Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: koppelen van 2 thalys stellen  (gelezen 11137 keer)

lgv

• Offline Offline
Re:koppelen van 2 thalys stellen
« Reactie #15 Gepost op: 17 May 2011, 21:33:27 »
Na een middag en avond de ideetjes geprobeerd te hebben en na 2 Thalys motor wagens omzeep geholpen te hebben is er maar 1 conclusie : nieuwe ideetjes graag de magneetjes waren niks omdat het oppervlakte te klein is en de neus openzagen is geen optie omdat je dan kabouter vingertjes moet hebben om er maar iets in te kunne maken hmmmmmpffff jammer maar helaas heeft iemand anders nog een super idee ??

lgv

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 May 2011, 09:24:36 »
als men naar youtube gaat en intikt : thalys coupled zie je een filmpje waar alles is gekoppeld en op een hele mooie manier enkel is het jammere dat je niet ziet hoe maar mischien als je het ziet dat je zegt jaaa dat is het

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 May 2011, 09:44:40 »
Ik zie het probleem niet zo. Openmaken en een kleine Symoba op de bodem plakken. Dat is toch geen klein gat? Trouwens, als je de kap eraf haalt kun je dan niet overal bij?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

lgv

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2011, 00:30:59 »
beste mensen ik krijg het niet voor elkaar om fotos te uploaden op het forum
wel heb ik sins gister een hyves van mijn modelbaan
dus als je opmerkingen of suggesties hebt kijk dan eens gerust rond op de hyves om te zien hoe de dingen staan en vorderen
mvg mark

www.lgv-nord.hyves.nl

wvdm

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 22 May 2011, 10:27:06 »
Hallo Mark,

Hier ben ik weer met een ander ideetje.
Toch de neuzen openzagen precies in de groef oder de frontseinen.
En dan ook de afgezaagde neuzen midden in het midden door zagen.
Met een figuurzaag gaat dat makkelijk. Let op, dat je niet de schuine onderzijde doorzaagd. Je zal dan wel styreen stripjes even dik als het zaagje op het deurtje of tegen de kap moeten plakken, want met de zaag haal je materiaal weg. gebruik je een mes, dan zal dat niet hoeven.
Van messing staaf maak je twee U vormige scharnieren, die om de open neus heen kunnen.
Met seconden lijm plak je de scharnier pennen U vormig met twee zijsteeksels aan de boven kant van de U. __      o___
   scharnier pen->   _|  |o_          o
                                       o___|  Tussen de linker ooooo's zit de kap.

Een veertje in de kap tussen de rechter o en de o van een van de scharnierpennen zal er voor zorgen, dat de neusdeuren strak tegen de neus worden gehouden in open toestand en strak tegen elkaar in gesloten toestand. De o moet dan wel aan de binnenkant. Kijk maar eens naar de deuren van de echte treinen. Zoiets, dus.

Een symoba kortkoppelmechaniek (kleinste met vierkante voetje) onderste boven op de bodem plakken met de pen naar boven met secondenlijm. Gebruik eerst dubbel zijdig plakband om de positie te bepalen, daarna pas echt vastlijmen met seconden lijm! Denk eraan, dat je het kort koppel mechaniekje voor het lijmen eerst volpropt met olie, anders kan er secondenlijm in het mechaniekje komen en dan kan je die weggooien. Het vierkante gat van de nem schacht ietsje uitvijlen, zo dat die makkelijk over de vertikale pin glijdt. Nu nog de hoogte afstellen en een stukje plastic aan de verticale stok lijmen, zodat de nemschacht niet helemaal tegen de kortkoppeling zakt. Verticale pen van de kortkoppelmechaniek in korten.
Stroomvoerende koppeling twee polig in de nem schacht lijmen.

Nu de praktijk. Treinstellen rijden alleen. Neusdeuren zijn dicht en worden dicht gehouden door de veertjes. De stroomvoerende koppeling met nem schacht ligt los in de neus.

Gekoppeld rijden: De neusdeuren zin open en worden door de veertjes open gehouden tegen de kap aan.
Schuif de nem schachten over de verticale pennen. Dit gaat makkelijk, doordat de koppeling net ietsje buiten de neus blijft. Gebruik anders een pincet ervoor, als het te moeilijk gaat. Volgens mij moet het wel lukken.

Rij je digitaal, dan zal je een decoder met sleper wisseling kunnen gebruiken. Uhlenbrock heeft er een. (weet ik, want ik had zelf een voor mijn THalys, maar die heb ik weer verkocht, toen ik besloot, om toch maar niet digitaal te gaan.) Je hebt dan wel vierpolige koppelingen nodig. Twee polen voor de front en sluitlichten en twee polen voor de rijstroom.

Rij je tweerail analoog, dan kan je diodes N4001 gebruiken. Als je in de draden van de stroomafnemers diodes soldeert, van beide motorwagens de neuzen dezelfde kant op laten wijzen en dan van rechter stroomafnemer naar de motot ring op de diode naar de motor. Naar de andere linker stroom afnemer ring op de diode naar de stroomafnemer.
(Ik heb dat gedaan met mijn Lima Koploper, werkt prima! ;D)

Oja, nu nog stroomdraden van voor naar achteren.
Koop in een electronica winkel IC voetjes. Die met ronde pinnetjes en niet die met gevouwen pinnen. Nou kan je drie manieren gebruiken.
Of je neemt blokjes van drie pinnen, die je van het IC voetje afhaalt en verbindt de buitenste pinnen aan de gat zijde met elkaar en soldeer een draad aan het middelste gat en een draad aan het buitenste gat. Bij de volgende soldeer je een draadje tussen de buitenste pinnen en dan een draad aan de buitenste pin en de middelste pin. Op deze manier kan je geen fouten maken met het doorvoeren van de stroom. Deze manier gaat niet bij vierpolig stroom doorverbinden. (Idee, van Faller Car System voor opladen batterij)
Of je neemt een pen en dan doe je de ene stekker naar voren wijzen en de andere naar achteren. De stekkertjes vallen in de draaistellen wagon overgangen. Zo kan je ook geen fouten maken met de stroom doorvoering. Bij vierpolig ieder stekkertrje en bijbehorend contra stekkertje een kleurtje geven om de juiste draden met elkaar te verbinden.
Of je laat twee pinnetjes aan elkaar en verf een kant met een kleurtje van zowel de stekker als de contra stekker. Bij koppelen opletten dat de kleuren van de stekker en contra stekker aan de zelfde kant zitten.
Bij digitaal met sleperwisseling heb je dan vier pootjes nodig , gebruik dan twee kleuren, zodat je de stroom wel door de juiste draden voert.

(Ideaal, hoor, die IC soldeer voetjes. Ik gebruik die zelf gemaakte stekkertjes ook voor de front en sluitsein verlichting. Dan kan je de kap tenminste gewoon helemaal van het onderstel van locomotieven afhalen. (y))

De draadjes doorvoeren dicht bij de koppelvorkjes en onder het interieur doorlaten lopen.
Daarvoor moet je gaatjes boren met een 1 mm. boortje op lage snelheid of met een handboor.
De kappen zijn makkelijk te openen door vanaf de draaistellen cocktailprikkers tussen de kap en het glas te steken. Doe tussen elk raam een cocktail prikker en je kan de kap zo over de ramen schuiven.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. En ik ben benieuwd naar het resultaat.

Dat van de stroomvoerende koppelingen en stroom draden door de treinstellen met stekkertjes heb ik erbij gedaan, omdat je dan de ene keer de pbka Thalys en de andere keer de pba Thalys voorop kan laten rijden, zonder dat je je zorgen hoeft te maken , dat die dan je hele beveiliging in de war schopt.

Heb je de ruimte om een twintig delige Thalys trein rechtuit te laten rijden? =5 meter lange trein? Wauw. ;D

Succes en groetjes
Wil

lgv

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 22 May 2011, 14:26:16 »
Zo dat is een heel boekwerk zeg haha maar om er even op terug te komen , inmiddels heb ik de neuzen opengemaakt en geprobeerd om er schanierende neuzen van te maken om de neuskogels open en dicht te laten gaan helaas is dit niet gelukt omdat de ruimte in de beus minimaal is en de neus deuren niet schanierende gemaakt kunnen worden omdat je dan in de knoei zit met je koppelings vrijheid , ik heb op mijn Hyves een foto geplaatst met tijdelijke koppelingen omdat de modelbouw winkel vandaag helaas dicht is en ik wil gaan proefrijden en ik denk dat er een cominicatie probleempje is hahaha ik kan geen 5 meter Thalys laten rijden was het maar zo een feest ik kan 2 x een stam van 4 aan elkaar maken en niet 2x 10 me baan is immers 2 x 6 meter dus dat is net te krap
Vind ik en dat maakt het dan onrealistisch naar mijn idee. Mvg Mark

lgv

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 May 2011, 15:47:56 »
na me thalys verngaggelt te hebben en ik gelukkig alweer een nieuwe thakys heb 2ehandsje van marktplaats heb ik gelukkig eindelijk gevonden hoe de neuzen mooi opgemaakt kunnen worden zoals al beschreven werd en zie hier alvast een goed resultaat
de tgv neuzen moeten nog netjes worden afgebraamd en daarna mooi worden afgewerkt maar een realistisch beeld is er al
ik wou gaan proefrijden met de tijdelijke koppelingen maar dat ging niet echt goed omdat die koppelingen te lang zijn en het er echt niet mooi uitziet met te lange koppelingen dus toch maar even naar de modelbouw winkel om korte kopplelingen te halen
zie hier de neuzen zonder koppeling nog :

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 June 2011, 22:04:59 »
Hoi LGV.

Hoe staat het met het koppelen van de 2 tgv's. Ben erg nieuwschierig hoe het er nu voor staat.

Groetjes Richard

lgv

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 July 2011, 22:02:28 »
beste richard heb een tijdje niks gedaan maar zie deze foto voor het voortlopige eindresultaat
ik heb de neuzen opengemaakt met een dremel
heb toen de koppeling aan het armatuur van de glazen bevestigd
en moet nu nog enkel netjes de neuzen afwerken

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 July 2011, 13:47:13 »
Hoi Lgv.

Dat heb je netjes gedaan! kan je een foto maken van hoe je de koppelingen hebt bevestigt?

Groeten Richard

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2011, 14:00:29 »
Knap werk!
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

lgv

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 September 2011, 23:26:34 »
Hoi Richard ik zal het weekeind foto's maken hoe ik de koppelingen inbouw Mvg Mark

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #27 Gepost op: 06 September 2011, 21:25:26 »
Heel mooi gedaan. Je moet alleen wel wat ruimte op de baan hebben voor 2 stellen, bijna 5 meter.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #28 Gepost op: 15 September 2011, 12:45:35 »
Hier nog een voorbeeld.
Kijk op youtube en zoek op ICE-3 expiriment.
(ik krijg de link niet goed gekopieerd, dan maar ff zoeken).
Maar dan met 2 Piko ICE-3`en.
De hele ombouw beschrijving komt binnenkort op dit forum.
Alleen zijn mijn ICE-3`en beide met motor en digitaal, met alle toeters en bellen.

Groeten Richard
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #29 Gepost op: 15 September 2011, 13:30:42 »
Nighttrain: ik zou toch een link plaatsen, want ik krijg de bewuste video echt niet op m'n scherm: ik krijg alleen maar de nodige droog-ijs trucjes en alleraardigstheden te zien als ik jouw zoekterm intyp.