Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Frits C
Vandaag om 13:58:15
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door janvanbemmel
Vandaag om 13:53:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 13:37:51
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Eenerspoor
Vandaag om 13:14:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 11:58:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Station Voorburg ‘t Loo in 1:87 H0 door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 08:14:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail Baan 1:87 H0 (V.h. Den Haag-R’dam Hofplein Lijn) door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
28 June 2025, 21:54:44
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door MOVisser
28 June 2025, 21:22:14
Nijmegen in h0 door Dave.......
28 June 2025, 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
28 June 2025, 20:53:37
Raadplaatje door Dpc Fo
28 June 2025, 18:51:43
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 65990 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #90 Gepost op: 19 September 2007, 12:50:38 »
Hmmmm, Duitse rijtuigen, da's een heel ander verhaal dan Italiaanse.......

Modelspotter, mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je aan deze info kom? Eerlijk gezegd leken mij de Italiaanse rijtugien ook logischer dan de Duitse.....

Heb je misschien ook info over de andere internationale treinen welke ik genoemd heb bovenaan pagina 6?

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #91 Gepost op: 19 September 2007, 14:16:27 »
Hallo allemaal,

De internationale treinen die ik op pagina 6 genoemd heb, noem ik hieronder nog een keer, maar dan met zeer beknopte uitleg en met treinsamenstellingen die mij logisch lijken. Ik hoop dat er mensen zijn die mijn veronderstellingen kunnen bevestigen, dan wel tegen kunnen spreken..... ;)

--------------------------------------------------------------------
Rotterdam Expres (trein 207/206)
(Rotterdam-Dortmund)
Samenstelling: loc + 2e klas + 2e klas + 1e klas + 2e klas alleen bij behoefte.

Voorstel Rijtuigtypes: DB Bm + DB Bm + DB Am + DB Bm of was bij het laatste rijtuig een DB Siberling logischer, omdat dit rijtuig alleen bii behoefte mee reed?
--------------------------------------------------------------------
Noordzee Expres 239/238
(Rotterdam-Hannover)
Samenstelling: Loc + restauratie met bagage, eindbestemming Hengelo + 2e klas (zondags en alleen bij behoefte) + 2e klas + 1e en 2e klas (alle drie eindbestemming Hamburg Altona) + 2e klas + 1e en 2e klas + 2e klas (alle drie eindbestemming Hannover).

Voorstel rijtuigtypes: NS Plan E RD + DB Bm + DB Bm + DB ABm + DB Bm + DB ABm + DB Bm
--------------------------------------------------------------------
313/312
(Amsterdam-München)
Samenstelling: Loc + restauratie + 2e klas met bagage-afd. + 2e klas + 2e klas + 2e klas + 1e klas

Voorstel rijtuigtypes: DSG Rest + BDm + Bm + Bm + Bm + Am
--------------------------------------------------------------------
D1313/D1312
(Amsterdam-Ancona waarbij een deel van de trein tot Innsbruck)
Samenstelling: Loc + 1e klas + 2e klas + ligrijtuig 2e klas + slaaprijtuig 1e en 2e klas (alle rijtuigen tot Innsbruck via Kufstein) + 2e klas + 1e en 2e klas (beide rijtuigen tot Ancona) + 1e en 2e klas (rijtuig naar Innsbruck via Lindau en alleen in de periode 21 juni tot 6 sept.)
Ga ik dus buiten de zomerperiode zitten, dan bestond de trein uit zes rijtugien.

Voorstel rijtuigtypes: Van deze trein heb ik geen idee wat er in 1974 gereden moet hebben. Iemand?
--------------------------------------------------------------------
D2300
(Amsterdam-Berlijn)
Samenstelling: Loc + 2e klas + 1e en 2e klas + 2e klas

Voorstel rijtuigtypes: DB Silberlingen B + AB + B
--------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #92 Gepost op: 19 September 2007, 14:19:52 »
Hmmmm, Duitse rijtuigen, da's een heel ander verhaal dan Italiaanse.......

Modelspotter, mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je aan deze info kom? Eerlijk gezegd leken mij de Italiaanse rijtugien ook logischer dan de Duitse.....

Heb je misschien ook info over de andere internationale treinen welke ik genoemd heb bovenaan pagina 6?

Groetjes,

Jeroen

Dat mag je vragen... dat is een goede kennis van me die iets ouder dan ik (70 plus) alle vrm's heeft.
Heb hem gevraagd naar de 1201 want het kan zijn dat de rijtuigcombi anders was dan in de drgl is vermeld, verder zijn in de drgl voor het publiek nimmer postrijtuigen of evt. aparte wagens vermeld.
Modelspotter
Nb. Waarom zouden Fsi-rijtuigen logischer zijn?





« Laatst bewerkt op: 19 September 2007, 14:22:25 door modelspotter »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #93 Gepost op: 19 September 2007, 14:25:01 »
Beste modelspotter,

Om eindelijk de juiste rijtuigsamenstellingen te kunnen bepalen, ben ik al heel lang op zoek naar de VRM van 1974. Zou ik je kennis mogen benaderen met de vraag of hij (uiteraard tegen vergoeding) zijn VRM 1974 voor me te kopiëren en naar me op te sturen?

Wil je me daaroven een Pm sturen?

Ik zou er echt onwijs mee geholpen zijn!

Groetjes,

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #94 Gepost op: 19 September 2007, 14:43:21 »
Zal zien wat ik kan doen.

Hierbij de 1312
Ancona-Asd CS
DB ABm
Fsi B
NS/TEN WLAB MU ex-CIWL
öBB Bc
,, B
,, A
DB ABm

Modelspotter

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #95 Gepost op: 19 September 2007, 14:51:21 »
Zal wat scans maken van drie leuke treincombi's...
winter 1950 binnenland, zomer 1954 buitenland, winter 1961 buitenland en toegift 1996 winter.
Zie

http://www.obd.nl/~otto/combi.doc

Plezier ermee,

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 19 September 2007, 15:17:49 door modelspotter »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #96 Gepost op: 20 September 2007, 12:04:53 »
Hoi modelspotter en andere geïnteresseerden,

Ik vind die D1313/1312 toch wel heel erg gaaf klinken qua rijtuigsamenstelling! Hartelijk dank voor de info!

Maar als ik nu probeer om de rijtuigtypes om te zetten naar modellen, dan loop ik nog tegen wat problemen en vragen aan. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

DB ABm is makkelijk, Roco 44754, groene kleurstelling

FSi B, daar zijn meerdere mogelijkheden, wat Ernst-Jan ook al schreef. Weet iemand welke kleur rijtuigen de FS in 1974 naar Nederland stuurde, was dit bruin of grijs? Van het oude type rijtuig waar Ernst-Jan het over had, zijn modellen te koop van ACME. Namelijk: ACME 50113 (grijs) en ACME 16211 / 50211. Van het rijtuig type Y zijn ook modellen verkrijgbaar bij ACME, namelijk: ACME 16043 / 50038 (grijs). Maar van Ep IV zijn ook rijtuigen bij ACME te koop in het grijs/rood. Weet iemand welk type rijtuig en in welke kleur ik het beste voor 1974 kan gebruiken?

NS TEN WLAB MU, de uitvoering die NS had in 1974 heb ik nog niet in model kunnen vinden. Wel van Rivarossi de moderne versie van NS, Rivarossi 3607, maar dat rijtuig is dus zonder TEN logo en heeft een te groot NS logo en op de verkeerde plek. Bij mijn weten moet het logo boven het rijtuignummer. Weet iemand of daar een goed model van is?

OBB Bc Niets van gevonden. Weet iemand hier iets van? Ik kan zelfs niets vinden van een Bc bij de OBB in het grootbedrijf van die tijd.  :-|

OBB B, Railtop 32207. Ik neem aan dat OBB nog met groene rijtuigen reed in 1974, klopt dat?

OBB A, nog niets van kunnen vinden, iemand?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Groetjes,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 20 September 2007, 12:40:09 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #97 Gepost op: 20 September 2007, 14:29:03 »
Je hebt kennelijk het boek österreichische Personenwaggons niet, want daarin staan ze vermeld.

Oostenrijk volgde de bouw van de Duitse rijtuigen met 26,4 m lengte.
Ik citeer:
"So kamen 1954 die ersten vier 26,4 m Waggons der öBB in Verkehr, bis 1956 waren es 22 die ursprünglich noch der 3e KLasse angehörten. Die Raumaufteilung erlaubte 11 Abteile mit je 6 Sitzpl. bzw. Liegen, ein Schaffnerabteil, zwei Toiletten und vier Waschräume. .... denen 1960 weitere 12 Exemplare in leichtveränderter Form mit nur 10 Abteile jedoch 4 Toiletten, je einem Waschraum für Damen bzw Herren und dem Schaffnerabt. folgten. In 1963 wurden nochmals 3 geliefert...


Foto op:

"http://www.obd.nl/~otto/obb.jpg"

Succes

Modelspotter 

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #98 Gepost op: 20 September 2007, 14:48:54 »
Hoi Modelspotter,

Nee dat boek heb ik inderdaad niet. Bedankt voor de info.

Maar dan nu de hamvraag: weet je ook of deze rijtuigen in model leverbaar zijn (geweest)?

En waren de oostenrijkse rijtuigen groen in 1974?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #99 Gepost op: 20 September 2007, 17:58:55 »
De kleur was toen nog, voorzover ik me kan herinneren, donkergroen (niet die van NS!).

In model:

RailTop GmbH
Eichaustr. 21
9463 Oberriet
Switzerland

32207 voor een öBB UIC-X B
of de set Ljubljana Express 82006 voor een AB en B.
Bc ontbreekt tot nu toe.

Daarvoor dan maar een DB Bc, kwam voor.

Modelspotter



Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #100 Gepost op: 21 September 2007, 09:51:04 »
Hoi modelspotter,

Dat klinkt weer interessant! Weet je of OBB wel eens een AB inzette in plaats van een A? En als ik de DB Bc in wil zetten, reed deze dan wel gewoon op de plek van de OBB Bc in de trein, of reed het dan bij een van de andere DB AB's?

Weet je ook meer te vertellen over de FSi bak?
FSi B, daar zijn meerdere mogelijkheden, wat Ernst-Jan ook al schreef. Weet iemand welke kleur rijtuigen de FS in 1974 naar Nederland stuurde, was dit bruin of grijs? Van het oude type rijtuig waar Ernst-Jan het over had, zijn modellen te koop van ACME. Namelijk: ACME 50113 (grijs) en ACME 16211 / 50211. Van het rijtuig type Y zijn ook modellen verkrijgbaar bij ACME, namelijk: ACME 16043 / 50038 (grijs). Maar van Ep IV zijn ook rijtuigen bij ACME te koop in het grijs/rood. Weet iemand welk type rijtuig en in welke kleur ik het beste voor 1974 kan gebruiken?

Heel erg gaaf dat je me zo'n eind op weg helpt!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #101 Gepost op: 21 September 2007, 13:12:00 »
Hoi modelspotter,

Ik kwam dit rijtuig tegen:

klik

liliput 88310, dat is een Bc van de OBB. De site waar ik hem vandaan heb, schreef dat dit model van periode IV is, maar ja, da's rekkelijk..... Maar nu vroeg ik mij af of deze uitvoering niet te modern is voor 1974. Weet jij dat?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #102 Gepost op: 21 September 2007, 21:12:26 »
In model is dat een Zwitser (UIC-type x) met een öBB-jas.
In werkelijkheid: Serie Bc 50-70 000-029, Jenbach 1976, UIC-type x dus kan niet hebben gereden in 1974.

Om problemen met instappen bij de op de perrons aangebrachte letters te voorkomen werd vervangend materieel zo mogelijk op dezelfde plaats gesteld als het vervallen rijtuig. Verder, een A in plaats van een AB stellen kon altijd als de vraag naar 1e klas plaatsen dat dmv reserveringen noodzakelijk maakte.

Voor de Fsi rijtuigen gebruik ik zelf de bruine van Rivarosi. Die kwamen in de jaren 60 naar Nederland. In  de jaren 70 waren dat de grijze Bümsen (zal ik maar zeggen om ze te typeren).

Modelspotter
 



 
« Laatst bewerkt op: 21 September 2007, 21:14:49 door modelspotter »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5361
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #103 Gepost op: 24 September 2007, 08:51:34 »
Hallo modelspotter,

Hartelijk dank wederom voor de info.

Ik neem dan gewoon een blauwe Bc van de DB, dat wisselt de trein ook weer leuk af  :D

Over het FSi rijtuig. Op de site van Acme kom ik twee rijtuigen tegen die volgens mij kunnen voldoen. Alleen is zo te zien het FS logo bij de rijtugien verschillend. Welk rijtuig kan ik heb ik nodig, artikel 16043 of 50038?

Deze rijtuigen zijn te vinden op deze site:

http://www.tee-usa.com/store/acme-catalog-ho-coaches.html

Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #104 Gepost op: 24 September 2007, 09:42:32 »
De 50038 lijkt me de goede keus, een grijze 2e klasser. Maar ik check het vanavond nog even voor je.

Modelspotter