Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Zelf bouwen.  (gelezen 248102 keer)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #60 Gepost op: 21 mei 2011, 19:10:37 »
Afgelopen dagen weer wat geknutseld. De letters LTM waren wel een beetje gepriegel maar het eindresultaat mag er zijn. Ik heb ze uitgesneden in 1mm dik styreen.










« Laatst bewerkt op: 01 januari 2014, 19:07:24 door guest7823. Reden: afbeeldingen voorzien van spatiering »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #61 Gepost op: 21 mei 2011, 19:47:32 »
 (y) Ziet er weer top uit Lambert. Nu de leyland bussen nog in de LTM kleur en het is helemaal af. Misschien nog een Daf in de IAO kleuren (rood met creme) zou ook niet misstaan. Ze kwamen daar ook aan de lopende band.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #62 Gepost op: 21 mei 2011, 22:24:42 »
Hallo Lambert,

Leuke foto's heb je gemaakt zeg. De bussen en het gebouw zien er goed uit. Misschien ligt het aan mij, maar ik zie duidelijk lachende gezichten op je bussen !

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #63 Gepost op: 21 mei 2011, 22:34:43 »
Inderdaad.

Met zulke resultaten mag er van de busjes een glimlach af.Prachtig alweer.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #64 Gepost op: 21 mei 2011, 23:17:16 »
Mooi werk Bert, ik krijg heimwee naar die tijd. Was de LTM kleur niet wat grasgroener? Als lastige puber ben ik er vaak geweest op weg naar en terug van het station, waar ik vaak ging kijken en aan allerlei mensen met een pet moeilijke vragen ging stellen.  ;D Zelf reed ik meestal op de fiets erheen (de bus kostte geld), maar meestal ging ik daar toch ook even kijken. Bussen waren ook wel spannend immers. Toendertijd lagen in enkele straten (o.a in de tunnel) de tramsporen nog waar je zo lekker met de fiets op kon uitglijden als het nat was. Je hebt de sfeer zeer goed getroffen. Hulde!!  (y)

@Ruudns  de bussen van de IAO (wij zeiden vroeger Instappen Anders Ophoepelen) stonden dacht ik altijd langs het spoor (vrij dicht bij de overweg) en ook wel, vaak samen met bussen van Mulder, op het grind langs de weg naar de tunnel, waar vroeger de trams reden (daar was geen halte, dus alleen parkeren of wachttijd denk ik). Op het pleintje voor het LTM-kantoor heb ik ze nooit gezien, maar dat kan toeval zijn natuurlijk. De LTM bussen (o.a. lijnen 3 en 3A) draaiden op het pleintje en hadden daar ook een bushalte. Ook de vrachtwagens van van Gendt en Loos reden via het pleintje naar de loods.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #65 Gepost op: 22 mei 2011, 09:50:16 »
Beste modelbouwers.

Alweer bedankt voor de leuke reacties. Ook voor mij is het een een stukje nostalgie. Zes jaar lang reisde ik met de trein van Klimmen-Ransdaal naar Heerlen. En in de jaren 60 ging ik vaker met mijn ouders naar Heerlerheide waar we familie hadden. In de bus werd ik als klein manneke steeds misselijk, was ook steeds blij als we er weer uit konden in Heerlerheide. Ook een conducteur maakte toen nog deel uit van het personeel op de bus. Familie bezoeken vond ik altijd maar langdradig. Dus eenmaal in Heerlerheide ging ik met mijn oudere broer kijken op de brug naar de treinen van de ON III. Hier reden nog (ik meen tot 1964) nog stoomloks. Dus dan was de middag zo weer voorbij en kon de terugreis weer beginnen.
Ook heb ik Engelse bussen in de kleuren Blauw- creme van de Valk en de Rood-Creme ik meen van de IAO. De juiste kleur van de LTM bussen moet ik nog even uitzoeken.

Groeten Bert Senden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #66 Gepost op: 22 mei 2011, 10:56:25 »
Hier nog wat geschiedenis mbt oa de LTM, zie ook "bouwlijst": http://www.johnveerkamp.com/standaardstreekbus/Verheul/indexVerheulLVB668NS.html
Ook hier (ff zakken) een mooie foto van het bus gebeuren voor het station en met enkele kleuren foto's van de groene en naderhand groen/vreme LTM bussen: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/vsl/vsl003.htm
Hier is ook het LTM gebouw te zien: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/vsl/vsl006.htm
Ook kleuren foto's van "Mulder" en "de Valk": http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/vsl/vsl008.htm
Kleurenfoto LTM: http://www.sva-museumbussen.nl/wagenpark/bussen%20op%20bouwjaar/1960%20-%20AEC.html
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #67 Gepost op: 05 juni 2011, 09:49:46 »
Goedenmorgen.

Nou ik heb weer wat geknutseld afgelopen dagen. Effe een overzichtje. Eindelijk de grond plaat gemaakt voor het station,,2 meter,, Zo heb ik nog wat ruimte bij het busstation. Ook de regenafvoeren aan de straatzijde heb ik gemaakt. Verder het uitrijbordessein voor de sporen 2b en 3 gemaakt. Nog niet geheel klaar.
Het uitrijsein van spoor 1b is afkomstig van een module van station Wijlre. Alleen moet ik de zwarte vlakken nog rood maken. Het zwart-witte bloksein stond bij post 2 achter de overweg. De bedoeling is dat het geheel ongeveer 5m wordt, dus compleet met overweg en post 2.
Zal wel regelmatig mijn bouwvorderingen op het forum plaatsen. Hier nog wat foto's
















« Laatst bewerkt op: 01 januari 2014, 19:08:30 door guest7823. Reden: afbeeldingen voorzien van spatiering »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #68 Gepost op: 05 juni 2011, 11:19:35 »
Ziet er weer prachtig uit Bert. (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #69 Gepost op: 05 juni 2011, 11:46:51 »
Werkelijk prachtig hoot Bert!  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #70 Gepost op: 05 juni 2011, 12:07:31 »
Hallo Bert,

Even de 5 pagina's teruggelezen maar wat een mooie werkjes lever jij af, en het station is indrukwekkend. Valt deze als hij af is nog ergens te bewonderen?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1104
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #71 Gepost op: 05 juni 2011, 12:10:26 »
Het station ziet er goed uit. Een prachtig staaltje modelbouwkunst.

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #72 Gepost op: 05 juni 2011, 12:16:33 »
Bert,

Zou je een uitgebreid(er) verhaaltje willen maken over die kandelaar? ben ik wel in geïntresseerd hoe je die gemaakt hebt. En werkt ie ook?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #73 Gepost op: 05 juni 2011, 12:25:11 »
Prachtig Bert, niet alleen het sein maar vooral het hele station. Ik heb wat ervaring met het bouwen van een vrij complex stationsgebouw, jij bent me een straatlengte voor wat dat betreft (ja, lettelijk ook  ;) ) Je was vantevoren niet van plan er ooit mee op pad te gaan? Anders is de keus voor een dikke multiplex plaat om de zaak op te zetten wel een definitieve, dan weet je bijna zeker dat je er niet mee op pad kunt. Gewicht enzo, doorbuiging. Ik zou het hele complex graag eens (op een tentoonstelling) zien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #74 Gepost op: 05 juni 2011, 13:39:47 »
Beste modelbouwvrienden.

Nou dan wordt het eens tijd voor een open dag in Guttecoven. Maar ik heb twee uitnodigingen voor de volgende tentoonstellingen. Euromodelbouw in Genk, en de tentoonstelling in Helmond.
Ook sta ik op de Oude Ambachten in Einighausen en tijdens de jaarlijkse open monumenten dag 12 Sep in het Salviuskerkje te Limbricht. Maar hier handelt het zich alleen om het kerkje en het kasteel van Limbricht.

Wat het bordessein betreft : Jaren geleden zijn er twee seinen-specials uitgebracht door het blad Rail-Hobby. Hierin stonden zeer gedetailleerde tekeningen.
Ook op de site van Gerard van de Weerd zijn tekeningen en bouwinstructies te vinden. Maar voor de niet zelfbouwer zijn de armseinen van Henckens een mooi alternatief. Zelf breng ik wel meer details aan dan op de tekeningen en voorbeelden te zien zijn.
Het geheel is gemaakt van messing buis en draad. In het begin maakte ik ook de seinarmpjes zelf uit 0,5mm messing plaat. Nu heb ik nog de geëtste seinarmpjes van Philotrain.  De klimtreden zijn bijv. 0,5mm koperdraad, ook het hekje om het bordes is daar van gemaakt, net zoals de trappen. De verlichting kan dmv een ledje. Ik gebruik een 2mm ledje dat met een pootje in de gasfles steekt en een pootje aan de mast gesoldeerd.
De plus voor het ledje is bij het originele voorbeeld de hijskabel voor het laten zakken van de gaslampen. De lampjes of ledjes moeten niet te fel zijn. In werkelijkheid is het maar een gasvlammetje.
Maar ook de originele tekeningen van de seinen heb ik in mijn bezit. Maar denk aan de periode waarin een modelbaan of module gebouwd wordt. Hier in Limburg hebben nog tot in de jaren 50 de seinen gestaan van de Staatsspoorwegen met losse bewegende bril. Het type seinarm dat op mijn bordes staat is het type 1937. Dit zijn de laatst gebruikte seinarmen bij NS. Ook zijn de seinen niet allemaal hetzelfde en zijn aangepast aan de situatie waar ze staan en waarvoor ze dienen. De verschillende lichthoogten zijn niet voor niets. Ook de verschillen in details die op de seinpalen aangebracht kunnen worden variëren. Denk hierbij aan, mechanische bediening dmv trekdraden, elektrische bediening, gas of elektrische verlichting, kleine of grote seinstellers, NS of SS groefschijf, of een sein met onveiligvaller. Zo zie je dat het niet zomaar een seinpaal is.

Wat het station betreft wordt het toch een modulebak. De bak moet er nog omheen worden gemaakt. Ook om ruimte te creëren voor de aandrijvingen.
Omdat de plaat multiplex dubbel is gelijmd is kromtrekken uitgesloten. In voorgaande jaren heb ik altijd met watervaste multiplex gewerkt en dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Ik hoop dat ik jullie hiermee al wat informatie gegeven heb. Zijn er nog vragen dan lees ik dat wel.

Groeten Bert.