Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Ronaldk
Vandaag om 17:20:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: ringleiding - hulpvoeding  (gelezen 6522 keer)

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #15 Gepost op: 24 February 2011, 20:09:29 »
Hallo Timo,

Jawel, je verhaal is goed te volgen. Bedankt voor de heldere uitleg. Ondanks eerdere info in deze draad is een CVL is dus feitelijk noodzaak. Het aantal secties/boosters kan ik het beste ruim nemen, dan ga ik nooit nat. In mijn huidige baanplan voorzie ik dan 2 extra boosters naast de trafo en booster die ik al heb (als straks in een nieuwe fase het -grote- schaduwstation gebouwd gaat worden nogmaals 2 extra). Ik snap je opmerking over de wisseldecoders, toch wil ik doorgaan met het type dat ik heb. Ik heb diverse schema's over het aanleggen van een CVL bestudeert, ik ben van huis uit geen techneut dus nu komt een wat dommige opmerking waarop ik toch graag een bevestiging heb; de CVL voor de verlichting staat in zijn geheel los van de CVL als extra baanvoeding, toch?
Iedereen weer bedankt voor de tijd en moeite, als ik dit forum niet had.....

Mvg
Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #16 Gepost op: 25 February 2011, 12:03:50 »
Dit onderwerp laat me nog steeds niet rusten. In een oude draad lees ik hetvolgende;

Re: Overgang van boosters
« Antwoord #5 Gepost op: 22 Februari 2008, 14:19:32 » Citaat 

--------------------------------------------------------------------------------

Even kort door de bocht: de lengte van je baan is geen ctriterium voor boosters. Goede voeding is belangrijk voor de betrouwbaarheid van de stroomvoorziening op de rail. Dus maak je een ringleiding met aftappunten op regelmatige afstand naar de rails.

Boosters zet je in als de totale stroomafname op je baan de maximale waarde van je versterker overschrijdt. Dan deel je de baan op met elk hun eigen booster waarbij je dan weer die maximale waarde niet overschrijdt.

Aangezien moderne treinen niet zo heel veel stroom gebruiken (daar kunnen Klaas en Wim je heel wat meer over vertellen) kun je best wel een redelijke hoeveelheid treinen op een baan laten rijden. Voordat je 3 of 4 ampère trekt (afhankelijk van je centrale)  is er wel wat nodig.
 



Dan zou je dus zeggen dat op zo'n baan die ik nu aan het plannen ben, ik met de MultizentralePro en transformator 50VA uit startset 41306 een heel eind kom? Ik heb gelezen dat ik tot 12 treinen gelijktijdig kan laten lopen? Als ik dan eens van de helft daar van uitga samen met een reeks digitale wissels, dan hoef ik niet eens een extra booster te plannen? Of ben ik nu werkelijk op een dwaal"spoor" beland?

Mvg
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #17 Gepost op: 25 February 2011, 12:28:04 »
Gelijktijdig 12 treinen lijkt me aan de optimistische kant. Het zou net kunnen, maar dan zit je wel aan de grens.
Volgens mij is het een kwestie van proberen. Als het niet gaat kan je altijd nog een deling maken in je sporenplan en een deel door een booster voeden.
Wissels hoef je je niet al te druk over te maken. Er wordt altijd maar 1 wissel tegelijk omgezet, en de stroomafname van de wisseldecoders zelf is peanuts vergeleken met de rest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #18 Gepost op: 25 February 2011, 13:29:11 »
12 rijdende treinen tegelijk op een 3A booster is niet aan de optimistische kant, maar ver voorbij de mogelijkheden, nog los van het verbruik van eventuele binnenverlichting. Iets anders is dat er niet veel banen zijn waarop 12 treinen echt tegelijk kunnen rijden.
Eén wissel kan nog flink stroom trekken. Vandaar dat wordt aangeraden de wissels door een aparte trafo te laten voeden. Een aparte versterker kan ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #19 Gepost op: 25 February 2011, 13:54:49 »
Eén wissel kan nog flink stroom trekken. Vandaar dat wordt aangeraden de wissels door een aparte trafo te laten voeden. Een aparte versterker kan ook.

De meeste wisseldecoders hebben tegenwoordig een aparte signaalaansluiting (waar je het DCC signaal opzet) en een aparte voedingaansluiting (waar meestal circa 15V wisselspanning op moet) zodat je je boosters amper belast.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #20 Gepost op: 25 February 2011, 18:07:56 »
@JAB van Ree
Dit is op pagina 1 al volledig besproken ;D dus je reactie een beetje laat. Hele topic lezen (het zijn nog geen 2 pagina's) levert vaak iets nuttigere reacties op. Niet persoonlijk bedoelt, maar zo blijft een draadje nuttig voor de starter.

Ik heb idd (erg) ruime waarde aangenomen om maar save te zitten. Het is zoals aangegeven natuurlijk mogelijk meerdere secties op één booster aan te sluiten als dit goed gaat. Het is alleen vaak makkelijker om tijdens de bouw te veel secties te maken (die je toch op één booster kunt aansluiten) dan dat je moet gaan hakken en zagen als blijkt dat de boel overbelast is om het over meerdere boosters te kunnen verdelen.

Ringleiding/CVL staat los van het vermogen van de boosters maar is puur om op een makkelijke manier op verschillende punten de rails op de voeding (booster) te kunnen aansturen. Op één punt de rails aansluiten op de booster is meer dan eens nogal storinggevoelig gebleken en door de voeding op meerdere plaatsen aan te sluiten ontstaat een zekerder voeding. Natuurlijk kan dit ook met allemaal losse draadjes maar een CVL is meestal iets overzichtelijker. Niets meer en niets minder.

Een CVL voor licht is idd compleet op zichzelf staand. Dit is, net zoals dat voor de rails geld, gewoon een overzichtelijke manier van aansluiten. Maar ook hier geld, het vermogen van de trafo bepaald hoe veel lampjes/huisjes/enz kunt aansluiten. Deze moet dus of genoeg vermogen hebben of je kunt dit ook opdelen in meerdere kleine CVL's met eigen voedingen (trafo's in dit geval).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #21 Gepost op: 25 February 2011, 22:01:59 »
Okay, bedankt voor alle uitleg. Om bovenstaand nu te kunnen behappen; kan iemand mij nu vertellen hoeveel A ik tot mijn beschikking heb momenteel met de MultizentralePro in combinatie met de trafo 50VA (het gekke is dat dit niet in de meegeleverde handleiding staat en google pogingen leveren ook niets op)?
Het is niet zo dat ik met mijn baanplan erg groots ga uitpakken maar het zou wel prettig zijn als ik straks pakweg 3 of 4 treinen tegelijkertijd kan laten rijden. Het liefst allemaal met de huidige middelen (budget-----> liever voor rijdend materieel en scenery). Voorbereidingen voor de toekomst, dus secties, zal ik zeker al aanbrengen.

Overigens wel grappig om te lezen hoe de een zegt dat 12 treinen misschien nog wel mogelijk zijn en dat de stroomafname van wisseldecoders peanuts is, terwijl de ander dit volledig bestrijd.

bvd&mvg,
Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #22 Gepost op: 25 February 2011, 22:13:35 »
Je hebt met 50VA ongeveer 3,2A bij 18 volt tot je beschikking... maar dat staat ook in de Encyclopedie bij de centrale: Multimaus Pro. Trouwens is de multimaus Pro een behoorlijke aanslag op je budget...

Waarom sommige zeggen dat wissels meer gebruiken is dat een wisselspoel meestal tussen  0,5 en 1A piek-verbruik heeft bij het omzetten. Dus als er twee wissels tegelijk omzetten zit je al op 2A heb je dan 3 of 4 treinen rijden dan zit je aan het maximale van je trafo en versterker.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #23 Gepost op: 25 February 2011, 22:18:01 »
Waarom sommige zeggen dat wissels meer gebruiken is dat een wisselspoel meestal tussen  0,5 en 1A piek-verbruik heeft bij het omzetten. Dus als er twee wissels tegelijk omzetten zit je al op 2A heb je dan 3 of 4 treinen rijden dan zit je aan het maximale van je trafo en versterker.

Groeten Ronald.
Voor de wissels kun je toch in het algemeen een aparte trafo gebruiken? Mits je decoders daarvoor een ingang hebben natuurlijk. En een oude trafo kun je voor €5 wel op marktplaats vinden.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #24 Gepost op: 25 February 2011, 22:23:35 »
Beste Wim,

Dat is nu het probleem hier.... De topic-starter en onder andere MartijnW geven aan graag wisseldecoders gebruiken die in de aandrijving gestoken moeten worden of juist de Roco 10775-wisseldecoder te willen gebruiken. Deze decoders hebben geen aparte (hulpvoeding)aansluiting en maken gebruik van de spanning van de rails / baan voor het omzetten van de wissel.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #25 Gepost op: 25 February 2011, 22:25:30 »
Over het algemeen wel en dit is ook al aangedragen maar de wisseldecoders waar de topic starter van gebruik maakt hebben dit niet. Maar nu wil ik niet heel vervelend zijn, dit is een aantal posts geleden gemeld waarna de topic starter aangaf deze decoders graag zou willen blijven gebruiken. Een klein stukje terug lezen kan geen kwaad. Wim, niets persoonlijks maar het valt me op dat op 1 pagina nu twee keer dezelfde overbodige opmerking langs komt :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rinus H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #26 Gepost op: 05 March 2011, 20:22:08 »
Om nog even terug te komen op bovenstaande discussie. Ik was gisteren bij een winkelier en die heeft bevestigd dat bij mijn baanplan geen extra hulpvoeding nodig is. Niet voor het met meerdere treinen rijden en tegeijkertijd bedienen van wissels, seinen ed. Slechts een ringleiding voor sfeerverlichting is noodzaak. Gr.Martijn
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #27 Gepost op: 05 March 2011, 22:06:57 »
Hallo Martijn,

ik zou de baan toch opdelen in verschillende secties (zoals al eerder geadviseerd is), maar voorlopig op dezelfde voedingsbron aansluiten. Mocht je dan later toch problemen krijgen met het benodigde vermogen, dan kan je makkelijk een booster aansluiten. Zo heb ik dat ook bij mijn baan gedaan en inmiddels heb ik toch meerdere boosters aangesloten toen meer locs en binnenverlichting steeds meer vermogen gingen vragen. is nu simpel te doen en spaart je een hoop moeite later als het nodig mocht blijken.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2011, 00:46:31 »
Ik sluit me volledig bij Marc aan, beter te veel aan leggen en niet nodig hebben dan moeten breken in je baan.

En voor de railspaning zou ik wel een CVL gebruiken. Dit hoeft geen ringleiding (dus in een ring) maar kan ook gewoon simpel een rechte dikke draad onder de baan zijn. Hiermee voorkom je dat je een wirwar van doorgeluste draden onder je baan hebt. Dat is namelijk onoverzichtelijk en storinggevoelig.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

marc25

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re:ringleiding - hulpvoeding
« Reactie #29 Gepost op: 06 January 2012, 16:13:01 »
deze cvl is dat de zelfde van booster en baanstroom , of hebben deze allebei een aparte cvl

gr marc