoorbeeld dan ook bij een organisatie als vsm gestald worden?
Is er intresse vanuit het spoorwegmuseum een stel te bewaren?
Zou bijv. de FstM er niet een of meerdere willen overnemen ?

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V

Tjabbe Tjibsma

• Offline Offline
  • http://www.dieseltreinen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2011, 23:35:04 »
ATB is geen probleem, ze hebben NG, alleen maar parameter pluggen ander software, en we hebben vv.

groet een ATB monteur.

Vergeet dat maar, want alle spullen zijn er uit gehaald....

Chris2412

• Offline Offline
  • Machinist internationaal Lineas Nl
« Reactie #10 Gepost op: 26 May 2011, 00:23:54 »
Laat ik voor 1 ding heel duidelijk zijn.

Mijn intensie voor het terug halen van de 2412 was dat er een blauwe 2400 voor het nageslacht bewaard zou worden.
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om met prive geld een lok te gaan kopen. Ik weet dat er in nederland zeker 1 jongere stichting is die materieel koopt op prive gelden. Leuk voor hun als je ooit failliet verklaard wordt. Het enige wat je dan hebt is een hoop oud ijzer. (y) (y) (y) (y)
Daarom doe ik voorals nog vooronderzoek of het haalbaar is of niet.

Ik vraag dan ook diegene die negatief zijn of een mening hebben voorlopig hun mond te houiden.
Als ik geen actie had ondernomen in Frankrijk wie had dat dan wel gedaan?? ???

Oh ja hier in Nederland zitten de beste onderzoekers aan de kant en doen niets. Hetzelfde als met voetballen. De beste coach zit thuis achter de buis toch!! ???

Laat ik nu dan maar zeggen dat ik dinsdag al meer weet over de status van de wadjes en of er een bewaard gaat worden. ;D

Fijne nachtrust voor de treinliefhebbers en troost voor de mensen die meer verstand hebben van iets anders als van treintjes. (y)

Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 May 2011, 09:57:59 »
Mijn intensie voor het terug halen van de 2412 was dat er een blauwe 2400 voor het nageslacht bewaard zou worden. Als ik geen actie had ondernomen in Frankrijk wie had dat dan wel gedaan ?

Niemand misschien, maar was dat zo erg geweest. De VSM heeft al een heel nette en rijvaardige 2400, het NSM heeft ook al een 2400, welke onlangs nog statisch fraai is opgeknapt. Er is ook geen gele 2400 bewaard, en zo kennen de meeste lezers alhier dit loktype toch het beste !

Ik vraag dan ook diegene die negatief zijn of een mening hebben voorlopig hun mond te houiden.

Iedereen heeft een mening, dus zo maar verbieden hier je (negatieve, waarschuwende, of positieve) mening te geven is wel erg kort door de bocht.
Wees blij dat sommige meedenken, positief of negatief, er is in het verleden al genoeg fout gelopen omdat niemand zich er mee bemoeide !
Zo heb ik wel enige (lees ruim 25 jaar) ervaring bij het bewaren van "oud roest" met wisselend resultaat, en spreek dus enigzins uit ervaring........

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #12 Gepost op: 26 May 2011, 10:27:44 »
Iedereen heeft een mening, dus zo maar verbieden hier je (negatieve, waarschuwende, of positieve) mening te geven is wel erg kort door de bocht.

Chris verbiedt niets. Hij doet een vriendelijk verzoek. Dat is wat anders. Vragen of mensen die mening even voor zich willen houden, is in een topic als dit niet eens zo'n slecht idee. Mijn ervaring met dit soort voorstellen is dat de eerste pagina's in een dergelijke thread vrijwel geheel gevuld worden door mensen die zoveel mogelijk bezwaren opwerpen.

Alls je serieus een poging wil wagen iets te bewaren, en je hebt al credits op dat vlak verdiend, dan kan het geen kwaad eerst even de ontwikkelingen af te wachten en dan (afhankelijk van het resultaat) te reageren met opmerkingen als "goed gedaan"  of "dat had ik je van te voren ook wel kunnen vertellen..."

Niet geschoten is altijd mis. En daarnaast, het NSM had ook graag een wadloper gewild. Als Chris het NSM aan zijn zijde kan krijgen bij het bewaren van een wadje, dan biedt dat opeens veel meer mogelijkheden.

Eelco

Gert1

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 26 May 2011, 10:32:10 »
@Pewiam (Treinhobbijist): Dus "verbieden" is jouw intepretatie van het woord "vragen"?

::)

Gert

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #14 Gepost op: 26 May 2011, 10:42:51 »
Als er percé een Wadloper moet worden bewaard, gun ik jullie meer succes in Polen. Daar zijn enkele stellen opgekocht en gemoderniseerd. Als ze daar uitgedient zijn, loont het misschien de moeite om ze daar vandaan te halen.
Alhoewel, alle teksten, meters en opschriften moeten dan weer naar Nederlands worden vertaalt, uit het Pools.  :-\
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden