Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:15:52
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
16 December 2025, 23:04:19
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
16 December 2025, 14:32:56
  

Auteur Topic: Ombouwen van een Anna naar een NS 6900  (gelezen 4047 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Ombouwen van een Anna naar een NS 6900
« Gepost op: 11 March 2011, 09:09:53 »
Ik wilde eigenlijk een nieuw draadje starten, maar kan net zo goed hier verder gaan.
Ombouwen van een Anna naar een 6900 is redelijk te doen. Voorwaarde is wel dat je niet al te kritisch bent: als je echt een kloppende loc wil bouwen moet je een oude Röwa T3 slopen, of een meestal wat duurdere Trix. Dan heb je meteen een correct drijfwerk.
Als low-budget optie is de Anna wel geschikt: Belangrijkste minpunten zijn de te grote cabine, te hoge waterbakken, indeling van de ketel en de lompe wielen.
Om te beginnen gaat er flink de zaag in.

Afhankelijk van hoever het moet kloppen kun je meer of minder slopen.
Ik heb hier achtereenvolgens het front voor de ketel ingekort, middendeel ertussenuit gezaagd, dak eraf gesneden, cabine ingekort en het drijfwerk een afslankbeurt gegeven door de lijbanen aan de buitenzijde recht af te snijden, bevestigingsplaten dunner te vijlen en drijfstang dunner te vijlen. Tevens de cylinders van de bodemplaat afgezaagd en uitgeboord: daardoor kan het stuk met lijbanen er dieper in en kunnen de cylinders dus verder naar achteren worden geplaatst.
Tenslotte bovenop de cylinders schuin afgevijld zodat ze straks de juiste deksel kunnen krijgen.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Ombouwen van een Anna naar een NS 6900
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2011, 09:26:33 »
De volgende stap is het metalen blok wat feitelijk het chassis is aanpassen aan de nieuwe afmetingen: het uitstekende deel achter de motor zagen we eraf, net als de vulling van de dom. Aan de voorzijde wordt de koppelingshouder ingekort tot net onder de ketel. Sorry voor de slechte foto's, deze zijn destijds met de gsm gemaakt.

Ik heb een nieuw middendeel voor de ketel gemaakt: wanneer de stoomdom, zanddom en voorverwarmer eraf zijn, is er eigenlijk al niets meer van over.
De dom gebruiken we weer (tenzij je een beter messing exemplaar hebt liggen) door hem voorzichtig van het stuk ketel af te zagen en aan de onderkant zo uit te vijlen dat hij weer op een ketel gelijmd kan worden. Daarna bovenop meer rond vijlen. Ook de bel bewaren we, die komt straks tussen de dom en schoorsteen te staan.

Ik heb een nieuw dak van een plaatje messing gemaakt: de ingekorte cabine (links en rechts van de deuropening 1,5mm van de wand af) wordt er weer door bij elkaar gehouden. De deurtjes komen er later wel weer tussen, maar zonder aangegoten handrailing, die gaan we er los op maken.
Verder is de achterzijde van de cabine grotendeels vlak gemaakt: de deurimitatie moet weg en de ramen zijn ovaal gevijld.  Ook de meeste klinknagels op de cabine en waterbakken haal je weg.

Omdat het dak er toch af is, heb ik de voorzijde uit het machinistenhuis gezaagd, daar komt een fraaier stuk uit styreen voor in de plaats. Wil je sneller klaar zijn, dan gewoon laten zitten ;)
Deze loc is nu voorzien van kleinere wielen die toevallig had liggen, maar als je minder kritisch bent kun je de oude ook laten zitten.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Ombouwen van een Anna naar een NS 6900
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2011, 09:49:45 »
En dit is de huidige stand van zaken: De ketel is opgebouwd met het blik van een batterijtje, dat kan ook met bv koperpijp of styreenbuis. De dom is op maat gevijld en messingkleurig geverfd, met koperfolie heb ik ketelbanden aangebracht waarmee de aansluitingen van de bestaande delen op de blikken ketel worden gemaskeerd.
Van styreen een cabinefront gemaakt met afgeronde ruitjes er in en op het dak een ventilatiebak van styreen.
Verder zijn de deksels op de cylinders gemaakt van messing waarin met een kleine priem boutimitaties zijn gedrukt (eerst van onderaf je klinknagels of boutimitaties erin drukken, daarna pas de dekseltjes uit het plaatje knippen anders wordt het zo krom als een hoepel)
Met daarop een bolling uit styreen gevijld.

De loc is even zwart gemaakt om een betere totaalindruk te krijgen en oneffeheden beter te kunnen zien: de opbouw is nog lang niet af en de bufferbalken zijn nog te dik (waren stootblokken, de buffers op deze Anna waren erg gekneusd..)
Verder is de, uit hout gedraaide, schoorsteen niet naar m'n zin, dus daar komt ook wat anders voor in de plaats.

Dit was eigenlijk een 'slapend' project wat in het archief was gestald, maar nu de diverse stoomtramlijnen volop in de belangstelling staan ga ik deze loc toch maar 'even' afmaken.
Dus wordt vervolgd...


Bessel
RETROBAHN A.G.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Ombouwen van een Anna naar een NS 6900
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2011, 10:28:59 »
Het ziet er leuk uit Bessel, Alleen ziet de schoorsteen er een beetje dun uit vind ik.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5449
  • Team Mitropa - OHMB
Ombouwen van een Anna naar een NS 6900
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2011, 11:08:09 »
Verder is de, uit hout gedraaide, schoorsteen niet naar m'n zin, dus daar komt ook wat anders voor in de plaats.
Die conclusie had ik inmiddels ook getrokken ;)
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Ombouwen van een Anna naar een NS 6900
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2011, 12:40:04 »
Ik heb ook een 6900 uit een Anna gebouwd. Machinistenhuis ook aangepast (scheelt enorm in de totaalindruk), maar niet ingekort. Verder heb ik toen een stel gekregen loopassen van een 1000 als koppelassen voor de 6900 gebruikt. Daar moesten dan natuurlijk bussen tbv de tappen voor koppelstang in, maar dat valt te fixen.
Ook heb ik het grootste deel van het metalen ballastblok eraf gezaagd en vervangen door een zelfgegoten blok lood, dat doet wonderen voor de adhesie. Ik heb alleen geen foto...
Ik lees van Bessel nog wel een paar verbeterpunten aan bv drijfwerk, want dat is inderdaad wel een beetje lomp.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.