Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
  

Auteur Topic: Zelf bouwen.  (gelezen 264278 keer)

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #60 Gepost op: 21 May 2011, 19:10:37 »
Afgelopen dagen weer wat geknutseld. De letters LTM waren wel een beetje gepriegel maar het eindresultaat mag er zijn. Ik heb ze uitgesneden in 1mm dik styreen.










« Laatst bewerkt op: 01 January 2014, 19:07:24 door guest7823. Reden: afbeeldingen voorzien van spatiering »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #61 Gepost op: 21 May 2011, 19:47:32 »
 (y) Ziet er weer top uit Lambert. Nu de leyland bussen nog in de LTM kleur en het is helemaal af. Misschien nog een Daf in de IAO kleuren (rood met creme) zou ook niet misstaan. Ze kwamen daar ook aan de lopende band.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #62 Gepost op: 21 May 2011, 22:24:42 »
Hallo Lambert,

Leuke foto's heb je gemaakt zeg. De bussen en het gebouw zien er goed uit. Misschien ligt het aan mij, maar ik zie duidelijk lachende gezichten op je bussen !

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #63 Gepost op: 21 May 2011, 22:34:43 »
Inderdaad.

Met zulke resultaten mag er van de busjes een glimlach af.Prachtig alweer.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #64 Gepost op: 21 May 2011, 23:17:16 »
Mooi werk Bert, ik krijg heimwee naar die tijd. Was de LTM kleur niet wat grasgroener? Als lastige puber ben ik er vaak geweest op weg naar en terug van het station, waar ik vaak ging kijken en aan allerlei mensen met een pet moeilijke vragen ging stellen.  ;D Zelf reed ik meestal op de fiets erheen (de bus kostte geld), maar meestal ging ik daar toch ook even kijken. Bussen waren ook wel spannend immers. Toendertijd lagen in enkele straten (o.a in de tunnel) de tramsporen nog waar je zo lekker met de fiets op kon uitglijden als het nat was. Je hebt de sfeer zeer goed getroffen. Hulde!!  (y)

@Ruudns  de bussen van de IAO (wij zeiden vroeger Instappen Anders Ophoepelen) stonden dacht ik altijd langs het spoor (vrij dicht bij de overweg) en ook wel, vaak samen met bussen van Mulder, op het grind langs de weg naar de tunnel, waar vroeger de trams reden (daar was geen halte, dus alleen parkeren of wachttijd denk ik). Op het pleintje voor het LTM-kantoor heb ik ze nooit gezien, maar dat kan toeval zijn natuurlijk. De LTM bussen (o.a. lijnen 3 en 3A) draaiden op het pleintje en hadden daar ook een bushalte. Ook de vrachtwagens van van Gendt en Loos reden via het pleintje naar de loods.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #65 Gepost op: 22 May 2011, 09:50:16 »
Beste modelbouwers.

Alweer bedankt voor de leuke reacties. Ook voor mij is het een een stukje nostalgie. Zes jaar lang reisde ik met de trein van Klimmen-Ransdaal naar Heerlen. En in de jaren 60 ging ik vaker met mijn ouders naar Heerlerheide waar we familie hadden. In de bus werd ik als klein manneke steeds misselijk, was ook steeds blij als we er weer uit konden in Heerlerheide. Ook een conducteur maakte toen nog deel uit van het personeel op de bus. Familie bezoeken vond ik altijd maar langdradig. Dus eenmaal in Heerlerheide ging ik met mijn oudere broer kijken op de brug naar de treinen van de ON III. Hier reden nog (ik meen tot 1964) nog stoomloks. Dus dan was de middag zo weer voorbij en kon de terugreis weer beginnen.
Ook heb ik Engelse bussen in de kleuren Blauw- creme van de Valk en de Rood-Creme ik meen van de IAO. De juiste kleur van de LTM bussen moet ik nog even uitzoeken.

Groeten Bert Senden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #66 Gepost op: 22 May 2011, 10:56:25 »
Hier nog wat geschiedenis mbt oa de LTM, zie ook "bouwlijst": http://www.johnveerkamp.com/standaardstreekbus/Verheul/indexVerheulLVB668NS.html
Ook hier (ff zakken) een mooie foto van het bus gebeuren voor het station en met enkele kleuren foto's van de groene en naderhand groen/vreme LTM bussen: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/vsl/vsl003.htm
Hier is ook het LTM gebouw te zien: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/vsl/vsl006.htm
Ook kleuren foto's van "Mulder" en "de Valk": http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/busgeschiedenis/vsl/vsl008.htm
Kleurenfoto LTM: http://www.sva-museumbussen.nl/wagenpark/bussen%20op%20bouwjaar/1960%20-%20AEC.html
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #67 Gepost op: 05 June 2011, 09:49:46 »
Goedenmorgen.

Nou ik heb weer wat geknutseld afgelopen dagen. Effe een overzichtje. Eindelijk de grond plaat gemaakt voor het station,,2 meter,, Zo heb ik nog wat ruimte bij het busstation. Ook de regenafvoeren aan de straatzijde heb ik gemaakt. Verder het uitrijbordessein voor de sporen 2b en 3 gemaakt. Nog niet geheel klaar.
Het uitrijsein van spoor 1b is afkomstig van een module van station Wijlre. Alleen moet ik de zwarte vlakken nog rood maken. Het zwart-witte bloksein stond bij post 2 achter de overweg. De bedoeling is dat het geheel ongeveer 5m wordt, dus compleet met overweg en post 2.
Zal wel regelmatig mijn bouwvorderingen op het forum plaatsen. Hier nog wat foto's
















« Laatst bewerkt op: 01 January 2014, 19:08:30 door guest7823. Reden: afbeeldingen voorzien van spatiering »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #68 Gepost op: 05 June 2011, 11:19:35 »
Ziet er weer prachtig uit Bert. (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #69 Gepost op: 05 June 2011, 11:46:51 »
Werkelijk prachtig hoot Bert!  (y)

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #70 Gepost op: 05 June 2011, 12:07:31 »
Hallo Bert,

Even de 5 pagina's teruggelezen maar wat een mooie werkjes lever jij af, en het station is indrukwekkend. Valt deze als hij af is nog ergens te bewonderen?

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #71 Gepost op: 05 June 2011, 12:10:26 »
Het station ziet er goed uit. Een prachtig staaltje modelbouwkunst.

Darkwing Duck

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #72 Gepost op: 05 June 2011, 12:16:33 »
Bert,

Zou je een uitgebreid(er) verhaaltje willen maken over die kandelaar? ben ik wel in geïntresseerd hoe je die gemaakt hebt. En werkt ie ook?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #73 Gepost op: 05 June 2011, 12:25:11 »
Prachtig Bert, niet alleen het sein maar vooral het hele station. Ik heb wat ervaring met het bouwen van een vrij complex stationsgebouw, jij bent me een straatlengte voor wat dat betreft (ja, lettelijk ook  ;) ) Je was vantevoren niet van plan er ooit mee op pad te gaan? Anders is de keus voor een dikke multiplex plaat om de zaak op te zetten wel een definitieve, dan weet je bijna zeker dat je er niet mee op pad kunt. Gewicht enzo, doorbuiging. Ik zou het hele complex graag eens (op een tentoonstelling) zien.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: Zelf bouwen.
« Reactie #74 Gepost op: 05 June 2011, 13:39:47 »
Beste modelbouwvrienden.

Nou dan wordt het eens tijd voor een open dag in Guttecoven. Maar ik heb twee uitnodigingen voor de volgende tentoonstellingen. Euromodelbouw in Genk, en de tentoonstelling in Helmond.
Ook sta ik op de Oude Ambachten in Einighausen en tijdens de jaarlijkse open monumenten dag 12 Sep in het Salviuskerkje te Limbricht. Maar hier handelt het zich alleen om het kerkje en het kasteel van Limbricht.

Wat het bordessein betreft : Jaren geleden zijn er twee seinen-specials uitgebracht door het blad Rail-Hobby. Hierin stonden zeer gedetailleerde tekeningen.
Ook op de site van Gerard van de Weerd zijn tekeningen en bouwinstructies te vinden. Maar voor de niet zelfbouwer zijn de armseinen van Henckens een mooi alternatief. Zelf breng ik wel meer details aan dan op de tekeningen en voorbeelden te zien zijn.
Het geheel is gemaakt van messing buis en draad. In het begin maakte ik ook de seinarmpjes zelf uit 0,5mm messing plaat. Nu heb ik nog de geëtste seinarmpjes van Philotrain.  De klimtreden zijn bijv. 0,5mm koperdraad, ook het hekje om het bordes is daar van gemaakt, net zoals de trappen. De verlichting kan dmv een ledje. Ik gebruik een 2mm ledje dat met een pootje in de gasfles steekt en een pootje aan de mast gesoldeerd.
De plus voor het ledje is bij het originele voorbeeld de hijskabel voor het laten zakken van de gaslampen. De lampjes of ledjes moeten niet te fel zijn. In werkelijkheid is het maar een gasvlammetje.
Maar ook de originele tekeningen van de seinen heb ik in mijn bezit. Maar denk aan de periode waarin een modelbaan of module gebouwd wordt. Hier in Limburg hebben nog tot in de jaren 50 de seinen gestaan van de Staatsspoorwegen met losse bewegende bril. Het type seinarm dat op mijn bordes staat is het type 1937. Dit zijn de laatst gebruikte seinarmen bij NS. Ook zijn de seinen niet allemaal hetzelfde en zijn aangepast aan de situatie waar ze staan en waarvoor ze dienen. De verschillende lichthoogten zijn niet voor niets. Ook de verschillen in details die op de seinpalen aangebracht kunnen worden variëren. Denk hierbij aan, mechanische bediening dmv trekdraden, elektrische bediening, gas of elektrische verlichting, kleine of grote seinstellers, NS of SS groefschijf, of een sein met onveiligvaller. Zo zie je dat het niet zomaar een seinpaal is.

Wat het station betreft wordt het toch een modulebak. De bak moet er nog omheen worden gemaakt. Ook om ruimte te creëren voor de aandrijvingen.
Omdat de plaat multiplex dubbel is gelijmd is kromtrekken uitgesloten. In voorgaande jaren heb ik altijd met watervaste multiplex gewerkt en dat heeft nooit problemen opgeleverd.

Ik hoop dat ik jullie hiermee al wat informatie gegeven heb. Zijn er nog vragen dan lees ik dat wel.

Groeten Bert.