Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Marc tramt
Vandaag om 23:05:11
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
Vandaag om 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 21:41:08
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 21:37:04
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
Vandaag om 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:03:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 18:43:51
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:35:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:33:07
Klein baantje 1200x1200mm door hervé
Vandaag om 17:51:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 17:35:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:05:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:03:23
Piko 2025 door Simon Stenneberg
Vandaag om 16:58:56
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 16:20:35
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 16:04:08
Inhoudsopgave blog Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 15:23:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Jelmer
Vandaag om 15:18:51
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 14:03:29
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door RobVille
Vandaag om 14:03:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 12:53:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:32:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 12:02:07
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:45:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:44:34
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:58:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:34
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 09:47:36
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Lobomotion69
Vandaag om 03:39:06
  

Auteur Topic: ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen  (gelezen 2727 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Op de beurs in Dortmund heb ik een ZIMO MX630 gekocht en daarna ingebouwd in Roco NS 2417 (wisselstroomuitvoering). Tevens heb ik de vervangingsprintjes van Digirails (DRC2418) geplaatst zodat het rangeerlichtsysteem (via AUX3 en F3) en de sluitlichten (via AUX1, AUX2 en F1) apart zijn aan te sturen. Na het instellen van CV 124 op 23 hebben F3 en F4 geen invloed op het rijgedrag. Ook vind ik het vreemd dat de loc nog verder rijdt als ik op de omkeerknop van de Intellibox druk. Wie weet wat de oplossingen zijn voor deze twee problemen?

Martin uit Emmen
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #1 Gepost op: 26 April 2011, 14:29:05 »
Na het instellen van CV 124 op 23 hebben F3 en F4 geen invloed op het rijgedrag. Ook vind ik het vreemd dat de loc nog verder rijdt als ik op de omkeerknop van de Intellibox druk. Wie weet wat de oplossingen zijn voor deze twee problemen?

Wat betreft CV124 de handleiding beter lezen. Voor zover ik heel gauw gekeken heb klopt precies, dat F3 en F4 geen invloed meer hebben (dit voorbeeld staat vermeld !)

Tweede probleem weet ik niet wat je bedoelt en ik ken de Intellibox (welke ??) niet.

Maarten

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2011, 14:37:49 »
Ik ben niet heel erg thuis in Zimo decoders en ik snap de vraag niet helemaal maar toch een poging.

Als ik even zo kijk is F3 de standaard functie voor FO3 aka aux3. Die prog je nu dubbel met de halve snelheid, mss dat hij daar niet tegen kan. Als ik zo kijk zet idd de waarde 23 (00010111) de instellignen als, F3 als halve snelheid, F4 voor optrek/afrem vertraging uit en massa en dit beinvloed tijd afhankelijke optrekvertraging. Dus daar zou eht niet aan moeten liggen. Misschien eens FO3 op een andere F zetten?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2011, 01:29:00 »
Maarten en Timo,

Bedankt voor jullie reactie. Kennelijk hebben jullie de handleiding beter gelezen dan ik, maar.... als ik CV 124 (weer) op 0 (nul) instel dan hebben F3 en F4 nog steeds geen invloed op het rijgedrag.

Wat betreft het doorrijden na het indrukken van de rijrichtingknop lijkt het op een instelling volgens Selectrix, want daar schijnt het normaal te zijn dat de lok doorrijdt tot stilstand. Maar hoe maak ik dat ongedaan, want  de lok rijdt volgens het Märklin-protocol?

Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2011, 02:12:20 »
Ik weet niet of je heel veel andere (bewuste) instellingen hebt gedaan maar anders een keer een reset (CV8 = 8) en opnieuw beginnen.

Wat betreft CV124, die is wat rommelig. Hij bestaat uit:
Rangeer snelheid (top snelheid halveren)
Dit kan je toewijzen aan F3 of F7
bit4 = 1 en bit3 = 0 voor F3
bit3 = 1 en bit4 = 0 voor F7

Momentum deactiveringstoets (geen optrek/afrem vertraging)
Toe te wijzen aan MN, F4 of F3
bit2 = 0 en bit6 = 0 => MN (ook al moet ik je schuldig blijven welke toets ze bedoelen...)
bit2 = 1 en bit6 = 0 => F4
bit6 = 1 en bit2 maakt niet uit => F3

Welk momentum deactiveren
bit1 = 0 en bit0 = 0 => geen effect, welke functie toets er ook is gekozen hierboven
bit1 = 0 en bit0 = 1 => zet massa simulatie uit (die is in te stellen in CV121 en CV122)
bit1 = 1 en bit0 = 0 => zet vaste optrekvertraging uit (in te stellen met CV3 en CV4)
bit1 = 1 en bit0 = 1 +> zet beide vertragingen uit

De waarde 0 levert dan ook op dat momentum en rangeersnelheid niet aan te spreken zij met functietoetsen. Om rangeersnelheid in te schakelen met F3 en alle momentum uit te schakelen met F4 is de waarde is dus de waarde 23.

Voor de volledigheid, met bit5 wordt aangezet dat er geremd moet worden bij een DC signaal (1 = stoppen op DC, 0 = negeer) en bit7 voor SUSI (bit7 = 0 SUSI actief, bit7 = 1 twee extra functie uitgangen (niet direct aan te sluiten op lampjes enz) hiervoor is geen rekening gehouden in bovenstaande cv waarden)

Let wel dat er standaard amper momentum ingesteld staat. Dit moet wel ingesteld worden wil je het überhaupt uit kunnen zetten met een toets.

Dit alles is alleen handleiding wijsheid...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2011, 22:04:57 »
Hallo Martin,

Je moet even zoeken in de handleiding van de IB. Ik heb zelf een TwinCenter en daar is de functionaliteit van de rijknop op verschillende manieren in te stellen, namelijk via het DC-protocol (de ene kant opdraaien is vooruit, de andere kant op is achteruit) en via het AC-protocol (indrukken is rijrichting wisselen). Iets analoogs zit ongetwijfeld op de IB, maar zal waarschijnlijk iets anders zijn dan bij het TwinCenter. Even zoeken dus.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2011, 22:08:07 »
Timo en Dirk,

Bedankt voor jullie suggesties. Ik ga dat proberen en verder uitzoeken.

Martin
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Lokpaint

  • Gast
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2011, 00:06:24 »
Hoi

Met SO 840 heb je ook nog eens de mogelijkheid om je rijknop verder te configureren.

SO 840=0  -- (nood)stop en rijrichting omschakelen
SO 840=1  -- Afremmen met de ingestelde decodervertraging. Nog een keer drukken is dan omkeren van de rijrichting.  Twee keer snel achter elkaar drukken is noodstop.

(Bovenstaande indien de rijknop als AC is ingesteld)

bart

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #8 Gepost op: 18 April 2012, 17:55:17 »
Heren,

Gisteren kwam ik zomaar op het idee om i.p.v. het Motorola-formaat (Märklin) het DCC-formaat te gebruiken. Alles (dus ook F3 = rangeersnelheid en F4 = uitschakeling van optrek- en afremvertragingen) werkt dan 'gewoon' naar behoren.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #9 Gepost op: 18 April 2012, 18:00:21 »
uhm,

misschien een domme opmerking, maar jullie weten dat de Intellibox een andere bitnummering aanhoudt dan bijv. Lenz/ZIMO?

Lenz (standaard ?)  Bit 0 t/m 7

Intellibox (tenminste Intellibox I) Bit 1 t/m 8.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:ZIMO MX630 F3 = rangeersnelheid / F4 = uitgeschakelde vertragingen
« Reactie #10 Gepost op: 18 April 2012, 22:33:15 »
Zover ik weet, is mijn Intellibox van de eerste versie met serienr.: 1000024425 en softwareversie: 1.501-1.501. De bits zijn daarbij genummerd van 0..7. Zelf programmeer ik steeds in bytes. Dat geeft n.l. geen problemen met een eventuele andere bitnummering. Bij ingewikkelde bits naar byte-berekening pak ik een rekenmachine die de talstelsels bin, oct, hex en dec in elkaar kan omzetten. Onder de 30 (dec) zet ik het meestal zonder rekenmachine om van bin naar dec.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.