Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Start baanplan in ontwerp H0  (gelezen 19135 keer)

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Start baanplan in ontwerp H0
« Gepost op: 13 February 2011, 17:01:26 »
Goede middag,
Na een aantal dagen uitproberen en serieus puzzelen in Anyrail is mijn eerste baanplan op het scherm verschenen. De baan zal gelegd worden in een kamer +/- 3.22 bij 3.24 mtr. De hele kamer is tot mijn beschikking. Als starter wil ik het echter niet te gek gaan maken, niet te ambitieus; ga in den beginne handmatig digitaal rijden, slechts cruciale en slecht of niet bereikbare wissels digitaal bedienen. Stap voor stap ga ik verder, uiteindelijk besturing via pc is mijn doel. Aanvankelijk had ik een baan met 3 niveaus, zonder spiraal dus alleen met hellingen kwam ik echter steeds uit op een rond gaand baanplan voor de deur langs, dit wil ik echter niet (de entree moet open blijven). Enfin, er is nu een baanplan op niveau 60cm en ook wat spoor op 70cm. Graag jullie bevindingen.

Groeten,
Martijn

Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Start baanplan in ontwerp H0
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2011, 17:06:45 »
Je kunt beter beginnen met goed na te denken wat je wilt doen met je ruimte.
Een trein impliceert een vervoersstroom met goederen/reizigers  van plek A waar een teveel is naar plek B waar een tekort is.
Bedenk een industrie of reizigersstroom die voor een bewegelijkheid zorgt.
Wat je nu ontworpen hebt is leuk maar is in wezen een startcirkel die uitgebreid is.

De duer hoeft geen enkel probleem te zijn, schuifdeur, losse brug alles kan.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2011, 17:15:33 »
Hierbij verbeteringen in rood

Het blijft jouw plan.

Jeroen

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2011, 18:43:48 »
Ik begrijp dat niet iedereen onder de indruk zal zijn van dit baanplan maar zoals gezegd ik wil niet te ambitieus starten. De opmerking dat een traject/trein een vervoers of goederstroom van A waar een te veel van is naar B waar een tekort is snijdt natuurlijk hout. Dat had ik zelf ook al wel gezien. Ik denk er dan ook sterk aan om dan toch een vaste verbinding (op 70CM) te maken voor de deur, dit schept heel veel meer mogelijkheden zeker met het oog op stations. Ga daar maar weer eens op broeden.
Wat ik mij nu afvraag is of het volgende mogelijk is; zou de rangeeroplossing als omloop (als zodanig in de encyclopedie beschreven) een oplossing zijn voor het rommeltje aan rangeersporen in mijn plan? Zie rood geschetst; of word dit op deze manier een keerlus?

Ook de verbeteringen zijn reeds opgenomen.

En schuifdeur.......... mijn vrouw heeft zojuist "democratisch" besloten dat dit plan niet door "de kamer" gaat  ;)

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2011, 19:21:51 »
Hoi Martijn,

Met het rode wat je ingetekend heb, krijg je een keerdriehoek. Wat een vergelijkbare constructie oplevert als een keerlus.

En natuurlijk gaan spullen van A naar B, maar wie zegt dat A en/of B op de baan móeten liggen?  Natuurlijk levert het meer beweging op, als dat het geval is, maar niet iedereen houdt van rangeren.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2011, 19:38:19 »
Hallo Wim,

Dat vermoedde ik dus al, evengoed bedankt voor het antwoord. Ik ben het met je eens dat geen enkele modelspoorbaan aan verplichtingen onderhevig is. En A en B hoeven dus zeker niet op één baan te liggen. Toch ben ik wel voor enige vorm van realisme en het is ook prettig om straks enigszins te kunnen rijden "met een verhaal". En het zorgt voor meer beweging, dat zeker. Maar krijg het allemaal maar eens in jouw proporties verwerkt. Punt is dat ik nu na jaren deze hobby weer -zeer- enthousiast op pak maar dat ik niet als een razende te keer wil gaan. Ik kan een gelikt plan op tafel gooien en beginnen, als het straks te ambitieus blijkt te zijn, te veel werk kost (tijd is een factor!) en technisch te veel vergt dan ligt Mr.Overkill op de loer. Zou zonde zijn. Dan begin ik liever wat rustiger en bouw ik straks een keer een geheel nieuwe en voortuitstrevender baan. Niettemin ben ik alweer aan het verder tekenen....

Gr.Martijn (y)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2011, 19:42:56 »
Punt is dat ik nu na jaren deze hobby weer -zeer- enthousiast op pak maar dat ik niet als een razende te keer wil gaan. Ik kan een gelikt plan op tafel gooien en beginnen, als het straks te ambitieus blijkt te zijn, te veel werk kost (tijd is een factor!) en technisch te veel vergt dan ligt Mr.Overkill op de loer. Zou zonde zijn. Dan begin ik liever wat rustiger en bouw ik straks een keer een geheel nieuwe en voortuitstrevender baan. Niettemin ben ik alweer aan het verder tekenen....

Gr.Martijn (y)
Hoi Martijn,

Het lijkt me inderdaad niet zinvol om met teveel ambitie te beginnen. Net als jij begin ik na jaren weer met deze hobby (nou ja, ik moet nog beginnen, want ik heb nog helemaal niets). Ik was al enthousiast aan het tekenen, maar ik heb nu besloten om met een simpel klein baantje te beginnen. Eerst alles (weer) onder de knie krijgen en dan later maar eens groter gaan.

Overigens vind ik jouw baan nog aan de grote kant als je net weer begint.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2011, 23:10:48 »
Juist Wim, het zit 'm precies in jouw woorden; Eerst alles (weer) onder de knie krijgen en dan later maar eens groter gaan.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2011, 23:05:18 »
Mijn tweede versie beginnersbaan. Vind het zelf een wat leuker plan. Vaste verbinding voor de deur door. Wie ziet fouten of verbeteringen, eventueel andere ideeen?

1e plaatje beide niveaus
2e plaatje niveau 70CM
3e plaatje niveau 60CM

Gr.Martijn

« Laatst bewerkt op: 14 February 2011, 23:07:04 door MartijnW. Reden: aanvulling »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2011, 23:52:48 »
Een aantal opmerkingen:

- Een trein die op het buitenste spoor tegen de klok in rijdt, komt zonder stoppen en richting veranderen niet op het binnenste spoor.

Betreft het enkelspoor.
- Rechtsonder kruist dat, hoeveel hoogte zit tussen de sporen?
- Het ziet er naar uit dat links dit spoor onderdeel gaat uitmaken van het station? of komt hier een stijgend traject te liggen?
- Ook hier komt een trein rijdend in een bepaalde richting moeilijk op een ander spoor.

Ik zou nog even kijken naar je overloop wissels, die kunnen misschien beter andersom liggen en wat strategischer geplaatst worden.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 00:02:59 door J J H S. Reden: tekst duidelijker gemaakt »
Jeroen

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2011, 00:24:39 »
Hallo Martijn,

zoals toegezegd heb ik ook even naar je baanplan gekeken en ik ben het met JJHS eens dat er een paar kleine wijzigingen speciaal mbt de overloopwissels handig zouden zijn. Onderaan bij de toegang tot je CS zou ik de richting van de overloopwissels omdraaien. (nu zijn het twee rechtse wissels, vervangen dus door twee linkse). Dit geeft meer mogelijkheden, ook met betrekking tot de toegang naar je 2e station. Verder zou ik de iets rechts daarvan liggende wissel (toegang naar het lagere niveau met rechts wissel) vervangen door een engelsman en er meteen een overloop van maken naar het tweede spoor. De overloopwissels aan de bovenkant zou ik uitbreiden met nog een overloop naar de andere kant, dan heb je veel meer mogelijkheden. Overigens ben ik het met je eens dat dit baanplan meer te bieden heeft als het vorige.
Er staat bij dat de rijrichting met de klok mee is, maar ik ben ervan uitgegaan dat beide richtingen op je baan voor zullen komen. Succes!

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

benonline007

• Offline Offline
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
« Reactie #11 Gepost op: 15 February 2011, 14:53:03 »
wat me opvalt is dat er behoorlijk veel boogwissels liggen, waarvan je je moet afvragen of je die wel wil. ik heb ze bij mijn baan er allemaal uitgehaald ivm de vele ontsporingen vooral van lima materieel, hoewel er ook roco locs uitliepen.
het is het overwegen waard om te kijken of er nu een andere oplossing is, want ik kwam er achter toen het spoor al lag.
succes met de baan en ik blijf het zeker volgen.
groeten bart.
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

benonline007

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2011, 14:58:47 »
ik zie net dat ik de twee nivo´s door elkaar had gehaald  ::) (bovenste plaatje) dus het zijn er maar 4.
overigens blijft mijn advies ongewijzigd.
groeten bart.

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #13 Gepost op: 15 February 2011, 21:15:55 »
Allereerst dank voor het beoordelen van het baanplan.

@ JJHS; Door het verleggen en uitbreiden van de omloopwissels heb ik het probleem van het tegen de klok in rijden zonder keren opgelost.
Voor wat betreft het enkelspoor;
1) Er zit voldoende ruimte tussen de “kruisende” sporen. Dwz bij rijden zonder bovenleiding. Om een eventueel probleem volledig te tackelen laat ik de bocht tot 2 centimeter dieper liggen. Overigens verdwijnt een heel gedeelte van dat enkelspoor rechts in een tunnel omdat het dicht tegen het hoofdspoor op 70cm aan ligt.
2) Het spoor links maakt geen deel uit van het CS, want het betreft een helling.
3) Op het enkelspoor kan slechts gekeerd worden door te rangeren.
Ik ben overigens erg beperkt in de mogelijkheden op het 60CM niveau, of het moet zo zijn dat ik ze niet goed zie.

@ Marc; zoals gezegd heb ik de overloopwissels aangepakt. Ik denk inderdaad dat het nu stukken beter is. Je voorstel mbt de Engelsman vind ik prima maar ik moet dat nog uitwerken in een latere versie omdat het 1-2-3 snel niet in te tekenen was. Uiteraard zal er beide richtingen in gereden worden maar voornamelijk met de klok mee, denk dat de passagierstreinen dan het mooiste het station binnen komen….. gevoel.

@ Benonline; ik had er nog niet over gehoord. Zou dat graag toch wel willen staven maar goed dan nog, ik vind nou juist die boogwissels lekker liggen mbt tot het CS, als ik ze er uit moet gaan halen en om de bocht naar binnen naar het CS toe dan zullen de treinen ook korter moeten worden. Vind dat nogal een concessie.

Bijgaand de veranderingen uitgetekend. Dan heb ik ook nog de sporen bij het 2e station wat aangepast (gedeeltelijk kopstastion), hier ben ik nog niet helemaal uit. Mocht iemand met name een mooier idee hebben voor het enkelspoor, ik hoor het graag.

Mvg
Martijn

« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 23:12:47 door MartijnW. Reden: aanvulling »

benonline007

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 February 2011, 21:39:15 »
Citaat
@ Benonline; ik had er nog niet over gehoord. Zou dat graag toch wel willen staven maar goed dan nog, ik vind nou juist die boogwissels lekker liggen mbt tot het CS, als ik ze er uit moet gaan halen en om de bocht naar binnen naar het CS toe dan zullen de treinen ook korter moeten worden. Vind dat nogal een concessie.
uiteraard is het niet zo dat ze eruit MOETEN en ik had er ook nog niet eerder van gehoord en dacht dat het wel mee zou vallen, maar dit is mijn ervaring en je hebt er veeeeeel meer werk aan als later blijkt dat ze toch niet zo handig zijn.
ik hoop voor jou dat het meevalt op je baan en dat je er een hoop plezier van zult hebben.
ik ben erg benieuwd hoe dit  (y) mooie plan  (y) er in het echt uit gaat zien.
groeten bart.