Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Krokodil68
Vandaag om 13:56:10
Train o Matic smart power pack door Joz
Vandaag om 13:55:07
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:53:19
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:07:31
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:35:21
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 12:07:32
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:59:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 11:06:04
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Jelmer
Vandaag om 10:41:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:16:23
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
  

Auteur Topic: Kortkoppeling tender-loc Roco BR23  (gelezen 1639 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
  • Aachenau West
Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Gepost op: 27 March 2011, 14:16:01 »
De afstand loc-tender bij de Roco BR23 is bij vooruit rijden prachtig klein, maar bij achteruit rijden fors groter (motor in de tender). Die grote afstand is nog tot daar aan toe, maar het stoort me dat de loc schokt t.o.v. de tender (of andersom). Het is geen gezicht. Zou dat te verhelpen zijn met een sterkere veer? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of tips?

Groet, Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2011, 14:22:30 »
ongetwijfeld, maar of ie dan nog zonder ellende door een bocht wil..

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2011, 19:04:10 »
hoi Bas, ook ik heb een Roco BR23 waarmee ik overigens zelden achteruit rijd, alleen als ik van station naar depot ga. Daarbij stoort het gedrag mij niet, je moet er echt op letten. Bedoel je het schokkerige gedrag met of zonder trein erachter (eigenlijk aan de voorzijde dus)? Vraag me af of dit uberhaupt mogelijk is, mischien met een aparte insteekkoppeling ofzo.
In het algemeen is t zo dat hoe zwaarder de belasting, hoe verder de veer uitgerekt wordt. Misschien is jouw voorspanning uit de veer door overbelasting. Of loopt je drijfwerk onregelmatig/zwaar.

Groet, Marc

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
  • Aachenau West
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2011, 19:59:06 »
Wat mij stoort (stoorde) is niet zozeer dat de afstand loc-tender bij achteruit rijden fors groter wordt, maar het schokkerige gedrag tussen loc en tender.
Dat laatste lijkt nu goeddeels verholpen met de inbouw van een Lokpilot 4.0. De tender (want daar zat het probleem) loopt nu veel regelmatiger. Dat is wellicht ook te danken aan het feit dat de stroomafname weer hersteld is. (Bij één as bleek de stroomafname maar beperkt te werken). En ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om motor en assen te smeren.
Ik heb overigens geen koppeling aan de voorzijde. Dus hoe de loc zich achteruitrijdend met trein gedraagt, kan ik niet zeggen.

N.B.1
Het was trouwens een omvangrijke klus om de loc te voorzien van een decoder. Alleen al de kap van de tender er weer op krijgen vergt uren tijd (ongelogen, ik ben er uren mee bezig geweest).
N.B.2
In een ander draadje heb ik een vraag gesteld over de keuze van een rookgenerator in deze loc. Ik ben voornemens daar nog wat meer te vertellen over het digitaliseren.

Groet, Bas