Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Het wereldrecord op het spoor (was: Vijfhonderddrieënvijftig...)  (gelezen 14768 keer)

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #15 Gepost op: 23 February 2007, 16:34:22 »
Ik vraag me ook af waar de grenzen liggen voor een railsvoertuig en het lijkt mij dat er bij nog hogere snelheden inderdaad voorzieningen moeten worden getroffen om een treinstel op de rails te houden.
Ik ben danwel geen aerodynamica specialist, maar ik denk dat spoilers op een trein niet echt essentieel zijn. Zolang de trein verwaarloosbaar kleine opwaartse krachten te verwerken krijgt, blijft de trein netjes in de rails. Een auto heeft spoilers op op de weg gedrukt te worden om bochten sneller te kunnen nemen en om op hoge snelheid genoeg druk op de wielen te krijgen om rechtdoor te gaan. Een auto heeft spoilers nodig omdat ze relatief licht gebouwd zijn, en toch een behoorlijke hoeveelheid lift 'genereren', de opwaarste kracht 'wint' het eerder van de zwaartekracht dan bij een trein.
Een trein blijft volgens mij veel makkelijker op de rails door het (relatief) hoge gewicht tov de opwaarste kracht. Kortom: Per kg trein is er minder opwaartse kracht dan op een auto.

Bovendien hoeft een trein geen scherpe bochten te maken; hogesnelheidslijnen zijn nagenoeg recht. Ik kan me nie tvoorstellen dat in een bocht het 'binnenste' wiel omhoog komt  :)

Joeri

ps. Wesley was sneller  ;D

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #16 Gepost op: 23 February 2007, 17:12:02 »
Een trein is te zwaar, en de vorm doet er absoluut niet toe. De TGV, Thalys, ICE noem maar op, zien er 'snel' uit, maar het doet verder naast een esthetisch geen specifieke aerodynamische dienst. Bijvoorbeeld de pantograaf levert al aardig wat "parasite drag", zoals dat in de luchtvaart heet. (een vliegtuigvleugel levert dankzij lift ook "induced drag", maar dat is wel heel erg offtopic).

Een trein heeft gewoon teveel obstakels om het aerodynamisch interessant te maken.

Dé vergelijking die met een vliegtuig te maken valt, was het moment dat de TGV het oude snelheidsrecord van 555 km/h (Wesley, correct me if i'm wrong) maakte: bij een filmopname vanaf de brug waar die trein onderdoor jankte klonk het net als een vliegtuig, erg indrukwekkend!

Kleine zelfoverpeinzing, tenslotte: als ik het modelletje van m'n ICE bekijk, is de onderkant wel glad gemaakt, in tegenstelling tot een normaal rijtuig. Dit zou erop kunnen duiden dat ze wel iets van 'downforce' plannen.....maar veel lijkt het me niet.

J

Gert1

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #17 Gepost op: 23 February 2007, 17:13:08 »
ps. Wesley was sneller  ;D

Héél toepasselijk in dit draadje!  ;)

Bedankt voor jullie uitleg. Overigens ken ik nog wel een grens die dan waarschijnlijk eerder bereikt zal worden dan 'de wegvlieggrens' en dat is Mach 1.

Het lijkt me dat men daar niet overheen zal willen gaan. Ik heb geen idee of het overschrijden van de geluidsbarrière op land andere effecten zou hebben als in de lucht. Maar gevoelsmatig (ik weet het; die uitdrukking is weinig rationeel in dit verband) lijkt het me dat je dat niet moet proberen.

Ik heb altijd zitten vloeken van schrik als een straaljager dat geintje vroeger flikte (is het tegenwoordig verboden; het lijkt heel lang geleden dat ik het meemaakte), en op land lijkt het me nog minder prettig. Daarnaast vraag ik me af wat geluidsgolven in dit soort extreme omstandigheden gaan doen en wat de gevolgen ervan zijn op de infrastructuur en de directe omgeving.

Wellicht nog een geluidsexpert in 'de zaal'?

mvg,
Gert
« Laatst bewerkt op: 23 February 2007, 17:20:44 door Gert van den Heuvel. Reden: tikfoutje... »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #18 Gepost op: 23 February 2007, 17:15:40 »
Jeroni: 515 km/u (of 517, dat vergeet ik altijd).

Gert: Ze zijn al met een auto sneller gegaan dan Mach 1, ik denk dat het niet veel verschil maakt met in de lucht.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #19 Gepost op: 23 February 2007, 17:25:49 »
Het heeft eigenlijk niks met geluid te maken.

Ik denk dat het op een trein minder invloed heeft dan op een vliegtuig. Bij Mach 1, de geluidssnelheid (=1225 km/h op zeeniveau) haalt het object zijn eigen geluidsgolven in. Ik wil in een aerodynamica boek nog wel even een plaatje opzoeken morgen, want dat wordt lastig uitleggen. Kort gezegd wordt de lucht samengeperst bij het drukpunt op de vleugel, dat daarmee naar achter verschuift (het vliegtuig vliegt harder). Bij vliegen is dit een naar effect, aangezien de kist in balans blijft door aerodynamische drukpunten. Wanneer het waar de grootste lift (is een vector omhoog) zich naar achter begeeft, kun je je voorstellen (dmv hefboom-natuurkunde) dat de neus van het vliegtuig naar beneden duikt. Ook wel het "tuck-under" effect genoemd. Voordat dit gebeurt moet het vliegtuig dus door dat "scherm" heen, en dat kost heel veel weerstand. Een kritieke fase in de subsonische vlucht......daarom kunnen niet alle vliegtuigen supersoon gaan.

De Trein

Bij een trein lijkt me dit niet van toepassing, want een trein heeft ook geen vleugels. De drukgolf lijkt me niet handig in tunnels bijvoorbeeld. Ook geeft dit verschijnsel een behoorlijk knal, zoals Gert al aangeeft. Treinen zullen niet supersoon gaan rijden.

Dit alles baseer ik op de reportage over de Thrust SST, jeweetwel die "auto" waar ze 2 motoren van een F-4 Phantom straaljager op hebben gemonteerd, waarmee dit vehikel over de Utah (dacht ik) zoutvlakten over de Mach 1 reed.


Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #20 Gepost op: 23 February 2007, 18:49:31 »
Ken uw geschiedenis ;D.

28 en 29 maart 1955: 331 km/h, CC 7107 en BB 9004
26 februari 1981: 381 km/h, TGV SE 16
18 mei 1990: 515,3 km/h, TGV A 325

MagLev: 581 km/h, datum geen idee en geen zin om het op te zoeken: 't is toch geen trein 8) ;D. Een mooi doel voor de huidige ritten is derhalve 582 km/h (niet officieel natuurlijk).

Overigens heb ik tóch een spoiler gevonden ;D, en wel achterop de 325 in 1990.

Foto TGV-Web

(is het tegenwoordig verboden; het lijkt heel lang geleden dat ik het meemaakte)

Even off-topic: boven stedelijk gebied (en dat begrip moet je ruim zien) is het tegenwoordig inderdaad verboden om door 'de muur' te gaan, volgens mij vanuit Brussel gedirigeerd maar dat weet ik niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2007, 18:54:28 door Wesley »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #21 Gepost op: 23 February 2007, 20:00:43 »
Volgens mij is het zelfs omgekeerd en is het verboden met uitzondering van een paar aangewezen gebieden en dan vaak nog niet eens het hele jaar. Dat soort geintjes haalt de luchtmacht tegenwoordig maar in Canada uit. Heeft volgens mij ook niks met Brussel te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #22 Gepost op: 23 February 2007, 20:03:56 »
Ik kwam een filmpje van het record tegen op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=n6lBjd2Ij8I

...ZOEF... ;D

Zo te zien een compleet aangepaste samenstelling.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2007, 20:07:42 door Rob »

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #23 Gepost op: 23 February 2007, 20:30:53 »
Zo te zien een compleet aangepaste samenstelling.

Ja dat zeg ik toch ;D. Stel 4402 heeft als belangrijkste aanpassingen meegekregen:
- grotere wielen
- één stroomafnemer verwijderd, gat opgevuld met stroomlijnbeplating
- een andere overbrenging
- een verkorte stam rijtuigen
- een aangedreven barrijtuig, waardoor van de hele trein maar 4 assen niet zijn aangedreven (en wel de draaistellen onder de rijtuigen aan de zijde van de motorwagen

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #24 Gepost op: 23 February 2007, 20:39:34 »
Sorry Wesley!! ;D

Vond deze grote foto ook, hier zijn de aanpassingen heel duidelijk te zien:


3 duplex rijtuigen trouwens. Een aangedreven barrijtuig? koel!! ;D

Veel foto's hier!

3!, zeg ik toch ;D
« Laatst bewerkt op: 23 February 2007, 20:44:01 door Rob »

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #25 Gepost op: 23 February 2007, 20:42:40 »
Nope, drie Duplexrijtuigen: twee eindwagens en de befaamde bar ;D.

Edit: een beetje je post gaan lopen aanpassen, dat kan natuurlijk niet :P ;D.

Uiteraard gaan de Duplexrijtuigen na het record terug naar waar ze vandaan komen (ik weet niet precies waar dat is) en wordt een reguliere POS-stam ingeschoven, uiteraard afkomstig van een TGV Réseau en gerenoveerd courtesy of Christian Lacroix.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #26 Gepost op: 23 February 2007, 20:49:02 »
Die combinatie van Duplex en motorrijtuigen ziet er niet uit ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #27 Gepost op: 23 February 2007, 22:27:42 »
Hoezo niet? Uiterlijk verschilt een POS-motorrijtuig nauwelijks van een D-motorrijtuig, dus een Duplex ziet er altijd zo uit (maar dan wat langer ;D). Wat de kleurstelling betreft: momenteel (voor de proefritten) is de kleurstelling niet aangepast, ik heb begrepen dat voor het snelheidsrecord een speciale bestickering zal komen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #28 Gepost op: 23 February 2007, 22:40:56 »
De kleurstelling dus, en de ronding aan de bovenkant van de D-rijtuigen lijkt mij iets anders dan bij de motorrijtuigen waardoor ze niet echt aansluiten. Een gewone Duplex of POS ziet er mooier uit.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #29 Gepost op: 23 February 2007, 22:49:45 »
Wesley,

Ik dacht dat onze koplopers nog niet zo heel erg lang geleden ook enige spoiler aanpassingen hadden gekregen vanwege de ontsporingsgevoeligheden.

Groeten, Alexander