Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Rothenburg (spoor N)  (gelezen 58618 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Rothenburg (spoor N)
« Gepost op: 23 maart 2011, 21:22:58 »
Hallo,

Ik had al een draadje over mijn baanplan gemaakt, inmiddels ben ik ook al met de bouw begonnen.

Rothenburg ligt in Duitsland, waar precies ben ik nog niet uit, maar ergens waar ze bergen hebben. Vermoedelijk ergens aan de Rheinstrecke.
Het ligt aan een enkelsporige aftakking van een dubbelsporige lijn. Deze opzet maakt een gevarieerd treinverkeer mogelijk.
Ik rijd met periode V/VI, maar er zal waarschijnlijk ook wel wat museummateriaal komen te rijden.
Het is de bedoeling dat ik digitaal ga rijden, maar zover ben ik nog niet. Ik heb namelijk nog geen digitaal materiaal. Ook de wisselsturing wil ik digitaal maken en eigenlijk ook alles aansturen vanaf de computer. Waarbij ik natuurlijk wel treinen over moet kunnen nemen. Computersturing lijkt me handig omdat de enkelsporige lijn op de vrije baan op het dubbelspoor komt.

Ik ben begonnen met de onderbouw en heb ook al wat rails en dozen neergelegd om enigszins een beeld te geven. De rails die nu zichtbaar is, ligt wat anders als dat het moet gaan worden. Ik heb in eerste instantie met de rails die ik heb een rondje neergelegd, zodat ik al wat kan rijden.





Plaatjes zijn klikbaar.

Ik heb een stapeltje flexrails besteld, zodat ik binnenkort de rails kan gaan leggen. Voorlopig eerst provisorisch, want zoals gezegd wil ik digitaal gaan, maar ben nog analoog. Ik wil eerst gaan testen of het allemaal uitkomt qua hellingen etc. Dan kan ik al wel vast de rails wat definitiever gaan leggen, maar waarschijnlijk kan ik pas dit najaar gaan digitaliseren.
De meeste wissels heb ik al wel. Praktisch probleem is wel dat ik pas de keerlus kan gaan proberen als ik digitaal ben opgestart, want om die eerst analoog aan te leggen, lijkt me wat onpraktisch.

Groeten,
Wim

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2011, 21:42:01 »
Rothenburg ob der Tauber??? Kijk hier eens...

http://msm-modelspoor.nl/ledenwerk/rothenburg.html

Is van twee clubleden. Mooie baan. Alles zelfbouw etc...

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2011, 21:48:52 »
Grappig, die kende ik niet. In mijn beeldvorming zit ik wat meer westelijk.

Groeten,
Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2011, 22:33:58 »
Hoi Wim,

Zal deze bouw met belangstelling volgen, zien wat we ervan gebakken hebben.
succes.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2011, 22:40:21 »
Vandaag bezig geweest met rails leggen. Het buitenste spoor is voor 3/4 rond, inclusief het schaduwstation voor dat spoor. Alleen dat ligt nog niet volledig vastgeschroefd.



Aan de voorkant (van de foto) komt de rails in de bocht wat dichter langs de rand dan ik gepland had. Dat heeft twee oorzaken. 1. Iets te krap afgemeten. 2. Het ontspoorde steeds bij de eerste wissel het schaduwstation in. Ik dacht dat het kwam omdat de wissel onderdeel was van de bocht en heb voor de wissel een kort recht stukje gedaan. Toen dat nog niet werkte de wissel vervangen. Dat was nog niet voldoende, dus de bocht nog iets ruimer gelegd.
Toen ik de wissel ergens anders probeerde (als uitrijwissel), bleek dat het daar allemaal niet door kwam, maar doordat de bielzen net iets lager waren dan de flexrails, waardoor de trein erop stootte en regelmatig ontspoorde. Eenvoudig op te lossen door een papiertje er onder te leggen   ::) .

Dat het wat dicht op de rand ligt op die plek is niet zo'n ramp. Het is daar in een tunnel en ik plaats er toch wel een kartonnetje of wandje voor, zodat een eventueel ontspoorde trein niet de afgrond instort.
En dit is toch nog een testopstelling, dus dat extra stukje rails voor de wissel kan ik er nog weer uithalen (moet ik alleen alles weer losschroeven en daar had ik nu even geen zin in).

Groeten,
Wim

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2011, 22:41:55 »
ziet er leuk uit, maarre, als je punaises gebruikt, hoef je niks te schroeven :P
mvg daniël
mMijn baantje

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2011, 22:48:27 »
N-spoor passen geen punaises tussen de rails. Of in ieder geval niet de punaises die ik hier heb leggen.

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2011, 22:51:30 »
tja, dan wordt het schroeven  ::)
mvg daniël
mMijn baantje

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #8 Gepost op: 03 april 2011, 20:55:14 »
Hallo,

Het gaat niet bijzonder snel, maar ik ben weer wat verder. Dubbelsporige lijn ligt en ik ben begonnen met het maken van de hellingen. Al dat zaag- en paswerk kost toch best veel tijd.



Groeten,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2011, 21:37:26 »
Hallo,

De afgelopen dagen flink gewerkt aan de hoogteverschillen.
Ook uitsparingen gemaakt voor de drie wissels bij de aftakking, zodat de wisselaandrijving 'ondergronds' kunnen.





Waar het enkelspoor over het dubbelspoor gaat, het dubbelspoor nog iets lager gelegd. De helling van het enkelspoor werd wat te steil, zodat lange treinen moeite kregen erop te komen. Weliswaar is het niet de bedoeling dat daar lange treinen gaan rijden, maar toch handig om wat speling te hebben.
Anyway: daar de helling wat afgezwakt en daardoor werd de hoogte wat krapjes.
Ook wordt het kopstation wat lager gelegd dan de bedoeling was. Ik had dat getekend op +11, maar het wordt +9.
Het dubbelspoor moet ik nog wat verleggen, want er is aan de voorkant weinig ruimte om bovenleidingsmasten te plaatsen (de uitsparing zit daar erg kort op het frame). Alternatief is om daar met masten in het midden te werken. Is misschien ook wel aardig, maar ik wil beide opties open houden en nu kan ik het nog makkelijk verleggen.

Het enkelspoor ligt nog los, en staat ook nog los op blokjes.

Niet zichtbaar, maar ten opzichte van het baanplan is het schaduwstation wat anders geworden. In de keerlus één opstelspoor minder gelegd, omdat de bereikbaarheid slecht was.

Groeten,
Wim

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2011, 19:22:01 »
Zo, weer tijd voor een update. De afgelopen dagen flink aan het zagen en schroeven geweest om ook de rest op de goede hoogte te krijgen. Het ligt nu al vrijwel allemaal hoe het moet liggen, maar ik heb nog een paar wissels nodig voor het station Rothenburg.

Een overzicht:


Het linkerdeel met het kleine schaduwsstation (hoogste niveau, daar waar de trein staat). Daaronder de lus die naar het station Rothenburg gaat. Daar weer onder de dubbelsporige hoofdlijn.


Nogmaals, maar vanuit een andere hoek. Het tweede spoor van het kleine schaduwstation moet ik nog leggen:


Zicht vanaf de linkerkant richting Rothenburg. Niet dat van Rothenburg al iets te zien is. :P



En een overzichtsfoto vanaf de linkerkant genomen:



Groeten,
Wim

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2011, 19:28:00 »
Dat ziet er heel goed uit, Wim! Mooie rijlengtes ook.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

kevinhhw

  • Gast
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #12 Gepost op: 08 april 2011, 20:04:43 »
Super, ga zo door. Ik ben nu eigenlijk al een beetje benieuwd naar het (vast prachtige) landschap! ;D

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2011, 20:13:26 »
Hoi Wim, 

Je gaat super goed, even een vraagje: de lus die van Rothenburg naar het kop station gaat, heb je die uit 1 stuk gemaakt? en zo ja, gaat die plaat dan niet scheef liggen?
Hier had ik toen met het baan plannen een opmerking over en ben nu toch wel benieuwd hoe het zich gedraagd.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re:Rothenburg (spoor N)
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2011, 21:37:25 »
@ Kevin: dat landschap gaat denk ik nog wel even duren voordat ik daaraan toe ben. Ik moet 't ook nog digitaliseren. En ben me nog aan het oriënteren voor het systeem.

@ Leo. Die naar het kopstation is uit twee stukken multiplex van 5 mm. Die zijn wel vrij vast aan elkaar verbonden. Het staat op stevige blokken waardoor het niet scheef staat (het is me iig niet opgevallen dat het scheef staat en nav je vraag nog even een waterpas op een paar plekken gehouden en het ligt waterpas).

De lus vanaf het dubbelspoor naar Rothenburg is ook uit twee stukken. Eén stuk maakt de 180 graden bocht. Ook hier weer 5 mm multiplex, op stevige blokken (4,4 x 4,4 cm) om de ca. 20 cm aan de grondplaat vastgemaakt.
Alle blokken in de helling heb ik aan de bovenkant met een hoek van ca. 88,5-89 graden afgezaagd, zodat de plaat in de helling wordt gedwongen. Speciaal voor dit soort werk heb ik een verstekzaag gekocht. Door de blokken met (ongeveer, want precies lukt niet) de juiste hellingshoek af te zagen, dwing je de plaat in de juiste helling. Natuurlijk moet de plaat dan niet te dik zijn, want dan is 'ie te weinig flexibel en werkt het niet.

Groeten,
Wim