Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:06:29
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:54:44
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 20:45:16
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
Vandaag om 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
Vandaag om 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:53:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 19:36:54
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:29:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:26:59
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
Vandaag om 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
Vandaag om 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
Vandaag om 18:19:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:17:17
Goede wensen voor 2026 door gdh
Vandaag om 17:55:50
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door AlbertG
Vandaag om 17:42:55
Sankt Georgen. door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:27:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 17:25:27
herrmann door henk
Vandaag om 17:00:53
Rondom Charlois door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:36:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 16:11:25
Kerstwensen 2025 door Keska
Vandaag om 15:59:13
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 15:49:01
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Zoedelaar
Vandaag om 14:42:30
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 14:38:02
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 13:41:55
  

Auteur Topic: Kortkoppeling tender-loc Roco BR23  (gelezen 1630 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
  • Aachenau West
Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Gepost op: 27 March 2011, 14:16:01 »
De afstand loc-tender bij de Roco BR23 is bij vooruit rijden prachtig klein, maar bij achteruit rijden fors groter (motor in de tender). Die grote afstand is nog tot daar aan toe, maar het stoort me dat de loc schokt t.o.v. de tender (of andersom). Het is geen gezicht. Zou dat te verhelpen zijn met een sterkere veer? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of tips?

Groet, Bas

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2011, 14:22:30 »
ongetwijfeld, maar of ie dan nog zonder ellende door een bocht wil..

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2011, 19:04:10 »
hoi Bas, ook ik heb een Roco BR23 waarmee ik overigens zelden achteruit rijd, alleen als ik van station naar depot ga. Daarbij stoort het gedrag mij niet, je moet er echt op letten. Bedoel je het schokkerige gedrag met of zonder trein erachter (eigenlijk aan de voorzijde dus)? Vraag me af of dit uberhaupt mogelijk is, mischien met een aparte insteekkoppeling ofzo.
In het algemeen is t zo dat hoe zwaarder de belasting, hoe verder de veer uitgerekt wordt. Misschien is jouw voorspanning uit de veer door overbelasting. Of loopt je drijfwerk onregelmatig/zwaar.

Groet, Marc

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
  • Aachenau West
Re:Kortkoppeling tender-loc Roco BR23
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2011, 19:59:06 »
Wat mij stoort (stoorde) is niet zozeer dat de afstand loc-tender bij achteruit rijden fors groter wordt, maar het schokkerige gedrag tussen loc en tender.
Dat laatste lijkt nu goeddeels verholpen met de inbouw van een Lokpilot 4.0. De tender (want daar zat het probleem) loopt nu veel regelmatiger. Dat is wellicht ook te danken aan het feit dat de stroomafname weer hersteld is. (Bij één as bleek de stroomafname maar beperkt te werken). En ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om motor en assen te smeren.
Ik heb overigens geen koppeling aan de voorzijde. Dus hoe de loc zich achteruitrijdend met trein gedraagt, kan ik niet zeggen.

N.B.1
Het was trouwens een omvangrijke klus om de loc te voorzien van een decoder. Alleen al de kap van de tender er weer op krijgen vergt uren tijd (ongelogen, ik ben er uren mee bezig geweest).
N.B.2
In een ander draadje heb ik een vraag gesteld over de keuze van een rookgenerator in deze loc. Ik ben voornemens daar nog wat meer te vertellen over het digitaliseren.

Groet, Bas