Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 10:48:56
NS 1700 transfers door Roelof R
Vandaag om 10:36:28
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
  

Auteur Topic: 1300 Loc met reizigers treinen  (gelezen 10959 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
1300 Loc met reizigers treinen
« Gepost op: 14 February 2007, 23:40:37 »
Beste medespoorders,

Ik wilde vragen of iemand van u op de volgende vragen antwoorden of tips weet.

- Welke loc's stonden voor het IC+ materieel in de jaren '90?
- Voor welke reizigerstreinen stond de 1300 loc in de jaren '90?

Van de IC+ rijtuigen kan ik sowiso maar heel weinig, en vooral heel versnipperde info vinden. (Het lijkt wel of die rijtuigen de boeken niet in mogen ofzo. :-|)

En van de 1300 wil ik echt alle mogelijke, met name binnenlandse combinaties weten i.v.m. reizigers materieel.

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2007, 06:54:58 »
- Welke loc's stonden voor het IC+ materieel in de jaren '90?
Allemaal wel, mij zijn foto's bekend van 1100, 1200, 1300, 1600 en 1700 met IC+.
- Voor welke reizigerstreinen stond de 1300 loc in de jaren '90?
Op het einde was de 1300 officieel goederenloc, maar regelmatig reden ze toch ook nog reizigerstreinen. De internationale IR- en EC-treinen reden vaak met een oude eloc, in het bekende 1300-boek zijn ook nog wel plaatjes te vinden van reizigerstreinen. ICR al dan niet met Plan W kan ook gewoon lijkt me...ICK rijdend niet zoals eerder al eens voorbij kwam op het forum.
Van de IC+ rijtuigen kan ik sowiso maar heel weinig, en vooral heel versnipperde info vinden. (Het lijkt wel of die rijtuigen de boeken niet in mogen ofzo. :-|)
Wat wil je er nog meer van weten dan?

Groet, Julius

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #2 Gepost op: 15 February 2007, 08:02:54 »
Ik heb die locs begin jaren 90 ook nog regelmatig met M2 rijtuigen gezien als sneltrein zwolle-roosendaal want voor die treinen stond ook zo'n beetje alles wat electrisch was, wielen had en een trein kon trekken :P

Verder kan ik me van die dingen nie zoveel herrinneren behalve wat julius al zegt.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

EJO

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2007, 11:02:34 »
M2 rijtuigen???
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor. Ik moets nogal eens wachten voordat die trein voorbij kwam op weg naar school.
Groet, EJO
(Gaat weer opnieuw beginnen)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #4 Gepost op: 15 February 2007, 11:23:53 »
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor.
Die zijn het, maar er heeft meer dan alleen 1200 voor gereden, zie dit draadje.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #5 Gepost op: 15 February 2007, 12:54:14 »
Aan Julius,

Van de IRM bijvoorbeeld hoef je de naam maar in te tikken en dan krijg je meteen een bult info met foto's maar de IC+ niet.

Ik wil graag weten van de IC+ van wanneer en tot wanneer ze hebben gereden. Hoeveel bakken het waren A, B en BKD. Wanneer ze op een gegeven moment zijn gaan mengen met andere ICR rijtuigen. (Ik weet dat ze zijn gaan mengen want in die tijd heb ik er met oma eens in gezeten. Van Amsterdam naar 's Hertogenbosch  :D) Welke routes ze reden. En ik ben opzoek naar en hoeveelheid foto's van de IC+ lietfst met loc er voor of andersinds in actie op stations, rangeer tereinen of weet ik veel waar ze allemaal geweest zijn.

Maar ik had je eigenlijk eerst moeten bedanken voor je antwoord, want daar heb ik zoals gebruikelijk met jouw antwoorden enorm veel aan!!

Uiteraard ook de andere heren bedankt voor de tips en antwoorden!

Als ik het tot op dit moment mag samenvatten.
De 1300 heeft in de jaren '90 gereden voor bijna alle stammen en rijtuigen m.u.v. de ICK want daarvoor leverde hij enkel energie (Dat laatste heb ik van nico spilt z'n site) Waarom dat laatste zo is begrijp ik helaas nog niet.

Verder werden de luxe IC+ rijtuigen getrokken door alles wat een motor en wielen had en electriesch werd aangedreven.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2007, 14:11:23 »
Van de IRM bijvoorbeeld hoef je de naam maar in te tikken en dan krijg je meteen een bult info met foto's maar de IC+ niet.

De verschillende IC+-rijtuigen worden onder andere beschreven in het boek: J.W. Koene en H. Peters, 'Het Tractie- en Reizigersmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen; Deel 2: Lokomotieven en Rijtuigen', Welkenraedt, 1997.

Ik zal eens kijken of ik wat over de IC+-rijtuigen op m'n site kan zetten. Kan overigens wel even duren want ik heb het erg druk op het moment en het einde is nog niet in zicht :(

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2007, 14:17:14 »
Dat zou wel heel fijn zijn martijn!
Ik raadpleeg je site sowieso regelmatig, dus dan heb ik meteen alle info op 1 plaats!  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2007, 14:22:28 »
Als ik het tot op dit moment mag samenvatten.
De 1300 heeft in de jaren '90 gereden voor bijna alle stammen en rijtuigen m.u.v. de ICK want daarvoor leverde hij enkel energie (Dat laatste heb ik van nico spilt z'n site) Waarom dat laatste zo is begrijp ik helaas nog niet.

Op verschillende standplaatsen stond een ICK voor instructie van het personeel, meestal stond hier een afgeschreven 1300 bij om hoogspanning en lucht aan het rijtuig te leveren.

Groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2007, 15:55:03 »
Ik wil graag weten van de IC+ van wanneer en tot wanneer ze hebben gereden. Hoeveel bakken het waren A, B en BKD. Wanneer ze op een gegeven moment zijn gaan mengen met andere ICR rijtuigen. (Ik weet dat ze zijn gaan mengen want in die tijd heb ik er met oma eens in gezeten. Van Amsterdam naar 's Hertogenbosch  :D) Welke routes ze reden. En ik ben opzoek naar en hoeveelheid foto's van de IC+ lietfst met loc er voor of andersinds in actie op stations, rangeer tereinen of weet ik veel waar ze allemaal geweest zijn.
Van 1996 tot 2001 reden ze met 3 A, 1 BKD en 7 B, soms aangevuld met een gedeklasseerde A. Rond 2002 reden als laatste nog een A en de BKD los rond, de rest werd toen verbouwd naar ICRm.
Eerst reed de IC+ op Den Haag - Venlo, later op Haarlem - Maastricht. Een foto heb ik nog wel ergens, alleen geen scanner.

Dit deed ik even uit mn hoofd, alles onder voorbehoud. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2007, 17:21:38 »
M2 rijtuigen???
Als dat die rode Belgische rijtuigen zijn dan herinner ik me daar alleen een 1200 voor. Ik moets nogal eens wachten voordat die trein voorbij kwam op weg naar school.

Zoals ik al zei ik heb ze zowel met 1100 als 1200 als 1300 en met 1600en voorhij zien komen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2007, 21:40:48 »
Rick heeft de essentie al grotendeels verteld, wat meer in detail:
Ik wil graag weten van de IC+ van wanneer en tot wanneer ze hebben gereden.
Inzet per zomerdrgl 1995 in wat toen de treinserie 1500 was: Heerlen-Den Haag, eerst alleen op werkdagen (ritten 1524/39/52/67), later ook in het weekend (1532/47/60/75). In 1998 eindigde het officiële IC+-project (de treinen waren tussen 1995 en 1998 ook als IC+ gemarkeerd in het spoorboekje!) en per mei 1998 is het spul verhuisd naar de toenmalige serie 800/900 Haarlem-Eindhoven-Maastricht.  Dat is volgens mij ook de laatste treinserie geweest waarin de rijtuigen als 'gehele' set rondreden.
Hoeveel bakken het waren A, B en BKD.
De IC+ was in feite een proeftrein voor de ICR-revisie en kende daarom vele rijtuiguitvoeringen. Er bestonden drie soorten A's en drie soorten B's met volgens mij uitsluitend (grote) verschillen in het interieur. Denk daarbij aan het denk ik wel bekendste rijtuig van de trein, A 18-70 003 met de vergaderruimte.

De reizigersinfoschermen in IC+ (die echte infoschermen waren en een stuk minder opvallend waren dan de definitieve schermen zullen worden in het IC-mat.) werden vanuit de BKD gestuurd, die moest er dus inzitten. Verder werd er ten tijde van de IC+ nog afgerangeerd en bijgeplaatst bij rijtuigcomposities; de richtlijn die Rick noemt werd op werkdagen gehanteerd. In het weekend volstond men met 1 A en 1 B minder.
Wanneer ze op een gegeven moment zijn gaan mengen met andere ICR rijtuigen. (Ik weet dat ze zijn gaan mengen want in die tijd heb ik er met oma eens in gezeten. Van Amsterdam naar 's Hertogenbosch  :D)
Kwetsbaarheid van het hele project was dat de reserve maar heel beperkt was: slechts één A reserve, geen reserve BKD en ook geen reserve-B. Om bij onderhoud van een B-rijtuig toch vervanging te kunnen stellen is toen een A permanent gedeklasseerd, ding had in mijn herinnering '2'en op de zijkant maar nog wel de eerste klasse strepen. Rijtuignummer kan ik niet vinden en een plaatje heb ik niet, wellicht dat Martijn er iets van heeft?

Later zijn ze inderdaad gaan mixen in de meest vreemde samenstellingen, allereerst in de zomer van 1998 een IC+ set met een Df voor fietsvervoer.  Toen de eerste rijtuigen eind 1999 verdwenen voor revisie werd het gewoon een puinbak, ik heb foto's gezien van IC+-bakken in combinatie met Plan W, normaal ICR, DDM-1, Duitse Bm 235 en K4. De laatste bak was een A die tot in 2001 of 2002 nog gereden heeft!
Maar ik had je eigenlijk eerst moeten bedanken voor je antwoord, want daar heb ik zoals gebruikelijk met jouw antwoorden enorm veel aan!!
Graag gedaan uiteraard ;)

Groet, Julius (aan plaatjes kan ik je niet helpen trouwens, heb helemaal niets)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2007, 21:46:51 »
Wederom heel erg bedankt Julius!

Nu hopen dat er in de komende tijd iemand dit leest, en denkt daar heb ik wel een aardig plaatje van en laat ik die eens posten!  ;) ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2007, 21:51:49 »
Ik heb een plaatje, stond op het oude forum maar mijn scanner is inmiddels overleden :/

Het gedeklasseerde rijtuig had zijn eersteklas strepen nog maar met de '2' die de tweede klasse aangaf.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: 1300 Loc met reizigers treinen
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2007, 22:04:51 »
Toen de eerste rijtuigen eind 1999 verdwenen voor revisie werd het gewoon een puinbak,....

Groet, Julius
Ik kan me herrinneren een aantal jaren terug, ik kom met een trein breda binnen en zag daar een zeer aparte combi; de nog rode 1837+de IC+ BKD+ een Blauw/Beige ABm225 en verder een sleep Oriëntrode Bm235 rijtuigen met wat normale ICR's er tussen en dat reed dan als IC naar Den Haag.

Maarja het ging over 1300en met reizigerstreinen, groetjes Michiel :P :P
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.