Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering  (gelezen 47513 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #105 Gepost op: 28 April 2011, 17:01:49 »
Beste forumlezers,
Ik ben bezig mijn treinstel van binnenverlichting te voorzien en sluitseinen met functiedecoder (Digirails) aan te sluiten.Ik wil ook het stuurstandrijtuig van luchtslangen etc. voorzien. Ik mis echter informatie over de bevestigingspunten en aantallen luchtslangen welke destijds aan het stuurstandrijtuig bevestigd zijn geweest. Wie kan mij hieraan helpen??
Alvast bedankt,
Coen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #106 Gepost op: 28 April 2011, 17:11:40 »
Afgelopen dagen ook aan de slag geweest met de onderstellen van de mBD en de mC. Op de bufferbalk bij de koppen is het een en ander aangepast. Er zitten nu verende korfbuffers op van Weinert, 3 luchtleidingen op de mC, op de mBD zitten die al, een werkende modelschroefkoppeling met veiligheidshaak van MK modelbouw toegevoegd en rangeerders steunen onder de buffers.





Links de mBD, die nog wat spuitbeurten gaat krijgen en rechts de mC





Mijn mC 1926 in wording naast een maagdelijke Roco mC van 1950

mvg,
Ivo

Edit, nu met foto's en onderschriften

Dus 3 remslangen, 1 schroefkoppeling met veiligheidshaak en bij voorkeur ook nog een koppeldoos schuin onder de schroefkoppeling.

Zie verder het draadje mat '24 blokkendoos in oorspronkelijke uitvoering

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #107 Gepost op: 28 April 2011, 23:30:06 »
Hallo Ivo,
Bedankt voor je snelle reactie.
Coen.

Maurik

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #108 Gepost op: 02 May 2011, 20:26:48 »
Die melkglasramen in de mBd,zijn die correct?
Ik hoor er niemand over.
Ook in de bespreking van Chris wordt er alleen maar gesproken over een mooie doorkijk.
Bij de bespreking van de Koploper van Mätrix werd er wel wat over geklaagd.....

Maurik

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #109 Gepost op: 02 May 2011, 20:44:47 »
Maurik,

Die zijn natuurlijk niet correct. Het zijn wel ramen van een bagageafdeling, dus misschien was het slimmer om ze donker te maken ipv dit lichte grijs. De ramen zijn volgens mij keurig transparant, alleen het interieur, dat bestaat uit een groot blok metaal, waarin de aandrijving ligt, zie je in de bagageafdeling en half voor de middelste deuren zitten. Is inderdaad jammer, maar dit is dan weer de stand van ontwikkeling van modelspoor in het jaar 2000. Artitec heeft in 2010 met de prachtig onder de vloer gewerkte motor in de DE1 laten zien dat dat ook anders kan. Maar het is een niet helemaal eerlijke vergelijking, want de DE1 heeft schorten waartussen de motor kan verzinken en dat heeft een Blokkendoos niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #110 Gepost op: 02 May 2011, 20:53:11 »
Zo'n blokkendoos moet ook een behoorlijke motor hebben omdat die in staat moet zijn om heel wat rijtuigen voort te slepen?
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22503
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #111 Gepost op: 02 May 2011, 21:07:42 »
Ja precies, Roco had het zelf over een achtdelige trein. En inderdaad trekt de motorwagen zelfs zonder asb probleemloos zeven rijtuigen rond en nog meer ook. Dat red die de1 niet Ivo. Ik denk dat bij de huidige stand van de techniek dit nog altijd de optimale oplossing zou zijn.
Bij de Koploper zit de motor in een gewoon compartiment en dat oogt een stuk lelijker dan deze aandrijving in een bagageruimte. En als klap op de vuurpijl heeft de aandrijving van de Koploper dan nog de grootste moeite met het vierdelige stel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #112 Gepost op: 02 May 2011, 22:01:16 »
Ik verdedig hier niks hoor. Ik leg alleen het verschil uit. Ik denk overigens niet dat er zo'n grote motor nodig is voor deze trein, maar dat het verschil in trekkracht vooral in het gewicht zit. Bovendien drijft de Blokkendoos via een cardan de 4 assen aan en de DE1 slechts 2. Als je meer gewicht in de kap brengt zal het je verbazen wat een kleinere Mashima kan trekken. Overigens is er geen noodzaak dat de mBD Blokkendoos 8 bakken trekt. In normaal bedrijf deden ze er slechts 2 en een half  ;), maar in model lijkt me meer dan 6 niet nodig (mBD, Bec, Aec, mCd, Cec en mC). Daarna moet je voor het model eigenlijk een mBD erbij zetten. Helaas is er geen gemotoriseerde mC.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #113 Gepost op: 19 May 2011, 23:51:26 »
Ik heb vandaag het stel opgehaald in de winkel.
Een prachtig stel om te zien.
Maar toch stoor ik me aan een ding.
De tussenbak vind ik wat gammel op zn pootjes staan, en naar mijn idee ook wat laag.
Lijkt mij te komen dat de assen een beetje erg los in de lagers zitten.
Heeft nog iemand dit gemerkt??
En wat zou een eventuele oplossing kunnen zijn?


Jos.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2011, 07:15:15 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #114 Gepost op: 20 May 2011, 00:35:39 »
Die melkglasramen in de mBd,zijn die correct?
Ik hoor er niemand over.
Ook in de bespreking van Chris wordt er alleen maar gesproken over een mooie doorkijk.
Bij de bespreking van de Koploper van Mätrix werd er wel wat over geklaagd.....

Maurik

Yep, je hebt gelijk. Dat heb ik gemist en heb ik aangepast :)

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #115 Gepost op: 02 April 2013, 09:12:45 »
Hallo,

Ik heb deze uitvoering via marktplaats gekocht. D'r zitten alleen geen koersborden en in/uit bordjes bij. Zijn die nog te bestellen? En zoja, wat is dan het bestelnummer (kan ik niet vinden in de papieren die bij het stel zitten)?

Alvast bedankt.

Etienne

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #116 Gepost op: 05 April 2013, 12:27:34 »
Net de nieuwe uitgepakt.
Mooi hoor, dat geluid :)

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #117 Gepost op: 05 April 2013, 13:05:22 »
Chris en/of andere nieuw-aankopers,

Welke NS-nummers heeft deze nieuwe set ?
Toch hopelijk niet dezelfde als de set van een paar jaar geleden.

m.vr.gr.
Willem

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #118 Gepost op: 05 April 2013, 13:10:24 »
Dit is de 9125, de vorige was de 9026.
Baknummers nieuwe trein : BD 9125, C8531 en C9411

275 van gemaakt, met genummerd certificaat.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2013, 13:14:00 door Chris »

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re:Roco Blokkendoos in 2 kleurige uitvoering
« Reactie #119 Gepost op: 05 April 2013, 15:38:00 »
(Chris: bedankt voor de snelle info)

Nou dat heeft Roco weer aardig verprutst !

De mBD 9125 is de in 1930 vernummerde mBD 9025. De kans dat deze toen nog in creme-groen gereden heeft lijkt me uiterst klein. (Helaas nergens een foto van de 9025/9125) kunnen vinden in de bekende boeken cq HUA-archief).

En dan de Cec 8531: in dienst 1928. Kan dus nog net in creme-groen geweest zijn. Maar waarom nu weer een Cec ?  Roco heeft toch ook de mallen van de Bec nog liggen ?  Zo kan ik nog steeds geen goeie treinsamenstelling anno 1928 krijgen (nog afgezien van de weigering van Roco om een Aec uit te brengen).

De mCd 9411 is ook geen goede keuze: In set 63140 zit dit rijtuig ook al. Weliswaar in geheel groene uitvoering, maar toch...

Iets beter nadenken over de te kiezen nummers zou een hoop frustratie hebben voorkomen.

Ik zal het maar niet hebben over de dubbele stroomafnemers en de daktorpedo's.

Willem Wensink