Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door moonlicht
Vandaag om 08:05:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:03:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:57:52
Layne, Somewhere South. door g-j
Vandaag om 07:36:29
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 05:45:27
Baanplan Belkamp H0 door Gerrit H
Vandaag om 04:52:28
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door roadster36
Vandaag om 02:03:29
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door thijs
Vandaag om 00:16:53
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:57:52
Nederlands-materieel in Spoor-1 door KNed
31 October 2025, 23:54:08
Stationsplein Baden Baden door Thai-Bundesbahn
31 October 2025, 23:53:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
31 October 2025, 23:26:09
Raadplaatje door Lars Smelter
31 October 2025, 22:55:51
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:47:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:42:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
31 October 2025, 22:35:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
31 October 2025, 22:32:55
Bauarbeiten im gange door 741230
31 October 2025, 22:30:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
31 October 2025, 22:05:06
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
31 October 2025, 21:39:36
Rondom Charlois door Alewijn
31 October 2025, 21:36:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
31 October 2025, 21:13:12
Station Roodeschool door Benelux795
31 October 2025, 20:47:39
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door jerrytrein
31 October 2025, 20:35:15
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
31 October 2025, 20:34:07
Mijn minitrix 2051 hobbelt door VictorPM
31 October 2025, 20:29:03
Shapeways winkel is er nu maar hoe werkt het ? door 3Dbuildr
31 October 2025, 19:55:58
Eisenbahn-Romantik muss bleiben door RikM
31 October 2025, 19:45:29
Rangeren met een pec door barry1972
31 October 2025, 19:32:41
Lodewickshaven door Ronald Halma
31 October 2025, 17:06:43
  

Auteur Topic: Frankenwaldbahn/H0/=/II  (gelezen 3511 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Gepost op: 04 May 2011, 22:26:25 »
Beste mensen,

Via dit draadje wil ik jullie op hoogte houden van de modelbaan die ik sinds kort aan het bouwen ben.

Statistiek:
Schaal    H0 gelijkstroom
Tijdperk  II 1933-1945
Station   los gebaseerd op Probstzella

Eerst een stukje geschiedenis:
De Frankenwaldbahn is een geëlektrificeerde dubbelsporige hoofdlijn tussen Saalfeld en Lichtenfels. De Frankenwaldbahn verbindt de Saalbahn uit het Noorden met de Ludwig-Süd-Nord-Bahn uit het Zuiden. Bij Probstzella en bij Rothenkirchen begint een steile helling die samenkomen op de top bij Steinbach am Wald. De lijn werd in 1885 voltooid, maar was toen slechts enkelsporig. In 1903 werd begonnen met de spoorverdubbeling, welke gereed kwam in 1914. In 1934 reikte de bovenleiding tot Nürnberg en in 1939 kwam het traject tot Saalfeld  onder de draad. Berlijn zou echter niet bereikt worden…
De Deutsche Reichsbahn liet e-locs ontwikkelen die op het traject Berlijn – München een snelheid van 180 km/u en op de Frankenwaldhellingen van 60 km/u konden bereiken. Het resultaat was de BR E 19. Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak bleven verdere ontwikkelingen uit. Van de E 19 werden slechts vier stuks gebouwd.
In Probstzella begint een enkelsporige zijlijn naar Bock-Wallendorf, die in 1899 in gebruik werd genomen. De uit Sonneberg komende lijn eindige in 1886 in Lauscha. Om regio het ontsluiten werd besloten het “gat” te dichten. Dit traject via Ernstthal am Rennsteig en Neuhaus am Rennweg kwam in 1913 gereed.
Deze zijlijn(nen) waren het domein van de BR 93 en BR 95.


Wordt vervolgd…

Gr,
Maarten

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2011, 23:07:05 »
Het baanplan.


In elk modelbouwboek staat dat er compromissen gesloten moeten worden, dus ook bij mij. De sporen van/naar Saalfeld lopen dood in het kopstation. De zijlijn loopt in werkelijkheid parallel met de lijn naar Saalfeld. In model is dit “omgedraaid” en loopt over het spoor van Lichtenfels. Op spoor 1 past een D-trein van 120 cm. De loc wordt opgesloten waardoor een andere loc de trein moet overnemen voor de terugreis. Op spoor 2 is ruimte voor een personentrein van 90 cm. De loc kan via spoor 3 omlopen.
Bij mij mag een trein geen rondjes rijden, omdat ik uit ervaring weet dat het saai wordt. Op deze baan moet gependeld worden en hierdoor ben ik constant bezig met rangeren, af-, aankoppelen enzovoort.

Wordt vervolgd…
« Laatst bewerkt op: 05 May 2011, 23:10:04 door MHS84 »

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #2 Gepost op: 10 May 2011, 22:30:22 »
De eerste module is klaar.

Module D (1 van 4)

Tussen de langsdragers en de dwarsdragers zit een blokje zodat er een L-vorm ontstaat. Op deze manier kan een dwarsdrager nog verplaats worden zonder dat er gaten of schroeven zichtbaar zijn.

Detail

Wordt vervolgd…

Edgy

  • Online Online
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #3 Gepost op: 11 May 2011, 08:06:02 »
Begin is netjes!
Interessante periode ook.
Ik zal hier zeker nog es vaker kijken  :)

Groet,
Mark

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2011, 23:27:55 »
Aan de muur zijn dragers geschoefd, hierop komen de modules te rusten. De andere drie modules (A-B-C) zijn klaar.
 
Detail   Overzichtsfoto
Achteraf gezien hadden de onderdelen beter gemarkeerd mogen worden. Dan bedoel ik de overgang tussen twee onderdelen (1 met 1, 2 met 2, enz). Als je een week later met de bouw verder gaat voorkom je het "hoe zat het ook alweer"-moment.

Wordt vervolgd…

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2011, 23:42:24 »
Maarten,
Ik ben erg benieuwd hoe je baan er straks uit gaat zien, ga dit absoluut volgen want gewaagd maar mooi thema. Maar even over je Detail noot; ben toevallig in hetzelfde stadium van bouw en ik heb juist gekozen om het verankeren in de muren pas te doen op het moment dat alles kant en klaar is, op die manier -denk ik- ga je minder snel nat. Enfin, succes ermee!
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

mallet96

  • Gast
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2011, 09:12:15 »
Hallo Maarten,

Allereerst moet ik je een compliment geven voor de bouw van de modules, ze zien er netjes en strak uit.
Je intro van je modelbaan met een stukje geschiedenis gaf mij veel hoop, totdat .... ik je baanplan zag. Begrijp mij niet verkeerd, alles heeft ook te maken met ruimte en ideëen van de persoon, maar je geeft aan dat je niet rond wilt rijden omdat je dat saai vind. Hierin geef ik je gelijk, vind het zelf ook mooi om van punt A naar punt B te gaan en weer terug, zo ben je wat intensiever bezig. Maar... ik zag jou baanplan en ik ben bang dat je na een tijdje hierin ook gaat vervelen en dat komt dan door de korte rit van station naar schaduwstation (je bent de bocht om en het houdt al weer op met rijden). Ook kun je op deze korte en beperkte ruimte dan geen weerspiegeling weergeven van de thema, nl Frankenwaldbaan. Een idee zou zijn om na de bocht een landschapsmodule te maken met aan het eind weer een bocht (bv die verdwijnt in een tunnel) en dan te zorgen dat je onder het station in een schaduwstation uitkomt. Dit alles hoeft echt niet veel ruimte meer in beslag te nemen, alleen in de hoek bij je fiddle-yard zou het iets breder moeten worden ivm met een bocht. Dit kan al bij 90 cm, afhankelijk van je materieel.  Hierdoor heb je meer rijruimte en kun je ook wat van de Frankenwaldbaan laten zien, qua landschap. Dit verhoogt (naar mijn idee) meer plezier in het rijden en wordt het ook minder saai in de toekomst.

Maar begrijp mij niet verkeerd, je idee is verder meer dan okee.

Groet,

Marcel
« Laatst bewerkt op: 22 May 2011, 09:17:35 door mallet96 »

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #7 Gepost op: 23 May 2011, 23:43:07 »
Mensen, bedankt voor de reacties.

@ Martijn. Als de latten aan de muur maar waterpas gemonteerd worden ga niet nat, hoor ;D. De lat zit boven een stopcontact, hij begint bij module D op 102 cm en eindigt bij module A op 100 cm! De vloer is dus scheef. Er zijn maar twee oneffenheden tussen de modules en de latten. Deze zijn opgevuld met één resp. twee verfroerhoutjes. Er rolt zelfs geen knikker van de tafel af.

@ Marcel. Het is niet mijn bedoeling om te hoge verwachtingen te wekken :-\. De ruimte in een appartement is nou eenmaal beperkt. De bocht die je voorstelt is niet mogelijk, omdat het raam dan niet meer open kan. De treinbewegingen zijn kort, dat ben ik met je eens. Hopelijk zorgt de diversiteit aan materieel ervoor dat niet saai wordt.
(BR 96: de trots van Bw Rothenkrichen.)
 
Over de bouw later meer…

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #8 Gepost op: 24 May 2011, 22:14:42 »
De modules liggen op hun plaats. Twee modules rusten op één poot. De poten zijn van een voetje voorzien, waardoor ze in hoogte verstelbaar zijn. Een plankje zorgt ervoor dat de elke module aan de muur vast zit.
 
Overzichtsfoto  De onderkant

Wordt vervolgd...

jannooijen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • groet Jan Nooijen
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #9 Gepost op: 02 June 2011, 21:09:52 »
Interresant sucses
Jan Nooijen

Martijn @Dalfsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
  • M'n eerste Thunderbolt
    • Mijn Diorama Forum
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #10 Gepost op: 24 September 2011, 17:45:50 »
Mooi gedaan ook veel succes

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Frankenwaldbahn/H0/=/II
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2011, 11:55:47 »
Ha Maarten,

Is de eerste rails al gelegd?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl