Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
30 July 2025, 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Eerste baan  (gelezen 4704 keer)

KoosDijk

• Gast
Eerste baan
« Gepost op: 25 February 2007, 16:04:28 »
Hallo,

Ik heb een tijdje boven een vel papier gezeten en dit baanmodel bedacht. Toen heb ik het uitgetekend in Trackplanner.

http://www.koosdijkstra.nl/baanplan.jpg

Wat vinden jullie hiervan? Graag opmerkingen en/of suggesties!

Groet,

Koos

WillemNS

• Gast
Re: Eerste baan
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2007, 16:22:44 »
Ziet er mooi uit, alleen denk ik dat je al snel het gevoel krijgt van rondjes rijden.
Behalve als je de buitenste baan neemt. Ik zou evt. nog een ander niveau maken, waar de trein heen kunnen gaan, zodat je toch niet dat gevoel krijgt.

Verder complimenten omdat het geen sporenspaghetti is.

Je bedoelt dit plaatje he?

KoosDijk

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2007, 16:26:47 »
Ziet er mooi uit, alleen denk ik dat je al snel het gevoel krijgt van rondjes rijden.
Behalve als je de buitenste baan neemt. Ik zou evt. nog een ander niveau maken, waar de trein heen kunnen gaan, zodat je toch niet dat gevoel krijgt.

Hmm, zoals een niveau onder mijn huidige niveau? Lijkt me een goed idee!

Verder complimenten omdat het geen sporenspaghetti is.
Dankje :)

Trouwens, vergeten te melden, ik heb wel iets van niveauverschil omdat de beide sporen 'boven in' de afbeelding over de buitenste baan gaan.

Groet,

Koos

WillemNS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2007, 17:11:47 »
Hallo Koos.

Ik bedoel dus een schaduwstation.
Een niveau onder je huidige waar je je treinen op kan stellen, en dat zorgt dat je geen gevoel krijgt van een rondje om de kerk.
De helling mag maximaal 3% zijn, maar als je geen goederentrein trekt met 20 wagens erachter mag het ook gerust 6 of zo zijn.

Hieronder een schetsje van je baan met een stukje naar beneden:

Hier een link:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplankoos.jpg
« Laatst bewerkt op: 25 February 2007, 17:22:26 door WillemNS »

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2007, 17:17:09 »
Hallo Koos,

Ik ben bang dat ik het niet zo'n goed plan vind.

- De hoogte kun je bijna niet overbruggen op zo'n korte afstand.

- Als je 1 keer met de klok mee rondrijdt, kun je de keerlus niet meer gebruiken.

- De opstelsporen in het station zijn erg kort. Ik denk dat je hier spijt van krijgt.

- Het nut van de rangeersporen is niet zo duidelijk.

Kun je eens vertellen wat je doel is? Wil je rijden met Nederlandse treinstellen of met lange Duitse goederentreinen? Ga je digitaal rijden of analoog (in verband met het automatiseren van de keerlus)? Ik neem verder aan dat de schaal H0 is. Wat zijn de precieze maten van je baan, en met welk railmateriaal wil je rijden? Heb je bezwaar tegen hoogteverschillen?

Ik vind het leuk om je op basis van jouw wensen wat verder te helpen in de goede richting.

David.

WillemNS

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2007, 17:21:28 »
@David, 2 hele (redelijk) lange sporen en 1 kleintje. Als hij een lokaalbaantje wil maken of een nederlands stads stadion kan dat toch?

Willem

KoosDijk

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2007, 17:36:35 »
Laat ik de vragen één voor één beantwoorden :P

- De hoogte kun je bijna niet overbruggen op zo'n korte afstand.

Hmm, het moet zo'n 10 cm hoog zijn gok ik, dat zou dan met een percentage van 5% 2 meter moeten kosten. Heen en terug. Je hebt dus gelijk.... Heb je een idee hoe ik dat kan oplossen?

- Als je 1 keer met de klok mee rondrijdt, kun je de keerlus niet meer gebruiken.

Ik kan nog twee extra wissels plaatsen, zodat je kunt wisselen naar beide banen. Bedankt voor de tip!

- De opstelsporen in het station zijn erg kort. Ik denk dat je hier spijt van krijgt.

Zoveel materieel heb ik niet, dus ik denk dat dat wel meevalt. De langste baan is de meest 'bovenste', die is volgens mijn programma 1 meter 60

Ik rij vooral met Duits materiaal, maar voornamelijk personenwagons. Ik ga digitaal rijden, en mijn schaal is inderdaad H0. De afmetingen van de tafel zijn 350 x 160 cm. Ik heb geen enkel bezwaar tegen hoogeverschillen, in tegendeel! :D

WillemNS: Okay, een soort rangeerterrein dus. Maar hoe wil je die treinen besturen als je ze niet ziet, omdat ze een niveau lager zitten? :). Ziet er trouwens wel netjes uit!

Alvast erg bedankt!

Groet,

Koos

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2007, 17:40:13 »
@Willem: Het bovenste spoor is ongeveer 125cm op het rechte stuk. (als de vlakken 50x50 zijn). Dan heb je nog twee spoortjes van 50 en 70cm, als je niet over de wissels heen wilt staan. Het onderste spoortje is ook maar 75cm, en is, nadat je eenmaal bent omgedraaid, niet meer bereikbaar.

Ik zou zelf meer lengte gebruiken, en bijvoorbeeld een diagonaal station in een flauwe boog leggen. Maar we zullen wel zien waar we uitkomen als Koos zijn wensen kenbaar heeft gemaakt!

David.

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2007, 17:44:42 »
Koos,

Dat is een flinke maat. Ik ben zelf bezig met een baan van 420x200, dus dat scheelt niet zo veel. Ik rij volgens een zuid-duits thema rond 1968.

Als je het leuk vindt kun je eens kijken hoe dat vordert op:

http://modelbaan.drail.nl

Ergens tegen het einde zie je een plaatje met het baanplan. Spreekt zoiets je aan, of is het te kaal?

David.

KoosDijk

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2007, 17:49:32 »
Koos,

Dat is een flinke maat. Ik ben zelf bezig met een baan van 420x200, dus dat scheelt niet zo veel. Ik rij volgens een zuid-duits thema rond 1968.

Ergens tegen het einde zie je een plaatje met het baanplan. Spreekt zoiets je aan, of is het te kaal?

Hmm, ziet er erg leuk uit. Toch maak ik me dan zorgen om je onzichtbare deel, want ik ben van plan het geheel met de hand te besturen, eventueel met elektrische wissels (al mijn wissels zijn nu nog handmatig). Hoe wil je de treinen goed aansturen zonder een computer, als je ze niet kunt zien?

WillemNS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2007, 17:54:38 »
Als ze elektrisch worden een wisselstraat besturing maken, zodat je kunt zien welke kant de wissel opstaat, en deze zo nodig ook kunt veranderen.
De kant welke de wissel op staat geeft licht, ik zal er wel eens en foto van maken bij mijn baan als je wilt.

Ik ben zelf van 15 centimeter lager uitgegaan voor mijn rangeer/opstelterrein, alleen omdat bij mijn station de sporen 7 cm hoger liggen ( Dammtor) is het 22 geworden, omdat dammtor is verzonken, 7 cm de diepte in :P
Minimaal word toch wel 15 cm aangeraden, staat in diverse boekjes.

Willem

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2007, 17:54:54 »
Het aansturen van zo'n schaduwstation kun je ook zonder computer goed regelen met een paar relais. Als een trein dan het schaduwstation inrijdt, laat ie een andere trein vertrekken, en schakelt de wissels zo dat een volgende trein op een vrij spoor terechtkomt.

Voordat ik deze baan had, reed ik ook analoog met twee flinke schaduwstations die ik met contactrails en relais bestuurde. Dat ging feilloos.

Met handwissels is een schaduwstation tamelijk onhandig.

In het algemeen is een schaduwstation een heel goed idee, al is het maar om al je treinen stofarm weg te kunnen zetten als je niet rijdt.

Als je niet met Marklin rijdt, moet je wel iets bijzonders doen voor eventuele keerlussen, maar dat is weer een ander verhaal.

David.

KoosDijk

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 25 February 2007, 18:02:59 »
Citaat
De kant welke de wissel op staat geeft licht, ik zal er wel eens en foto van maken bij mijn baan als je wilt.

Erg graag :D. Maar dan weet je toch alsnog niet waar de trein zich dan bevindt?

Citaat
Minimaal word toch wel 15 cm aangeraden, staat in diverse boekjes.

Hm... oke, moet te doen zijn lijkt me. Al is dat wel 3 meter zakken, dus dat zou ik dan langs de hele lengte van de tafel kunnen doen, dubbelspoors.

Citaat
Als je niet met Marklin rijdt, moet je wel iets bijzonders doen voor eventuele keerlussen, maar dat is weer een ander verhaal.

Ik rij met Roco, had al een keerlusmodule gezien. Die heb ik hier voor nodig,  toch?

Dus het beste zou zijn als ik die rangeersporen op het bovenste niveau grotendeels verwijder, en dan op het onderste niveau een (klein) schaduwstation bouw waar ik de treinen en wagons kan stallen en kan laten wachten.

Maar dan nog, hoe kan ik handmatig de trein op de juiste positie zetten in het schaduwstation als ik het handmatig bedien? Of is het dan toch aan te raden de baan met een computer te besturen?

In iedergeval heel hartelijk bedankt!

Groet,

Koos

WillemNS

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2007, 18:06:10 »
Koos, Daarvoor heb je weer het Bloksysteem.
Dan weet je precies waar een trein is, alleen daarvoor heb je wel een computer nodig.
Je kunt je computer ook alleen daarvoor gebruiken als je handmatig wilt rijden.

het is dus aan te raden het te doen.
Je kunt alvast wat experimenten hoe dat ongeveer werkt, met Koploper.
www.pahasoft.nl

Als je niet al te veel geld wilt uitgeven aan een digitale besturingsunit (Twin-Center, Intellibox) dan zou ik voor MR-Direct gaan.
www.mr-direct.nl

edit: Roco ondersteund geen computerbesturing.
De locs etc en alles wel, alleen de multimaus kan niet op de computer worden aangesloten.

Willem
« Laatst bewerkt op: 25 February 2007, 18:08:34 door WillemNS »

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2007, 18:08:01 »
Koos,

David.

Hallo David, even offtopic sorry hiervoor, maar heb je foto's gezien erg mooi moet ik zeggen, maar welke wisselaandrijvingen (zwarte ) gebruik jij, en ben je er tevreden over

Als U het wilt kunt U wel bij mijn draadje  (baan van Noah )het antwoord geven

bvd Ferdinand

onntopic

hallo Koos, zit er leuk uit, ik krijg telkens een spahgetibaan zoals boven is gezegd, ik ga dit draadje eens volgen om te kijken wat het eindreusltaat wordt

suc6 ermee Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper