Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 13:40:00
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
3d printen van ns daglichtseinen door VulcanRaven
Vandaag om 13:16:08
Piko blauwe 1000 door kar
Vandaag om 13:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 12:09:53
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Rondom Charlois door Jan Bennink
Vandaag om 11:14:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:20:29
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
  

Auteur Topic: Het wereldrecord op het spoor (was: Vijfhonderddrieënvijftig...)  (gelezen 15514 keer)

Anoniem

  • Gast
Het wereldrecord op het spoor (was: Vijfhonderddrieënvijftig...)
« Gepost op: 14 February 2007, 15:26:56 »
Volgens diverse Franse media (Le Parisien, France 2, France Inter) is gisterochtend tijdens proefritten het wereldsnelheidsrecord op het spoor gebroken. Wat heet, verpulverd kan men wel stellen: er zou 553 km/h geklokt zijn in de totale anonimiteit, net als op 10 mei 1990 (510,6 km/h). Wellicht dat we over een week een "echt" nieuw record hebben, met alle mediaspektakel dat eromheen hangt.
« Laatst bewerkt op: 29 March 2007, 13:00:22 door Wesley »

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #1 Gepost op: 14 February 2007, 15:58:52 »
Vervolgens wil Alsthom in april het rekord verbeteren tussen
550 km en 570 km volgens de mededeling van 1zu160.net
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #2 Gepost op: 14 February 2007, 16:09:04 »
Ja, die officiële lezing van 'begin april' begint toch meer en meer te wankelen...zoals het zich op dit moment laat aanzien is de hele maand maart nodig voor proefritten uit te voeren door stel 4403, die proefritten hebben betrekking op van alles maar niet op ultrahoge snelheden...het gevolg lijkt te zijn dat er op de LGV in maart / april geen tijd en ruimte is voor de voorbereiding van ritten met de 4402. Bovendien is het niet logisch dat nu een recordsnelheid wordt gevestigd en men vervolgens nog anderhalve maand zou wachten. Het blijft natuurlijk wel het officiële verhaal, daarom is het nogal koffiedik kijken (al dan niet vergezeld van speculaas). We wachten af ;D.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #3 Gepost op: 14 February 2007, 16:28:38 »
als ze vleugels hadden waren ze bijna opgestegen ;)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2007, 16:37:36 »
Dat mag ook wel, met bijna 20.000 kW schoon aan de haak ;D.

johnvg

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2007, 18:15:12 »
als ze vleugels hadden waren ze bijna opgestegen ;)

Opstijgen doe je al bij een lagere snelheid, pakweg 300 km/hr  ;D

Eerder iets nodig om naar beneden te duwen.

Gr

John

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2007, 01:38:50 »
Dit komt al aardig in de buurt van het snelheidsrecord van een onbemande maglev.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Patrick Sieders

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
    • www.sieders.com
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2007, 02:43:09 »
Opstijgen doe je al bij een lagere snelheid, pakweg 300 km/hr  ;D

Heren,

[offtopic]
dagelijks trek ik mijn wielen van de baan met rond de 144 knopen, dat is dus zo'n 240 KM/Hr. Voor een aluminium cilindertje van max 120.000 amerikaanse ponden.
[ontopic]

greetz,

Patrick
Patrick Sieders Nashville TN USA

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #8 Gepost op: 21 February 2007, 19:24:15 »
19-02-2007: 556 km/h... en we blijven testen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2007, 19:45:26 »
Hoe hard willen ze uiteindelijk gaan?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22719
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2007, 20:14:06 »
Warp?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2007, 21:55:23 »
Goh Brussel- Parijs 1.15 minuten en komende uit de Thalys om 22.06 in Rotterdam pas om 00.00 in Arnhem met een ruime overstap in Utrecht.... onthaasten noem je dat. 2 uur over 140 kilometer. Wat een tijden. Overigens wel afgelopen jaar per fiets de TGV Est overgestoken (fraai om de lijn te zien liggen) en net de ombouw van het Gare de l'Est in Parijs bewonderd. Boeiend!

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #12 Gepost op: 22 February 2007, 13:19:13 »
Ja ach, je bent vanuit Rotterdam even snel in Parijs als in Oost-Groningen, maar dat is natuurlijk de consequentie van op sommige plaatsen wel een HSL aanleggen en op andere niet ;D. Voor een dicht net als dat van de NS, met veel stopplaatsen, is een commercieel gemiddelde van 70 per uur niet eens bizar slecht te noemen. Het steekt natuurlijk schril af tegen het commercieel gemiddelde van de kampioenen op de lijn Paris-Marseille non-stop (710 km in exact drie uur = gemiddeld bijna 237 km/h), maar dat is dan ook appels met peren vergelijken

Gert1

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #13 Gepost op: 23 February 2007, 16:15:40 »
dagelijks trek ik mijn wielen van de baan met rond de 144 knopen, dat is dus zo'n 240 KM/Hr. Voor een aluminium cilindertje van max 120.000 amerikaanse ponden.

Ja, maar dat cilindertje heeft wel speciale voorzieningen juist om de lucht in te gaan, nietwaar Patrick?   :)

Eerder iets nodig om naar beneden te duwen.

Klopt. Om die reden zijn racewagens dan ook voorzien van spoilers.
Ik vraag me ook af waar de grenzen liggen voor een railsvoertuig en het lijkt mij dat er bij nog hogere snelheden inderdaad voorzieningen moeten worden getroffen om een treinstel op de rails te houden.

Wellicht een aerodynamica-specialist onder de forumbezoeker die daar iets meer over kan zeggen?

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re: Vijfhonderddrieënvijftig...
« Reactie #14 Gepost op: 23 February 2007, 16:27:56 »
Ik denk dat dat niet zo'n probleem is (ben geen aërodynamica-specialist ;D) omdat de verhouding tussen de hoeveelheid lucht die zich onder de trein kan verzamelen - en dus de opwaartse kracht (lift) genereert - en de massa van de trein veel kleiner is. Met een kleinere verhouding lijkt mij dat de zwaartekracht het langer blijft winnen en een trein dus minder geneigd is weg te vliegen. Ook vertrouw ik er wel op dat ze dat bij Alstom, dat ook aan het project meedoet, uitgerekend hebben en een spoiler niet nodig geacht hebben...zo'n ding weegt ook weer iets ;D.

Conclusie: ik vermoed dat de "wegvlieggrens" bij een trein behoorlijk hoog ligt.