Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen  (gelezen 2561 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Op de beurs in Dortmund heb ik een ZIMO MX630 gekocht en daarna ingebouwd in Roco NS 2417 (wisselstroomuitvoering). Tevens heb ik de vervangingsprintjes van Digirails (DRC2418) geplaatst zodat het rangeerlichtsysteem (via AUX3 en F3) en de sluitlichten (via AUX1, AUX2 en F1) apart zijn aan te sturen. Na het instellen van CV 124 op 23 hebben F3 en F4 geen invloed op het rijgedrag. Ook vind ik het vreemd dat de loc nog verder rijdt als ik op de omkeerknop van de Intellibox druk. Wie weet wat de oplossingen zijn voor deze twee problemen?

Martin uit Emmen
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2011, 14:29:05 »
Na het instellen van CV 124 op 23 hebben F3 en F4 geen invloed op het rijgedrag. Ook vind ik het vreemd dat de loc nog verder rijdt als ik op de omkeerknop van de Intellibox druk. Wie weet wat de oplossingen zijn voor deze twee problemen?

Wat betreft CV124 de handleiding beter lezen. Voor zover ik heel gauw gekeken heb klopt precies, dat F3 en F4 geen invloed meer hebben (dit voorbeeld staat vermeld !)

Tweede probleem weet ik niet wat je bedoelt en ik ken de Intellibox (welke ??) niet.

Maarten

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2011, 14:37:49 »
Ik ben niet heel erg thuis in Zimo decoders en ik snap de vraag niet helemaal maar toch een poging.

Als ik even zo kijk is F3 de standaard functie voor FO3 aka aux3. Die prog je nu dubbel met de halve snelheid, mss dat hij daar niet tegen kan. Als ik zo kijk zet idd de waarde 23 (00010111) de instellignen als, F3 als halve snelheid, F4 voor optrek/afrem vertraging uit en massa en dit beinvloed tijd afhankelijke optrekvertraging. Dus daar zou eht niet aan moeten liggen. Misschien eens FO3 op een andere F zetten?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2011, 01:29:00 »
Maarten en Timo,

Bedankt voor jullie reactie. Kennelijk hebben jullie de handleiding beter gelezen dan ik, maar.... als ik CV 124 (weer) op 0 (nul) instel dan hebben F3 en F4 nog steeds geen invloed op het rijgedrag.

Wat betreft het doorrijden na het indrukken van de rijrichtingknop lijkt het op een instelling volgens Selectrix, want daar schijnt het normaal te zijn dat de lok doorrijdt tot stilstand. Maar hoe maak ik dat ongedaan, want  de lok rijdt volgens het Märklin-protocol?

Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2011, 02:12:20 »
Ik weet niet of je heel veel andere (bewuste) instellingen hebt gedaan maar anders een keer een reset (CV8 = 8) en opnieuw beginnen.

Wat betreft CV124, die is wat rommelig. Hij bestaat uit:
Rangeer snelheid (top snelheid halveren)
Dit kan je toewijzen aan F3 of F7
bit4 = 1 en bit3 = 0 voor F3
bit3 = 1 en bit4 = 0 voor F7

Momentum deactiveringstoets (geen optrek/afrem vertraging)
Toe te wijzen aan MN, F4 of F3
bit2 = 0 en bit6 = 0 => MN (ook al moet ik je schuldig blijven welke toets ze bedoelen...)
bit2 = 1 en bit6 = 0 => F4
bit6 = 1 en bit2 maakt niet uit => F3

Welk momentum deactiveren
bit1 = 0 en bit0 = 0 => geen effect, welke functie toets er ook is gekozen hierboven
bit1 = 0 en bit0 = 1 => zet massa simulatie uit (die is in te stellen in CV121 en CV122)
bit1 = 1 en bit0 = 0 => zet vaste optrekvertraging uit (in te stellen met CV3 en CV4)
bit1 = 1 en bit0 = 1 +> zet beide vertragingen uit

De waarde 0 levert dan ook op dat momentum en rangeersnelheid niet aan te spreken zij met functietoetsen. Om rangeersnelheid in te schakelen met F3 en alle momentum uit te schakelen met F4 is de waarde is dus de waarde 23.

Voor de volledigheid, met bit5 wordt aangezet dat er geremd moet worden bij een DC signaal (1 = stoppen op DC, 0 = negeer) en bit7 voor SUSI (bit7 = 0 SUSI actief, bit7 = 1 twee extra functie uitgangen (niet direct aan te sluiten op lampjes enz) hiervoor is geen rekening gehouden in bovenstaande cv waarden)

Let wel dat er standaard amper momentum ingesteld staat. Dit moet wel ingesteld worden wil je het überhaupt uit kunnen zetten met een toets.

Dit alles is alleen handleiding wijsheid...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2011, 22:04:57 »
Hallo Martin,

Je moet even zoeken in de handleiding van de IB. Ik heb zelf een TwinCenter en daar is de functionaliteit van de rijknop op verschillende manieren in te stellen, namelijk via het DC-protocol (de ene kant opdraaien is vooruit, de andere kant op is achteruit) en via het AC-protocol (indrukken is rijrichting wisselen). Iets analoogs zit ongetwijfeld op de IB, maar zal waarschijnlijk iets anders zijn dan bij het TwinCenter. Even zoeken dus.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2011, 22:08:07 »
Timo en Dirk,

Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga dat proberen en verder uitzoeken.

Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Lokpaint

  • Gast
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2011, 00:06:24 »
Hoi

Met SO 840 heb je ook nog eens de mogelijkheid om je rijknop verder te configureren.

SO 840=0  -- (nood)stop en rijrichting omschakelen
SO 840=1  -- Afremmen met de ingestelde decodervertraging. Nog een keer drukken is dan omkeren van de rijrichting.  Twee keer snel achter elkaar drukken is noodstop.

(Bovenstaande indien de rijknop als AC is ingesteld)

bart

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2012, 17:55:17 »
Heren,

Gisteren kwam ik zomaar op het idee om i.p.v. het Motorola-formaat (Märklin) het DCC-formaat te gebruiken. Alles (dus ook F3 = rangeersnelheid en F4 = uitschakeling van optrek- en afremvertragingen) werkt dan 'gewoon' naar behoren.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2012, 18:00:21 »
uhm,

misschien een domme opmerking, maar jullie weten dat de Intellibox een andere bitnummering aanhoudt dan bijv. Lenz/ZIMO?

Lenz (standaard ?)  Bit 0 t/m 7

Intellibox (tenminste Intellibox I) Bit 1 t/m 8.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2012, 22:33:15 »
Zover ik weet, is mijn Intellibox van de eerste versie met serienr.: 1000024425 en softwareversie: 1.501-1.501. De bits zijn daarbij genummerd van 0..7. Zelf programmeer ik steeds in bytes. Dat geeft n.l. geen problemen met een eventuele andere bitnummering. Bij ingewikkelde bits naar byte-berekening pak ik een rekenmachine die de talstelsels bin, oct, hex en dec in elkaar kan omzetten. Onder de 30 (dec) zet ik het meestal zonder rekenmachine om van bin naar dec.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.