Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?  (gelezen 10640 keer)

zuylen

  • Gast
Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Gepost op: 14 February 2007, 19:55:11 »
Het is weer zover!! Alweer heeft iemand het idee geopperd om de oude spoorlijn van Amersfoort over Woudenberg naar Rhenen te herstellen. Meestal kwam men daarna al snel weer bij zijn positieven. En kwam men tot de conclusie dat het te duur was. Nu is het de reizigersvereniging Rover die het voorstel doet de spoorlijn op te knappen. Ik moet het nog maar afwachten, maar de kansen zijn nu groter dat het gaat gebeuren. Het gaat immers nu om de ontsluiting van een industriegebied dat erg geisoleerd ligt.

De tijd zal het leren of de plannen doorgaan.

Groeten
Andre van Zuijlen ;D

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2007, 20:47:18 »
Er gaan ook al geruchten dat er mogelijk een station in Leusden zou komen. Ergens waar nu de PON lijn stopt. In januari is er behoorlijk vernieuwd aan de beveiliging van het korte lijntje tussen Amersfoort en PON aansluiting.

Je weet maar nooit.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Ruud

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2007, 21:23:44 »
Hoi,

De vernieuwing werd tijd, het was zeer gevaarlijk, door Amersfoort en daar buiten ook voor scholieren.

Maar de minister van Verkeer en Waterstaat heeft deze lijn pas afgeschoten, waar tegen nu de lagere overheden bij de Raad van State in beroep gaan.

Welk industriegebied wordt er bedoelt?, het Pon gebied?, dat  valt wel mee.

Geruchten: ja hoor een extra stations in Amersfoort, wijk Liendert , Hoevelaken en Leusden: nou ja dan is de bus niet meer nodig, want het ligt wel erg dicht bij elkaar.

Blijft ook nog de vraag wie gaat dit betalen,? Rover met als zijn de bedoelingen in ieder geval niet!

Grtz

Ruud


zuylen

  • Gast
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2007, 21:48:44 »
Het industriegebied tussen Woudenberg en Scherpenzeel in, is fors uitgebreid. Daarom zou hier dus een forensen stationnetje moeten komen.

Gr Andre

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2007, 21:59:31 »
Bedoel je IT "het zwarte land"? Dat is, zo ver ik weet, het enige IT tussen Woudenberg en Scherpenzeel (hoort bij Scherpenzeel). Echt fors uitgebreid is het niet, meer dan 2 a 3 straten zijn het niet namelijk :)

Overigens om een beetje half ontopic te blijven: Een jaar of 25 geleden was er op dit stuk een parade van stoomlocomotieven. Mijn vader heeft dat toen bij Woudenberg/Scherpenzeel gefilmd. Altijd leuk om dat weer terug te zien. (als iemand nog weet wat eigenlijk de aanleiding van deze parade is, zou ik die graag weten. Mijn pa weet t niet meer...)
« Laatst bewerkt op: 17 February 2007, 00:55:04 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

HenkR

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • Spoorforum.nl
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2007, 22:30:54 »
Stoom '81, viering van het 50 jarig bestaan van de NVBS.
Heb er ook nog ergens een doosje dia's van.

Gr. Henk

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2007, 22:45:58 »
Bedoel je IT "het zwarte land"? Dat is, zo ver ik weet, het enige IT tussen Woudenberg en Scherpenzeel (hoort bij Scherpenzeel). Echt fors uitgebreid is het niet, meer dan 2 a 3 straten zijn het niet namelijk :)
Het zwarte land is een industrieterrein in Scherpenzeel en daar loopt eigenlijk maar 1 straat door, maar staan wel een aantal grote bedrijven.
Het industrieterrein waar de lijn Amersfoort - Rhenen vroeger door liep het Parallelweg en ligt tussen Woudenberg en Scherpenzeel. Dit zijn een paar straten en staan best veel bedrijven. De laatste jaren zijn er ook nog een paar bijgekomen aan de kant van Scherpenzeel. De doorgaande weg N224 heet Stationsweg Oost, een zijweg Spoorlaan en die gaat naar het voormalige station (gebouw staat er nog). Op het voormalige stationsemplacement zit een handelaar in tweedehands spoormaterialen, er staan ook 2 kleine locjes.
Aan de andere kant van de N224 staat nog een overwegwachterswoning herkenbaar aan een groot cijfer erop.
En verderop het industrieterrein staat nog een loods waarin een spoor ligt waar een Sik op staat (prive eigendom van iemand van de VSM).
Het grootste deel van het traject kun je wel weer herstellen en rails leggen, maar bij de N224 zal het lastig worden. De rotonde ligt precies op de plaats van de vroegere overweg en een deel van het stationsemplacement is in gebruik als parkeer- en wasplaats voor vrachtauto's.

ps. ik was er in '81 ook, woonde toen nog in het noorden van het land, maar sinds 12 jaar inwoner van Scherpenzeel.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2007, 22:52:07 door V200 »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2007, 00:23:04 »
Ja, en als we dan toch bezig zijn gelijk door van Rhenen naar Kesteren graag.  ;)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

zuylen

  • Gast
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #8 Gepost op: 15 February 2007, 09:04:07 »
En daar komt bij dat daar rondom een groot aantal woonhuizen gebouwd gaan worden. Ik heb getallen gehoord van rond de 2000.

Andre van Zuijlen

Gert1

  • Gast
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #9 Gepost op: 15 February 2007, 16:28:28 »
Feit is dat men bij de reactivering van de spoorlijn naar Rhenen, begin jaren '80 bij de aanleg van de fly over bij De Haar al rekening heeft gehouden met de mogelijkheid dat er ooit weer treinen zouden gaan rijden tussen Amersfoort en Rhenen. Er ligt namelijk een keurig stukje talud, waarop een spoorviaduct zou kunnen worden gebouwd dat net voor de kruising met de snelweg A12 aantakt op de huidige spoorlijn.

Maar ach, er wordt al sinds die tijd over gepraat. En daar zal het deze keer ook wel weer bij blijven. Of zou men de Valleilijn nu al willen uitbreiden?

mvg,
Gert

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2007, 22:12:17 »
De doorgaande weg N224 heet Stationsweg Oost, een zijweg Spoorlaan en die gaat naar het voormalige station (gebouw staat er nog). Op het voormalige stationsemplacement zit een handelaar in tweedehands spoormaterialen, er staan ook 2 kleine locjes.
Aan de andere kant van de N224 staat nog een overwegwachterswoning herkenbaar aan een groot cijfer erop.
En verderop het industrieterrein staat nog een loods waarin een spoor ligt waar een Sik op staat (prive eigendom van iemand van de VSM).

Weet je dat me dat nog nooit is opgevallen? Ik woon zelf in Zeist en rijd regelmatig binnendoor via Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude (mooi stukje en Veenendaal is leuk winkelen :)). Ik zal er de volgende keer wat beter op letten :)

Oh ja, bedankt voor "stoom 81", weer wat geleerd :D
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2007, 23:31:17 »
Er ligt namelijk een keurig stukje talud, waarop een spoorviaduct zou kunnen worden gebouwd dat net voor de kruising met de snelweg A12 aantakt op de huidige spoorlijn.

Is dat stukje niet een restant van het oude, rechtdoorgaande spoor van Veenendaal naar Woudenberg en Amersfoort?

Freek.

Gert1

  • Gast
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2007, 08:46:43 »
Freek, het is ongetwijfeld een deel van het oude traject, maar in 1980 is het panklaar opgeleverd. Het is dus niet afgegraven of zo. Net alsof er elk moment een nieuw viaduct opgelegd zou kunnen worden.

Het zag er destijds, na de oplevering van de fly over bij De Haar echt uit alsof ze vergeten waren een viaduct aan te leggen.
Hoe er daar nu uitziet weet ik niet; het is lang geleden dat ik op die locatie ben geweest.

mvg,
Gert

zuylen

  • Gast
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #13 Gepost op: 16 February 2007, 09:08:42 »
Vanochtend stond er ook een stukje over in de kabelkrant. Dus de plannen zijn nu wel serieuzer dan voorheen. Aangezien het rijk de financiering nog niet wil betalen, en dat de provincie dat toch aanvecht, betekent dat dat de spoorlijn misschien toch hersteld wordt. :o
Andre van Zuijlen

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Zou Woudenberg scherpenzeel weer een station krijgen?
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2007, 23:58:05 »
Zou er toch een kans zijn dat de oude verbinding Amsterdam-Amersfoort-Nijmegen-Venlo-Maastricht gedeeltelijk hersteld wordt. Verderop waren er plannen met Nijmegen-Venlo. Deze lijn kan het personenverkeer niet meer aan en is een ideale uitloop voor de Betuwelijn. Een tweede aankoppeling van het Duitse net.