Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:23:02
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 15:07:02
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: Materieel '36 en '40 (Uquilair)  (gelezen 12548 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #30 Gepost op: 13 March 2011, 12:51:03 »
Het boek an sich is eg leuk, met name het vele fotowerk. Zoals in de inleiding van het  boek al staat vind je er geen technische details in (Zie daarvoor ET 1 en 2), maar is het een kijkboek met ondersteunende teksten. IK krijg alleen de indruk dat er bij de opmaak van de cover (voorzijde) wat onnauwkeurig te werk is gegaan, want die dekt de lading niet helemaal. Dit gezien het feit dat er alleen foto's van mat. '36 en NIET van mat. '40 opstaan... Doet aan de inhoud overigens geen afbreuk.
Tbinnebarretije…

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #31 Gepost op: 13 March 2011, 13:31:08 »
In hoeverre lijkt het boek dan op de andere delen van deze uitgever? Bijvoorbeeld de serie 1000?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #32 Gepost op: 13 March 2011, 13:36:05 »

Niet, ik heb het (nog) boek niet, maar het heet: "Materieel '36 en '40, De nadagen kleurrijk in beeld".

Dat lijkt me genoeg te zeggen toch?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #33 Gepost op: 13 March 2011, 18:48:47 »
Is dit niet eigenlijk hetzelfde als je dit boek vergelijkt met hondekoppen en muizeneuzen?
Graag jullie reactie wat de toegevoegde waarde is.
Uhmm.... foto's van heel ander (ouder) materieel?  ???
 :P

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #34 Gepost op: 13 March 2011, 19:16:53 »
In hoeverre lijkt het boek dan op de andere delen van deze uitgever? Bijvoorbeeld de serie 1000?

niet, je kunt het beste een vergelijking maken met het fotoboek "Dieselend door Nederland" van Uquilair. Een sfeerbeeld van toenmalige treinstellen in de toenmalige omgeving. Was het dieselboek helaas voorzien van vele onjuistheden in de fotobijschrhiften, nu is er een beter stukje werk afgeleverd.

En met 'Muizeneuzen' (=mat'46) heeft dit boek niets van doen, nou ja hier en daar is er een stukje mat'46 zichtbaar gekoppeld aan een vooroorlogse stroomlijner  ;D


De uitgever heeft trouwens nog meer potjes op het vuur voor de liefhebbers van Nederlandse spoornostalgie, maar daarover t.z.t. meer.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2011, 19:19:55 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #35 Gepost op: 13 March 2011, 19:42:43 »
Het boek an sich is eg leuk, met name het vele fotowerk. Zoals in de inleiding van het  boek al staat vind je er geen technische details in (Zie daarvoor ET 1 en 2), maar is het een kijkboek met ondersteunende teksten. IK krijg alleen de indruk dat er bij de opmaak van de cover (voorzijde) wat onnauwkeurig te werk is gegaan, want die dekt de lading niet helemaal. Dit gezien het feit dat er alleen foto's van mat. '36 en NIET van mat. '40 opstaan... Doet aan de inhoud overigens geen afbreuk.


ik zie aan de linkerzijde toch echt een mat 40 ....

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #36 Gepost op: 13 March 2011, 20:22:50 »
Inderdaad.
Maar ik vind een voorkant met 1 foto altijd mooier.
Als ik toch iets negatiefs moet verzinnen. ;D
En mijn boek is nog minder mooi geworden,Ik heb het
boek laten vallen,kluns >:( >:(

gr Ed.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #37 Gepost op: 16 March 2011, 19:55:42 »
Heb het boek nu ook in huis... Prachtig van opzet, die wel wat weg van de Rode Diesel-afleveringen die ik een paar jaar geleden maakte, misschien dat het mij daarom wel zo aanspreekt. Harrie Peters heeft het alleen wel veel uitgebreider gedaan. Het enige dat ik mis is een foto van Henk Eijssens*, Peter vd Vlist en Hans Altena in het hoofdstuk 440/252 zonder deze drie heren had het treinstel niet meer bestaan. Maar misschien wilden ze niet op de foto... ;D Verder top Harrie! (y)

Bekentenislectuur: ik had vanavond nog wat aan modelbouw willen doen maar ik vrees dat ik al een flinke hap uit het boek ga halen. DWDD zal toch wel weer over die vervelende boekenweek gaan (ja, ik ben a-literair) pas als de Bristol van Inspector Linley weer te zien is leg ik het weg...

*reeds gesignaleerd!

Iets verder in het boek: een nummerplaat van treinstel 640... wat ik daar nu van moet denken?
« Laatst bewerkt op: 17 March 2011, 19:03:44 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #38 Gepost op: 16 March 2011, 21:21:06 »
pas als de Bristol van Inspector Linley weer te zien is leg ik het weg...

Volgens mij een herhaling* (herkende de aankondiging van gisteravond), dus lees/kijk gerust door.


*Desalniettemin staat de HDD-recorder ingesteld...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #39 Gepost op: 16 March 2011, 21:33:25 »
Ik heb gelukkig lang niet alle afleveringen al gezien (met name die met de Jensen). En zelfs als ik de afleveringen al gezien heb dan is het nog de moeite waard om te kijken omdat ik mij dan alleen nog kan herinneren dat de dader het gedaan heeft... 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #40 Gepost op: 16 March 2011, 21:47:39 »
Het boek heb ik nu ook. Inderdaad de moeite waard! Leuk beschreven en het feit dat alle foto´s in kleur zijn, maakt het helemaal fraai.

@mispoes: Peter van de Vlist kennende, maakt liever foto´s van treinen dan dat hij er zelf op staat.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #41 Gepost op: 16 March 2011, 23:07:08 »
Peter van de Vlist kennende, maakt liever foto´s van treinen dan dat hij er zelf op staat.

Wie niet... maar als ik die foto zie op blz. 156 met personen die pas veel later bemoeienis (en ongetwijfeld veel voor de Stibans hebben betekend, ik doe daar niets aan af) kregen met de Stibans en de 440/252 denk ik waar is de foto van het stel met die drie genoemde heren ervoor...

Een overdracht van Peter en Henk aan Tante Trein (leeft ze nog?) was natuurlijk nog mooier en symbolischer geweest...
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 23:09:04 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #42 Gepost op: 20 March 2011, 20:41:55 »
Vrijdagmiddag het boek opgehaald bij mijn treinenhandelaar. En het is een heerlijk boek. Het is leuk om alle anekdotes te lezen bij de foto's die allemaal in chronologische volgorde zijn geplaatst langs 8 dagen abonnementen, waarmee de auteur met vrienden de treinen achtervolgde. Het zijn trainspotting verhalen. Erg leuk. Ook nog veel mat '40 foto's, waar ik er maar weinig van had. Vrijwel het enige naslagwerk was tot nu toe Elektrische Treinen in Nederland deel II. Het gekke is dat ik me van mat '40 helemaal niets bewust kan herinneren. Wel mat '36 met rode biezen. Waarschijnlijk heb ik mat '40 nooit als zodanig onderscheiden van mat '46. Ik ben volgens mij zo'n 8 jaar jonger dan Harrie Peters en daar zal het wel aan liggen ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #43 Gepost op: 20 March 2011, 21:51:04 »
Boek bijna uit... ;D Vanmiddag nog lekker even in de zon zitten lezen...

Een bak van mat 40 heeft het tot in de jaren '90 volgehouden. Weliswaar in de DDR maar toch... In het hoofdstuk Ontdekkingen in de DDR staat op blz. 133 een bak waarvan de auteur denkt dat het een Ce-bak serie 600 (mat.'36) betreft maar als ik kijk naar de draaistellen lijkt het mij toch echt te gaan om de Cr van een 800 (mat.'40) te gaan...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re:Materieel '36 en '40 (Uquilair)
« Reactie #44 Gepost op: 10 April 2011, 19:41:51 »
Ik heb het boek nu een week binnen en al twee keer gelezen/bekeken. Afgaand op de titel had ik een boek met vooral technische beschrijvingen in gedachten ondersteund door foto's, maar dit bleek gelukkig niet zo te zijn, wat een geweldig boek !

Het is ontzettend leuk om te lezen hoe Harrie en zijn makkers eind jaren 60 de nederlandse rails afstruinden op jacht naar de laatste oude stellen om er foto's van te maken en ritjes in te rijden. Hoe herkenbaar voor mij, een spoorgeneratie jonger dan Harrie. Precies hetzelfde meegemaakt met eerst Materieel 46 en later de oude rode diesels. Al je spaargeld ging op aan dagkaarten, weekkaarten, tienertoerkaarten op zoek naar die laatste oude stellen die nog maar sporadisch te zien waren voor foto's en ritjes. En ook voor ons waren er trips naar Koek in Mijdrecht en de onvermijdelijke souveniers.

Voor mij hield het altijd op bij materieel 46; welk materieel ik nog net had meegekregen alles daarvoor was onbekend en mensen die er van hielden al helemaal. Ja, je hoorde wel eens wat van stoomliefhebbers, in de "ONSC-bode" stond ooit een mooi verhaal over de laatste dagen van de DE5 maar dat er in de tijd dat ik geboren werd net zoals ik jaren later al mensen "achter treinen aanzaten" en weer 131 gereden kilometers na een ritje in een stel tussen Eindhoven en Amsterdam konden bijschrijven was toch wel een kleine openbaring, iets wat Harrie op een hele leuke manier heeft beschreven en ondersteund heeft door zeker voor die tijd vrij zeldzame foto's. Ook ben ik door het boek ineens ook met hele andere ogen tegen de 252 aan gaan kijken,

Grappig ook om te zien dat er plekken zijn die ruin 40 jaar na dato bijna nog onveranderd zijn, zoals bvb. station Den Dolder en Eindhoven. Verder geeft het geschetste tijdbeeld mij een enorm gevoel van melancholie; dat er bij de veiling in Berkel een stel twee weken lang onbeheerd kan staan zonder ook maar een enkele gesneuvelde ruit, of een stel voor de spitsdienst die een halve dag onafgesloten in Rotterdam Hofplein staat. Geen graffity, een spoorwegbedrijf en medewerkers dat trots is op zichzelf. Niet alles was vroeguh beter, maar toch....

Nee, echt een heerlijk boek, van mij mogen er meer publicatie's in dit soort stijl komen.

Wordt het toch nog gezellig!