Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
19 Toen door defender
Vandaag om 20:39:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 20:18:19
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
  

Auteur Topic: Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?  (gelezen 10525 keer)

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2011, 14:05:17 »
Ik ben er inmiddels achter dat de IB-com gewoon een software programma heeft, waarmee je de centrale kan besturen. Daarmee kan je ook de CV waarden uitlezen en programmeren. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Lijkt er dus aardig op te gaan lijken dat ik een IB-com ga bestellen :-).

Enige wat ik niet helemaal helder krijg, is of ik ook nog een booster moet kopen.

Ik denk zelf dat ik alleen een IB-com en een trafo nodig heb, maar de handleiding spreekt wel over boosters aansluiten. En hoewel mijn duits niet echt goed is, kan ik er niet uit opmaken of dat nou optioneel of vereist is...

Voor de wissels zou ik dus gewoon de standaard DCC wisselaansturingsbordjes kunnen gebruiken (bijvoorbeeld LDT 4-voudige MDEC-decoder DCC). Dat hoeft niet iets LocoNet specifieks te zijn? En via de centrale is dat dus toch via het LocoNet protocol aan te sturen vanuit de PC?

Als dat klopt, zou ik dus voor een simpel testbaantje het volgende nodig hebben:

  IB-Com
  70 VA Transformator (16v)
  DCC wisseldecoder (van bijvoorbeeld LDT)
  S88 --> Loconet adapter (zoals bijvoorbeeld Rosoft S88LN)
  S88 bezetmelder bordje (zoals bijvoorbeeld Rosoft's S88SD16-n)

En dat alles zou ik dan via de PC, over het LocoNet protocol moeten kunnen aansturen, rechtstreeks via de USB aansluiting van de IB-Com.

(ja, het gaat nog wel een keer ergens op lijken ;-))

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2011, 14:22:25 »
  DCC wisseldecoder (van bijvoorbeeld LDT)
 

Ook een wisseldecoder is verkrijgbaar bij Rosoft.

Koos Jabaaij.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2011, 14:40:01 »
Op deze pagina lees ik "integrierter 3,5A Booster". Dat houdt dus in dat er in de IB-com een booster zit die max. 3.5 A digitale stroom kan leveren. Mits je een 70 VA trafo gebruikt. Doe je dat niet, is de max. boosterstroom minder.

Wisseldecoders zijn niet LocoNet-speciefiek (tenzij je LocoNet-decoders kiest). Zoals ik al eerder heb uitgelegd, voed je ze met de digitale stroom voor de commando's en een aparte voeding voor het schakelen, zie mijn vorige topic.
Zoals Koos al schrijft, kun je die dingen ook bij RoSoft oftewel Wim Ros kopen.

Dit alles is aan te sturen via de LocoNet-interface (die ontbreekt nog aan je lijstje!). Die verzorgt de communicatie van de pc met het LocoNet, waar ook de IB-Com op is aangesloten. Via die interface komen de opdrachten uit de PC op het LocoNet terecht en daar ontvangt de IB-com ze en voert ze uit. Via de digitale railspaning krijgen de wisseldecoders hun opdrachten van de IB-com en voeren die uit.

De s88-meldingen komen ook op het LocoNet terecht via de s88LN en komen zo via de LocoNet-interface in de PC.

Ik mis nog een paar dingen:
Ten eerste de al genoemde LocoNet-interface.
Ten tweede een diodeschakeling om de spanning op de niet-gedetecteerde baanstukken gelijk te maken aan de spanning op de baanstukken achter een bezetmelder. Kijk hier voor de uitleg.

Je kunt de wisseldecoders dan aansturen met de railspanning, maar die is 1,4 V lager dan de bosterspanning. Het is daarom volgens sommige inzichten beter om de wisseldecoders rechtstreeks vanuit de IB-com te voeden, dan krijgen ze een krachtiger signaal.

Zoals hier beschreven, werkt momenteel mijn testbaan. (y) (y) Het enige verschil is, dat ik een TwinCenter heb i.p.v. een IB-com.

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2011, 15:09:02 »
Henk,

Voor een IB-com is een Loconetinterface niet nodig, je kan via de USB-aansluiting direct met het Loconetprotocol aansturen.

Koos Jabaaij.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2011, 15:17:36 »
Koos,

Krijg je dan niet dezelfde problemen als wanneer je een gewone IB (of een TwinCenter) rechtstreeks aanstuurt via het LocoNet-protocol? Nl. dat er spontane resets op (kunnen) treden?

Als je een IB-com op die manier direct op de pc aansluit en wilt gebruiken i.s.m. Koploper, zul je ook nog een USB-seriële adapter nodig hebben, lijkt me. Koploper kan niet overweg met USB.

Mvg,

Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Voorzitter Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2011, 16:33:22 »
Koos,

Krijg je dan niet dezelfde problemen als wanneer je een gewone IB (of een TwinCenter) rechtstreeks aanstuurt via het LocoNet-protocol? Nl. dat er spontane resets op (kunnen) treden?

Als je een IB-com op die manier direct op de pc aansluit en wilt gebruiken i.s.m. Koploper, zul je ook nog een USB-seriële adapter nodig hebben, lijkt me. Koploper kan niet overweg met USB.



Mvg,

Henk


Beide onjuist, er zit nml. een USB interface ingebouwd in de IB-COM nml de Uhlenbrock 63120.

Verder zou je ook nog eens kunnen kijken naar LOCOIO tbv terugmelding, wissel/sein aansturing, schakelpaneel etc ...http://users.telenet.be/deloof/. Echter weet ik niet of de locoio te programmeren is met de ingebouwde loconet interface.  (als je zelf niet alles maakt zijn trouwens de uhlenbrock modules bijne net zo duur per poort, echter niet zo flexibel)

Je zou dan bv modules van http://webshop.traintech.nl/shopping_cart.php aan de locoio kunnen koppelen voor 2-rail terugmelding.

Wat betreft de s88LN interface, dit werkt zo goed omdat je dan geen lange s88 kabels naar je interface/centrale hoeft te maken. Op de lange bekabeling komen namelijk vaak de storingen.  Ik zou dan wel de s88 naar loconet module van uhlenbrock nemen gezien dat deze maar een paar euro duurder is. De originele s88ln en de terugmelder van Wim en Karst vind ik / zijn wel prima dingen.


gr Michael
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2011, 21:07:32 door MichaelArends »

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2011, 17:33:26 »
Koos,

Krijg je dan niet dezelfde problemen als wanneer je een gewone IB (of een TwinCenter) rechtstreeks aanstuurt via het LocoNet-protocol? Nl. dat er spontane resets op (kunnen) treden?

Als je een IB-com op die manier direct op de pc aansluit en wilt gebruiken i.s.m. Koploper, zul je ook nog een USB-seriële adapter nodig hebben, lijkt me. Koploper kan niet overweg met USB.

Mvg,

Henk

@Henk,

Je krijgt dan zeker niet de spontane resets, deze worden namelijk veroorzaakt door de serieële buffer in de IB en deze gebruik je dus niet maar een IB-com met een USB aansluiting. Gewoon een USB-kabel en door de ingebouwde USB interface ziet de PC en dus het besturingsprogramma (b.v. Koploper of iets anders) een compoort.

@Michael,

Waarom een "originele" S88 naar Loconet van Uhlenbrock i.p.v. de S88LN van Wim Ros? De S88LN werkt uitstekend. En ja dat heb ik getest, want ik gebruik er diverse.

Koos Jabaaij.

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2011, 18:12:26 »
Wederom bedankt voor de input :). Wel leuk om te zien hoe er discussies ontstaan rond wat wel en niet kan ;D.

Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat ik de IB-Com rechtstreeks kan aansluiten, zonder een aparte LocoNET IO interface. Ik ben dat op andere plaatsen ook tegen gekomen, en voor zover ik begrepen hebt, krijg je met de USB aansluiting er een "virtuele" compoort bij, die je dus gewoon via Koploper kunt benaderen.

Of de S88 interface, die ook op de IB-Com zit te benaderen is via LocoNET weet ik niet, maar ik denk dat ik gewoon die adapter bestel. Werkt het wel, dan heb ik voor de volgende bezetmelder geen adapter nodig, werkt het niet, dan kan ik toch gewoon spelen ;).

Daarmee vermoed ik dat onderstaande lijstje voldoende moet zijn voor een simpele testbaan:

  IB-Com
  70 VA Transformator (16v)
  DCC wisseldecoder (van bijvoorbeeld LDT)
  S88 --> Loconet adapter (zoals bijvoorbeeld Rosoft S88LN)
  S88 bezetmelder bordje (zoals bijvoorbeeld Rosoft's S88SD16-n)
  Silicium-brug gelijkrichter B40C5000 (voor sporen zonder bezetmelding)

Ik laat het nog even bezinken, en (tenzij er hele gekke dingen gebeuren) zal waarschijnlijk in de loop van deze week eens wat gaan bestellen.

(btw: Wim heeft inderdaad ook wissel decoders, maar niet op voorraad ;D).

Bedankt voor al jullie hulp!

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2011, 18:35:02 »
Of de S88 interface, die ook op de IB-Com zit te benaderen is via LocoNET weet ik niet, maar ik denk dat ik gewoon die adapter bestel. Werkt het wel, dan heb ik voor de volgende bezetmelder geen adapter nodig, werkt het niet, dan kan ik toch gewoon spelen.

Die vraag zou je eens aan Wim Ros kunnen stellen. Ik weet niet of het op die manier ook te gebruiken is.
De vraag zou m.i. in de situatie die jij wilt, anders moeten luiden, nl. of je de s88-n modules via de s88LN kunt aansluiten aan de LocoNetbus van de IB-com. Ik weet wel dat je die s88LN moet programmeren, maar niet hoe je dat doet in de configuratie die jij bedoelt.

@Michael en Koos:
Ik moet me zo te zien eens beter op de hoogte stellen van (on)mogelijkheden van apparatuur... :-[
Heb iig weer wat geleerd. ;)

Mvg,

Henk

H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2011, 18:45:23 »
Citaat van: C_Jabaaij
@Michael,

Waarom een "originele" S88 naar Loconet van Uhlenbrock i.p.v. de S88LN

Juist Koos !

Rijst natuurlijk de vraag welke de originele is... Volgens mij heb ik dit ding ontworpen, allang voordat Uhlenbrock er over nadacht... Of misschien hebben ze er helemaal niet over nagedacht, gewoon het idee gekopiejat, heel origineel waren ze in ieder geval niet... zelfs de naam is hetzelfde...  >:( >:(

En... beter ?? omdat er een kastje omheen zit ? Die van Uhl* kun je niet zomaar rechtstreeks aan een s88 module aansluiten, heb je nog steeds dat lullige kabeltje voor nodig. En laat nou net daar de bron van de meeste storingen zitten  ::)


Grtzz,

Karst

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2011, 19:05:34 »
Of de S88 interface, die ook op de IB-Com zit te benaderen is via LocoNET weet ik niet.....

Michael,

Ja, dat is te benaderen via Loconet.

Maar ga eerst eens wat meer over Loconet lezen, dan wordt alles ineens veel duidelijker.

Koos Jabaaij.

MichaelArends

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Voorzitter Railrunners Groningen
    • Website Modelspoor Club Stad Groningen
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2011, 20:26:38 »
Michael,

Ja, dat is te benaderen via Loconet.

Maar ga eerst eens wat meer over Loconet lezen, dan wordt alles ineens veel duidelijker.

Koos Jabaaij.

Je bedoelt Michel hoop ik... tenminste ik wist het al.....





Juist Koos !

Rijst natuurlijk de vraag welke de originele is... Volgens mij heb ik dit ding ontworpen, allang voordat Uhlenbrock er over nadacht... Of misschien hebben ze er helemaal niet over nagedacht, gewoon het idee gekopiejat, heel origineel waren ze in ieder geval niet... zelfs de naam is hetzelfde...  >:( >:(

En... beter ?? omdat er een kastje omheen zit ? Die van Uhl* kun je niet zomaar rechtstreeks aan een s88 module aansluiten, heb je nog steeds dat lullige kabeltje voor nodig. En laat nou net daar de bron van de meeste storingen zitten  ::)


Ligt gevoelig, ik begrijp het... Echter vind ik zo'n Kastje erom heen de paar euro waard, de kleur maakt me weer niks uit.  Ik heb zelf ook een LN van jullie onder de baan, geen slecht woord hoor (behalve... het kastje eromheen...  ;D ;D ) Als ik er nog eentje moet hebben in de toekomst weet ik nog niet wat ik dan zou kopen, voor het prijsverschil hoef je het immers niet te laten. Echter qua ondersteuning zijn jullie wel mijlen ver in het voordeel bij mij. 



vr gr Michael 


 

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
  • Eschburg
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2011, 20:43:10 »
Je bedoelt Michel hoop ik... tenminste ik wist het al.....

Michael,

Ja, sorry ik bedoel Michel.

Koos Jabaaij.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #28 Gepost op: 13 februari 2011, 20:54:42 »
@Michael,

Niks gevoelig... Gewoonweg K.L.O.T.E. !  >:( Je eigen ideeen, zonder welke vorm van vraag/info/beleefdheid gekopieerd zien worden door 1 der 'groten'...

En dan ook nog iemand die het over de 'Originele' van Uhl heeft...  :'(

Het spijt me, maar misschien zou je je post willen veranderen. Wat je namelijk schrijft is pertinente onwaarheid.

Grtzz,

Karst

Michel_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Roco MultiMaus + XPressNet interface, goede keus?
« Reactie #29 Gepost op: 13 februari 2011, 20:57:20 »
Maar ga eerst eens wat meer over Loconet lezen, dan wordt alles ineens veel duidelijker.

C_Jabaaij: Wat denk je dat ik de hele dag al aan het doen ben ;). Ben alleen wat onzeker van wat er zich in een IB-com precies afspeelt, dus vandaar dat ik soms toch wat dingen check. Ben in het verleden iets te vaak op het verkeerde spoor gezet door informatie van het internet, dus dan wordt je wat voorzichtiger ;D.

Daarnaast is vragen ook een manier om dingen boven water te krijgen waar je zelf niet eens aan gedacht had.

De hoofdzaak voor mij om voor LocoNet te kiezen is de betere betrouwbaarheid (als ik iedereen hier mag geloven), en het feit dat je je terugmelders wat makkelijker op kan delen.

Ik weet dat er nog meer leuke kanten aan zitten (de relatieve "zelfstandigheid" van de componenten is best leuk), maar die zijn voor mij minder interessant.

Rijst natuurlijk de vraag welke de originele is... Volgens mij heb ik dit ding ontworpen, allang voordat Uhlenbrock er over nadacht... Of misschien hebben ze er helemaal niet over nagedacht, gewoon het idee gekopiejat, heel origineel waren ze in ieder geval niet... zelfs de naam is hetzelfde...  >:( >:(

Ik vond het ook al verdacht veel op die van jou lijken ja... ???. Heb je ze er al eens naar gevraagd (niet dat het veel zal helpen vrees ik...)?

In ieder geval bedankt voor de moeite die je erin gestoken hebt, en je bereidwilligheid om het te delen! (y)