Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:16:32
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door IMagic
Vandaag om 19:00:39
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:44:34
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 18:20:18
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51

Auteur Topic: Hubbeldam (Baanplan H0)  (gelezen 11477 keer)

GertB

• Offline Offline
Hubbeldam (Baanplan H0)
« Gepost op: 11 April 2011, 19:40:05 »
Dag medespoorders,

Binnenkort heb ik een zolderruimte van plusminus 5,7m x 3,0m beschikbaar, zodat ik eindelijk kan beginnen aan een echte H0 baan. Maar eerst nog even puzzelen...!

Ik heb twee perrons beschikbaar die ik graag beiden wil gebruiken als 1 emplacement:
Via onderstaande link een klein plaatje van de perrons, de baan heb ik overigens nooit afgemaakt. https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_4.jpg

Ik kom er niet echt uit hoe ik ze wil gebruiken. Naast elkaar kan (zie onder) maar dan heb ik 1 lange perron wand en worden de bochten vrij krap en daardoor veel minder realistisch.

Aan de andere kant wordt het zicht een stuk minder als ik de perrons naast elkaar plaats. Ik ben benieuwd of iemand me een stukje op weg wil helpen.

Hartelijke groet,

Gert

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:Hubbeldam (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2011, 19:51:09 »
Hoi Gert,
Toevallig heb ik dezelfde overkapping in de planning van mijn baan zitten. Ik begrijp echter niet zo goed waarom je er maar twee sporen doorheen wilt laten gaan. En waarom plaats je de overkapping zo'n eind van het stationsgebouw? En waarom zulke lange sporen voor je station (nodig voor de lengte van je treinsamenstellingen?), je krappe bochten los je op door het wat korter te maken.
Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2011, 19:54:20 »
Hoi Gert,

Idd wat Martijn zegt: hoe het wat compacter bij elkaar.
Je moet je ook afvragen hoe lang de treinen zijn die je in je station wilt laten stoppen. Dat bepaalt hoe lang je je perron moet maken.
En de verbinding in het middel (die met die engels wissel) zou ik weglaten.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

GertB

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 April 2011, 19:09:45 »
Dankjewel voor jullie reacties. De trein samenstellingen die ik gebruik zijn maximaal 1.60m. Ik laat maar twee sporen door de overkapping lopen omdat ik anders aan beide zijden van ieder treinstel een perron heb, dat lijkt me niet echt realistisch. Daarnaast geeft dit een mooi ruime opzet.

Ik heb op jullie aangeven de zaak wat naar elkaar toe gebracht. Een verbetering lijkt me...?

Toch zoek ik nog een wat natuurlijker sporen verloop, maar misschien is de ruimte daarvoor te klein?

groeten, Gert

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #4 Gepost op: 12 April 2011, 19:58:59 »
Hi Gert,
Dit is inderdaad al een hele verbetering. Okay ik snap nu wat je bedoeld met de 2 sporen door de overkapping. Wat je natuurlijk nog kunt doen is het dubbelspoor bij het station gewoon rechtdoor laten lopen en een extra zijspoor maken. Oogt wat simpeler maar geeft natuurijk extra mogelijheden, ook voor je overkapping trouwens. De bochten in je dubbelspoor, links en rechts van je station vervangen door flexrails, haal de paar rechte rails na je engelsman/wissel combinaties weg en begin daar met de bochten, stukken vloeiender en natuurlijker!
En met jouw ruimte kun je zoveel, dat mag nooit te klein voor je zijn! 
Groeten,
Martijn

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

GertB

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 November 2011, 13:10:17 »
Hoi Martijn,

Dank voor je reactie! Het project heeft lang stil gelegen maar ik ga nu weer aan de slag!

Kun je nog iets specifieker aangeven wat je bedoelt met "Wat je natuurlijk nog kunt doen is het dubbelspoor bij het station gewoon rechtdoor laten lopen en een extra zijspoor maken. Oogt wat simpeler maar geeft natuurijk extra mogelijheden, ook voor je overkapping trouwens".
groeten,
Gert

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #6 Gepost op: 14 November 2011, 20:08:21 »
Hallo Gert,
Mooi dat je weer verder gaat. Stil liggen dat ken ik, de plannen in mijn hoofd hebben daar 19 jaar in een wachtkamer gezeten  :( dus dan is een half jaar niks. Maar goed, even terug naar het begin. Wat zijn de afmetingen in je tekening? En zijn deze de max mogelijkheden?
Gr.Martijn

GertB

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 November 2011, 20:35:47 »
Hoi Martijn en medespoorders!

De zolder bleek wat meer mogelijkheden te bieden dan ik eerst dacht. Ik heb gekozen voor een grote ovaal en daarin na lang puzzelen beide stations verwerkt.
Zie de link https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hubbeldam_1.jpg. De ruimte is plusminus 560x 430cm en ik gebruik alleen rondom. Boven en onder is het dak schuin, daarom heb ik gekozen de perrons aan de linkerkant te maken zodat ik volop licht heb.

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen, tips en suggesties.

groeten,

Gert

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #8 Gepost op: 15 November 2011, 11:50:41 »
Hoi Gert,

Wat een ruimte!! lekker treinen laten rijden, zou ik zo zeggen. We een vraag betreffende je baanplan: waarom is het perron gedeelte losgekoppeld van de doorgaande rijdende baan? Treinen moeten nu teruggezet worden op de hoofdbaan om de passagiers uit te laten stappen. Dat is wel wat raar (althans in europa  ::)). Waarom plaats je die overdekking niet gewoon tegen de perronkant van je stationsgebouw aan? Treinen stoppen dan ook gelijk bij het stationsgebouw, kunnen de passagiers kaartjes kopen, en in het restaurant wat eten enzo.
Toch kon ik het niet laten even te tekenen:

Bij het goederenemplacement heb ik een uitwijkspoor getekend. Treinen kunnen nu uit twee richtingen op het uithaalspoor binnenkomen en naar het goederenspoor gaan. Daarnaast kunnen ze nadat ze weer zijn samengesteld hier opgesteld worden om weer te vertrekken.
In het passagiers station het ik even twee wachtsporen bijgetekend. Hier kunnen goederentreinen wachten op passerende personentreinen of zo. Ook eventueel te gebruiken als opstelterrein, maar dan moet er wel via het hoofdspoor gerangeerd worden. Dit station is nog niet echt ideaal, mar het is even wat ik nu uit mijn mouw schud, het gaat slechts om het idee.
Met deze ruimte zou ik in eerste instantie ook gewoon gaan voor het grote ovaal. Moeilijk gedoe met schaduwstations, fly-overs, ondergronds gaan e.d. kan later nog altijd wel, daar heb je echt wel de ruimte voor. Maar dan kun je al gaan rijden en de eerste ervaringen op doen.
Het ziet er goed uit!

Groet,
Michel

PS: Ik kijk weer even naar je plan: de overloopwissels links boven en rechts onder kan je ook weglaten, die liggen in mijn in getekende versie een beetje boel overbodig te wezen.

GertB

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 November 2011, 21:12:33 »
Dag Michel,

Dank voor je waardevolle suggesties. Het uitwijkspoor ga ik overnemen!
Wat betreft het perron weet ik niet of het lukt. Jouw indeling is absoluut mooier, maar ik weet niet of ik er mee uit de voeten kan.

Ik heb het overdekte perron namelijk zo ingericht dat de sporen aan de buitenkant liggen en reizigers aan de "binnenkant" uitstappen. Zie: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_4.jpg (foto oude situatie). Het is dan niet logisch om daar nog weer een stationsgebouw voor te zetten zonder dat er een spoor loopt. Of zien jullie mogelijkheden?

Hartelijke groet,

Gert

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2011, 13:29:05 »
Hoi Gert,

Graag gedaan.

Ik heb het overdekte perron namelijk zo ingericht dat de sporen aan de buitenkant liggen en reizigers aan de "binnenkant" uitstappen. Zie: https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0935_4.jpg (foto oude situatie). Het is dan niet logisch om daar nog weer een stationsgebouw voor te zetten zonder dat er een spoor loopt. Of zien jullie mogelijkheden?

je zou tussen het stationsgebouw en de verkapping nog een spoor neer kunnen leggen. Eventueel met een perron langs het stationsgebouw, je vergroot de capaciteit van het station er mee. Misschien een ideetje?

Ik heb gelijk wat overloopwissels geplaatst (onder en boven).

Groet,
Michel

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2011, 19:34:11 »
Hallo Gert,
Ik denk dat Michel je hele mooie oplossingen voorgeschoteld heeft. En de allure van je stationsgebouw verdient wel wat baanvakken en perrons. Ik zou in jouw geval (zoveel ruimte!!!) overwegen nog een overkapping aan te schaffen voor de sporen links van de huidig geplande overkapping.....!
Voor de rest zou ik wat hoogteverschillen aanbrengen. De paradebaan achter je rangeerterrein wat hoger aanleggen bijv. Wat zijn eigenlijk je sceneryplannen?

Gr.Martijn (y)

GertB

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 16 November 2011, 22:11:02 »
Hoi Michel en Martijn,

Dank voor jullie reactie. Ik ga er dit weekend mee aan de slag! :-D
Ben erg blij met jullie suggesties! Over de verdubbeling van de overkapping ga ik nog even nadenken, de aanpassingen in het baanplan ga ik maken. Binnenkort plaats ik hier het aangepaste ontwerp.

Hartelijke groet,

Gert

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2011, 22:45:02 »
Hoi Gert,

Ik mis een schaduwstation.
Aan de rechterkant zou je vanaf de buitenbaan aftakkingen kunnen, die ook rond laten lopen, dan kun je onder het station een schaduwstation maken.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

GertB

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 November 2011, 21:37:47 »
Dag medespoorders!

Ik heb de opmerkingen van Michel eigenlijk 1-op-1 overgenomen. Alleen het extra spoor "achter het perron" heb ik enkelsporig gemaakt. Want ivm een geplande bergwand zal dubbelspoor waarschijnlijk niet lukken. Nogmaals dank. Onderstaand de nieuwe link. https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ontwerp_voor_Hubbelinglaan_versie8.jpg

Een schaduwstation ligt eigenlijk niet in de planning. Ik heb tot dusver vier loks en met het rangeergedeelte boven verwacht ik voldoende railcapaciteit te hebben. Wat betreft de scenere heb ik tot dusver een zestal stadswoningen en wil ik op de achtergrond van gips een berglandschap maken. Ik heb op het draadje van Wim al aardig wat nuttige kennis opgedaan! :-)

Vooralsnog is de baan redelijk plat. Hoogteverschillen vind ik zeker mooi, maar ik zie nog niet echt veel toegevoegde waarde voor hoogteverschillen in het baanontwerp tot dusver. Ben benieuwd naar jullie mening!

Gert