Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Hoe is/was OntraXs 2011?  (gelezen 79443 keer)

Streamliner

• Offline Offline
Re:Hoe is/was OntraXs 2011?
« Reactie #90 Gepost op: 25 February 2011, 22:10:30 »
Ik ben vandaag geweest, het was wel erg druk vond ik. Volgende keer maar een e-ticket kopen, scheelt een stuk wachtrij staan. Toch hoop ik dat het volgend jaar iets rustiger is en beter geregeld, je moest nu twee keer in een rij staan, een keer voor de kaartverkoop en een keer voor controle.
De banen waren erg mooi, ik vond vooral de Oud-Hollandse banen met NS-stoomlocs erg mooi om te zien. En ik heb de nodige folders aangeboden gekregen en meegenomen. Die ga ik de komende dagen eens rustig doornemen.
Mvgr Jan Wiebrand

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #91 Gepost op: 25 February 2011, 22:26:13 »
Voor de thuisblijvers een kleine impressie.

( Nou snap ik waarom een frieslijst verplicht is )

« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 22:29:42 door ronald1956 »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #92 Gepost op: 25 February 2011, 22:33:20 »
Luitjes,

Ik was er als banenbediener vandaag bij Mumby Lumber, de nieuwe 0N30 baan van Jacq Damen. Het was goed druk en uiterst succesvol met veel bezoekers.

- Banen; het valt zeker niet mee elk jaar weer mooie nieuwe projecten te vinden. Maar de kritiek dat er alleen smalspoor en/of veldspoor staat gaat echt niet op en is klinkklare onzin. Er staat een leuke en mooi mix van modelbanen van behoorlijk hoog niveau in verschillende schalen. Ook de opmerking dat de helft al ergens anders te zien is geweest is er eentje uit de lucht gegrepen, want een behoorlijk aantal banen was nog nooit in Nederland geweest of is brandnieuw.....
- Museum; dat blijft het en daar zal niets aan veranderen. Dat er met de ruimte gestoeid moest worden lijkt buiten kijf. Vanmiddag is er dan ook wat verplaatst om een plek waar het wat smal werd ruimer te maken. Dat is een aanpassing, en is soms nodig. Niet alles kun je vooraf plannen, nietwaar?

Voor wie nog gaan wil en twijfelt; leuke en mooie show die in deze vorm zijn weerga niet kent. Niet in Nederland, en niet daarbuiten. Wie vandaag was moet zijn opgevallen dat er een groot aantal duitsers was. Die komen omdat er "wild" geadverteerd is (Bob:  ;D) en dat werpt nu zijn vruchten af.

Voor mij: Top!! (y) Jammer dat ik niet iedereen gesproken heb die ik nu zie die er waren. Volgende keer beter dan maar ;)

Zo voelde ik mij na afloop (die liggende dan...):

Een bekende loc.... ah, de mijne ;D:

Grtz, Ronald.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #93 Gepost op: 25 February 2011, 22:33:26 »
Ja, wat waren er ontzettend mooie diorama's en banen te zien. (y) (y) 8)
Mooie foto's heb je ook geplaatst.
Maar ik vond het wel errug druk.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #94 Gepost op: 25 February 2011, 22:36:45 »
Hallo allemaal

Vandaag voor het eerst na zeker 4 jaar om medische redenen weer eens naar de beurs geweest in dit geval ONTRAX.
Daar ik in een rolstoel zit en ik heel veel bezoekers verwachte heb ik mij heel vroeg door de taxi bij het Spoorweg museum af laten zetten.
Ongeveer kwart voor negen zat ik bij de ingang op het plein al gouw kwam er een vriendelijke hostes naar me toe en kreeg ik toestemming om al door te rijden naar de grote hal waar het allemaal zou gaan gebeuren.
Klokslag 10 uur mocht ik als eerste bezoeker de hal betreden, ik ging direct naar de belgische stand Rocky-Rail waar ik wat spullen besteld had, jammer genoeg was dat niet echt een succes.
Daarna systematisch de verschillende stands langs geweest tot ± 15.00 uur dus voor mijn doen aardig lang binnen geweest.
Mensen wat een niveau kom je tegen, wat ik zeer bijzonder vond al kende ik ze al waren de diorama's van Henk Wust die eigenlijk op deze beurs afscheid neemt van de hobby om gezond heids redenen, wat zullen we dan een enorme modelbouwer missen, maar hij vertelde mij dat hij op de achtergrond altijd verbonden zal blijven met de hobby.
Henk ik wens je nogmaals als je dit leest heel veel sterkte voor de toekomst en bedankt voor alle kennis die je ons via modelspoor magazine en particulier op de vele beurzen ons bracht.

Ook heel leuk om met hem wat dieper op de materie in te gaan en te horen maar vooral te leren met wat voor eenvoudige technieken hij alles maakt.

En dan aan de overkant van Henk Wust een groep uit belgie ik ben even de naam vergeten allemaal mannen die daar hun kunste vertonen met gips, architecten karton en al wat niet meer zij.
En zo kan ik wel uren doorgaan maar dat zal ik niet doen, het niveau was weer hoog tot zeer hoog geweldig om dit te mogen mee maken.

Hebben jullie toevallig ook de duitse stand gezien van Joswood GMBH een firma die laser gesneden bouwplaten in de handel brengt van industrie gebouwen in vele soorten met daarbij allerlei atributen zoals hekwerk, transport bruggen allerlei hoogoven gebouwen en schachten en vele andere zaken, het leek wel gemaakt van fijn filigrane messing.
Zie www.mehbu-lasertechnik.de

Een opmerking naar de organisatie ik begrijp dat wat ik nu ga zeggen moeilijk zal zijn in de praktijk om dit toe te passen.
Het zou fijn zijn als de gangpaden op bepaalde plaatsen breder zouden zijn zeker voor gehandicapten met een rolstoel is het soms heel moeilijk om je weg te vinden en wat zeker moeilijk is is de hoogte van de banen vanuit een rolstoel bijna niet te zien in een aantal gevallen en ik was zeker niet de enige met een rolstoel.
Maar al met al alle lof voor de organisatie en het personeel van het Spoorweg museum.
Vervolgens wil ik een ieder die morgen of overmorgen nog daar naar toe gaat heel heel veel plezier het is zeker de moeite waard voor de beginner maar ook voor de gevorderde.

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 25 February 2011, 23:05:04 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #95 Gepost op: 25 February 2011, 22:52:31 »
Ik heb jammer genoeg nog geen foto's gezien van Braggels Baenke van Ger Lurkens, deze NL stoom baan leek mij op het voorbeeldfotootje wel interessant.

Ook al doe ik zelf aan HWMB (Hollands Wederopbouw Module Bouw) trekt mij het OHMB met die glimmende toeters en bellen ook altijd wel, en die baan zit volgens mij in dezelfde hoek.

Stephan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #96 Gepost op: 25 February 2011, 22:59:44 »
Ik heb jammer genoeg nog geen foto's gezien van Braggels Baenke van Ger Lurkens, deze NL stoom baan leek mij op het voorbeeldfotootje wel interessant.

Stephan.

Hij is echt mooi geworden...... 1 van mijn favorieten (y)

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #97 Gepost op: 26 February 2011, 09:33:29 »
Dat was inderdaad één van de grote verrassingen  (y)

Andries

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 26 February 2011, 09:44:53 »
Foto's van Braggels Baenke

Andries

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #99 Gepost op: 26 February 2011, 11:31:43 »
Die baan is zeker ook een van mijn favorieten maar ook de blauwe loods van de Farham baan blijft mij bij als zeeeeer goed getroffen.

Ik was er op de vrijdag en heb mij zeer goed vermaakt. Ik vindt het niveau van de banen zeer hoog. Ook was er een goede mix tussen de schalen, landelijke en industriële thema's etc.... Ik ben absoluut geen fan van de LGB schaal maar er stonden bij dePAJ vrienden van Mitropa een drietal diorama's die werkelijk schitterend waren, ook de zolder met treintafel met rijdende trein was zeer goed gevonden en uitgewerkt.

Enig puntje van kritiek is wellicht dat de indeling van de banen anders had gemoeten op bepaalde plaatsen. Door dat er op smalle doorgangen aan "beide" kanten van het looppad een baan/diorama stond maakte de doorgang bijna onneembaar. Maar gezien de reakties van enige deelneemers is dat ook al opgemerkt en onder handen genomen.

Ontraxs is een aanradar voor iedereeen en ik noteer 2 maart 2012 alvast in mijn agenda.

Jeffrey

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #100 Gepost op: 26 February 2011, 15:50:08 »
Ik ben vandaag geweest en vond de banen erg mooi (y)
Alleen jammer dat er geen Nederlandse banen waren :( (ik bedoel normaal spoor)
Of heb ik wat gemist?

Maar wel voor herhaling vatbaar, dus morgen ga ik weer maar dan met de hele familie ja Patrick jij hoord ook bij de familie;D

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 26 February 2011, 15:54:57 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #101 Gepost op: 26 February 2011, 16:19:40 »
morgen dan maar een brilletje mee ;D
jan

martwout

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 26 February 2011, 18:10:32 »
Beste forummers,

Vandaag heb ik voor het eerste deze beurs bezocht. Ik was tegen 10 uur bij het museum en constateerde dat de parkeerplaats al vol en een lange rij bij de ingang stond. Ik ben meteen naar links naar de internetkaartentoegang gewandeld maar ook daar stond nog een rij. Gelukkig was er maar 1 controle (alleen de ingang) en mochten we via de brug naar de hal. Gelukkig was ik meteen bij de opening er want een half uur later merkte je al dat het goed druk werd. Zodoende heb ik alle banen goed kunnen bekijken (en eerst nog dvd's en Bluray gekocht bij Van den Burg). De rest van de markt was 50-50: sommige interessant maar de rest minder tot niet (maar dat komt hoofdzakelijk omdat ik zelf geen modelbaan heb draaien ivm de ruimte, dan vallen sommige kramen gewoon af). Er zaten leuke banen bij. De vliegende meeuw was leuk gevonden, maar de mensen op de trein van de baan in India was ook grappig. Qua thema vond ik de zolderkamer met de jongen die bezig was met zijn baan apart (hij zal wel geen dorst hebben gehad). Dat zie je niet zo snel. In ieder geval heb ik de SWR-ploeg nog in actie gezien (een modelbaan filmen en een interview met iemand). Dat zal wel met de winterronde worden uitgezonden.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 26 February 2011, 19:16:39 »
Entree was vandaag goed geregeld. Museumjaarkaarthouders en internet tickets hadden hun eugen ingang aan de linkerkant van de hoofdingang. Geen wachtrijen aldaar. Bij de hoofdingang de rij niet langer gezien dan de bebouwing. Nagenoeg iedereen stond dus binnen in de rij.

Tevens veranderingen gehoort en gezien kwa opstelling van de banen. Geen overvolle drukke gangpaden meer maar gewoon een heerlijk gezellige drukte!

Veel buitenlandse modelspoorders gezien/gehoord/gesproken.

Prachtige banen gezien, en niet geheel alles mijn smaak, maar goed, dat is het echte materieel wat er staat ook niet. De details op de banen de openheid van de makers van die banen hebben me gewoon een geweldige dag bezorgd! Zeker wel bekende banen gezien, maar dat geeft niet!

Top evenement, volgend jaar ga ik weer!!!

Opvallend: in de plattegrond die je bij de ingang kreeg een rectificatie voor de data van 2012.
Snel en goed geregeld! (y)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #104 Gepost op: 26 February 2011, 19:27:04 »
Dacht al dat de drukte nu wel goed in banen was geleid  :D
Vond het goed te doen en heb een prima dag gehad (y)

De foto's (inclusief wat grootspoor wat in de buurt stond ;)) die ik gemaakt heb heb ik in een (hd) filmpje gezet.

(Deze kwam op Utrecht centraal ook nog even langs...)
« Laatst bewerkt op: 26 February 2011, 19:30:48 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob