Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
Vandaag om 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
Vandaag om 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
  

Auteur Topic: Trix: Der "lange" Heinrich?  (gelezen 3536 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Trix: Der "lange" Heinrich?
« Gepost op: 15 February 2007, 20:10:39 »
Hoi,

Tijdens alle nieuwtjes kwam ik volgende een eenmalige set kolenwagens (12stuks)
klik
tegen. Ziet er leuk uit, maar onervaren als ik ben, vroeg ik mij af hoe de detaillering en de rijeigenschappen zullen zijn. Kan ik ze b.v. vergelijken met Roco?


Groet,
Joost
« Laatst bewerkt op: 15 February 2007, 22:15:40 door Joost V »

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Trix: Der "lange" Heinrich?
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2007, 21:32:28 »
Hallo Joost,

Ik denk dat het goed vergelijkbare sets zijn. Als je van Roco 4 setjes van 3 stuks neemt, heb je er ook 12. Alleen heb je dan wel 4 x 3 dezelfde nummers. Het is waarschijnlijk dat in de Trix set alle wagens een ander nummer dragen.

Groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

modelspotter

  • Gast
Re: Trix: Der "lange" Heinrich?
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2007, 22:01:36 »
Deze vierassers van Matrix dateren uit de jaren zestig... type Ootz50. Stefan Carstens, de modelbouwer in de BRD en auteur van de wellicht bekende boeken over de goederenwagens in werkelijkheid en H0 zegt:
"Der im Ma-Programm angebotene Wagen ist inzwischen recht betagt... Im Laufe der Zeit hat der Wagen etliche Metmorphosen der Bauartbezeichnung durchgemacht ohne dass sich die Form verändert hätte usw. usw."

Enige zinnetjes vertaald: De grootste fout zijn de verkeerde draaistellen, de bak zelf is een combinatie uit kunststof en metalen hekwerk en trapjes.

Tot zover SC.

Als je niet tijdperk afhankelijk kan/wil zijn en stoomtractie niet noodzakelijk is, dan lijkt het mijnsinziens beter de wagens van Mehano en Fleischmann aan te schaffen. Die van Mehano in het rood (bruine versie heeft foutjes) en van Fleischmann in het bruin (rode versie heeft foutjes),
typen resp. Falns 121 en Fals 183. Deze wagens komen tot op de dag van vandaag met hun 40-en in de treinen tussen Amsterdam Westhavens / Rotterdam Europoort en het Ruhrgebied (en verder) veelvuldig achter 3 x 6400 van Railion voor.

Wil je perse een 4000 tonnen Zug a la DB uit de jaren zeventig op de 280 (Emden-Rheine) nabootsen, dan kun je niet om de Fadsen van Matrix heen. 
Type Ootz50, Fad50, Fad167, Fal167 uit dienst 1998.

Die van Roco zijn van het type OOt42, Fad159, uit dienst 1974 (de zgn Saarbrücken wagens, de echte DB wagens gingen tussen 1960 en 1970 ter ziele).

Er is nog een Roco-type, namelijk die met autom. koppeling, en die komen in NL ook voor: Fad150, Faals150, Faal(n)s150. Die is vrij goed al valt er ook wel wat aan te verbeteren volgens SC.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 15 February 2007, 22:32:20 door modelspotter »

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Trix: Der "lange" Heinrich?
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2007, 08:29:04 »
Bedankt voor de reacties,
Ben inderdaad een stomer :)

@modelspotter: lees dat de reviewer niet tevreden is met het gekozen onderstel. Afgezien van foutjes/fouten: enig idee hoe trix z'n detaileering voor elkaar heeft? Roco Profi niveau? De foto van trix op de site is zo vaag...

Grtz,
Joost

modelspotter

  • Gast
Re: Trix: Der "lange" Heinrich?
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2007, 14:35:45 »
Trix is nu hetzelfde als Märklin.

Trix had ooit zelf de Ootz 50 vierasser in het program en die was beter dan die van M*, maar al jaren uit de catalogus. Was ook voor 2-rail als Trix International te koop.
Ebay of Houten of Arnhem?

Trix: 3486 TI: 3686 (10 mm.)
Assen met wielen om van 3486 een 3686 te maken: 6652 later: 66652 en nu:
32 3682 05
Beugelkoppelingen (passend op M* en Roco enz.): 6662 later:56 6662 00 en nu: ?

De Trix onderdelenman Ton Jongen te Kerkrade (trixexpress(a)hetnet.nl) kan je vast verder helpen.

Een goede site met alle nummers van T en TI : http://www.grinsen.de/trix/ersatz/wag_ers.htm

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 18 February 2007, 14:37:59 door modelspotter »

modelspotter

  • Gast
Re: Trix: Der "lange" Heinrich?
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2007, 11:19:49 »
Zoëven van drehscheibe geplukt

Citaat

Nach der messe ist vor der messe
OOtz50 / Fad167 und dessen Derivate KKt57 und KKt62 mal wieder. Ich hoffe weiterhin.
Anmerkung dazu: Die von Mätrix dieses Jahr aus "Neu" vorgestellten Modelle stammen in ihrer Grundkonstruktion auch von 1965. Die einzigen Änderungen sind die KK-Kinematik und der Ersatz der falschen Drehgestelle durch ebenso falsche andere Drehgestelle. Ich habe auch mal 25 Stück der 1965er Ausführung davon besessen. Die Umrüstung dieser Wagen war mir im Vergleich von Aufwand, Kosten und dem zu erwartenden Endergebnis nicht lohnenswert und so fand dieser Zug seinen Weg zurück in "Sammlerhand".

Einde citaat

Modelspotter

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Trix: Der "lange" Heinrich?
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2007, 12:21:41 »
"de Lange Hendrik"!!  :D ;)  T zag er mooi uit BTW!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!