Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:20:50
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door decauville_nl
Vandaag om 22:20:30
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:17:30
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 22:12:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:11:54
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 22:09:38
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:07:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01

Auteur Topic: Alternatieven voordat aan airbrush begonnen wordt  (gelezen 7604 keer)

RutgerSHM

• Offline Offline
Alternatieven voordat aan airbrush begonnen wordt
« Gepost op: 17 February 2011, 18:00:38 »
Beste iedereen,

Ik weet niet of hier al een topic voor is, ik had er wel naar gezocht maar ik kwam nog niet tot een conlcusie/duidelijkheid.

Iedereen hier weet dat airbrush de mooiste resulataten geeft met het spuiten van modellen.
Voor de beginner (zoals ik) die wil beginnen met het bouwen van iets en dan ook verven, is de airbrush (in mijn geval) een dure grap. Zeker omdat nog niet vast staat of de eerste keer voor herhaling zal zorgen.

Ik zat de denken aan de volgende twee alternatieven:

- Airbrush van iemand lenen (lijkt mij dus het beste, maar bent wel afhankelijk van anderen).
- Het verven met de kwast.

Ik wil verder in gaan op het verven met de kwast. In eerste instantie in mijn geval wil ik niet beginnen met de messing top modellen, maar van het materiaal waar veelal de kleinspoor bouw sets van zijn gemaakt (ik weet niet hoe dat materiaal heet). Ik wil graag weten wat de ervaringen hier mee zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld in het draadje van Ivotb iemand gezien die foto's liet zien van zijn MC 9002 en die had geschilderd met de kwast en verf verdunt met wasbenzine. Nu gaat het er ook om dat men daarvoor dan de juiste verf in huis heeft.

Ik hoop op reacties, want ik denk dat dit voor iedereen wel handig en leuk is om te weten, want ook een bestaand modelletje kan dan worden veranderd van kleur.

Groeten,
Rutger

Emmer

• Offline Offline
Re:Alternatieven voordat aan airbrush begonnen wordt
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2011, 18:07:30 »
Je zou eerst eens met een goedkope airbrush van Revell en een drijfgasbus kunnen beginnen. Dan ben je al voor een paar tientjes klaar.

Rick 91

• Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2011, 18:08:26 »
Rutger, je kan ook eens kijken naar de spuitbussen van o.a. Tamiya. Hier hoef je geen airbrush voor te kopen. Gewoon de goede kleur uitzoeken, schudden en spuiten maar. Bovendien is het resultaat echt niet minder dan met een airbrush. Ik gebruik het zelf ook en het resultaat is echt geweldig, echt om aan te raden. (y)

Hier is een voorbeeld van zo'n Tamiya spuitbus(verf).

Gr. Rick

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2011, 18:11:26 »
Ik neem aan dat bij die Tamiya spuit bus je niet bijvoorbeeld kleinspoor verf er in/onder de spuit kan zetten? Want het gaat daarna natuurlijk om de goede kleuren ;).

En ik ga even googlen voor die goedkope airbrush, Emmer bedankt voor de tip!

Groeten,
Rutger

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2011, 18:12:21 »
niet aan beginnen zo'n beginnersspuit met gasfles, dat spul is niet mee te spuiten. Zeker in het begin moet je gewoon onbeperkt lucht hebben om lekker wat te kunnen klooien. Spuit van iemand lenen of bij iemand die een spuit heeft onder begeleiding wat oefenen is echt het beste, dan krijg je meteen een idee wat het inhoudt.

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2011, 18:13:47 »
Oke Floris, daar dacht ik in eerste instantie ook aan.

Het artikel wat Emmer bedoelt: http://www.revell.nl/spray-gun-standard-class.html

Groeten,
Rutger

hippel500

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2011, 18:15:18 »
Rutger
De meeste modelspoorzaken hebben een setje van Badger
Dit bestaat uit een bus lucht en een spuitje.
Je kunt daar best leuke resultaten mee halen en bent voor weinig geld klaar.
Heel leuk om te beginnen en als het beval kun je later altijd overgaan naar de aanschaf van proffesionelere spullen

Johan

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2011, 18:16:07 »
Heb je al op het airbrushforum en op modelbrouwers gekeken?

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

RutgerSHM

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2011, 18:21:41 »
@ Hippel500, is die van Badger anders dan deze: http://www.revell.nl/spray-gun-standard-class.html
Of is dat wat er naast staat op het plaatje niet iets voor de lucht?

@ Rieks, die fora ga ik even door zoeken, dankje!

Groeten,
Rutger

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2011, 18:23:50 »

Heel leuk om te beginnen en als het beval kun je later altijd overgaan naar de aanschaf van proffesionelere spullen

Johan
dat is nou net het punt: die rommel bevalt nooit. je kunt ermee spuiten als je al wat ervaring hebt, maar juist zo'n duurdere double action-spuit werkt zoveel gemakkelijker dat een beginner er vrij snel mee uit de voeten kan. Vergelijk het hiermee: als je een kat aan de overkant van het dak wilt knallen (dat willen we uiteraard niet, want behalve als ze je spullen onderpissen zijn katten toch erg leuke beestjes) kun je een luchtbuks gebruiken maar dat is duur, dus ga je maar staan klooien met een boemerang want die is goedkoop... maar je moet er zoveel meer oefening mee hebben gehad om er iets mee te raken dat je sowieso mist en dan zeg je natuurlijk dat katten van het dak knallen niet leuk en moeilijk is en begin je er nooit meer aan. Ik leer regelmatig een groepje lui de eerste stapjes van het airbrushen op mn werk, en die willen meteen zonder uitzondering een double-action-spuit. (ze krijgen daar zowel een double- als single action in hun knuisten om te proberen)

Emmer

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2011, 18:25:15 »
Ik bedoelde eigenlijk de Revell Starter Class spuit, google daar maar eens op. Heb zelf ook zo'n ding, maar nog niet veel gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2011, 18:41:08 door Emmer. Reden: ik bedoel \'starter\' i.p.v. \'standard\' »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2011, 18:40:30 »
dat is volgens mij een single action
ik sluit me aan bij Floris, laat die kat lekker zitten en koop dubble action.
en ook gelijk een stille compressor
en koop er ook een straler bij
jan

hippel500

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2011, 18:46:50 »
@Rutger
Badger is ongeveer hezelfde als Revell. Maakt niet zoveel uit. Het is een leuk begin.

@Floris
Ben het niet met je eens. Ik via dat simpele setje heel wat mensen aan het spuiten gekregen. Iemand die uit hobby met zoiets begint gaat niet zomaar een paar honder euro uitgeven. Ik heb resultaten gezien die niets onder deden voor mijn eigen werk en ik heb zelf redelijk proffesioneel spul.

Johan

hippel500

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2011, 18:51:47 »
@ Rutger
Ik zie ook een aantal sites voorbijkomen. Kijk eventueel ook eens op de site van Airbrush Almere. http://www.airbrush-services-almere.nl/ Daar koop ik mijn spulletjes,maar dat is voor mij een thuiswedstrijd

Johan

stig

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2011, 18:54:54 »
Het hoeft niet meteen duur te zijn, er zijn vele oplossingen te bedenken, maar het gemakkelijkst is even door te sparen voor een goede spuit. Hoe je aan je lucht komt zien we dan wel weer. Je kunt beginnen met een klein membraancompressortje, een goedkope bouwmarktcompressor en daarna een fluisterstille om ook 's nachts te kunnen spuiten...  8)

Maar koop wel een goede spuit, een double action, die eenvoudig uiteen te nemen is voor het onderhoud. Ja, je moet je spullen wel onderhouden, maar als je dat goed doet, zul je betere spuitresultaten behalen en er algemeen meer plezier aan beleven.

Het spuiten van je bouwwerk is ook een onderdeel van wat het tot een topmodel maakt. Kwasten (uitzonderingen daargelaten, artiesten heb je altijd) past daar eigenlijk niet bij.

@ Johan (omdat je ertussendoor zit te typen) ik ben ook met een Revell beginners setje begonnen. Ja, tuurlijk, ik had als 12 jarige ook geen geld voor een dikke spuit. Maar na 3 pogingen heb ik het zooitje in een hoek geflikkerd, het feit dat je de spuitbus in een bak warm water moest zetten, deed me al ergeren... Met de kennis van nu zou ik misschien beter met dat beginners setje om kunnen gaan. Maar je moet juist (net als Floris zegt) onbeperkt lucht tot je beschikking hebben om lekker te kunnen oefenen. Ik beschouwde het als schaars en dan moest het in een keer goed, en als dat niet zo was, werd de frustratie alleen maar groter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)