Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
  

Auteur Topic: Heris I4 Benelux rijtuigen  (gelezen 25688 keer)

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #75 Gepost op: 21 April 2011, 22:29:31 »
heeft toch eens een art.gestaan in railhobby over de beneluxtreinen
Groeten Peter ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #76 Gepost op: 22 April 2011, 03:48:44 »
Als ik de semi-luchtopname bekijk is het mij nu wel duidelijk: dak AB blauw en dak A grijs. In 1987 reed de BNL-TD voor het laatst dus we mogen wel stellen dat beide dakkleuren de eindstreep hebben gehaald.

In dat geval heb je beide sets nodig. Of het wordt weer daken wisselen  ;D.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #77 Gepost op: 22 April 2011, 10:16:51 »
Bedankt Chris!

Het duizelt mij... op sommige foto's lijken de hoge daken wel een plat dak, vooral die van de zijkant zijn genomen.

Kuch....heb je goed gezien (ik niet)

Ik ben benieuwd wie het ook opvalt, wat ik in mijn bespreking niet heb gezien....

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #78 Gepost op: 22 April 2011, 10:35:09 »
Je bedoeld de toiletramen ?

Of nee ik weet het al, had het al gezien ( en gechecked met foto's van grootspoorbedrijf ) --> de hoogte van de gele baan ( Nieuwe is iets lager als de oude )



Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 10:41:09 door Remco. »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #79 Gepost op: 22 April 2011, 10:42:26 »
Nope, is het niet.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 10:44:17 door Chris van Diesen »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #80 Gepost op: 22 April 2011, 11:42:31 »
Het duizelt mij... op sommige foto's lijken de hoge daken wel een plat dak, vooral die van de zijkant zijn genomen.

Ja hier ook, ik raakte ook de draad kwijt (niks ten nadele van de bespreking trouwens, geweldige service is dit van Chris). Ligt het aan de foto's? Waren er trouwens verschillen in dakhoogte tussen de I4's in de BNL? Het is mij nooit opgevallen. Heeft iemand daar een grootbedrijffoto bij?

Ik heb zelf een oude I4 AB van Heris, met hoog grijs dak en kromgetrokken gele baan. Zou ooit een keer moeten worden overgespoten (bestaan er transfers voor de opschriften?). Het ding had ook wat technische problemen, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12130.0.html. Hebben de nieuwe rijtuigen dezelfde kuren? Maar overigens ben ik, precies zoals Chris' bespreking suggereert, inderdaad blij met dit gemankeerde exemplaar nu ik de foto's van de nieuwe versie zie.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #81 Gepost op: 22 April 2011, 12:41:10 »
Zit toch een behoorlijk hoogteverschil in de daken. En de gele bies langs de dakrand is bij de nieuwe een stuk forser uitgevoerd.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #82 Gepost op: 22 April 2011, 12:54:18 »
Absoluut, maar dat is niet waar ik op doel  ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #83 Gepost op: 22 April 2011, 14:40:56 »
toevallig kwam ik ook nog deze foto tegen:


rijtuig 51 88 30-70 407-9 op 13 juni 1988.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #84 Gepost op: 22 April 2011, 14:58:01 »
Misschien helpt dit je verder, sommige zijn aanklikbaar, anderen staat vermeld waar je de foto's vindt, heelaas viel SproorwegJournaal uit elkaar in een Ned. en Belg.versie !
Groeten Peter ;)

excuses hier de link :http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/1983-1989_N.htm
« Laatst bewerkt op: 22 April 2011, 15:14:34 door metpetergaathetbeter »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
  • http://www.amsac.be/
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #85 Gepost op: 22 April 2011, 15:10:40 »

Lokpaint

  • Gast
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #86 Gepost op: 22 April 2011, 16:52:14 »
Heeft het A-tje nou ook een laag (grijs) dak?

Ik vind de wagens er maar raar uitzien. ::)

Bart

Tobin

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
    • mscm De Pijl
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #87 Gepost op: 22 April 2011, 19:54:18 »
Beste,

Van de I4-rijtuigen zijn er 2 uitvoeringen: eerste klas (A9) en eerste/tweede klas (A4/B6).
Deze rijtuigen zijn volgens de tekeningen van de NMBS/SNCB 4050mm hoog.

Aan de seriebouw I4  gingen 2 prototypes vooraf, van ieder uitvoering één prototype.
Deze 2 rijtuigen zijn 3945mm hoog en kenmerken zich verder door een doorlopende regengoot.
Midden jaren 70 werden deze 2 rijtuigen omgebouwd tot Railtour budget rijtuigen (zitrijtuigen).
(info: http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Articles_N.htm)

De gegevens komen uit het referentie werk voor belgische rijtuigen: "50 jaar reizigersvervoer/50 ans de Transport voyageurs 1930~1985" uitgegeven door de vereniging GTF.

Toen deze rijtuigen door Heris/LSmodels werden uitgebracht, werden zij ook met verlaagd dak geleverd.
Deze werden later omgeruild voor een hoog exemplaar.

Vriendelijke groeten

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #88 Gepost op: 22 April 2011, 21:30:38 »
Aan de seriebouw I4  gingen 2 prototypes vooraf, van ieder uitvoering één prototype.
Deze 2 rijtuigen zijn 3945mm hoog en kenmerken zich verder door een doorlopende regengoot.
Midden jaren 70 werden deze 2 rijtuigen omgebouwd tot Railtour budget rijtuigen (zitrijtuigen).
(info: http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Articles_N.htm)

Dus als ik dit goed begrijp zijn er met laag dak maar twee exemplaren, en hebben die bovendien niets met de BNL-dienst te maken?
Dat zou kloppen met wat ik me herinner, en wat je op de foto's ziet. Maar dan zijn die BNL-I4s met laag dak dus eigenlijk gewoon fout. Of zit ik er nu naast?

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Heris I4 Benelux rijtuigen
« Reactie #89 Gepost op: 22 April 2011, 22:54:28 »
Kuch....heb je goed gezien (ik niet)

Ik ben benieuwd wie het ook opvalt, wat ik in mijn bespreking niet heb gezien....

Volgens mij heeft die set met grijze daken een rijtuig met laag dak en een met hoog dak........ sowiso is de blauwe kleur helemaal anders als de plan W van zowel LSM als Artitec, dus ik laat deze rijtuigen maar passeren en hoop op goede rijtuigen van LSM....