Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:06:26
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 10:58:51
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
  

Auteur Topic: Rijrichting van het (D-)treinnummer  (gelezen 994 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Gepost op: 18 April 2011, 13:46:20 »
Beste mensen,

Natuurlijk kent iedereen D-treinen. De opgaande trein krijgt een nummer en de retourtrein een opvolgend nummer. Bijvoorbeeld: D 171/172 Amsterdam – Berlijn v.v. uit het draadje van Ivo tB. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.0.html
  • Sommige nummers zijn: even/oneven of oneven/even. Waarin zit het verschil?
  • Hoe wordt bepaald of de opgaande trein een even of oneven nummer krijgt?

Gr,
Maarten

Anoniem

  • Gast
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2011, 14:04:46 »
Kort gezegd: dat verschilt per land en per tijd.

Volgens de UIC dient het voor internationale treinen sinds ergens begin jaren '70 een nummerpaar te zijn dat met een even nummer begint. Ook dat is echter lang niet altijd (meer) het geval.

Voor binnenlandse treinen verschilt het helemaal per land. Ik heb alleen informatie over Frankrijk: daar zijn ze erg rigoureus in dat de trein die in de richting van de oplopende kilometrage op een lijn rijdt (da's doorgaans van Parijs weg) een oneven nummer; rijdt een trein in de richting van de aflopende kilometrage, dan krijgt hij een even nummer. Dat houdt in dat een trein halverwege zijn rit van treinnummer kan wisselen, namelijk wanneer hij een lijn berijdt waarvan de kilometers "andersom" geteld worden. Denk aan een trein van Lille naar Lyon bijvoorbeeld: tot aan de omgeving van Parijs zal deze een even nummer hebben, daarna een oneven nummer, omdat de lijnen (zoals ik al zei) doorgaans vanuit Parijs genummerd zijn.

In Italië lijkt een soortgelijke regel te gelden, met dien verstande dat treinen richting Milaan juist oneven nummers hebben en treinen vanuit Milaan even nummers. In Duitsland zal het eerder met de geografische richting (noord-zuid vs zuid-noord en oost-west vs west-oost) te maken hebben, bij gebrek aan centraal spoorwegknooppunt.

Om het moeilijker te maken: de regels verschillen ook nog eens in verschillende tijdsperioden...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2011, 23:41:10 »
@ Wesley. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat het iets met de kilometrage te maken had...

Het voorbeeld, D 171/172, rijdt via verschillende lijnen. Af Amsterdam oplopend, dan verschillend, naar Berlijn aflopend.
Amsterdam 0.0 km
Apeldoorn 88.0 km
Apeldoorn 0.0 km
Deventer 14.8 km
Deventer 0.0 km
Almelo 38.5 km
Almelo 0.0 km
grens 33.5 km
grens 21.8 km
Salzbergen 0.0 km
Salzbergen 216.7 km
Rheine 208.9 km
Osnabrück 132.4 km
Löhne 85.3 km
Minden 64.4 km
Hannover 0.0 km
Hannover 0.0 km
Lehrte 16.1 km
Lehrte 239.3 km
Wolfsburg 180.9 km
Stendal 105.1 km
Berlin Lehrter Bahnhof 0.0 km

Bron: wiki (pin me niet vast als het niet 100% klopt) :-\

Ik zal mijn vraag wat specificeren. Weet iemand de Duitse en Nederlandse normen voor de jaren 1930-40?

Gr,
Maarten
« Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:30:51 door MHS84 »