Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models  (gelezen 7589 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Gepost op: 09 February 2011, 20:50:07 »

 
STATION VAN KARTON

DRONRIJP herleeft in H0 bij YVTA-Modelbouw.

Na een ontwikkeltijd van twee jaar verscheen dan eindelijk begin februari 2011 het eerste bouwpakket van een Nederlands station bij YVTA-Modelbouw, een nieuwe merknaam van de Treinenshop Heerenveen. Met Dronrijp in H0 en binnenkort ook in N is de keuze gemaakt voor een karakteristiek Nederlands stationstype: het zogenaamde Waterstaatstation der vijfde klasse. Voor de modelspoorders naar Nederlands voorbeeld een aanwinst in de steeds groeiende stroom scenery-artikelen. Het station is gefabriceerd uit lasergesneden karton.
Uw schrijver heeft mee mogen werken aan het ontstaan van deze bouwkit en was in de gelegenheid één van de eerste productiemodellen te bouwen.

Bouwset in detail.
Het model wordt voor YVTA geproduceerd bij onze zuiderburen, door de firma ClassiX van Train Technology die zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend in het uitbrengen van ‘lasercut bouwsets. De bouwplaten worden geleverd in een stevige doos, waarop een foto van het gebouwde model de lust om met de bouw te beginnen alleen maar verhoogd.




Zodra de doos wordt geopend zie je de uitgebreide handleiding met een beschrijving van het grote voorbeeld en de verschillende gesneden vellen karton die samen uiteindelijk het station gaan vormen.




Dronrijp wordt overigens aangeboden in de uitvoering waarin het station tussen 1915 en 1973 aan de Staatslijn B Harlingen-Nieuweschans heeft gestaan, dus met verlengde zijvleugels en een verhoogde kap op de middenbeuk.

Wat ook positief opvalt, is het vel met 35 stationsnamen in de stijl zoals de NS die borden in de jaren ’50/ ’60 toepaste. Het staat de koper vrij om niet Dronrijp maar een andere ‘vijfdeklasser’na te bouwen. De Staatsspoor liet dit type gebouw langs vele lijnen bouwen en er kan dus ook rustig voor Markelo of Heerhugowaard worden gekozen. Door het combineren van bestaande naamborden kun je natuurlijk ook een fantasienaam creëren.




Het vel met kozijnen en deuren is in een blauwe kleur gehouden. Dit staat prima in het uiteindelijke resultaat, maar wie standgroene of grijze kozijnen wil doet er goed aan het vel met de airbrush lichtjes over te nevelen met verf op acrylbasis. Omwille van het materiaal en de fijnheid van kozijnen, moet je hier niet met een penseel in de weer gaan: dun nevelen en de deuren en kozijnen krijgen de gewenste kleur.



Verder treffen we in de doos een transparant vel aan met daarop de maten van de ruiten; deze kunnen straks eenvoudig worden losgesneden, maar laat ze voorlopig zitten tot je er aan toe bent.


De vellen met geveldelen hebben een witte kleur die de tint van pleisterwerk goed weergeeft. Waarom dan die bruine randen langs de snijnaden? Nou dat is een prettige bijkomstigheid van het lasersnijden. Er ontstaan brandsporen langs de gelaserde lijn, in vaktaal smook genoemd. Omdat deze randen straks rond gevelhoeken en zo voorkomen, zorgen ze voor een natuurlijk aandoende verwering van de gevels. Het productieproces zorgt dus eigenlijk meteen voor een bescheiden weathering van je toekomstige stationsgebouw.




Bouw.
Begin met het goed doorlezen van de handleiding. Nu ontdek je dat er naast de verwering nog een foefje is toegepast: het karton van gevels en kozijnen heeft aan de achterzijde een schutvel. Door deze zelfklevendheid is een minimaal gebruik van lijm nodig. Voor de delen die wel moeten worden verlijmd volstaat boekbinderslijm of een goede kwaliteit houtlijm. Daarnaast bestaat het overige gereedschap uit een set scalpels en wat afbreekmesjes.



De platen die het frame en de onderplaat gaan vormen bestaan uit stevig karton. Daarop wordt de ‘blauwe laag’ gekleefd met kozijnen en deuren. Daarop komt de buitengevel.
De bouwset wordt dus in drie lagen samengebouwd, waarna achter de ruiten het imitatie glas wordt aangebracht.
De verschillende onderdelen laten zich met een scalpel of afbreekmes eenvoudig op de bevestigingspunten uit de plaat lossnijden. De delen passen exact op elkaar en doordat ook de raamlatten in de kozijnen zelfklevend zijn, laat het glas zich er eenvoudig achter plakken zonder een druppel lijm die vlekken op de beglazing achterlaat.





Omdat een ‘exploded-view’ tekening niet in de handleiding is opgenomen, verdiend het aanbeveling eerst goed de foto’s te bestuderen van het echte station. Alleen daarmee is zekerheid te krijgen over de plaats van de verschillende gevels en deuren.
Over die deuren is ook nog wat bijzonders te melden; ze zijn beweegbaar en kunnen dus ook naar keuze open of gesloten worden ingebouwd.




Om de dubbele ramen van de verdieping komt een sierrand die op de buitengevel wordt gekleefd. Een leuk detail dat zeer kenmerkend was voor deze stationnetjes van Waterstaat-architect Van Brederode.




Zo worden ook de reliëfdelen op de hoeken van het middendeel simpelweg om de hoek gevouwen en op de buitenmuur gekleefd. De kleefkracht van deze delen is op termijn te zwak. Gelijk toch een dun filmpje lijm toevoegen voorkomt toekomstige problemen.



Als de gevels via de sandwichmethode zijn samengesteld en op hun plek gezet, ontstaat al snel een prachtig station. Door nokjes in de binnenmuren passen de gevels goed haaks op en in elkaar. Dakspanten zorgen voor extra stevigheid.
Zodra ook de zwarte dakpannen liggen, zien we een onvervalst Nederlands bouwwerk.
Zolang de handleiding wordt gevolgd kan er weinig mis gaan. Het gefrutsel zit nog even op het eind met de bouw van de dakgoten, vensterbanken en schoorstenen. Gewoon rustig doorgaan is hier het devies.

Een leuk detail van station Dronrijp was het balkon boven de wachtkamer op het dak van de korte zijvleugel. Hier droogde de vrouw van de stationschef de was. Het balkon werd betreden door uit het raam van het woongedeelte te stappen. YVTA heeft er voor gekozen dit balkon inclusief de staanders van de waslijnen na te maken. Uit een bijgeleverde plaat bruin karton ontstaat dit balkon als toefje op de taart.

Als laatste worden de naamborden en de bordjes ‘wachtkamer’ en ‘uitgang’ aangebracht. De plaats van aanbrengen is ook weer af te leiden aan de voorbeeldfoto’s.

Superen?
Wanneer de bouw nu tot een goed einde is gebracht staat er nu een station te wachten op een plekje op je baan. Naar het oude gezegde; “Wat Er Staat is Waterstaat” heb je een echte vijfdeklasser. De puristen onder de modelbouwers (en wie zijn dat niet tegenwoordig), kunnen nog even verder gaan met verfraaien. Wie al voor de bouw besluit vloeren en interieur aan te brengen kan zich uitleven in de inrichting van stationskantoor en chefswoning. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen van verschillende interieurverlichtingen in het gebouw. Dit soort zaken moeten dus al tijdens de bouw worden aangebracht anders kom je er niet meer goed bij.

Andere suggesties om je station nog mooier te maken betreffen de plaatsing van lantaarns aan de gevel (in de nadagen waren dat TL-armaturen, daarvoor gas- en elektrische lantaarns) en reclameborden.

Passende stationsreclame is op internet te vinden en met een fotobewerkingsprogramma en een goede kleurenprinter op je PC te maken. Voor lampen en lantaarns zijn firma’s als Brawa en Viessmann de leveranciers met het grootste assortiment. Zonder bewoning kan het station ook niet: bij Preiser of Noch is wel een dame te vinden die op het balkon de was ophangt; die was zelf is gemakkelijk te knippen uit tissues. Aan de dakgoten horen nog vergaarbakken en regenpijpen. Deze zijn van messing te maken of te betrekken van bijvoorbeeld Auhagen.

Met wat creativiteit ontstaat zo een levendig station, waar de bouwer veel fantasie en modelbouwtalent in kwijt kan. Nu nog een mooi diesellijntje met een ronkend treinstelletje of een 3700 en we zijn weer terug in een tijd waarin geluk nog heel gewoon was.

Tot slot.
Samenvattend kan worden gesteld dat YVTA met deze eerste bouwkit een goed doordacht product in de markt heeft gezet waaraan menig modelspoorder naar Nederlands voorbeeld plezier kan beleven. Zowel voor de gevorderde ‘lasercut’bouwer als de beginner zal de bouwset geen moeilijkheden opleveren.
Deze Vijfdeklasser smaakt naar meer. Via dezelfde methode zou de productielijn kunnen worden uitgebreid met een station Vierde Klasse (zoals de oude gebouwen van Franeker, Wolvega, Veenwouden) en andere typisch Nederlandse gebouwen. De lasercut techniek staat daarbij toe dat er snel en in relatief kleine oplagen wordt geproduceerd. Het is een techniek waar wij modelspoorders ons voordeel mee doen en waarop door tal van sceneryfabrikanten in kleinserie maar ook door grote jongens als Busch, Noch en Faller handig wordt ingesprongen. YVTA kan met recht aan dat rijtje worden toegevoegd.



Feb 2011 Wim Hoekema


Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2011, 20:58:26 »
hemmm, goed verslag, maar een beetje domper van eeneinde :)
Dat het scherp gelaserd is geloof ik wel, lelijk laseren is tegenwoordig moeilijker dan mooi laseren, en dat ehet uit zichzelf plakt prima, maar dat doe ik de hele dag al
Ik was juist benieuwd hoe de buiten hoeken eruit zagen na het samenlijmen van 2 muurdelen in een hoek van 90 graden.
Maar daar hou je helaas op, of komt er nog een deel 2 ?? want je laatste alinea zag er toch wel behoorlijk als een eindconclusie uit  :-\
Mvg Marty,

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2011, 21:56:42 »
meer plaatjes heb ik niet gemaakt, je moet als bouwer ook zelf je oordeel kunnen vellen.
Als je zorgvuldig hebt gewerkt en de gevels goed haaks op de bodem zijn gepositioneerd vallen de lange zijgevels als het ware rond de kopgevels. Je ziet dan vrijwel geen naad op de hoeken van het gebouw.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2011, 21:59:55 »
hier nog wat details mocht je regenpijpen en lampen willen gaan plaatsen;







grtz,

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2011, 22:03:39 »
nou, dan ga ik maar op jou mooie blauwe ogen af , in de veronderstelling dat wat jij mooi vindt, ik ook  :-\ ;)
Mvg Marty,

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2011, 22:25:14 »
[off topic]En mooie blauwe ogen heeft ie[off topic out] ;D

@ Wim: peppie verslag.  (y) Ik gok dat er nog wel wat foto`s van het geheel komen toch ???

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2011, 22:31:29 »
foto's van het geheel zie je o.a. hier al:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28035.msg518904.html#msg518904

ik moet eerst een nieuw rolletje inleggen in de digitale camera  ;) ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2011, 23:05:13 »
@Wim,

Ziet er goed uit (y)
Wat zijn de maten van het stationsgebouw?
En dan vooral de diepte,dus van straatzijde tot perronzijde.
bvd.

gr Ed.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2011, 23:14:57 »
Wim, als ik heel eerlijk ben....
Ik zie het als een volgend vergelijk,
karst verteld in 7 aleinea's over de wielen van zijn 3700, over hoe rond ze zijn, wat je ermee kan, hoe ze in het frame gaan, welke kleur ze hebben, hoe moo ze gemaakt zijn, om vervolgens in de laatste 2 zinnen de rest van de gehel bouw te beschrijven en zeggen, was een mooie kit, past prachtig, en dan verder geen foto's
Dat noem ik geen bouwverslag, dat is een reclame item, waar ik overigens geen moeite mee heb hoor :)
Je zegt, dat je na voltooinig nagenoeg geen geen naden ziet op de hoeken, maar als ik de foto's in je laatste link zie, dan zie ik naden en gleuven waar Kim Hollander jaloers op is.

tja  ::)
Mvg Marty,

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2011, 21:35:09 »
Weet iemand toevallig wat de grootste breedte en diepte ( Het 'grond' oppervlak zeg maar ) is van deze bouwdoos ?

Bij voorbaat dank,

Gr. Remco.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2011, 21:48:06 »
en komt er nog een keer een foto van het helemaal gebouwde ding? ik ben wel nieuwsgierig  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2011, 21:52:56 »
Weet iemand toevallig wat de grootste breedte en diepte ( Het 'grond' oppervlak zeg maar ) is van deze bouwdoos ?

Bij voorbaat dank,

Gr. Remco.



de bouwdoos zelf meet 32 x 23 cm, die past vast wel in een opbergvakje  ;D

grondoppervlak van het station, want dat zal je bedoelen,  is lengte 22 cm (incl. zijvleugels) en grootste breedte middendeel 9 cm.

Ik heb 'm nog steeds niet afgebouwd, druk met andere dingen. Er staat geloof ik wel een stukje over in de Railmagazine.

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:bouw 5e klasse Waterstaatstation van YVTA Models
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2011, 21:56:27 »
Ja idd, toen ik mijn eigen vraag terug las, zag ik al dat het niet echt duidelijk stond ;D

Maar idd dat bedoelde ik :) dank je (y)

Gr. Remco.