Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 16:48:13
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
Vandaag om 16:44:26
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
Vandaag om 16:43:01
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:31:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 16:30:19
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
  

Auteur Topic: motor ombouw van 3 naar 5 polig  (gelezen 4319 keer)

kjell

  • Gast
motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Gepost op: 12 February 2007, 13:01:48 »
hoe begin je eraan om een motor aan te passen van 3 polig naar 5 polig anker

greetz g ???

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2007, 13:13:35 »
Tja, is dat zo moeilijk?

Koop een ombouwsetje en volg de handleiding  ???

Gewoon het hele ding uit elkaar halen, schroefjes en indien nodig draadjes los, nieuw anker erin, (nieuw) schild erop, de nodige draadjes weer vast solderen.

Klaar!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

kjell

  • Gast
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2007, 15:01:13 »
tuurlijk
maar ik heb geen handleiding
het gaat over een gecrachte loc waar ik alles wil uithalen en in een andere inbouwen
moest ik een handleiding hebben had ik niets moeten vragen natuurlijk

mvg g

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22585
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2007, 15:06:12 »
We nemen aan dat het om Märklin locs met draaistelmotor gaat, hoewel het toch wel handig is als we dat niet hoeven te gokken.  ;)
Het verwijderen en/of plaatsen van een anker is gemakkelijk. Je schroeft het motorschild los en je kunt het anker eruit halen.
De echte vraag is of het anker zo maar uitwisselbaar is. Märklin heeft verschillende typen drie- en vijfpolige ankers. Om welke locs gaat het?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2007, 15:45:24 »
Ik heb laatst mijn Hamo MP omgebouwd van 3- naar 5-polig en heb nog wat foto's gemaakt. Ik zal ze wel eens opzoeken.

Groeten, Marnix

kjell

  • Gast
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2007, 16:39:23 »
de loc waar het ingebouwd moet worden is een 3466 serie 55 van de nmbs
de loc waar het uitkomt is een db v160 026 uit een startset , digitaal en voorzien van mfx en geluid

mvg g

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #6 Gepost op: 14 February 2007, 12:17:01 »
Moeten we hier dan nog antwoord opgeven. Als het al kant en klaar voor je ligt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2007, 09:10:10 »
ter lering ende vermaeck:

vragensteller doet er goed aan meer informatie te geven bij het openen van een draad
antwoorders doen er goed aan een iets andere toon aan te nemen

geldt niet voor Marnix, dank u
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22585
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2007, 11:01:53 »
En ter aanvulling.

Vragenstellers doen er goed aan te laten weten of het is gelukt.
Een ieder doet er goed aan hoofdletters en leestekens te gebruiken.

Ik ziet overigens nergens een echt onaangename toon.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2007, 18:27:25 »
Echt vriendelijk is ook niet echt, terwijl dat helemaal geen extra moeite kost. Gelieve daar dus op te letten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

kjell

  • Gast
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2007, 11:53:56 »
mijn excuses mijne heren
als militair kan ik niet dagelijks naar het forum komen kijken
ben enkele weken op zending geweest .

en ja het is gelukt de lok rijd perfect en doet alles wat hij moet doen
uiteindelijk bleek het niet te gaan over een mfx decoder
de sound dat in de decoder zat was uiteindelijk alleen de 2 hoorns alleen

mits hulp van de electronicaspecialisten in mijn eenheid is het gelukt om de voorgeprogrammeerde dieselsound die in de ic zit aan te sturen
en jawel nu heb ik dieselsound dat niet voorzien was

wat erinzit moet je er kunne uithalen maar vooral aansturen was het probleem

bij deze mijn antwoord
nog vragen laat maar weten
ik kan in detail laten weten wat waar en welke stappen moeten ondernomen worden om dit te doen

mvg

ronnie

  • Gast
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #11 Gepost op: 19 April 2007, 20:05:43 »
Ik hoor graag van u in detail hoe ik dit bij mijn loc ook kan doen. Een dieselgeluidje is nooit weg.

Graag bericht hierover.

Bedankt!

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: motor ombouw van 3 naar 5 polig
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2007, 00:16:56 »
mits hulp van de electronicaspecialisten in mijn eenheid is het gelukt om de voorgeprogrammeerde dieselsound die in de ic zit aan te sturen
en jawel nu heb ik dieselsound dat niet voorzien was

wat erinzit moet je er kunne uithalen maar vooral aansturen was het probleem

bij deze mijn antwoord
nog vragen laat maar weten
ik kan in detail laten weten wat waar en welke stappen moeten ondernomen worden om dit te doen

Laat maar eens horen,
of lezen,
wellicht zijn er meerdere Märklin decoders met verborgen eigenschappen.
altijd leuk om eens uit te proberen.
De groeten van Rob