Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR 54 Minitrix problemen.
door
Rick
Vandaag
om 17:16:11
Modelwensen 2026
door
Eric B
Vandaag
om 17:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R1954
Vandaag
om 17:14:41
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 17:05:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 17:05:10
Beekdaelen in H0
door
ruudns
Vandaag
om 16:57:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:56:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 16:08:19
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Pauldg
Vandaag
om 15:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:36:45
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:31:16
Rondom Charlois
door
defender
Vandaag
om 15:23:49
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
basjuh1981
Vandaag
om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort
door
Wouter-N
Vandaag
om 15:13:56
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder
door
bellejt
Vandaag
om 14:38:22
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 14:18:09
lichtsluis een bezetmelding laten geven
door
maartenvdb
Vandaag
om 14:06:36
Yamorc 7001 dood
door
Dirk
Vandaag
om 13:19:42
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Eric B
Vandaag
om 12:31:54
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 11:56:34
Layne, Somewhere South.
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 11:27:21
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 09:21:57
Stub switches
door
Hans1963
26 December 2025, 22:53:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
T.Spat
26 December 2025, 22:42:42
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
26 December 2025, 22:23:19
Camp 3
door
Noordernet
26 December 2025, 22:22:04
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
MOVisser
26 December 2025, 22:17:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rijrichting van het (D-)treinnummer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rijrichting van het (D-)treinnummer (gelezen 1038 keer)
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Rijrichting van het (D-)treinnummer
«
Gepost op:
18 April 2011, 13:46:20 »
Beste mensen,
Natuurlijk kent iedereen D-treinen. De opgaande trein krijgt een nummer en de retourtrein een opvolgend nummer. Bijvoorbeeld: D 171/172 Amsterdam – Berlijn v.v. uit het draadje van Ivo tB.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,11533.0.html
Sommige nummers zijn: even/oneven of oneven/even. Waarin zit het verschil?
Hoe wordt bepaald of de opgaande trein een even of oneven nummer krijgt?
Gr,
Maarten
Gelogd
Anoniem
Gast
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
«
Reactie #1 Gepost op:
18 April 2011, 14:04:46 »
Kort gezegd: dat verschilt per land en per tijd.
Volgens de UIC dient het voor
internationale treinen
sinds ergens begin jaren '70 een nummerpaar te zijn dat met een even nummer begint. Ook dat is echter lang niet altijd (meer) het geval.
Voor binnenlandse treinen verschilt het helemaal per land. Ik heb alleen informatie over Frankrijk: daar zijn ze erg rigoureus in dat de trein die in de richting van de oplopende kilometrage op een lijn rijdt (da's doorgaans van Parijs weg) een oneven nummer; rijdt een trein in de richting van de aflopende kilometrage, dan krijgt hij een even nummer. Dat houdt in dat een trein halverwege zijn rit van treinnummer kan wisselen, namelijk wanneer hij een lijn berijdt waarvan de kilometers "andersom" geteld worden. Denk aan een trein van Lille naar Lyon bijvoorbeeld: tot aan de omgeving van Parijs zal deze een even nummer hebben, daarna een oneven nummer, omdat de lijnen (zoals ik al zei) doorgaans vanuit Parijs genummerd zijn.
In Italië lijkt een soortgelijke regel te gelden, met dien verstande dat treinen richting Milaan juist oneven nummers hebben en treinen vanuit Milaan even nummers. In Duitsland zal het eerder met de geografische richting (noord-zuid vs zuid-noord en oost-west vs west-oost) te maken hebben, bij gebrek aan centraal spoorwegknooppunt.
Om het moeilijker te maken: de regels verschillen ook nog eens in verschillende tijdsperioden...
Gelogd
MHS84
Offline
Berichten: 1978
Re:Rijrichting van het (D-)treinnummer
«
Reactie #2 Gepost op:
27 April 2011, 23:41:10 »
@ Wesley. Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat het iets met de kilometrage te maken had...
Het voorbeeld, D 171/172, rijdt via verschillende lijnen. Af Amsterdam oplopend, dan verschillend, naar Berlijn aflopend.
Amsterdam 0.0 km
Apeldoorn 88.0 km
Apeldoorn 0.0 km
Deventer 14.8 km
Deventer 0.0 km
Almelo 38.5 km
Almelo 0.0 km
grens 33.5 km
grens 21.8 km
Salzbergen 0.0 km
Salzbergen 216.7 km
Rheine 208.9 km
Osnabrück 132.4 km
Löhne 85.3 km
Minden 64.4 km
Hannover 0.0 km
Hannover 0.0 km
Lehrte 16.1 km
Lehrte 239.3 km
Wolfsburg 180.9 km
Stendal 105.1 km
Berlin Lehrter Bahnhof 0.0 km
Bron: wiki
(pin me niet vast als het niet 100% klopt)
Ik zal mijn vraag wat specificeren. Weet iemand de Duitse en Nederlandse normen voor de jaren 1930-40?
Gr,
Maarten
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2011, 13:30:51 door MHS84
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Rijrichting van het (D-)treinnummer