Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511)
door
Hasenwald
Vandaag
om 22:17:34
Artitec 6300
door
ModelWessel
Vandaag
om 22:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 22:09:12
roco kraan 40108 adres wijzigen
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
henk
Vandaag
om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 21:43:23
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 21:28:22
De Projecten van RetroJack
door
DJV
Vandaag
om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser
door
reinderlf
Vandaag
om 21:16:42
Fleischmania Nostalgia
door
RetroJack
Vandaag
om 20:41:52
verlichting inbouwen voor beginners
door
Michaƫl dB
Vandaag
om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
richardvandijk
Vandaag
om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 19:33:38
marklin 3756 verlichting
door
bellejt
Vandaag
om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120
door
Overet
Vandaag
om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main
door
reMARKable
Vandaag
om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 15:26:45
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:41:44
Stroomdetectie issues.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
Vandaag
om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 13:02:37
Loksound downloads
door
D_Loc
Vandaag
om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Pauldg
Vandaag
om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:13:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
OHMB: Kruispunt Beugen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: OHMB: Kruispunt Beugen (gelezen 4964 keer)
Eric van Spelde
Offline
Berichten: 153
OHMB: Kruispunt Beugen
«
Gepost op:
14 March 2011, 08:27:01 »
Om in OHMB modules op 130 cm hoogte B.S. bijvoorbeeld volgens Fremonorm te kunnen combineren met bestaande OHMB projecten op 120 cm B.S. (al zal een aantal daarvan wel voorzien worden van een stelmogelijkheid zodat beide mogelijk is), dit bescheiden 'tussendoortje'.
Kruispunt Beugen was een ongelijkvloerse kruising tussen het 'Duits lijntje' van de voormalige NBDS (Boxtel-Gennep-Wesel) en de Staatsspoorlijn Venlo-Nijmegen (de 'Heilige Lijn'). Die laatste is voor OHMB interessant omdat dit een belangrijke schakel was in de verbinding tussen Zuid-Limburg en Amsterdam (via Nijmegen-Kesteren(-Rhenen!)-Amersfoort). Dagelijks verkeerden een aantal sneltreinparen op deze route, en natuurlijk flink wat goederentreinen.
De NBDS-lijn was va de Eerste Wereldoorlog gedegradeerd tot een lijntje van beperkt lokaal belang, hier verkeerden in de vooroorlogse NS-tijd vooral 1700's en 1300's met schattige boemeltjes van een stuk of drie twee- en drieassers plus een D.
Situatie begin vorige eeuw:
Zoals bij mij gebruikelijk kies ik voor de kleinste uitsnede van het meest 'veelzeggende' gedeelte van de werkelijke situatie die optisch nog verantwoord is zonder verdere schaalverkleining/compressie toe te passen. In dit geval leidt dat tot een hoekstukje van 140 x 140 centimeter, verdeeld over twee modules van 60/70 x 45 centimeter en eentje van 70 x 45.
Zichtzijde is aan de binnenkant van de 'L', je kijkt dus vanaf de straatzijde van de beide stationsgebouwen 'Laag' en 'Hoog' richting het spoor. Aan de andere kant van de achtergrond komen twee FY's voor beide spoorlijnen.
't Ei is inmiddels gelegd:
En 't past zowaar in de auto, ook (in ieder geval zolang er nog niets van belang op staat
) :
Het eerste bouwproject wordt het stationsgebouwtje van Kruispunt Beugen Laag. Dit was helemaal uit hout opgetrokken en het lijkt me aardig om dit ook in model te doen, maar tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar in baksteen (Slaters-platen
) gewerkt.
Misscihen kan een Amerika-spoorder wat tips geven hoe je zoiets het beste aanpakt?
Gelogd
Eric van Spelde
Offline
Berichten: 153
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #1 Gepost op:
14 March 2011, 08:37:55 »
't Gebouwtje in kwestie:
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #2 Gepost op:
15 March 2011, 17:00:18 »
Hoi Eric,.
Ik lees over je hout problematiek
.
Zit hier eigenlijk met het zelfde , op Ede waren zowel het seinhuis als het station van de kippenlijn van hout .
Ik ben al begonnen voor het seinhuis in styreen met plank immitatie.
Als je het in echt hout maakt , dat je tegen het probleem oploopt dat de structuur van het hout veel te grof is.
Die krijg je nooit op schaal.
Gr Jan
Gelogd
Eric van Spelde
Offline
Berichten: 153
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #3 Gepost op:
15 March 2011, 17:12:33 »
Ja, daar zit wat in natuurlijk - aan de andere kant is het vaak wel mooi als bepaalde structuren in model een beetje 'overdreven' zijn omdat het anders misschien wel erg steriel wordt (heel veel zaken, voegen in muren en plaveisel enz.) zijn met het oog niet of nauwelijks meer waar te nemen als ze precies in 1:87 worden weergegeven terwijl ze in 1:1 toch heel bepalend zijn voor het karakter van een tafereeltje.
Ooit, begin jaren negentig, was er eens een speciaalnummer van
Eisenbahn Journal
over een baan die speelde in Zuid-Duitsland anno 1920 en alles daarop was zelfgebouwd, het meeste van hout. Van heel dichtbij zal het misschien niet allemaal superstrak geweest zijn maar oh, wat zag het er allemaal sfeervol uit op de foto's! Zo vind ik spoorbiels uit gebeitste houten latjes ook zo'n mooie 'natuurlijke' uitstraling hebben (terwijl er waarschijnlijk niets van klopt als je naar 1:1 zou gaan vergroten).
Maar misschien wil ik het allemaal wel net even teveel romantiseren...
Ben benieuwd naar jouw gebouwen! Kan ik alleen maar van leren.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #4 Gepost op:
15 March 2011, 17:28:56 »
Ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb thuis houten kozijnen. Mensen kloppen geregeld tegen de kozijnen om erachter te komen of het nou hout is, of heel goed plastic. Zo schilder ik dus m'n kozijnen. Je ziet niet meer dat het hout is. Altijd die overdreven nerf erin kerven, dat is leuk voor een bosbaantje of amerikaans mining verhaal, maar hier hebben we mooie gezaagde, geschaafde en geschuurd hout. Je kunt overigens prima hout voor houten gebouwtjes in H0 gebruiken, maar ga nou niet in een Nederlandse baan met een staalborstel keiharde groeven erin borstelen... Zo kun je ook gewoon styreen gebruiken. De kleur en weathering doen mi. veel meer.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Duizendpoot
team Mitropa
Offline
Berichten: 1189
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #5 Gepost op:
15 March 2011, 17:37:52 »
Er zit een harde kern in het verhaal van Stig, en ben het eens met zijn stelling. Ook ik gebruik gewoon styreen of styreen met een "plank motief" zonder staalborstel maar wel bewerkt met een (lucht)kwast.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Hans.
https://wp.duizendpoot.de
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #6 Gepost op:
15 March 2011, 17:47:20 »
Ik zeg het heel stellig zie ik nu ik het herlees, ik bedoel het niet rot hoor.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Marty
Offline
Berichten: 3434
Het Achtergrondmannetje.nl
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #7 Gepost op:
15 March 2011, 17:51:34 »
jawel
Gelogd
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4236
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #8 Gepost op:
15 March 2011, 17:55:07 »
Nee Marty; rot hout valt niet zo strak te schilderen dat het plestik lijkt
.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Besselspoor
Offline
Berichten: 5401
Team Mitropa - OHMB
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #9 Gepost op:
15 March 2011, 18:55:52 »
Als het verweerd hout moet voorstellen krijg je er toch veel meer 'diepte' in wanneer je echt hout gebruikt, dat is inderdaad niet precies op schaal maar het is ook veel eenvoudiger om een realistisch kleurbeeld te krijgen.
Zoals op dit draaischijfje:
Is het echter een net gebouwd station, dan hoeft het er minder verweerd uit te zien en kun je het met styreen wel af...
Gelogd
RETROBAHN A.G.
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #10 Gepost op:
15 March 2011, 19:17:18 »
precies en bij een baan in de jaren 20 valt het met die weathering ook wel tegen
Op station Ede was alles was toen nog nieuw
gr Jan
«
Laatst bewerkt op: 15 March 2011, 19:23:29 door roadster36
»
Gelogd
Eric van Spelde
Offline
Berichten: 153
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #11 Gepost op:
15 March 2011, 19:24:59 »
Hmmm, dit gebouwtje is in 1883 of zo neergepoot, de NBDS had nooit geld en na de eerste wereldoorlog verwerd de voormalige internationale lijn tot een boemeltje van de derde garnituur - dus helemaal okselfris zal het er in 1925 of later niet uitgezien hebben.
Alhoewel het op de foto's uit de jaren twintig en dertig wel goed onderhouden uitziet (dit in tegenstelling tot de jaren-zestigfoto's niet lang voor het tegen de vlakte ging
).
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #12 Gepost op:
15 March 2011, 19:58:59 »
Bessel, voor wat je nu laat zien, kan het natuurlijk wel. Mijn betoog was eigenlijk gericht op normale geschilderde houten gebouwen.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Bart Zegers
Offline
Berichten: 858
Re:OHMB: Kruispunt Beugen
«
Reactie #13 Gepost op:
15 March 2011, 20:10:45 »
Gaaf een TVR!
Oh ja, leuk idee om na te bouwen zo'n ongelijkvloerse kruising! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Bart
Gelogd
Met vriendelijke groet, Bart
Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
OHMB: Kruispunt Beugen