Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
tothebeach
Vandaag
om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 15:14:35
Tams app
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
ES44C4
Vandaag
om 14:34:47
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc?
door
Sven
Vandaag
om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch
door
martijn v m
Vandaag
om 13:37:39
Wie is Hans Reints
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:46:52
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:10:15
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
alex1212
Vandaag
om 10:54:02
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Karben
Vandaag
om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Biesdelsebaan in H0, Alle commentaar welkom
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Biesdelsebaan in H0, Alle commentaar welkom (gelezen 9371 keer)
RalphL
Biesdelsebaan in H0, Alle commentaar welkom
«
Gepost op:
22 February 2011, 16:12:25 »
Hallo,
Het is zover. We zijn verhuisd en nu heb ik de ruimte om verder te gaan dan de 80 bij 40 module waar ik mee geoefend heb.
Op zolder een mooie ruimte gevonden waar ik me kan uitleven.
De baan zal in H0 worden uitgevoerd en ik ben nu uitgegaan van Piko A-rails.
Voor mij is scenery en het bouwen daaraan net zo belangrijk als rijden met de treinen.
Ruimte is beperkt dus ik zal met relatief korte treinen gaan werken.
Ik maak er een NL treinenpark van en het landschap zal redelijk passen (afgezien van die berg dan want die hebben we in NL niet)
Het idee is twee lagen waarbij mijn schaduwlaag zowel parkeerplaats wordt als een extra station ondergronds (alla Schiphol)
Ik wil een spiraal maken waarbij het ondergrondse station aftakt op -10CM en de spiraal vervolgens tot ongeveer -50CM gaat om goed bij die treinen te kunnen.
De vorm die ik heb voor de tafel wordt ingegeven door de zolderruimte en is niet echt aan te passen dit is wat het maximaal kan/zal worden. Breedte is 330CM totaal en de lengte links 300CM, lengte rechts 350CM.
Mijn schaduw laag gaat niet rond maar is een in en uit over een enkelspoors spiraal. zoals ik al aangaf ik hoef geen 5 treinen tegelijk te zien op mijn baan maar wissel liever in en cyclus af plus al mijn treinen die ik wil laten rijden zijn stellen met voor en achterkant. Behalve de goederen dan en daar kan ik nog wel een oplosing voor gebruiken. (wellicht een rangeer iets in mijn schaduw station)
Het geheel zal digitaal worden aangestuurd met interface zodat ik mijn schema goed kan invullen
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Zichtlaag.jpg
In de zichtlaag wil ik een pendel instelen van stoptrein materiaal (sprinter, lint, mat64 etc) en een korte intercity (Koploper, IRM, ICE etc.) tussen CS en het ondergrondse station. zo nu en dan zal er dan ook een containertrein naar de container terminal/haven rijden vanuit het schaduwstation en terug.
Het linker gedeelt wil ik op een verhoging van 5CM plaatsen met een verhoogd eindstation (alla Rheden). Het hoogteverschil zal vanaf de wissel helemaal bovenaan al beginnen zodat het een mooie kleine klim is. Uitgang uit de berg bij het station is dan op 5CM.
Het spoor naar schaduwstation zal ook direct gaan dalen na de wissel om ook daar de daling/klim zo minimaal mogelijk te houden.
De rest is op gelijk nul niveau.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw.jpg
In het plaatje van het schaduwstation is het een beetje lastig te zien. Groen is het naar beneden gaande spoor met een verloop van 10CM (volgens het programma 2,6 graden). Na de bochtwissel gaat oranje door als spiraal en paars naar het station.
Wellicht dat ik nog meer sporen in mijn schaduwstation maak daar is ruimte zat voor en kan geen kwaad als mijn treinen park nog eens gaat groeien.
Uiteindelijk zal aan het uiteinde van de containerterminal een mobiel opstel-/programeerspoor komen
eerste opzet dus hulp is welkom.
G,
Ralph
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 16:18:09 door RalphL
»
Ik ben begonnen!!! zie site
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Biesdelsebaan in H0, Alle commentaar welkom
«
Reactie #1 Gepost op:
22 February 2011, 17:11:01 »
Wil niet storend werken.
Maar op deze oppervlakte kan best rondgereden worden.
Waarom dan maar gewoon van A naar B en terug.
Of heb ik in mijn gehaastheid iets over het hooft gezien?
Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
MC
Mvg Mark
1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
«
Reactie #2 Gepost op:
22 February 2011, 17:18:53 »
ook kunnen de bovenste sporen bij het station bij de aldi naar het station links.
of de trein moet blijven keren dan kan het wel.
persoonlijk vind ik het station bij de aldi raar liggen. treinen kunnen er niet komenm, alleen door overmatig te keren.
DE BOUW VAN OUDERLANDE
loclion
«
Reactie #3 Gepost op:
22 February 2011, 18:39:36 »
Om met locomotieven voor goederen treinen in het schaduw station op twee manieren te rangeren is onderstaande optie misschien een idee.
Op de zwarte stukjes spoor staan bv 2 locs te wachten, die een lange goederen sleep kunnen overnemen wanneer de binnen komende loc is ontkoppelt (de twee bovenste banen) en onder heb je nog een korte opstel baan met omloop spoor.
gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
RalphL
«
Reactie #4 Gepost op:
22 February 2011, 20:19:22 »
Bedankt voor de eerste inzichten.
Op zich heb ik er geen problemen mee om de trein steeds terug te laten rijden. In principe is alle personen vervoer met treinstellen. Die kunnen makkelijk, zeker digitaal, keren in een eindstation en toch een realistisch beeld geven. Denk aan Den Haag CS wat ook een groot eindstation is. Ook mijn voorbeeld voor het tweede station, Rheden is een eindstation.
Het CS op mijn baan is 1 station met een kort spoor voor het lokale treintje en 2 langere sporen voor de intercity's en ICE
Mijn eerste plan had een rondje erin maar dat bracht niet veel extra's want dan is het maar gewoon een rondje. Logistiek op de baan werd het wel allemaal een stuk krapper met minder ruimte voor bouwwerken of scenery. Ik wil niet de hele baan vol hebben met huisjes of rails.
De uitbreiding voor mijn schaduwstation zal ik eens verwerken in het programma en kijken hoe dat eruit komt. Heeft er iemand ervaring met het volledig automatisch rangeren van een lok?
G,
Ralph
RalphL
«
Reactie #5 Gepost op:
22 February 2011, 21:31:13 »
Nog even aan het tekenen geweest voor mijn schaduwstation. Volgens mij heb ik nu een aardige oplossing voor het rangeren te pakken door gebruik te maken van de ruimte in de rechter tak. Op deze manier kan ik nu met 4 locs en 2 sets wagons uit de voeten en enigszins gevarieerd rijden. Zwart is de opstel- of afkoppelplaats voor de locs.
Terwijl ik bezig was ook nog maar wat extra sporen gemaakt voor treinstalling. Beter een spoor over dan na een paar maanden die mooie nieuwe trein niet kwijt kunnen
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Schaduw02_1.jpg
Ik zit nog aan de tekentafel dus schroom niet om verbeteringen aan te brengen of je tips te delen.
G,
Ralph
«
Laatst bewerkt op: 22 February 2011, 21:33:09 door RalphL. Reden: Foutje in afbeelding
»
MC
Mvg Mark
«
Reactie #6 Gepost op:
23 February 2011, 10:58:18 »
paar wissels bijgeplaatst, dit geeft zoveel meer mogelijkheden voor het rijden.
u moet maar kijken wat je er mee wilt doen natuurlijk.
mvg Mark
DE BOUW VAN OUDERLANDE
RalphL
«
Reactie #7 Gepost op:
24 February 2011, 00:14:38 »
@Mark, Bedankt voor de suggestie. Al heb ik hem niet helemaal overgenomen heeft het me wel op het idee gebracht om ook in mijn zichtlaag een rangeermogelijkheid in te bouwen.
Daarnaast ben ik eens gaan denken over het indelen in blokken van mijn zichtlaag om een digitale aansturing in te richten.
Blijkt toch weer lastiger dan ik dacht. Veel enkelspoor dus grote blokken.
Volgens mij is hier nog wel wat hulp welkom ik weet namelijk niet of mijn logica klopt.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/BSD_Zichtlaag_Railplan_02.jpg
Blauw = Wisselstraat
Groen = Blok
Zwart = Locplaats voor rangeer
Oranje = Container terminal
Paars = Station
Rood = Ontkoppel stuk
G,
Ralph
MC
Mvg Mark
«
Reactie #8 Gepost op:
24 February 2011, 09:04:33 »
Hoi Ralph,
een vraagje, met wat voor treinen ga je rijden?
ik zie dat je een stukje hebt waar de treinen de wagonnen over kan nemen van een binnenkomende trein.
Dus neem aan dat je zonder 2e stuurstand gaat rijden?
dan zie ik een probleem bij je eind station...
daar kunnen je treinen niet meer omlopen. en zouden dan zonder zicht naar achteren moeten rijden....
mvg Mark
DE BOUW VAN OUDERLANDE
RalphL
«
Reactie #9 Gepost op:
24 February 2011, 13:48:48 »
@MArk,
Alleen voor het container gedeelte zal ik met locs en wagon rijden. Ik had in gedacht om ervoor te zorgen dat er altijd een loc staat te wachten als er een trein het containerterrien op komt. Op die manier kan dan de uitgaande trein worden voorzien van een nieuwe loc.
De originele loc kan na vertrek dan de plaats in nemen als wachtende loc voor de volgende trein.
Op die manier kan ik maximaal 8 locs en twee wagon combinaties laten rijden. (in het schaduwstation zit eenzelfde constructie)
Maar altijd in paren dus 2 loc, 4 locs , 6 locs of 8 locs nodig voor dit plan.
Ik heb er nog maar twee die geschikt zijn dus daar kan ik me nog mee uitleven
Voor het personen vervoer (paars is station) heb en wil ik alleen maar met stellen gaan rijden met voor en achter. (bijv. Mat64, sprinter, Koploper of ICE)
G,
Ralph
loclion
«
Reactie #10 Gepost op:
24 February 2011, 14:05:34 »
Hoi Ralph,
Het onderste spoor van het midden station, gaat die naar de spiraal?
Als dit niet zo is, kun je weinig kanten uit wanneer je van het linker station komt en in dat geval is het idee van Mark voor die extra wissel combinatie bovenaan het plan misschien wel de oplossing.
gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk
Jerome
«
Reactie #11 Gepost op:
24 February 2011, 14:44:53 »
Ha Ralph, daar is ie dan!
Mooi plan met niet te veel overkill aan sporen, met alles wat jij wil in de modelbaan. (uiteraard jammer dat ik je niet heb kunnen overtuigen om N te gaan rijden
).
Toch zou ik het volgende willen voorstellen. Je wil met treinstellen rijden, als ik het plaatje goed lees komt een treinstel bijvoorbeeld uit de spiraal en gaat naar CS. Vervolgens moet het treinstel naar het andere kopstation en dan weer terug naar CS, waarna het weer de spiraal in kan. eigenlijk is dit voor treinstellen de enigste route die mogelijk is.
Je kan het speelser maken door een tweede mogelijkheid te creëren voor het in/uit rijden van de spiraal. Bijvoorbeeld rechts bovenin, dus na CS. Nog beter zou zijn aan de linkerkant na het station met bijvoorbeeld een Engelse wissel. Dat spoor zou dan onderlangs kunnen lopen naar de rechter kant en dan aansluiten op je spiraal. Je hebt dan wel een keerlusmodule nodig, maar dat is geen probleem lijkt me. Verder is het idee van Leo en Mark prima voor meer mogelijkheden.
Greetz, jeroen.
weer begonnen met DMV Modules Jeroen
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
MC
Mvg Mark
«
Reactie #12 Gepost op:
24 February 2011, 14:51:25 »
okee nee nu snap ik wel waarom je verder geen omloop sporen wilt gebruiken.
al zou ik dat wel doen aan het einde (gelemaal links) gebeurt in het echt ook vaak.
succes
ik ga je volgen
«
Laatst bewerkt op: 24 February 2011, 17:04:56 door MC
»
DE BOUW VAN OUDERLANDE
RalphL
«
Reactie #13 Gepost op:
24 February 2011, 20:55:25 »
@Leo. Dat klopt de wissel bovenin het midden in mijn schaduwlaag is dezelfde wissel als in mijn zichtlaag.
RalphL
«
Reactie #14 Gepost op:
16 August 2011, 17:43:06 »
Ik ben eens opnieuw gaan tekenen en dacht dat dit plan wellicht beter het beste van twee werelden behelst. Zo kan ik toch en trein rondjes laten rijden voor wat continue beweging op de baan maar ook mijn scenery kwijt. Het schaduw station moet ik nog ontwerpen voor dit nieuwe plan maar die sluit natuurlijk aan op de cirkel die je ziet.
Het dunne gedeelte onderin wordt verwijderbaar omdat we anders geen logees meer kwijt kunnen. Dat is namelijk de doorgang naar de zolderkamer :-)
Nog twee weken en dan gaat de verbouwing van de zolder beginnen en dan kan ik eindelijk echt aan de slag met mijn baan.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige
volgende »