Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railcom zender bouwen door bask185
Vandaag om 22:35:24
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 22:33:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 22:21:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:08:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:50:58
CIWL type P door sncf231e
Vandaag om 21:48:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 21:19:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 65893 keer)

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #135 Gepost op: 20 October 2007, 20:23:56 »
Hee da's gaaf!

Van mijn kant is een pm gestuurd  :D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #136 Gepost op: 25 October 2007, 13:57:54 »
Pm naar jou toe werkt kennelijk niet, dus hier..
Zend ff je snailmail gegevens en maak het bedrag over op mijn giro...
Modelspotter

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #137 Gepost op: 31 October 2007, 08:47:55 »
Hoi modelspotter,

Ik heb gisteren de kopieën van de VRM mogen ontvangen, hartelijk dank!!!!! Dit is echt een waardevol document! Mocht je ooit nog aan de VRM 1973-1974 kunnen komen, dan hou ik me zeker ook aanbevolen voor een set kopieën van die uitgave!

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #138 Gepost op: 31 October 2007, 08:54:25 »
Van Frank heb ik onlangs ook een setje NS logo transfers mogen ontvangen voor de MU. Nu op 10 november in Houten nog even achter een glasvezelpotlood aan en bij Kleinspoor kijken naar computernummer transfers en dan kan de aanpassing van de DB MU beginnen.

Ik heb onlangs geprobeerd om het DB logo met terpentine op een wattenstaafje weg te krijgen, maar dat schiet niet op. De blauwe ondergrond begon op te lossen, terwijl het witte logo er onaangetast op bleef zitten. Daarom direct gestopt met de terpentine en de plek met lauw water schoongemaakt. Gelukkig is er weinig te zien van het opgeloste blauw, dus verder geen noemenswaardige schade. Omdat het logo op het blauw is gedrukt, lijkt het me zinvoller om het logo met glasvezelpotlood te verwijderen. Ik ben benieuwd of het lukken gaat!   
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #139 Gepost op: 31 October 2007, 09:31:00 »
Is goed te doen met een glasvezelpotlood, als je maar in gedachte houdt dat je er alle tijd voor moet nemen en rustig (niet duwen) met het potlood heen en weer gaat.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #140 Gepost op: 31 October 2007, 10:22:02 »
Erwin,

Dank je wel voor de tip, deze zal ik zeer zeker ter harte nemen! Ik begreep dat het galsvezelpotlood bij GM&S te koop is, die zal ik ook uitgebreidt om advies vragen, want een rijtuig verprutsen kan maar een keer...........

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #141 Gepost op: 09 November 2007, 17:33:20 »
Maak even een zijsprongetje terug naar de jaren '60:
Citaat van: modelspotter
Maart 1962: trein 779 Keulen-Ah combineren met deel Ah-Asd, V200.0 met silberlingen B, AB, BD, B, AB (de eerste twee gingen er in Ah met de V200 af, dus van sp 6 naar 5. Dan een 1100 met binnenlandsdeel uit de tuin naar sp 6, naar het Duitse deel en koppelen en dan grote remproef. Daarna vertrek gereed. Duurde vlgs drgl in totaal zo'n 20 min. (uit Dld a 14.28, v 14.49).
Op de weinige jaren '60-foto's die ik van deze treinen gevonden heb, zie ik naast de genoemde Silberlinge hier en daar ook Bm-achtigen meerijden, ook lijkt het Duitse treindeel in sommige gevallen korter. Zou een Duits treindeel bestaand uit V 200.0, ABn, Bn en 1 of 2 Bm denkbaar zijn?
Citaat van: modelspotter
Mat. was zelfs nog vooroorlogs, oa. AB 7400 en ook plan D A7700- en B7800.
Plan D zie ik veel voorkomen inderdaad, net als plan E. Plan W bestond toen natuurlijk nog niet, Mat '24 herken ik nergens maar kwam dus ook wel voor begrijp ik?

Groet, Julius

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #142 Gepost op: 09 November 2007, 18:02:40 »
Matjes '24... Vaak van Arnhem uit - voorin, achter de 1100 blauw. Achter de B5200 een plan W1, daarachter plan E 2e klas (drie rijtuigen versterking op zat.) en daar weer achter Duitse Silberlingen, zomer 1971. Tr. 1778. Bij vertrek uit Ede-Wageningen.
Modelspotter (trouwens mooie dingen te zien op www.spoorinfo.nl , helaas tot zo. avond verwijderd)

« Laatst bewerkt op: 09 November 2007, 18:42:27 door modelspotter »

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #143 Gepost op: 09 November 2007, 19:45:14 »
Interessante combinatie, maar Plan W1 werd vanaf halverwege de jaren '60 geleverd en toen verdwenen met de elektrificatie ook de V 200.0. Teruglezend zie ik verder:
Citaat van: modelspotter
Een en ander was dan gecombineerd met plan E (uit Nm) in Ah, en in de jaren '70 zelfs met blauwe Blokkendozen.
-moet ik daaruit opmaken dat die Blokkendozen voor de komst van Spoorslag70 niet gebruikt werden in dit soort ritten en het een D/E-mix was?

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #144 Gepost op: 09 November 2007, 20:38:02 »
Blokkendozen werden voor 1971 overal gebruikt, vaak in mil.tr. nadat de C12c-en (pardon na 1956 B12-en) waren afgevoerd. Maar die bi. mil.tr. met hun gele koersborden verdwenen rond 1967.
Ik heb Blokkendozen meegemaakt van Lw naar Asd en vanaf Zl gekoppeld met het rijtuig Bremen-Asd. Dus "alles kan"...
Daarvan is zelfs een foto: 23-5-1961: 1100, 3 stuks B plan E, RD plan D, A plan E, Blokkendoos B5200 laag (ex- Bec 8500) versterking, AB type 36 DB en nog een B vd DB en verder 3 x plan E en evt ook RD plan D uit Gn.
Maar het kwam voor dat E met D samen met vooroorlogse stroomlijners en een ovale ramer in de tr. van het westen naar het hoge noorden vv. zaten en waarom ook niet. In die jaren was alles mogelijk. Ook echt wel groene blokkendozen tussen het blauw.

De eerste trek-duw, met 2200-en, (niet bedoeld zijn de zgn. Klompentr.) waren geen plan E's maar Blokkendozen, plan Dirk en plan K en in de winter versterkt met een France stoomverwarmingswagen (=Jouef) dan verviel uiteraard de Blokkendoos want die had geen stoomverwarming.

De tr. van en naar Duitsland werden vanuit de V200 met stoom verwarmd. Na ingang zomerdienst 1966 elektrisch tot Emmerich. Blokkendozen hadden in die relatie niets te zoeken. Willem I kwam pas in 1966, dus behoefde geen stoomverwarmingsinstallatie/koffer.
Modelspotter 

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #145 Gepost op: 10 November 2007, 14:33:10 »
OK, dank voor de info, in het binnenlandse treindeel kan dus eigenlijk alles. Gezien de nogal bescheiden treinlengten en het achterblijven van bakken in Arnhem samen met de V 200 neem ik aan dat de blauwe DB Aüm [latere Am 202/203] destijds meer in de doorgaande D-treinen gebruikt werden en niet zozeer in de buurlandtreinen?

Groet, Julius
« Laatst bewerkt op: 10 November 2007, 15:16:12 door Julius »

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #146 Gepost op: 14 November 2007, 10:24:51 »
Beste beleluxspoorders,

Laten we na het uitstapje naar de jaren ‘60, weer even terugkeren naar 1974:

Kort geleden mocht ik dan ook het laatste rijtuig uit de D1312 van 1974 ontvangen, namelijk het FS rijtuig 2e klas van ACME. De trein is nu (op de loc na) compleet, alleen moest het DB MU slaaprijtuig nog omgestickerd worden naar de NS variant. Afgelopen zaterdag op de beurs in Houten werd bij GM&S een glasvezelpotlood gescoord en bij Kleinspoor transfers van de MU. Kleinspoor heeft alleen transfers van de MU 622 in zijn nieuwste outfit (nr. 130). Dit rijtuig is in de jaren ‘90 vernummerd, dus had Kleinspoor niet het juiste rijtuignummer voor me. In het bewuste transfersetje zaten gelukkig wel meerdere computernummers waar ik losse cijfers uit kon jatten om het voor mij correcte computernummer samen te stellen. Het zou pielen met cijfertjes worden…..

Zaterdagavond was er toch geen moer op de tv, dus werd de Rivarossi 3539 meteen maar onder handen genomen. Hier nog een foto van het originele DB logo met computernummer. GM&S had me geadviseerd om het glasvezel uit het glasvezelpotlood eerst soepel te maken op een stuk hout. Nadat ik dat gedaan had, kon het werk dus echt beginnen. Tip 2: oefen geen druk uit op het potlood maar blijf zonder druk net zolang over de verf wrijven totdat het weg is. En inderdaad, het DB logo en computernummer begonnen langzaam te vervagen. Natuurlijk loopt de ondergrondkleur lakschade op door het glasvezel, dus deze methode lijkt mij vooralsnog niet zo geschikt om alleen maar iets weg te halen zonder er weer nieuwe transfers overheen te plakken, maar daar zijn wellicht mensen die hier andere ervaringen mee hebben, ik hoor het graag!

Hier is het resultaat te zien van de bak waar het logo en computernummer verwijderd zijn. Overigens moet ik wel opmerken dat de beschadigingen op de foto vele malen erger lijken op de foto dan in werkelijkheid, want kijk ook maar eens hoe erg stofjes op het rijtuig opvallen.

Nu waren de transfers aan de beurt. Ik ben begonnen met het computernummer. Kleinspoor heeft in setje 130 van de MU tijdperk V, het nummer 61 84 72-70 622-4 zitten. De omnummeringspagina van de site van Martijn Haman “De stalen getrokken rijtuigen van NS” vermeld de nummering van de vier MU’s die in 1974 bij NS in dienst waren. Om zo min mogelijk losse cijfers te plakken, kun je uit twee rijtuignummers kiezen, namelijk: 71 84 72-80 620-4 of de 71 84 72-80 622-0. Omdat het laatste rijtuig mij makkelijker leek met omstickeren vanwege de losse 0 op het eind in plaats van de laatste 2 van 622 te moeten vervangen voor een 0, besloot ik om de 622-0 te gaan maken. Bijkomend voordeel is dat dit rijtuig altijd bij NS is gebleven en niet zoals de andere drie, in 1979 terug gegaan is naar de CIWL.
Ik heb met een scherp mesje eerst de cijfers die voor mijn rijtuig niet correct waren, van het stickervel weggeveegd. Hierdoor hield ik dus over:    1 84 72-  0 622-   . Dit nummer heb ik op de bak gewreven, waarna ik de losse cijfers (afkomstig uit andere computernummers van hetzelfde transfersetje) stuk voor stuk heb geplaatst. Dat was nog een heel priegelig werkje met mijn –12 oogafwijking, maar het resultaat vind ik alleszins meevallen. Toen het computernummer op de bak zat, werd het tijd om het NS logo setje wat ik van Frank heb gekregen erbij te pakken (Reitsma 221). Het NS logo van 3,5mm hoog paste perfect op de plek van het DB logo, dus koos ik voor dat formaat logo. Ik knip trouwens de transfers altijd uit het transfervelletje, zodat ik het daarna met lichtklevend plakband op de bak kan plakken, waarna ik de transfers pas afwrijf. Hierdoor is het mogelijk om de transfers recht op de bak te positioneren. Vooral bij die losse cijfers was deze methode erg handig werken! Zorg er natuurlijk wel voor dat je met het tape niet over andere net geplakte transfers gaat plakken, want dan trek je de boel waarschijnlijk weer los. Na het plakken van alle transfers ziet de MU er als volgt uit: Hier de coupézijde en hier de gangzijde. Dan hier nog een plaatje van het rijtuig in vol ornaat. Nu moet het rijtuig nog in de matte vernis om de transfers te beschermen. Ik hoop dat hiermee ook de laatste zichtbare glasvezelsporen wat wegtrekken. Maar mocht dat niet zo zijn, vind ik dat niet erg, want in werkelijkheid zie je het alleen als je met je neus op het rijtuig gaat zitten koekeloeren. Al rijdend op de baan zul je er geen fluit van zien.

Dan wordt het nu tijd voor het eindresultaat van mijn D1312 “Ancona-Amsterdam CS”. Als tractie heb ik nog even mijn blauwe 1300 voor de trein gezet, maar dit moet dus nog een geel/grijs exemplaar worden.
Hier en hier twee foto’s van de gehele trein. Ik vind zo’n bonte trein helemaal geweldig! Voor de liefhebbers volgen hieronder nog de afzonderlijke rijtuigen en hun fabrikant en artikelgegevens. De volgorde is voor de D1312 vanaf de loc naar achteren toe gezien:

Hier DB ABm 1e / 2e klas rijtuig, Roco 44574
Hier FS Bz 2e klas rijtuig, ACME 50038
Hier NS MU slaaprijtuig, Rivarossi 3539 (omgestickerd van DB variant, benodigde transfers: Kleinspoor 130 en Reitsma 221)
Hier DB Bcüm Couchetterijtuig 2e klas, Heris 11028 (hoort in de echte trein eigenlijk een OBB couchette te zijn, maar er werd ook wel een DB variant gesteld)
Hier OBB Bm 2e klas rijtuig, Railtop 32207 (32208 ook mogelijk)
Hier OBB ABm 1e / 2e klas rijtuig, Railtop 32305

Al met al vond ik het een erg leuk project om deze trein samen te stellen en ik wil iedereen die me aan informatie heeft geholpen ontzettend bedanken hiervoor! Zonder jullie hulp was het me niet gelukt om deze prachtige en typisch jaren ‘70 trein in model na te maken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #147 Gepost op: 14 November 2007, 10:29:37 »
Zaterdagavond was er toch geen moer op de tv, dus werd de Rivarossi 3539 meteen maar onder handen genomen.
Nou, velen zullen daar anders over denken: maar liefst 2 Engelse detectives op de Belgische TV! Zoals iedere zaterdagavond.....

Zonder gekheid, mooi werk Jeroen!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #148 Gepost op: 14 November 2007, 10:43:09 »
Ja, maar die engelse detectives zijn vast niet 1974 proof  ;D ;D ;D ;D

Dank je voor je compliment Frank!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #149 Gepost op: 14 November 2007, 10:52:26 »
die engelse detectives zijn vast niet 1974 proof 
Nee, dat dan weer niet. Misschien dan toch maar eens die DVD-box van Q & Q  bestellen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.