Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:37:04
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 11:23:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 11:00:30
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Show je werkplek door Spoor010
Vandaag om 09:49:35
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20

Auteur Topic: Gebruiksmogelijkheden Piko digitaal  (gelezen 5014 keer)

Cor

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Gebruiksmogelijkheden Piko digitaal
« Gepost op: 22 April 2011, 01:48:13 »
Ik ben in het bezit van een grote verzameling HO en N materieel van , Fleischmaan en Roco, dus gelijkspanningsspul.
Ik heb echter geen baan dus de noodzaak om alles om te gaan bouwen naar digitaal is wel leuk maar niet zinvol en ook prijzig. Maar het kriebelde wel en na het bouwen van zo'n 4 trafo's met o.a. PWM of MFB ,EMS enz. toch maar eens een setje gekocht van PIKO. Met de IR-afstandbediening. Wat goedkope Hornby decoders erbij en ik reed digitaal. Ik heb wel een plaat met twee ovalen in HO en N voor testritjes. Maar na een tijdje kom je erachter dat 1 lok in de 14 stappen modus rijdt en een andere weer in de 128 stappen. Later bleek dat dit kwam doordat ik een keer een Roco Lomaus 1 had gebruikt en die zet schijnbaar die waarden terug.Ook merkte ik dat de ene lok wel en een andere niet langzaam uitreed bij het snelheid minderen. Boekje van PIKO erbij gehaald maar daar echt niet veel in. Ik moest van een forum leren dat b.v. de functie toets 3 is voor het instellen van de rangeersnelheid  en toest 4 voor het uitlopen van de loks. Kan ook andersom zijn. Maar waarom staat dat niet ergens? Want wat kan er nog meer met dat setje. Ik maak mij echt geen illusies , het is geen IB2. Dan wat anders, ik heb een buurman, die woont toevallig naast mij, en die heeft een enorme Marklinbaan, met drie etages en wel 100 loks en een berg aan digitale besturingen. De man is al wat ouder en koopt sec de loks en zet die op de baan , worden daar automatisch herkend en rijden maar. Hij heeft een CS1. Ik heb de handleiding ervan gedownload en ik zag dat deze ook DCC aan kan. Nu wil ik een programmeerrails maken en deze op de speciale aansluiting daarvoor aansluiten. Maar kan ik dan ook echt mijn decoders uitlezen en eventueel aanpassen. Ik weet dt je daar echt voorzichtig mee moet zijn en eerst alles noteren.Ik hoef niet aan de buurman te vragen hoe dit dan moet want dat weet ie echt niet. Maar ik heb ook geen echte ervaring daarmee. Is dat wel te doen?
Ik heb van de meeste decoders de beschrijvingen nog, zoals de T145, Lenz Mini gold voor spoor N, Roco en Hornby.
In principe werkt nu alles echter er zijn nog wat loks die volgens mij op 14 stappen rijden. In stand 2 rijden die al zo hard. Maar de Lenz in de lok 6400 spoor N kruipt nog in stap 10 of zo.
Dus resumerend zijn de vragen:
Is het simpel om de decoders te bewerken met een CS1? ( DCC modus)
Waar kan ik de uitleg vinden van de PIKO set die dus wel beschrijft wat o.a. de functietoetsen doen.Ik heb het idee dat er meer mee kan dan de meeste mensen weten. ( piko manual aanwezig, maar spaarzaam met info)
En tenslotte of er nog andere valkuilen waar ik op moet letten?
O ja, ik zie dat je nu al voor rond de 100 euries een Esu Sounddecoder kan kopen. Stel ik koop zo'n ding en zet die in een BR 218 of een V200. Gaat die dan werken met een Piko setje? Ik heb wel een 4 Amp. trafo en een Digi 1.
Ik zag bij mijn buurman een Ludmilla , digitaal met geluid af fabriek voor 149 euries. Van Marklin. Prachtig mooi Moet je in dc eens gaan zoeken.....
Ik hoop dat jullie mij willen en kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Cor.

« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 11:19:51 door Chris van Diesen. Reden: vet uit gezet. »

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: gebruiksmogelijkheden Piko digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2011, 08:12:48 »
Hallo Cor,

Allereerst: Welkom op het forum. Alles in hoofdletters staat op een forum gelijk aan schreeuwen. Gelukkig niet het hele bericht in hoofdletters gezet ;)

Wat jij beschrijft is het aanpassen van het gedrag van de locomotief. Dat heeft niets te maken met de gebruikte centrale. Je kan net zo goed rijden met de PIKO als met de CS-I.

Het aantal functies dus F0, F1, F2, F3, F4 enzovoort is afhankelijk van de locomotief-decoder. Daar wordt bepaald wat een locomotief kan met de verschillende functies, zoals frontverlichting, sluitseinen, rangeerstand, enzovoort. In de locomotief decoder wordt ook aangegeven met hoeveel rijstappen de locomotief gaat rijden. Dat kan je instellen via een aantal CV's. Zelfde geldt voor het uitrijden bij het snelheid minderen, dat ligt ook aan de locomotiefdecoder en niet aan de centrale. In de Encyclopedie staat een artikel over decoders en een kleine uitleg over CV's: Decoders

Dus welke CV's je moet aanpassen voor een mooi rijgedrag ligt geheel bij de locomotiefdecoder en je moet dus ook in de handleiding van de decoders.

De CS-I is goed te gebruiken voor jouw treinen, mits deze aangepast is door Esu, anders kan je er geen DCC mee rijden. Als je dan toch een nieuwe centrale wil. Dan zou ik gaan voor een ECoS van Esu zelf. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie bij Centrales voor een klein overzicht: Encyclopedie overzicht Centrales

De Sounddecoder gaat gewoon werken met de DIGI-1 je kan misschien niet alle geluidsfuncties gebruiken. De sounddecoder kan misschien meer aan dan de digi-1. Je kan met een ECoS wel alle geluidsfunctie aansturen.

De ludmilla met geluid voor 149 euro? Dat is dan in uitverkoop geweest want hij staat bij Marking voor 199 euro in de lijst... :) Bij trix (is het zustermerk van marklin maar dan alleen voor gelijkstroom) staat deze lok, artikel 22072, voor 199 euro.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 08:14:36 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re:Gebruiksmogelijkheden Piko digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2011, 08:38:40 »
Dan wat anders, ik heb een buurman, die woont toevallig naast mij

verrek, dat is bij mij ook zo ;D
Jan

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2011, 08:50:01 »
Allereerst welkom op dit fraaie forum
De binnekant van de centrale van je buurman is ontwikkeld door ESU. Voor DCC bestaat de Ecos waarmee je zo ongeveer alles kunt instellen wat je wil.
In wezen zijn er 3 soorten digital centrales.
de instappers. Piko setje, roco muis, dan centrales zonder direct bediening maar meer bedoeld als doorgeefluik van pc programma naar baan, en de laatste categorie, centrales met bediening zoals Ecos, CS1, Viessmann commander, digitrax.

Je decoder bepaalt wat de lok doet. 14 , 28 128, stappen allemaal bepalend voor het rijgedrag.
Decoders kun je instellen op een aantal punten met een hand regel setje, met een grotere centrale en als je die niet wil kopen kun je altijd een lokprogrammer nemen waarmee je met behulp v e computerprogramma  ook heel veel kunt instellen
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2011, 10:14:43 »
Cor, kern van de zaak is dat je de instellingen van je decoders moet aanpassen en dat dat met die Piko digi niet zo gemakkelijk gaat. Het is de instapcentrale met zo'n beetje de minste mogelijkheden.
Iets anders aanschaffen dus, maar wat dat moet worden hangt ervan af wat je verder wil. Dat weet alleen jij.

Een mogelijkheid is de Roco Multimaus. Dat is de instapper met de meeste mogelijkheden. Eigenlijk een volwaardige centrale met als meest hinderlijke beperking dat je er geen CV's mee kan uitlezen. Maar ja, je vind een compleet setje voor pakweg 80 euro.

En dan heb je de dikke centrales met luxe bediening en luxe programmeren en ook luxe prijzen. Je kan alleen zelf uitmaken of je die uitgave wil doen zonder een baan om ermee aan te sturen.
CS1 had oorspronkelijk overigens geen DCC aan boord. Daarvoor was later een hardwareingreep van ESU nodig, CS1 reloaded. In ieder geval zou dat nu een beetje omslachtige weg zijn. Als je voor een luxe centrale gaat, dan maar gelijk CS2, ESU Ecos of zoiets.

Oh ja, ESU heeft ook nog een lokprogrammer. Dat is pas luxe programmeren, schijnt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2011, 14:56:35 »
Oh ja, ESU heeft ook nog een lokprogrammer. Dat is pas luxe programmeren, schijnt.

idd heerlijk werken!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Cor

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2011, 00:19:43 »
Hallo medeforumleden,
Bedankt voor het warm onthaal en de vele tips. Ik zal trachten een beetje chronologisch te reageren op de opmerkingen. Dus begin ik met de vette letters. mijn linkeroog doet niet helemaal meer mee dus is het eigenlijk voor mijzelf gedaan(no hard feelings)Het verhaal van de decoders was mij wel al duidelijk, maar je moet toch een geschikte centrale hebben om de functies te laten werken en aan te passen. Maar ik ga de diverse handleidingen van de decoders nog eens bekijken en met een prog.rails zien wat er gebeurt. Ik begrijp dan ook nu pas dat veel functies algemeen worden toegepast. Het licht van de loks gaat bij mij ook aan en uit met F0. Maar niet gedacht dat de overige f toetsen al zouden werken gewoon omdat dit in de Piko boekjes nergens wordt beschreven, althans zomaar zonder de decoder te programmeren. Dus ik heb nog wat uit te zoeken.De encyclopedie gaat worden uitgeprint.
Ik dacht gelezen te hebben in de manual van de CS1 dat deze nu al DCC aan kon. Dat na het laden van de update van Ecos het ding erg veel meer kan heb ik al gelezen in de folder van Ecos. Mijn buurman overweegt dan ook zo'n update. Goedkoper dan een CS2. En er wel weer een opvolger achter zitten.Lijkt Microsoft wel.
Ik ben blij dat de sounddecoder gaat werken. Ik neem aan dat in ieder geval het geluid zijn volgorde aanhoud zoals het opstarten, op toeren komen en reageren op snelheidsvermeerderen en minderen. Tyfoon zou leuk zijn .
Die ludmilla is een z.g. Hobbylok en is zelfs slechts 139 euries en nog steeds leverbaar. Mijn buurman heeft er inmiddels drie aangeschaft, zij het bij een speciaal adresje, nieuw in doos.Ik kan er niet genoeg van krijgen als ik daar ben.Ik had zelfs het idee om er ook een te kopen en die dan om te bouwen naar DCC, maar met de Loksound kom ik er ook, hoop ik.Ik heb alleen nog nooit een sample ervan gehoord. Die geluiden zijn wel te downloaden maar ik ben er nog niet achter hoe deze af te spelen.
Dan het eventueel aanschaffen van een dikkere centrale. Natuurlijk zou ik dat wel willen maar op dit moment gaat dit gewoon niet lukken en dan zou het wat ver gaan om zonder baan zo'n uitgave te doen. Ik ben bang dat van de 120 loks in HO en bijna 100 in spoor N er gewoon een flink aantal de deur uit gaan.En ik ben begonnen met verzamelen in 1954 en alles zit nog netjes in de dozen. Maar het meeste daarvan blijft gewoon analoog.Ik was er wel snel achter dat om het spul beter te laten rijden er iets een de voeding moest gebeuren. Vandaar dat ik allerlei soorten voedingen heb gemaakt om dit voorelkaar te krijgen. Maar ja , toen kwam het digitale tijdperk op de baan en dat schiep pas mogelijkheden. Maar zeker niet voor mij weggelegd in die tijd.Vandaar dat ik twee setjes van Piko heb aangeschaft voor rond de 30 euries met A-rails erbij. Dat waren gewoon beginsets waar de lok en wagons waren uitgehaald.
Ik was al veel meer aan onderdelen kwijt om de loks enigszins langzaam te kunnen laten rijden. Pas met het Trix EMS bleven de lampjes branden, wat een feest. Wel eerder al een HF-verlichting gebouwd uit Elektuur maar die deed verder niets met het rijden.De oude Fleischmann motoren werkten ook niet echt mee, nog steeds niet trouwens.
Dat werd met Roco al een stuk beter.
Dus probeer ik nu met de goedkope Piko setjes er zoveel mogelijk uit te halen en ben ik al blij met mooi rijden, meerdere loks tegelijk(de kleinkinderen)en geluid. En volgens jullie zou dat moeten werken.
Dan is er nog de lokprogrammer. Die zag ik laatst voor ronde de 140 euries. Computers heb ik hier zat dat dat lukt wel, maar voor die prijs ben ik al een heel eind op weg naar een IB of zoiets. Ik ben nog wel op zoek naar de software die met behulp van een geluidskaart de adressen lalijkt dat b.v. ESU veel decoders levert at zien.Iets met SOV er in.Dat zijn dingen die nog wel te doen zijn.
Jullie weten ongetwijfeld ook wel wat je zou doen als je morgen de lotto wint of zo. Maar helaas is dit nog niet gebeurd.Dan zeg ik tegen mijn vrouw dat ik de hoofdprijs heb gewonnen en dat ze de koffers kan gaan pakken.
Zomer of winterkleren....? Maakt niet uit, maar eruit ga je.
Zo nu is de kans groot dat jullie morgen op MP een advertentie zien van kasten vol treinen, gratis af te halen....
Moet er niet aan denken....
Dan weer terug naar het onderwerp. Ik lees inmiddels veel op diverse fora en je steekt daar echt veel van op. Dan blijkt dat b.v. Esu veel decoders levert aan andere fabrikanten. Ze zouden ook zitten in piko loks en Marklin en wie weet  waar nog meer in. Dat zou kunnen betekenen dat de werking van de functietoetsen ook daadwerkelijk werken bij die decoders, zonder eerst een IB of zo te gebruiken. Als dat zo is ben ik al dik tevreden met wat ik heb.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik op F1 of F2 druk.Ik kan mij niet herinneren dat dit in de beschrijving van de decoders staat vermeld. Wel al die CV-waarden.
In ieder geval wil ik jullie bedanken voor alle reacties en ik zal binnenkort weer vermelden wat de resultaten zijn van de testjes die ik ga doen met de functietoetsen.
Allemaal een fijn weekend .
Met vriendelijke groet,
Cor.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 01:03:50 door 0101100001. Reden: Vet gezette tekst omgezet naar normaal i.v.m. leesbaarheid. Nog een tip: witregels zijn gratis! ;-) »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2011, 09:49:11 »
Let wel dat de decoders die ESU levert aan Roco en andere fabrikanten vaak uitgeklede types zijn: je moet niet gek opkijken als er geen in/uitschakelbare rangeerstand, in/uitschakelbare lastregeling en andere extra's inzitten: Zeker Roco-decoders vind ik nogal vergelijkbaar met ESU LokPilot Basics: minimaal aantal functies, puur bedoeld om een trein digitaal te maken zonder al teveel poespas.

Overigens kan je natuurlijk altijd kijken of je ergens eens een MultiMaus of iets dergelijks mag uitproberen: ik vind digitaal ook geweldig, maar alles digitaal (dus wissels en seinen en computerbesturing en dergelijke) is niet aan mij besteed: ik heb in de MultiMaus dan ook een prima centrale gevonden, die goedkoop precies doet en kan wat ik wil.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 April 2011, 12:35:17 »
Tja Cor, welkom in de wondere wereld van de digitale modeltreinen.
Door nog wat programmeren kun je de rijeigenschappen van je loks echt nog veel prettiger maken. Je bent tegen de beperkingen van de Piko digi aangelopen en dat zul je blijven doen. Om er lol in te houden misschien toch maar overstappen naar wat beters. Een dikke centrale is overdreven, maar de Multimaus is echt een keer of 5 beter dan die Digi. Kun je prima mee programmeren en uitlezen van CV''s blijkt in de praktijk toch niet strikt noodzakelijk. Net als de digi wordt de Multimaus uit startsets gehaald en dan voor pakweg 80 euro verkocht. Het prijsverschil is er niet voor niets.
Ideaal voor jou zou de Fleischmann profiboss zijn geweest. Helaas is die maar kort beschikbaar geweest en dus lastig te vinden.

Bij DCC staan functies eigenlijk niet vast. De verlichting zit praktisch altijd onder f0, maar verder mag iedereen dat zelf weten. In plaats daarvan hebben ze een en ander super flexibel gemaakt. Bij een moderne decoder kun je iedere functieuitgang aan iedere functietoets van de centrale koppelen. Dus als je de binnenverlichting op uitgang 1 van de decoder aansluit, dan kun je de decoder zo programmeren dat die uitgang bijvoorbeeld op f8 reageert. Uitgangen kun je naar keuze rijrichtingafhankelijk maken, laten knipperen en wat al niet. Dat is een radicaal andere keuze dan bij het Märklin MFX systeem van je buurman. Daarbij regelt Märklin zoveel mogelijk voor de hobbyïst. Dat is handig, maar daar moet je het dan wel mee doen. In de DCC-wereld hebben ze voor wat meer vriijheid en dus ook wat meer zelfwerkzaamheid gekozen. Dan kan overigens reuze meevallen. In een doorsnee Roco-loc zet je een decoder, je past de maximumsnelheid wat aan, geeft het ding een eigen adres en het rijdt voortreffelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.