Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 07:18:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 06:46:28
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl  (gelezen 2146 keer)

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Gepost op: 08 March 2011, 07:33:26 »
Eind jaren 70 heeft men in Haarlem een aantal rode DE2'en gemoderniseerd. Dit werden de geel/grijze DE2'en die het tot eind jaren 90 hebben uitgehouden bij de NS. In verschillende boeken staan data genoemd dat de gemoderniseerde DE2'en de werkplaats Haarlem in een geel/grijs jasje verlieten. Kortom de afleverdatums. Deze worden bijvoorbeeld genoemd in Spoor en Trein editie 9, Blauwe Engelen en Rode Duivels en NS dieseltreinstellen.

Hierbij ook een scan uit een van deze boeken.


Dit zijn dus de in dienststellingen als geel grijze DE2.
Ik zoek net de uit dienstellingen van de rode DE2'en die omgebouwd gingen worden.

Dus wanneer kwamen ze de werkplaats Haarlem binnen om omgebouwd te worden. Die data zoek ik.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2011, 10:07:52 »
Ga op zoek naar de bladen van Het Openbaar Vervoer uit die tijd. Daar staan alle data in genoemd.

mvg,

Robin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2011, 10:32:05 »
Probeer eens Op de Rails van oktober 1998 te bemachtigen. Daar staat een groot artikel in over de Blauwe Engelen.
Spoorgroet, Martin

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2011, 23:03:45 »
Ik heb daar ooit wel wat van opgeschreven:

88   27/5/1974 – 16/7/1975   -> 161
92   31/10/1975 – 21/7/1977 -> 162
83   30/3/1977 – 26/8/1977 - > 163
106   10/5/1977 – 10/10/1977 -> 164
Bk 164 in 1978 gesloopt na ongeval te Westervoort; vervangen door Bk 69 (stond in revisie om de 170 te worden). Met nieuwe Bk is de 164 op 26/5/1978 weer afgeleverd door “Haarlem”.
103   21/6/1977 – 11/11/1977 -> 165
97   4/8/1977 – 23/12/1977 -> 166
61   19/9/1977 – 11/2/1978 -> 167
91   26/10/1977 – 17/3/1978 -> 168
94   28/11/1977 – 5/5/1978 -> 169

Vanaf de 170 werden de meeste treinstellen afgeleverd met een andere Bk, door de bakwisseling die nodig was om de 164 weer op de baan te brengen
 
69   15/12/1977 – 6/7/1978 -> ABk 170, 26/5/1978 -> Bk 164 (zie hierboven)
98   9/3/1978 – 16/8/1978 -> ABk 171, 6/7/1978 -> Bk 170
66   14/4/1978 – 28/9/1978 -> ABk 172, 16/8/1978 -> Bk 171

Op 9/9/1978 ontspoorde de 171 te Arnhem (net afgeleverd op 16/8), waardoor er wederom bakwisselingen werden uitgevoerd. Van de in revisie zijnde 100 werd de Bk gebruikt om de 171 weer op de baan te brengen; De Bk 66 werd na herstel opnieuwe gebruikt, maar nu als Bk 180 (samen met de ex BDk 73):

100   14/7/1978 – 29/12/1978 -> ABk 173, 8/11/1978 -> Bk 171
70   25/8/1978 – 8/2/1979 -> ABk 174, 29/12/1978 -> Bk 173
68   3/10/1978 – 23/3/1979 -> ABk 175, 8/2/1979 -> Bk 174
64   13/11/1978 – 10/5/1979 -> ABk 176, 23/3/1979 -> Bk 175
62   +/- 12/1978 – 21/6/1979 -> ABk 177, 10/5/1979 -> Bk 176
82   1/2/1979 – 2/8/1979 -> ABk 178, 21/6/1979 -> Bk 177
72   26/3/1979 – 17/9/1979 -> ABk 179, 2/8/1979 -> Bk 178
73   10/5/1979 – 19/10/1979 -> ABk 180, 17/9/1979 -> Bk 179
99   16/7/1979 – 9/1/1980 -> 181
75   18/9/1979 – 12/3/1980 -> 182
67   12/11/1979 – 20/5/1980 -> 183
65   10/3/1980 – 3/9/1980 -> 184 (ABk 184 -> BDk 65 is ex BDk 63, bakwisseling in 1967
102   12/5/1980 – 23/1/1981 -> 185
87   28/10/1980 – 12/8/1981 -> 186 (ABK186 -> BDk 87 is ex BDk 77, bakwisseling in 1980 a.g.v. ongeval te Winsum op 25/7/1980)

Kan je hier wat mee?

Groet, Edwin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2011, 08:48:35 »
Hoi Edwin,

Bedankt voor het lijstje.  (y)
Ik had zelf ook al wat gevonden met behulp van het nummer van Op de Rails, maar daar staan alleen maanden en jaartallen in. Treinstel 62 zou volgens OdR in januari 1979 binnen zijn genomen. Daarnaast ontbreekt in dit overzicht de binnenkomst van de ABk 86, welke tot Bk 172 is verbouwd. Het kan zijn dat je dit niet opgeschreven hebt. De binnenkomst van deze bak was in mei 1978.

Nog een vraag over deze lijst, de tweede datum is de datum dat het treinstel in dienst werd gesteld. Heb je misschien ook nog ergens data dat de stellen door Haarlem zijn afgeleverd? De 88/161 is bijvoorbeeld al op 4 juni 1975 afgeleverd. Of zijn deze direct door de werkplaats Haarlem in dienst gesteld?
« Laatst bewerkt op: 09 March 2011, 09:05:13 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2011, 19:50:22 »
Hallo Edwin,

Dank voor je lijstje! Dit data zien er prima uit. Lijkt mij, gelet op de data, dat er een grote kans is dat dit de juiste zijn!

Zijn er trouwens ook mensen die foto's hebben van dit ombouw proces en die deze foto's willen plaatsen?

Nogmaals dank!

Greetz,

Tinus!
« Laatst bewerkt op: 09 March 2011, 19:59:48 door djm008 »

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2011, 20:49:40 »
De 86 is op 29/5/1978 binnengenomen. De ABk is als Bk gebruikt in de 172 en op 28/9/1978 afgeleverd.
De genoemde data's zijn de afleverdata's door de wph Haarlem. DE 88/161 is een beetje een apart geval, omdat deze inderdaad op 4/6/1975 werd afgeleverd door Haarlem en overgebracht naar Zwolle. Hier werden nog diverse proefritten gereden. Daarna is het stel teruggekeerd naar Haarlem voor het uitbouwen van meetapparatuur en bijwerken van het stel. De dagen daarna werden nog diverse ritten gereden met pers en genodigden, waarna de 88 op 16/7/1975 wederom werd afgeleverd door Haarlem en naar Zwolle werd overgebracht voor inzet in de reizigersdienst.

Groet, Edwin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Data ombouw DE2 oude stijl naar DE2 nieuwe stijl
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2011, 21:30:10 »
Hoi Edwin,

Dank voor je antwoord. Ik ben dan benieuwd of er mensen hier zijn die weten of de stellen door Haarlem zijn afgeleverd voor de dienst of dat dat in Zwolle gebeurde?

Bij de ICM stellen werden alle treinstellen tot aan de 4220 door de werkplaats Onnen in dienst gesteld, nadat ze door Haarlem werden afgeleverd na revisie. Vanaf de 4220 is Haarlem zelf de indienststellingen gaan doen.
Spoorgroet, Martin