Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:59:48
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Baanplan Engelse baan spoor N  (gelezen 4813 keer)

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Baanplan Engelse baan spoor N
« Gepost op: 15 March 2011, 11:25:11 »
Ik wil een Engelse baan gaan maken. Ik heb daar al wat over geplaatst in "wat zijn we aan het bouwen".

Aangezien het voor mij allemaal nieuw is zou ik het erg waarderen als er wat mensen met me willen meedenken.

In de probeerversie van anyrail heb ik het volgende getekend:

Als je op de tekening klikt wordt hij groter.  De blauwe strepen vormen de achterwand.


Wat wil ik:
Een uitgebreid dorpsstation. Verbeteringen hieraan zijn welkom!!

Een brug aan de achterzijde.

Een pendelbaantje aan de voorzijde. Dit komt lager te liggen dan de rest. Met aan het eind een draaischijf. Eventueel kan de baan daar doorlopen via een locloods ofzo.

In het rode gedeelte linksboven wil ik graag een schaduwstation.

Graag jullie mening/ideeën.  Ik wil de baan aansturen met koploper.

Alvast bedankt,   Frank.



loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2011, 12:48:33 »
Hoi Frank,

Als je met de klok mee op het binnenste ovaal rijdt, kun je hier nooit meer vanaf komen.
En waarom heb je meer spoor uit dan in het zicht, neem aan dat je wel iets meer van rijdende treinen wilt zien.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2011, 14:09:30 »
Leo, dat zal met een engelse baan een uitzondering zijn denk ik, want ze rijden daar links in principe, dus tegen de klok in.  8)

Frank3, even een link naar je topic in het wzwahb: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35718.msg540949.html#msg540949
Ga je trouwens voor het Engelse N of het Europese N of doe ik nu te moeilijk?
(UK 1:148 en EU is 1:160)

Ik lees wel eens een brits modelbouwtijdschrift en krijg de indruk dat men veel aandacht besteedt aan een werkelijk bestaande situatie. Misschien is het daarom leuk om eens te kijken naar een werkelijk bestaand station.

Je wilde een pendelbaan, misschien dat je daarom het kopspoor in het station de andere kant kunt opleggen rekening mee houdend dat je links rijdt.

in het plan heb ik andere ideeën aangebracht.
of er voor een schaduwstation plaats is op dat rode stuk.....misschien dat je daar een soort van fiddle yard kunt aanleggen. Een stuk opstelspoor (doodlopend) zonder scenery voor wisselen van je treinen.






Jeroen

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2011, 18:25:51 »
Die Engelsen toch, altijd dwars, alleen dan begrijp ik jou wissel opstelling niet helemaal want zou er linksom gereden worden, dan gaat het aan de rechter kant van het station mis als er treinen van de onderste twee stations sporen vertrekken (rijden dan op de rechter baan) en vertrekt, in uitzonderlijk geval, een trein links van het station, dan rijdt hij rechter kant, bij binnenkomst,  op de verkeerde baan.
Maar goed wij hoeven niet in discussie, Frank moet het maar even bekijken.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2011, 18:49:08 »
Leo, dat wissel rechts is fout getekend door mij, zie ik nu, moet eigenlijk van rechts naar links lopen, als je begrijpt wat ik bedoel.
goed gezien.
Jeroen

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2011, 19:13:24 »
Bedankt Leo en JJHS,

dat met dat kopspoor is inderdaad een goed idee. Vanwege het pendelen. Ik zal ook jullie andere ideeën even goed bekijken en gauw een nieuwe versie plaatsen.

Het wordt trouwens UK N, 1:148.

Groet,  Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2011, 08:57:29 »


Nog maar weer eens aan het tekenen geweest!  Als ik het goed begrepen heb dan betekent linksom rijden dat je op de buitenste baan met de klok mee rijdt en op de binnenste baan tegen de klok in?

JJHS dat viaduct snap ik niet zo goed kan je dat nog een keer uitleggen?

Frank.


loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 17 March 2011, 11:14:21 »
Hoi Frank,

Ik denk wel dat het linksom rijden zoals jij het zegt de bedoeling is, anders zou je alleen maar aan de rechter kant van het station kunnen vertrekken.
Hou je wel rekening met de vrije profiel ruimte vd treinen links boven?
Je hebt niet zo veel ruimte tussen enkele sporen vlakbij de wissels.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 17 March 2011, 22:50:59 »
Mijn idee achter het viaduct:

Je pendeltrein vertrekt links tegen de klok in, dan op een wissel kan hij links gaan en onder het spoor door naar het spoor dat loopt naar je kopstation, voor de pendeltrein. Andere treinen  gaan rechtdoor voor een rondje.

Als je pendeltrein terugrijdt kun je kijken of je hem weer eronderdoor laat rijden zodat die weer op het kopspoor van het station terugkomt of rechtdoor zodat hij langs een ander perron stopt (omdat er onderhoud is aan de rails van zijn normale perron bijv.)
Jeroen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2011, 09:28:06 »
Frank, hoe groot is je kleinste bocht?

Voordat je die gaat leggen kun je beter eerst proberen of je loks er wel doorgaan, bijv. een 8F of vooral een 9F.

Bij 00 gaan veel loks niet door Radius 1, ik weet niet of dat bij N ook zo is.

Leen.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2011, 10:54:46 »



Ik heb het pendelspoor nu onder de andere sporen door laten lopen.

Ik heb de bochten gecontroleerd en wat aangepast. Ik heb de minimale radius van de flexrail (in anyrail) op 290 staan. Volgens anyrail is de grootste vaste bocht (van peco code 55) 299. Dit zou R3 moeten zijn. Dus alle bochten zitten bijna op R3.

Ik heb nog geen rails en ook nog geen treinen, dus ik kan het nog niet controleren.

Frank.

 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2011, 12:14:38 »
290mm in N (1:148) is ongeveer 575mm in 00 (1:76,2).

Volgens mij zou dat ruim genoeg moeten zijn, maar eerst proberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Leen.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2011, 17:58:43 »

Ik heb de bochten gecontroleerd en wat aangepast. Ik heb de minimale radius van de flexrail (in anyrail) op 290 staan. Volgens anyrail is de grootste vaste bocht (van peco code 55) 299. Dit zou R3 moeten zijn. Dus alle bochten zitten bijna op R3.

 
Hoi Frank,

Met een dergelijke straal verwacht ik geen problemen. 290 is trouwens bijna straal r3A. R3 is 262, R3a is 295.
Ik moet er wel bij zeggen dat ikzelf geen ervaringen heb met stoomlocs in N, maar ik kan me niet voorstellen dat je hiermee op problemen stuit.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2011, 18:46:26 »
Klinkt goed Wim!!

Bedankt voor de informatie,

Frank.

frank3

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re:Baanplan Engelse baan spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2011, 18:58:24 »
Weer wat veranderd:



De aftakking naar de draaischijf gaat nu onder het station door zodat dit mooi lang kan blijven.

zoiets bijvoorbeeld:



Frank.