Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?  (gelezen 10515 keer)

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Gepost op: 12 februari 2011, 16:17:55 »
In het verleden heb ik weleens met DDW en wat eigen gepruts gespeeld, om mijn locs digitaal aan te sturen. Voor mij toch niet echt een serieuze optie, dus wil ik nu over naar een "echte" digitale centrale.

Na wat speurwerk naar wat er zoal beschikbaar is, ben ik in eerste instantie uitgekomen op de MultiMaus i.c.m. de XPressNet interface van Wim (RoSoft).

Om toch even te controleren of ik niets over het hoofd zie, wil ik de keuze, en de redeneringen erachter, even aan jullie voorleggen.

Mijn "wensen" lijstje:

 - Moet aan te sturen zijn via een PC, en de specificaties daarvoor moeten "open" zijn, zodat ik er zelf ook tegenaan kan programmeren. Handmatig aansturen via een controller ofzo is niet noodzakelijk. Alles zal via de PC lopen.
 - Het moet stabiel en betrouwbaar functioneren!
 - Ik moet er uiteindelijk 50 - 60 wissels mee aan kunnen sturen, een stuk of 20-30 seinen, minimaal 100 bezetmelders, en een stuk of 20 locs (volgens mij kan iedere centrale dat wel aan, maar toch :-))

Eventuele "plus" punten:
 - Bij voorkeur compatibel met Koploper
 - Des te goedkoper, des te beter natuurlijk. Al is betrouwbaarheid belangrijker dan de prijs
 - Vanwege de betrouwbaarheid zou het fijn zijn als de wissels feedback geven over hun stand


De Roco (of Fleischmann, want dat maakt volgens mij niets uit) MultiMAUS voldoet mijns inziens aan alle punten, en ook aan de plus punten, mits je er vanuit gaat dat je ook de XPressNet interface van Wim (RoSoft) erbij hebt.

Nou geldt dat natuurlijk voor heel veel centrales, maar die van Roco is tevens ook niet erg duur (niet het belangrijkste, maar als je er toch hetzelfde mee kan, dan kies ik wel voor de goedkopere oplossing natuurlijk ;D)


De "wissel-feedback" wens weet ik verder eigenlijk niet goed. Moet ik zelf ook nog even wat research naar doen, maar ik vermoed dat dat verder niet zoveel met de centrale te maken heeft... (???).


Graag hoor ik wat feedback op mijn verhaal, tips waar ik op zou moeten letten, dingen die ik over het hoofd zie, etc...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Grtz,
Michel.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2011, 16:32:40 »
Wissel feedback is nutteloos als je met koploper gaat werken, die doet er toch niks mee.
Ik zou bovendien eerder investeren in betrouwbare aandrijvingen dan in technieken om de wisselstand terug te melden (die in de praktijk nog steeds niet overeen hoeft te komen met hoe de wisseltongen liggen).

Over de combinatie Multimaus + Xpressnet. Mijn oude baan werd bestuurd door een intellibox en koploper. Voor de lol heb ik dat eens een tijdje vervangen door de multimaus en koploper en dat werkte net zo goed. Nadeel van de multimaus vind ik dat het programmeren wat minder plezierig gaat en dat er geen loconet beschikbaar is. Wellicht dat daar inmiddels oplossingen voor zijn.
En of dat honderden euro's prijsverschil rechtvaardigt....

Huub

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2011, 17:06:12 »
In jouw wensenlijst staat niet dat je ook CV-waarden van lokdecoders wilt kunnen uitlezen.
Toch is het handig als je dat wel kunt doen, maar dat kan niet met de Multimaus. Dat zou trouwens aan de versterker liggen en ik meen eens elders op dit formum te hebben gelezen, dat je met een andere versterker wel decoders kunt uitlezen met de MM. Programmeren kan er sowieso wel mee.

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2011, 17:40:05 »
Bedankt voor jullie reacties!

hubertus> Hmm, klinkt inderdaad alsof wisselstand terug melden dan niet echt handig is :-). Ik zal op een later moment eens wat meer onderzoek gaan doen naar de mogelijke wisselaandrijvingen. Bedankt voor de tip!

Of het gebrek aan LocoNet een probleem gaat worden ben ik nog niet over uit. Van wat ik net even snel gelezen heb zou loconet wel veel betrouwbaarder zijn dan S88, klopt dat?

Dat zou mijn keuze in ieder geval kunnen beinvloeden (waardoor de MultiMAUS zou kunnen afvallen, en ik weer opnieuw kan beginnen ;-)).

Eenerspoor> Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met uitlezen en schrijven van CV-waarden. Heb de locs met decoders die ik heb in de winkel waar ik ze heb laten ombouwen in laten stellen, en er nooit meer naar gekeken ;-). Maar heb ook nog niet zoveel ervaring. (via DDW kon ik ze volgens mij ook niet uitlezen / programmeren, dus heb er nooit over nagedacht eigenlijk). Wat je zegt over de booster klopt overigens wel volgens mij. Met de booster van Roco kan het inderdaad niet, maar met een booster van Lenz zou het in theorie wel moeten kunnen...

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2011, 17:56:42 »
Met de booster van Roco kan het inderdaad niet, maar met een booster van Lenz zou het in theorie wel moeten kunnen...

Geen Theorie, maar praktijk met de Multimuis  ;D
Superkombi.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2011, 18:58:01 »
Loconet schijnt inderdaad betrouwbaarder te zijn dan S88. Maar bij zorgvuldige aanleg en goede verbindingskabels kun je S88 zeker betrouwbaar genoeg krijgen. Het grote nadeel van S88 vind ik dat alle melders in in volgorde achter elkaar moeten hangen. Met speciale S88 splitters kun je dat wel wat omzeilen, maar loconet is wat dat betreft veel flexibeler. Eigenlijk is dat de reden dat ik ben overgestapt op loconet. Ik ben toen de S88 modules blijven gebruiken, via een adapter van Wim Ros werden ze aangesloten op het loconet.

Huub

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2011, 19:02:55 »
Bedankt voor je toelichting Hubertus.

Het brengt me wel weer aan het twijfelen natuurlijk, maar dat hoort bij dit proces zullen we maar denken  ;D.

De "oude" intellibox 65000 zie ik ook weleens voorbij komen. Die ondersteunt bij mijn weten wel loconet. Volgens mij moet dat voor mijn situatie niet eens zo gek veel uitmaken. Volgens mij kan zo'n oude intellibox eigenlijk precies hetzelfde...

Of mis ik weer eens wat?  ;)

Wat ik overigens nog niet helemaal begrijp is welk protocol de IB 65000 praat met de PC. Is dat het Marklin protocol? (aangezien ik het vanwege mijn andere hobby ook leuk vind om zelf de software te schrijven die de baan aanstuurt).
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 22:43:31 door Michel_V »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2011, 23:19:13 »
Ik dacht dat de intellibox op twee manieren rechtstreeks met de pc kan babbelen, via het marklin protocol en het intellibox protocol. Nadeel is dan wel dat je via de seriële poort van de IB praat en er zijn nogal wat IB's die dan last hebben van spontane resets. Ik ben om die reden uiteindelijk een loconet interface gaan gebruiken en dan gebruik je ook het loconet protocol.

Huub

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2011, 23:40:14 »
De Intellibox kan ook met het Loconetprotocol communiceren, je hebt dan zeker geen last meer van spontane resets.

Koos Jabaaij.

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Voorzitter Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2011, 01:17:05 »
Je zou de IBCOM kunen overwegen, kun je later evt ook nog hand regelaars aan kunnen zetten als je wilt.



gr Michael

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2011, 09:48:45 »
Hmm... Kan je die IB-COM dan het beste vergelijken met een 65000 zonder toetsen? Of is het meer een IB Basic?

Ik zag dat de IB-COM 200 euro kost bij Conrad. Maar daarnaast moet je geloof ik nog een trafo hebben. Nou wordt er in een review een trafo van 70 VA aangeraden. Maar zou het ook kunnen met een trafo van 52 VA (18 volt), want die heb ik toevallig nog liggen ;-).

Oh, misschien nog wel even handig om te vermelden, ik ben een N-spoor rijder (had ik eigenlijk ik mijn eerste post moeten vermelden natuurlijk :-)).

Wat betreft het verbinden naar de PC: als ik het goed begrijp kan je daar dus het beste een "losse" Loconet adapter voor gebruiken, en niet rechtstreeks via de IB-COM (als dat al kan). Dus heb je bijvoorbeeld de interface die Wim Ros aanbied nodig.

Helaas heeft Wim nog geen terugmelders met stroomdetectie voor Loconet in zijn assortiment :-). Maar ene Peter Giling doet geloof ik wel wat op dat gebied. Daar kom je op ongeveer 100 euro voor 16 bezetmeldpunten. Toch wel aardig prijzig nog, maargoed...

Hoe gaat dat eigenlijk met de wissels? Is dat ook zinvol om op de Loconet bus te zetten? Of zijn er handigere (goedkopere en net zo betrouwbare) oplossingen?

Wederom mijn hartelijke dank voor jullie tips en hints!


C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2011, 10:43:33 »
Michel,

De IB-com of IB-basic verbind je via USB en dan kan je rechtstreeks Loconet met hem praten, dus je hebt dan geen Locobuffer nodig.
Als je met een Intellibox gaat werken dan doe je dat via een Locobuffer i.p.v. de serieële poort.
De bezet/terugmelders van Wim Ros zijn inderdaad gebaseerd op S88, maar met een S88LN verbind je deze weer met Loconet. Je hoeft dus niet voor iedere bezet/terugmelder een S88LN te hebben, maar kan dat per groep doen. Lees eens goed de informatie op de site van Wim Ros en dan kom je echt niet aan € 100,00 voor 16 bezetmeldpunten. Wissels kan je ook via Loconet schakelen, Uhlenbrock heeft b.v. de schakelmodule 63410 met 20 schakeluitgangen van 1A en werkt via Loconetprotocol. Als je gaat zoeken op Loconet kom je van alles tegen.

Koos Jabaaij.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2011, 11:02:02 »
Ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met uitlezen en schrijven van CV-waarden. Heb de locs met decoders die ik heb in de winkel waar ik ze heb laten ombouwen in laten stellen, en er nooit meer naar gekeken.

Als je met Koploper gaat werken, wil je waarschijnlijk ook met geijkte snelheden rijden. Dan moet/wil je meestal de maximale snelheid en de minimale snelheid instellen, zodat je het hele regelbereik van de decoder kunt gebruiken. Dan zijn er nog een optrek- en afremvertraging en een CV29 waarmee je o.a. de normale rijrichting instelt, de te gebruiken snelheidscurve (die je weer met andere CV's moet instellen; verder het aantal rijstappen en of de decoder ook moet reageren op analoge spanningen.
Natuurlijk kun je het allemaal programmeren (waarvoor een programmeerspoor handig is en daarvoor heeft de MM ook geen aparte aansluiting), maar ik vind het prettig als ik een decoder ook kan uitlezen.

Met een trafo van 48 VA kan de IB prima werken, zeker als je net begint, al weet ik niet of die 18 Volt aankan. Ik heb een TwinCenter, zusje van de IB uit een startset van Flm en die wordt geleverd met een trafo van 16 V, 45 VA. Maar als je de maximale capaciteit wilt benutten, kun je beter voor 70 VA gaan.

Ik ben het met Koos eens, dat S88 via de S88LN en de Loconet-interface van Wim een prima oplossing is. Ik gebruik ze, ook met de S88SD16-n van Wim en heb nooit problemen. Voordeel is ook, dat je meerdere strengen van S88-melders kunt aansluiten, i.p.v. alles in serie.

Succes met het maken van je keuze.

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2011, 11:30:52 »
Wederom bedankt voor jullie reacties! Ik leer enorm veel op dit moment, zowel via google als via jullie ;D

Uit de eerdere opmerkingen dacht ik op te maken dat wanneer je rechtstreeks verbind met de IB, dat dit tot storingen / spontane resets kon leiden. Vandaar mijn vermoeden dat ik een Locobuffer nodig zou hebben. Ik zie dat laatste ook op de meeste plaatjes terugkomen, vandaar...

S88 wilde ik juist vermijden, omdat Loconet betrouwbaarder zou zijn. Extra geld investeren om Loconet te hebben, en vervolgens toch gebruik maken van S88 terugmelders klinkt dan een beetje als onzinnig (???). Vandaar dat ik naar Loconet terugmelders heb gekeken, en dan kwam ik wel op ongeveer 100 euro voor 16 bezetmeldpunten.

Wat betreft de wissels: Ik dacht dat je die ook via de railspanning rechtstreeks kon aansturen, en dat dat voor de betrouwbaarheid niet zoveel uitmaakte. Ik zie alleen niet zo voor me hoe ik die dan aan zou kunnen sturen vanuit de PC als je enige interface een loconet verbinding is (maar misschien doet de IB daar wel iets mee), vandaar mijn vraag.

Voor wat betreft het uitlezen en schrijven van CV-waarden: Is dat ook mogelijk met de IB-com / Loconet oplossing? Of moet je daarvoor speciale software kopen?

Voor wat betreft de trafo: als ik het goed begrijp zou ik (mits het voltage is toegestaan op de IB-com) voorlopig mijn 52 VA trafo kunnen gebruiken, en wordt het pas een probleem als ik er teveel aan heb hangen. Dat zou mooi zijn, want dan kan ik het voorlopig daarmee doen, en later overstappen op een zwaardere trafo.

edit 11:32u: stukje over trafo toegevoegd, iets te snel op opslaan geklikt :-)
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 11:33:06 door Michel_V »

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2011, 12:00:43 »
Michel,

Alleen LocoNet-melders gebruiken of de combinatie met s88 via de LocoNet-interface, is wat mij betreft een kwestie van: "Het goedkoopste past." Zoals gezegd, werkt de combi s88-LocoNet bij mij heel betrouwbaar. :D (y)

Over de IB-com: kijk eens hier.  Met deze software kun je volgens mij vanuit je PC de IB-com bedienen als was het een gewone IB.

Wissels stuur je aan via wisseldecoders. Die moeten het digitale signaal ontvangen èn energie voor he schakelen zelf. Dat kan via de railspanning, maar is niet zo betrouwbaar. In feite gebruik je je "dure" digitale spanning voor simpel omschakelen van wissels. Als er meer treinen rijden, heb je - zeker me die trafo van 52 VA - al gauw te weinig energie voor het schakelen. Omschakelen van een wissel vraagt een stroompuls van 1 A, zo heb ik gelezen. Die is weliswaar kort, maar de trafo moet die stroom wel kunnen leveren.
Daarom hebben de meeste wisseldecoders naast een aansluiting voor de digitale spanning, ook een aansluiting voor een gewone wissel- of gelijkspaning om de wissels mee te schakelen. Die spanning betrek je bijv. uit een gewone treintrafo.

Mvg,

Henk
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 12:10:27 door Eenerspoor. Reden: Stukje over wissels schakelen toegevoegd. Ik verzend soms ook te snel. »
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.