Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: OHLB oud hollands lokomotief bouwen  (gelezen 9698 keer)

HansZ

• Offline Offline
OHLB oud hollands lokomotief bouwen
« Gepost op: 23 March 2011, 20:03:47 »
Hallo aan alle OHMB-ers!
Sinds het begrip OHMB erin kwam volg ik alle draadjes daarover intensief. Schitterend wat daar allemaal aan bouwsels voorbijkomt. En meest ook nog op de manier zoals ikzelf ook aan het bouwen ben. De meesten van jullie bouwen mooier dan ik het doe; ik ben wat slordiger; smokkel met maten om het passend te krijgen en raffel het uiteindelijk af om toch maar eens iets af te krijgen. Zelf zal ik echter niet zo snel een module bouwen. Dus of ik mij ooit zal manifesteren in het OHMB gebeuren is nog maar de vraag. Ik ben meer geinteresseerd in de treinen zelf en dan vooral stoomlokomotieven. En toen ik gisteren opeens mijn eigen bouwsels besproken zag kom ik er niet meer onderuit om eens wat te laten zien.

Al heel lang, misschien al wel 20 jaar liggen in mijn onderdelendoos de volgende drijfwielen. Ooit gekocht toen de modelspoorbeurs nog in de Flint in Amersfoort gehouden werd. Drijfwielen dia 21 mm.

Wat kan ik daar nou eens van maken? De middenpagina van het programmaboekje van Rail 2010 inspireert me. Een NS 3500 dus. Passende bogiewielen heb ik ook.

De maatschets uit "Waldorp" uitvergroot op 115% is 1 op 87 en dat is het uitgangspunt. Met 4 as tender vindt ik de lok net iets stoerder. (zie waldorp schets van NS4500)

De drijfwielen (Roco?) zitten stevig op de assen en zijn perfect gequarterd; niet uit elkaar halen dus.
Vier stripjes messing (ik heb messingplaat 0,8mm gebruikt) op elkaar klemmen en gaatjes boren voor de juiste as-afstanden. Twee stripjes worden de koppelstangen; zagen en vijlen dus!!!
De twee andere worden het chassis. De voorgeboorde gaten voorzichtig opboren naar de juiste asdiameter en deze gaten naar de rand toe uitvijlen. Kokertje van solderen. De assen vallen er dan zo in.
De drijfassen worden in deze sleufgaten opgesloten door een strip printplaat met daarop stroomafnemertjes van stripjes fosforbrons. En ook nog een contraptie van styreen die een imitatie van de vering en het remwerk voorstelt. Het geheel in elkaar gezet; lekker klooien met M1,4 en M1,6 boutjes en moertjes; en het blijkt soepeltjes vooruit te duwen op de rails. De bogie ervoor spreekt voor zich.

En dan de aandrijving: Een vierassige Roco tenderaandrijving is regelmatig te vinden op ebay-de. Helaas slaag ik er steeds niet in om het winnende bod te hebben, althans voor een redelijke prijs.
Een alternatief vond ik op ebay-UK: Hornby; goedkoop; oerdegelijk; zwaar; juiste asafstand; lelijke spaakwielen en daarvan de diameter (16mm) te groot. Toch maar toegepast, uit wrakkenbak de nog ontbrekende assen opgevist. Daarna nog wat verbouwd aan de schortplaten en voila:

De tenderopbouw is simpel van styreenplaat. Het motorblok steekt er nog wel teveel bovenuit maar die krijg ik nog wel klein.

De opbouw van de lokomotief zelf is ook van styreenplaat met een stukje elektrapijp als ketel. Voordat ik op het idee kwam om er een foto van te maken was het al geverfd.

De spatborden van de bogie en de fabrieksplaten op de wielkasten komen uit restant en 2e keus rommel zakjes die Philotrain wel eens op beurzen verkoopt (dank daarvoor)
Een en ander is nog lang niet klaar maar het lijkt waarempel wel iets te gaan worden.

Groeten
HansZ

HansZ

• Offline Offline
Re:OHLB oud hollands lokomotief bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2011, 20:10:26 »
En daar gaan we nog een keer:
Al heel lang,  misschien wel 20 jaar,  ooit gekocht toen modelspoorbeurzen nog in de Flint in Amersfoort gehouden werden, liggen de volgende onderdelen te verstoffen in mijn wrakkenbak:

Drijfwielen dia 24mm en bijpassende loopwielen en nog wat onderdeeltjes waaruit misschien een tenderaandrijving gemaakt kan worden?

Dit schreeuwt om een .................? Wie?

wordt vervolgd,
HansZ

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2011, 20:24:33 »
Ik zou zeggen 2100!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2011, 20:40:48 »
Zeer juist geraden!!!!

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2011, 20:49:12 »

Het was ook wel een hele makkelijke hoor Hans! Volgende mag wel wat moeilijker ;D
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2011, 21:27:48 »
dit is aardig hoe ik ook bouw hoor... en waarom niet meedoen met OHMB? dan neem je geen module mee maar een bak materieel en kom je her en der aan wat knoppen draaien, das ook een prima bijdrage. Doet ik ook wel es als ik weer es zin heb de NS-meuk uit te laten.  ;D

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 March 2011, 16:51:53 »
Het was ook wel een hele makkelijke hoor Hans! Volgende mag wel wat moeilijker ;D

Oh nee, niet weer zo´n een raadplaat topic :-X ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 March 2011, 20:47:53 »
Update Blauwe Brabander:
Een tegenvaller bij het Hornby motorblok: aan één zijde zijn de wielen niet ge-isoleerd, en één koolborstelbevestiging zit direct op het motorblok. Dus directe verbinding tussen rail en motor. Analoog rijdend gaat dat nog wel, tenzij een en ander verkeerd om aan de lok aangesloten wordt; zoals ik al snel deed, gigantische kortsluiting dus. Om een decoder aan te sluiten moet een andere truc verzonnen worden. Oude Fl** loks die hetzelfde probleem kennen zijn simpeler om te bouwen!
Gelukkig heb ik nog een asje met de juiste diameter wielen; ook allebei ge-isoleerd. En ze passen ook nog op de assen!  Pfftt, opgelost.

Groeten
HansZ

Dolly

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2011, 12:01:09 »
Wat een leuke, al goed gelukte locomotief. (y)

Hoe ga je dat oplossen met de te hoog zittende motor ?
De Fleischmann oplossing (met kolen camoufleren) of heb je daar andere oplossingen voor ?
Groetjes Dolly

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2011, 13:50:52 »
dit is aardig hoe ik ook bouw hoor... en waarom niet meedoen met OHMB? dan neem je geen module mee maar een bak materieel en kom je her en der aan wat knoppen draaien, das ook een prima bijdrage. Doet ik ook wel es als ik weer es zin heb de NS-meuk uit te laten.  ;D

Ja hoor es, je neemt MxW, 020 of desnoods alleen Stillewald ook maar mee, laffe draak.  :P ;) ;D

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2011, 15:10:54 »
Citaat
Wat een leuke, al goed gelukte locomotief.

Hoe ga je dat oplossen met de te hoog zittende motor ?
De Fleischmann oplossing (met kolen camoufleren) of heb je daar andere oplossingen voor ?

Ik zaag er gewoon een stuk vanaf ; maar dan moet ik wel de borging van de tandwielen wijzigen en de bevestiging van de koolborstels is ook nog lastig. Daarna een afdekplaatje van styreen met wat steenkooltjes erop.

Gisterenavond proefgereden (analoog); ging goed alleen wat te snel. En na verloop van tijd raken de koppelstangen geblokkeerd; de moertjes lopen los of juist vast net naar gelang de rijrichting. (was te verwachten natuurlijk.)

@ Floris Dilz e.a. OHMB-ers:
Mag ik hiermee echt meedoen aan OHMB? Zonder modules (ik heb daar voorlopig geen plannen voor) maar wel met rollend materieel als dit?
Zo ja bij wie moet ik me melden en wanneer en waar zijn er bijeenkomsten gepland?

Groeten
HansZ

Niks

• Offline Offline
  • TM
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2011, 15:30:20 »
Ziet er goed uit Hans.

Nick
« Laatst bewerkt op: 25 March 2011, 15:53:21 door Nick Spanbroek »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2011, 15:59:42 »
Mensen, ik waardeer erg dat het OHMB in de smaak valt en dat er enthousiast op wordt gereageerd. Het is echter niet zo dat de besloten meeting van 2 april die wij met de belangstellenden op OnTraXs hebben afgesproken opeens een open meeting moet worden. Het gaat er ons namelijk niet om zoveel mogelijk mensen aan de OHMB te helpen, maar om in een besloten setting even met de mensen die al serieuze plannen richting OHMB hebben te overleggen van hoe en van wat.
Denk nou niet; ik kon niet op OnTraXs en nu val ik buiten de boot; we willen graag dat het initiatief OHMB een beetje gecontroleerd groeit. Daarom beginnen we met een beperkte groep, daarna komt de groei wel. Het gaan namelijk om meer dan alleen een Artitec 3700 kopen en een plank-met-rails bouwen. In een later stadium zullen we de deur wel weer open zetten of mensen die op dit forum echt leuk bouwen benaderen om aan te schuiven.

Dus; ben je geïnteresseerd in OHMB, ga gerust je motiefje, stationnetje, brug, weiland uitkiezen van een foto, van een sporenplan en ga het bouwen. Dat is het begin. Liefdevol, met plezier, met detaillering en met strak en voorbeeldgetrouw resultaat. Zo is het initiatief ook begonnen, en tot mijn verbazing bleken er meerdere bouwers al simultaan aan de slag te zijn met Hollands vooroorlogs.
De normen van OHMB staan in het andere draadje, dus als je er echt voor wilt gaan houd je daar alvast rekening mee.
« Laatst bewerkt op: 25 March 2011, 16:05:37 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2011, 17:05:18 »
marxwolde strak en voorbeeldgetrouw... :-X ;D

HansZ

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2011, 22:29:19 »
Hehe, eindelijk een update. Ik heb weer wat geknutseld aan mijn Blauwe Brabander. Een en ander gespoten cq geverfd en in elkaar gemonteerd

Helaas,........ de ongeschilderde versie liet zich zonder problemen vooruit duwen en daarbij bewogen de koppelassen mooi (totdat de moertjes vastliepen). Nu het in de verf staat is het niet meer, of alleen met enige kracht  in beweging te brengen. Er is dus nog wat onderzoek en herstel nodig.
Met de "kap" erop ziet het er al aardig uit; alleen wat vlekkerig; de blauwe verf is nogal aanrakingsgevoelig voor mijn vette cake-vingertjes. Ik hoop dat dit met blanke klak verdwijnt.

Binnenkort hoop ik meer te laten zien.
HansZ