Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 20:43:53
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
Vandaag om 20:36:20
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 20:32:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
Vandaag om 20:24:31
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 20:19:41
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 20:16:51
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Syb030
Vandaag om 20:08:43
3d printen van ns daglichtseinen door BartvD
Vandaag om 19:53:51
website Uhlenbrock onbereikbaar door Ben
Vandaag om 19:52:10
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 19:33:37
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:26:56
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door nighttrain1
Vandaag om 18:56:23
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 18:22:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 18:05:43
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 17:49:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:49:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 17:41:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
Vandaag om 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 17:37:14
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 17:33:34
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 16:54:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 16:45:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
  

Auteur Topic: Rijrichting van het (D-)treinnummer  (gelezen 1017 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Gepost op: 18 April 2011, 13:46:20 »
Beste mensen,

Natuurlijk kent iedereen D-treinen. De opgaande trein krijgt een nummer en de retourtrein een opvolgend nummer. Bijvoorbeeld: D 171/172 Amsterdam – Berlijn v.v. uit het draadje van Ivo tB. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.0.html
  • Sommige nummers zijn: even/oneven of oneven/even. Waarin zit het verschil?
  • Hoe wordt bepaald of de opgaande trein een even of oneven nummer krijgt?

Gr,
Maarten

Anoniem

  • Gast
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2011, 14:04:46 »
Kort gezegd: dat verschilt per land en per tijd.

Volgens de UIC dient het voor internationale treinen sinds ergens begin jaren '70 een nummerpaar te zijn dat met een even nummer begint. Ook dat is echter lang niet altijd (meer) het geval.

Voor binnenlandse treinen verschilt het helemaal per land. Ik heb alleen informatie over Frankrijk: daar zijn ze erg rigoureus in dat de trein die in de richting van de oplopende kilometrage op een lijn rijdt (da's doorgaans van Parijs weg) een oneven nummer; rijdt een trein in de richting van de aflopende kilometrage, dan krijgt hij een even nummer. Dat houdt in dat een trein halverwege zijn rit van treinnummer kan wisselen, namelijk wanneer hij een lijn berijdt waarvan de kilometers "andersom" geteld worden. Denk aan een trein van Lille naar Lyon bijvoorbeeld: tot aan de omgeving van Parijs zal deze een even nummer hebben, daarna een oneven nummer, omdat de lijnen (zoals ik al zei) doorgaans vanuit Parijs genummerd zijn.

In Italië lijkt een soortgelijke regel te gelden, met dien verstande dat treinen richting Milaan juist oneven nummers hebben en treinen vanuit Milaan even nummers. In Duitsland zal het eerder met de geografische richting (noord-zuid vs zuid-noord en oost-west vs west-oost) te maken hebben, bij gebrek aan centraal spoorwegknooppunt.

Om het moeilijker te maken: de regels verschillen ook nog eens in verschillende tijdsperioden...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2011, 23:41:10 »
@ Wesley. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat het iets met de kilometrage te maken had...

Het voorbeeld, D 171/172, rijdt via verschillende lijnen. Af Amsterdam oplopend, dan verschillend, naar Berlijn aflopend.
Amsterdam 0.0 km
Apeldoorn 88.0 km
Apeldoorn 0.0 km
Deventer 14.8 km
Deventer 0.0 km
Almelo 38.5 km
Almelo 0.0 km
grens 33.5 km
grens 21.8 km
Salzbergen 0.0 km
Salzbergen 216.7 km
Rheine 208.9 km
Osnabrück 132.4 km
Löhne 85.3 km
Minden 64.4 km
Hannover 0.0 km
Hannover 0.0 km
Lehrte 16.1 km
Lehrte 239.3 km
Wolfsburg 180.9 km
Stendal 105.1 km
Berlin Lehrter Bahnhof 0.0 km

Bron: wiki (pin me niet vast als het niet 100% klopt) :-\

Ik zal mijn vraag wat specificeren. Weet iemand de Duitse en Nederlandse normen voor de jaren 1930-40?

Gr,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:30:51 door MHS84 »