Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
20 jaar BNLS
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:24:46
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 11:16:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Eric B
Vandaag
om 11:16:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
tijgernootje
Vandaag
om 11:11:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ben
Vandaag
om 10:39:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
marco
Vandaag
om 10:25:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Eric v C
Vandaag
om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
Remco vM
Vandaag
om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:07:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:00:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:32
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
MOVisser
Vandaag
om 07:50:30
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 04:50:36
Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module
door
Joz
29 June 2025, 22:41:33
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025
door
Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu?
door
Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm....
door
stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753
door
Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje
door
Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express
door
Huup
29 June 2025, 16:28:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte
door
bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198 (gelezen 7572 keer)
keesd
Offline
Berichten: 31
Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Gepost op:
02 March 2011, 00:58:26 »
Goedenavond,
De afgelopen maanden ben ik druk aan het passen en meten geweest in XtrkCad om tot een baanplan te komen waar ik de komende jaren
mijn ei in kwijt kan.
Na de treintafel (zie "
even voorstellen
") die ik vorige winter heb gemaakt, moet het nu beter.
Eerst maar eens een hoek gereserveerd op zolder zodat er een geschikte plaats is om een vaste spoorbaan op te zetten. Daartoe de
bestaande boekenkast verbouwd tot een hangend exemplaar waardoor daaronder de nodige lengte is gecreëerd langs de muur.
Bij deze L-vormige opstelling is zowel de boekenkast (middels een truuckje) als het dakraam nog goed te bereiken (voor de niet modelspoorders in huis).
Nu is een lengte van het zichtniveau mogelijk van 3 meter. Door gebruik te maken van de ruimte achter het knieschot is er op het
laagste niveau een lengte van 4 meter beschikbaar.
Het is de bedoeling een baan te gaan bouwen in ruwweg 5 niveaus te weten:
- schaduwstation op 47 cm hoogte
- parade baanvak op 59 cm
- industriespoor op 62 cm
- stationsgebied op 65 cm
- bergstation/halte op 108 cm
Hieronder de bijbehorende baanplannen.
Schaduwstation:
Het schaduwstation bedient in deze opstelling de beide kanten van het station, de paradebaan vanaf rechts en de industrie van 2 kanten. De bedoeling is het schaduwstation in 1 richting te berijden. De wissels het dichtst tegen de achterwand zullen elektrisch bediend worden. De wissels aan de voorzijde kunnen dan gewoon open gereden worden.
Zichtbare sporen:
Van achter naar voor treffen we hier aan:
- de tandradbaan naar bedevaartsoord "Klosterhöhe" (mooi excuus voor een verdwaalde internationale trein)
- het station van "Kreuzbachtal"
- "Gewerbegebiet Kreuzbachtal"
- paradebaan
Verborgen sporen:
Hier treffen we aan beide zijden van het station passeersporen aan. Zo kunnen er vanuit het schaduwstation treinen op korte afstand van het station worden gestald. Dit zo gedaan omdat de rijweg naar het schaduwstation best lang is en er op deze manier snel een andere trein het station kan binnenrijden (tijdens bijzondere feestdagen zal het dan best een redelijke drukte kunnen zijn op het kleine station).
Verder punten betreffende het baanplan:
De layout is gebaseerd op Fl** modellgleis
De minimum bochtradius is 415mm.
Maximum hellingshoek (buiten de tandradbaan) is 3%
Minimale hoogteverschil tussen kruisende sporen is 9,5 cm (bovenkant rails tot bovenkant rails)
Qua besturing ben ik er nog niet uit wat ik wil...of geheel digitaal of hybride middels dinamo.
Uiteindelijk zou ik het een en ander wel deels geautomatiseerd willen laten werken middels een PC gecombineerd met een handregelaar
Graag zou ik jullie mening en commentaar krijgen op dit baanplan.
Doel is in ieder geval om uitgebreide speel mogelijkheden te hebben op het betrekkelijk kleine zichtgebied en aan de rechterzijde lekker veel groen kwijt te kunnen.
Groeten,
Kees
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2011, 13:46:23 door keesd. Reden: plaatjes verbeterd
»
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8592
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2011, 11:52:08 »
Hallo Kees,
Verzoekje om de tekeningen nog eens te uploaden, maar duidelijker. Want nu is het behoorlijk vaag. Zelfs als je ze groter maakt.
Jeroen
Gelogd
Jeroen
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2011, 13:55:51 »
Jeroen,
Ik heb de afbeeldingen verbeterd, en linken nu ook naar mijn picasa album waar een bmp staat.
Groeten,
Kees
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8592
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #3 Gepost op:
02 March 2011, 14:26:26 »
Kees,
Dat is duidelijker. Moet zeggen dat dit er al behoorlijk uitziet.
Maar kun je wel achterin het schaduw station komen m.n. in het rood omrande vak:
Jeroen
Gelogd
Jeroen
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #4 Gepost op:
02 March 2011, 14:54:22 »
Jeroen,
Er liggen hier drie sporen boven elkaar en de ruimte ter plaatse van het eerste wissel is beperkt, maar moet in geval van calamiteiten wel voldoende zijn. 8 cm tussen bovenzijde spoor en onderzijde van het plaatmateriaal van het stijgende spoor.
Groeten,
Kees
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8592
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #5 Gepost op:
02 March 2011, 15:29:38 »
Sorry Kees, dat bedoel ik niet:
Kijk naar dit plaatje:
Als je bijvoorbeeld bij een van die X-en staat, kun je dan bij het rood omrande vak? Zeker bij de X rechts (Je zit dan in het knieschot.)
Gelogd
Jeroen
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #6 Gepost op:
02 March 2011, 17:36:16 »
Jeroen,
Bedankt voor je opmerking. Ik begrijp nu wat je bedoeld en het zet me wel aan het denken.
Om het schaduwstation te bereiken zal ik op de knieën onder de baan moeten.
De X op rechts is sowieso geen optie, daar zal de plaat van het schaduw station middels een opstaande rand aansluiten op het dakbeschot om het vallen materieel te voorkomen. Het knieschot bevindt zich ter hoogte van het verticale blauwe lijntje boven de onderste X.
Om het schaduwstation "bereikbaar" te houden zal het keerlusdeel van het schaduwstation opengewerkt zijn (zie de blauwe vlakken).
Anders dan afgebeeld in de onderstaande schets van de "treintafel" zal van het schaduwstation alleen de plaat achter het knieschot een gehele plaat zijn. Voor de rest van de baan is het de bedoeling een open frame constructie toe te passen.
De achterste 2 sporen van het schaduwstation zijn de slechtst bereikbare plaats van de baan. Om hier toch op een of andere manier bij te kunnen komen zou ik een mindervaliden beugel boven opstelsporen tegen het dakbeschot kunnen maken, als steun bij het reiken. Overigens liggen de opstelsporen nog wel dusdanig ver uit elkaar dat daar tussen ook nog wel te steunen valt.
Wellicht zou het een optie zijn de laatste 2 sporen via een schakelaar aan te sluiten, dan kunnen deze spanningsloos gemaakt worden bij een mogelijke ontsporing. Dan kunnen eerst de voorste sporen van het schaduwstation leeggereden worden waarna de achterste sporen bereikbaar worden.
Groeten,
Kees
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8592
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #7 Gepost op:
02 March 2011, 18:04:31 »
Goed dat je gebruik wilt maken van deze mangaten. Maar om er goed mee te werken is een afmeting van minimaal 50*50cm nodig. Zoveel heb je ook over bij je keerlus? En je hebt ook minimaal 50 cm ruimte tussen het bovenliggend frame deel en het benedenliggende frame deel? Voor het geval je er bij moet.
Sorry ik wil niet negatief klinken, maar je aan het denken zetten.
Dat van die schakelaar kan een goed idee zijn.
Ik heb eerder gezegd dat ik het er al behoorlijk goed vindt uitzien, en daar blijf ik ook bij. Volgende opmerking is daarom een persoonlijke mening en hoeft niet met de jouwe overeen te komen, maar het gaat mij in dit geval om de zichtbare sporen. In mijn optiek is de tandradtrein het langst zichtbaar. De trein op de andere sporen is bijna alleen zichtbaar op het middendeel (station?) Voor de rest handelt veel treinverkeer zich onder de baan af. Je wilt toch eigenlijk naar je treinen kijken en genieten?
Jeroen
(die hopelijk opbouwend kritiek levert
)
Zijn er nog andere leden met andere ideeën
Gelogd
Jeroen
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #8 Gepost op:
02 March 2011, 20:55:06 »
Jeroen,
De boogstraal van de keerlus is 415 mm, trek daar 50 mm vanaf dan blijft er ongeveer 365 mm binnenradius over --> diameter 730 mm voor het mangat, dat loopt mooi om de hoekpunten van een gat 500 x 500 heen
.
Nu is de afstand vanaf de grond tot onderzijde van de keerlus 46 cm en schuivend over het laminaat kom ik wel in het mangat in de keerlus. Het is niet heel eenvoudig, maar daarin zie ik geen groot probleem. Ik ben nog jong (hoop toch minimaal mijn huidige leeftijd te verdubbelen
) en de lichamelijke oefening die het met zich meebrengt is mooi meegenomen
.
Voor wat betreft de rijlengte zou ik de paradebaan nog iets kunnen verlengen tot en met ongeveer 1/3 van de bocht richting het station.
Voordeel hiervan is dat het buitenspoor op termijn eventueel kan worden afgetakt richting een BW op een losse module...
Dan kunnen daar stoomlocs worden gekeerd op een acceptabele afstand van het station.
Veel meer rijlengte kan ik denk ik niet winnen, het is vanaf de linkerkant tot aan het knieschot toch maar 3 meter (261m 1:1). Vroeger bij mijn ouders op zolder kon ik een ovaaltje van 1,6 km (1:1) leggen op de vloer, maar dat is vroeger.
Ik wil het knieschot het liefst als wand behouden, de staanders staan anders wel wat erg prominent in mijn modelwereldtje. Omdat ik de staanders nodig heb om mijn dak op zijn plaats te houden is weg zagen geen optie, anders is het straks een buitenbaan
.
Groet,
Kees
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8592
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #9 Gepost op:
02 March 2011, 23:31:29 »
Je hebt alles goed uitgedacht.
Maar hoop toch dat je nog eens kijkt naar de bereikbaarheid van het schaduwstation. Zeker omdat dit achter een wand onder een schuin (?) dak komt. De toegankelijkheid houdt niet over dan.
Veel succes en plezier met het bouwen.
Gelogd
Jeroen
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #10 Gepost op:
03 March 2011, 00:24:15 »
Jeroen,
Door je kritische noot ben je een nuttig klankbord...
Ik zal eens kijken of ik een proefopstelling met wat balken en lijmtangen kan maken, om de bereikbaarheid te testen.
Nu kan
alles
eventueel nog aangepast / omgegooid worden
, dat wil ik als ik straks bouw tot een
minimum
beperkt hebben
.
Kees
Gelogd
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #11 Gepost op:
06 March 2011, 00:39:03 »
Ik ben vandaag even aan het passen en meten geweest. Daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat het schaduwstation in zijn huidige opzet onvoldoende toegankelijk is
. Met name de wisselstraat langs de achterwand en de achterste 2 sporen zijn, zittend onder het zichtbare deel vóór het knieschot, moeilijk tot niet bereikbaar. Dit komt in belangrijke mate door het lage niveau van 65 cm waaronder je je dan moet manoeuvreren. Achter het knieschot is de hoogte echter veel minder beperkt (110 tegen het knieschot - 60 cm boven de achterste sporen), maar daar liggen nu de voorste sporen van het schaduw station. Dus de voorste sporen zitten in de weg in geval van een probleem achter in het schaduwstation. Als deze op een relatief eenvoudige manier verwijderd / verplaatst kunnen worden, ontstaat daar voldoende ruimte om de rest van het schaduwstation te bereiken.
Het een en ander maar eens overgezet in ACAD en gekeken wat er mogelijk is.
Het te verplaatsen deel wordt hier aangegeven met de blauwe rechthoek. De zijden van dit deel staan haaks op de rechte sporen, zodat dat de overgangen zo min mogelijk problemen op leveren. Verwijderen zal erg lastig zijn vanwege de beperkte ruimte, maar verplaatsen moet wel gaan. Hiervoor zie ik 2 opties:
- middels een piano scharnier aan het achterste deel de plaat naar beneden kantelen
- middels een schuifsysteem onder het achterste deel schuiven (als de schuifdeur in een bestel auto)
Het voordeel van de eerste is de simpele constructie, nadeel is dat het hangende deel de ruimte onder het achterste deel afschermt. Hierdoor kunnen de benen niet onder het achterste deel gestoken worden.
Bij de tweede optie is het voordeel dat de ruimte nagenoeg niet beperkt wordt en dus de benen onder het achterste deel gestoken kunnen worden, de constructie is echter minder eenvoudig.
De wisselstraat langs de achterwand heeft de aandrijvingen tegen de achterwand liggen, dus denk ik dat het hier handig is om de aandrijvingen te voorzien van connectoren zodat deze in geval van een defect eenvoudig te vervangen zijn.
Vraag rijst nu: optie 1 of 2?
Groeten,
Kees
Gelogd
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #12 Gepost op:
09 March 2011, 01:14:58 »
Het uitneembare deel brengt toch ook niet voldoende, met name de reeks wissels langs de achterwand is toch ook een risico
, dus maar weer verder aan het speuren gegaan naar een oplossing. In de encyclopedie, in het stuk over schaduwstations, wordt de fiddle yard toegelicht en dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn. Daarom toch weer even terug naar de tekentafel.
Het plan is nu veranderd naar het volgende:
Compleet:
Schaduwstation:
Verborgen rails:
Zichtbare deel:
Het schuivende deel zou ongeveer 140 cm lang moeten worden, is dit haalbaar? Oude A0 tekenigen kast o.i.d. aanpassen?
En hoe valt zoiets eventueel te automatiseren?
Iemand nog verdere suggesties?
Groeten,
Kees
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8592
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #13 Gepost op:
09 March 2011, 17:03:57 »
Hmm, nog niet veel reacties van anderen zo te zien.
M.b.t de fiddle yard. Tja deze wil je eigenlijk altijd bereikbaar hebben, dus ligt deze altijd in de open lucht. Lijkt mij persoonlijk ook niet zo mooi als je onder je sporen voor het station daar nog weer een heleboel sporen onder ziet liggen.
Waarom zou je geen opstelsporen op de manier van het plaatje kunnen leggen, zeg 3 per kant.
Jeroen
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2011, 17:06:57 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
keesd
Offline
Berichten: 31
Re:Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198
«
Reactie #14 Gepost op:
09 March 2011, 21:46:55 »
Met het maken van opstelsporen beperk ik de beschikbare lengte aanzienlijk. Nu kan ik 7 treinen van 140 cm kwijt, bij extra opstelsporen gaat er per extra spoor een 30 cm van af, dus 140, 110, 80, 50 cm. Bovendien scheelt het aanzienlijk in het aantal benodigde wissels.
Daarnaast creëer je juist weer extra ontsporingsrisico's langs de achterwand op een moeilijk bereikbare plek.
Ik ben van plan om tussen de bovenkant van het schaduwstation en de paradebaan een uitschuifbare plaat te maken (fictief wateroppervlak). De fiddle yard wordt daardoor aan het oog onttrokken wanneer deze in zijn voorste stand staat. Mocht ik er bij moeten, dan kan ik de plaat onder de baan schuiven en heb ik toegang tot de yard.
De bedoeling is de fiddle yard zo te maken dat deze per spoor vergrendeld kan worden. Hierdoor moeten de railsovergangen iedere keer netjes uitgelijnd liggen. Hiervoor heb ik een systeem in gedachten met een gatenstrip en een verende pen. Dit betreft dan een handmatig bediende fiddle yard.
Wanneer ik in de toekomst de boel zou willen automatiseren, moeten er maar een paar draadspindels onder komen voor het schuiven en een stukje meet en regeltechniek voor de plaatsbepaling.
Als werktuigbouwer vind ik het overigens wel een mooie uitdaging om dit tot een goed werkend geheel te maken
.
Kees
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Klosterhöhe (H0) 300/400 x 198