Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 15:50:12
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:44:36
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel  (gelezen 59929 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Gepost op: 17 February 2007, 15:49:09 »
Nu mijn Piko I.C.E klaar is wil ik met het volgende project aan de gang.
Dat wordt het pimpen van mijn ddm van Lima. Op zowel de site van Chris als de site van Manuel staat voldoende informatie om er een mooi treinstel van te maken.
Eén ding kan ik echter niet vinden. Hoe krijg ik de kappen eraf. In het stuurstandrijtuig kan ik geen schroefjes vinden.
Harm
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 21:01:19 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2007, 16:12:44 »
Gewoon via de achterkant de kap een beetje uitbuigen, met je nagel of sate prikker naar voren langs de bodem en de kap gaat open.
Ook de daken kunnen eraf.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2007, 11:10:30 »
Chris, bedankt. Ik heb ze nu allemaal open.
Baanschuiver geplaatst (ja nu pas) en raamrubbers zwart gemaakt.
Maar nu loop ik tegen een nieuwe vraag aan. Ik wil het interieur van mn ddm stam spuiten, maar welke Revell kleur kan ik voor de tweede klas het beste gebruiken?
Ik kan niet even kijken hoe een echte er uit ziet want die komen niet in Leeuwarden
Harm
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 21:01:48 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2007, 12:55:19 »
Wil je een DDM-1 stam maken.. dus een 1800 E Loc met 6x DDM rijtuig erachter, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse rood.

Wil je een DD-AR / MDDM stam maken, die zijn 4 delig, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse gifgroen.

Ik heb mijn met een Tamiya spuitbusje groen gespoten, gewoon redelijk fel.. via google zij er diverse fotos te vinden van het interieur.

Succes!

greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2007, 15:16:12 »
Hallo Jumboy
Ik wil inderdaad een mDDM maken met een Rivarossi loc en de Lima rijtuigen.
Op internet heb ik al één en ander opgezocht maar de kleur groen is op de ene foto weer anders dan op de andere vandaar mijn vraag welke kleur er het beste bij komt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2007, 15:20:44 »
Wil je een DDM-1 stam maken.. dus een 1800 E Loc met 6x DDM rijtuig erachter, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse rood.

Wil je een DD-AR / MDDM stam maken, die zijn 4 delig, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse gifgroen.

Bij een DDM-1 stam is de 1e klas niet blauw, maar rood met grijze hoofdsteunen. Dit rood is lichter dan het rood van de 2e klas. Voor degenen die de Panda na 1992 na willen bootsen, dan moet dit stuurstandrijtuig gifgroene banken hebben, a la DD-AR. Dit stuurstandrijtuig is namelijk nadat het door bliksem in Alkmaar forse brandschade had opgelopen, opnieuw opgebouwd, maar dan met DD-AR  interieur. De rest van de Panda DDM-1 stam hoort dan wel gewoon rood interieur te hebben.
Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2007, 15:25:48 »
Hallo Jumboy
Ik wil inderdaad een mDDM maken met een Rivarossi loc en de Lima rijtuigen.
Op internet heb ik al één en ander opgezocht maar de kleur groen is op de ene foto weer anders dan op de andere vandaar mijn vraag welke kleur er het beste bij komt.
Harm

Harm, ik weet niet hoe precies je wilt zijn in het groene kleurtje van de DD-AR, maar weet in ieder geval dat de hoofdsteunen van de 2e klas, donkerder groen zijn dan de rugsteun en de zitting. Ik vraag me alleen af of je dat ziet als je het interieur weer in je bak hebt geplaatst.
Je weet neem ik aan ook dat bij DD-AR rijtuigen de reclamebanen een stukje naar links zijn verschoven t.o.v. een DDM-1 bak? Wil je een correcte DD-AR nabouwen, dan zul je dus ook de buitenkant opnieuw moeten spuiten.

Groet,

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8467
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2007, 15:34:32 »
Vergeet niet dat de DDAR stuurstandrijtuigen zonder stroomafnemer en zonder dier rondrijden, die zitten alleen bij de DDM erop (die rijden icm een 16/1800). ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2007, 15:47:53 »
Vergeet niet dat de DDAR stuurstandrijtuigen zonder stroomafnemer en zonder dier rondrijden, die zitten alleen bij de DDM erop (die rijden icm een 16/1800). ;)

Ook is het nodig om de stekkerdoos op de kop onder de cabineruiten van het DDM stuurstandrijtuig te verwijderen (heeft DDAR niet). Er moet een automartische koppeling aangebracht worden (heeft DDM-1 niet). De handgrepen in de zijkant van de neus en het opstaptrappetje onder deze handgrepen moeten naar de andere zijkant van de neus gebracht worden en een klein raampje op de benedenverdieping moet weggehaald worden bij een DDAR. De reclamebanen bij een DDAR zijn een raam opgeschoven (wat ik eerder al schreef) om plaats te maken voor de bestemmings LCD schermen, deze heeft DDM-1 ook niet.
Tenslotte even afhankelijk van je tijdperk kan je DDAR stuurstandrijtuig voorzien worden van een baanruimer zonder middenbalk (i.v.m. de automatische koppeling) en een rooster in de zijwand voor de cabine-airco.

Groet,

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2007, 15:49:54 »
Dank je voor de tips. Die zal ik zeker gebruiken.
Kom net terug van de winkel. Uitgelegd welke kleur groen ik moet hebben en komen ze aanzetten met Revel SM 364. Maar dat is toch veel te donker?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Rene_H

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2007, 16:02:28 »
Meng je toch een beetje.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2007, 16:07:32 »
Ja dat wil ik best doen. Als ik de goede kleur wist.  :)
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2007, 19:13:54 »
Pfft, dat wordt dan een hele verbouwing om het stel kloppend te maken.
Heeft iemand dit al eens gedaan ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2007, 19:16:16 »
Pfft, dat wordt dan een hele verbouwing om het stel kloppend te maken.
Heeft iemand dit al eens gedaan ?
Harm

Ja, ik heb het gedaan, Chris meen ik ook, Manuel ook.

Het is allemaal te doen.

Piko ICE NS III verbeteren is lastiger :P

Dit gaat je echt wel lukken!
Nederlands H0 Modelspoor

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2007, 20:44:39 »
Wellicht overbodig, maar een mooie foto van het interieur is te zien op wikipidia: mDDM interieur
Mede naar aanleiding van deze foto heb ik gekozen voor Revell nummer 61
(lekker fel groen, echter glanzend).