Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Ben
Vandaag om 10:51:00
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Scratchbuilt
Vandaag om 10:39:56
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 10:33:59
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 10:30:29
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:30:12
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:29:50
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Met een sik
Vandaag om 10:25:12
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 10:05:24
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:05:23
3 januari NVBS oliebollenrit door Seinhuis
Vandaag om 00:25:28
Eindstation Daarhuizen door HenkN
04 December 2025, 23:07:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
04 December 2025, 21:37:57
Piko blauwe 1000: de decoderzaken door damngrazy
04 December 2025, 21:32:25
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
04 December 2025, 21:29:05
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
04 December 2025, 21:14:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 December 2025, 21:14:26
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
04 December 2025, 19:58:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
04 December 2025, 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
04 December 2025, 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
04 December 2025, 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
04 December 2025, 17:04:36
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
04 December 2025, 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
04 December 2025, 16:05:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
04 December 2025, 15:12:43
  

Auteur Topic: De 252 komt terug naar Nederland!  (gelezen 37635 keer)

Erikvd14

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #120 Gepost op: 23 January 2012, 16:28:55 »
Ik heb nergens gehoord dat het mat '40 interieur van de 1811 nog bestond. Echter is er dan niet genoeg 2e klasse interieur, want bij mat '40 is er maar 1 open afdeling, en bij mat '36 2 afdelingen.
Echter vind ik dat het interieur van de 27 gebruikt kan worden. Is het goedkoopst, het lijkt heel veel op elkaar, en de 27 staat toch maar niets te doen.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #121 Gepost op: 23 January 2012, 16:57:00 »

@erikvd14
wil je nou echt voorstellen dat er uit een compleet museumtreinstel interieurdelen gehaald moeten worden om een ander treinstel te herstellen?
Dit slaat echt nergens op.

De 27 is van binnen geheel origineel, en dat hoort ook zo te blijven, ook al is deze niet rijvaardig.
Wat nu nog niet is, kan altijd nog komen. Maar als je gaat slopen, dan is er geen redden meer aan.

Er is door de Stibans in de loop van de jaren genoeg interieurdelen verzameld om het treinstel kompleet te krijgen. Alleen zullen deze wel opnieuw bekleed moeten worden, gezien de staat van de bekleding. En de stof is gewoon nieuw te maken, zeker met de huidige productiemethoden.
 
Groeten Arjen
 
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #122 Gepost op: 23 January 2012, 17:34:46 »
Een ding wat niet vergeten dient te worden in de discussie over de kleurstelling, is dat in tegenstelling tot de 273 en de in een ander draadje besproken 41, EL2 252 nooit in een andere kleurstelling dienst heeft gedaan. Ja, uiteindelijk heeft het stel in het grasgroen rond gereden, maar als ELD3 418/440 (na de aflevering van de eerste Plan V's).
Zover ik weet heeft ook geen enkel stel van de overgebleven El2's ooit in het grasgroen gereden, en zijn er zelfs enkele in de originele kleurstelling buiten dienst gegaan in de eerste helft van de jaren 60 (zover ik weet).

Daarom ook zou een hypothetische heimwee expres combinatie van de 252 en 273 historisch niet verantwoord zijn, aangezien de 252 in ~1942 de extra tussenbak kreeg, en dus ruim voor de aflevering van de 273.

groeten,
Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #123 Gepost op: 23 January 2012, 19:52:47 »
Nou, ik ga me daar toch op verheugen, Zelfs als het Hondekopstel en de Pec nog bijgeplaatst worden...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #124 Gepost op: 23 January 2012, 20:18:41 »
Echter vind ik dat het interieur van de 27 gebruikt kan worden. Is het goedkoopst, het lijkt heel veel op elkaar, en de 27 staat toch maar niets te doen.

Niet mee eens. Ook al staat de 27 stil, het is een compleet bewaard gebleven stuk vormgeving dat bij zijn presentatie de vormgevingswereld en de spoorwegwereld op zijn zachtst gezegd positief verraste. Dat dan uit elkaar halen, doet die hele geschiedenis teniet.

Eelco

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #125 Gepost op: 23 January 2012, 21:07:29 »
durf het bijna niet te vragen, er waren geruchten dat de 252 ook rijvaardig zou worden, is daar iets over bekent?

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #126 Gepost op: 23 January 2012, 22:01:38 »
Dat is geen gerucht, dat is al meer dan 40 jaar de bedoeling. Alleen de praktische kant van de zaak is een beetje een punt van lange adem. De revisie is (uit mn hoofd) in 4 delen opgesplitst: 1. het casco (da's klaar), 2. de techniek (da's ook klaar), 3. de elektrische installatie (dat moet nog) en 4. het interieur (dat wordt nu voorbereid).
Voor 4. moeten ook dingen uit 3. geregeld zijn.
Het gaat er uiteindelijk van komen, al zal het nog even duren.

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #127 Gepost op: 24 January 2012, 10:09:44 »
Zijn daar voor ook echt onderdelen bewaard gebleven of dienen die nieuw gefabriceerd te worden?

En word het dan ook mogelijk ook solo te rijden? (En word het stel dus voorzien van ATB en de hele reutemeteut.)
Of zodanig dat ie achterop mee zou kunnen lopen?

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #128 Gepost op: 24 January 2012, 10:36:00 »
Dat is geen gerucht, dat is al meer dan 40 jaar de bedoeling. Alleen de praktische kant van de zaak is een beetje een punt van lange adem. De revisie is (uit mn hoofd) in 4 delen opgesplitst: 1. het casco (da's klaar), 2. de techniek (da's ook klaar), 3. de elektrische installatie (dat moet nog) en 4. het interieur (dat wordt nu voorbereid).
Voor 4. moeten ook dingen uit 3. geregeld zijn.
Het gaat er uiteindelijk van komen, al zal het nog even duren.

Eén puntje vergeten: De rem en pneumatische installatie.
Is toch wel nodig want als je zou rijden dan wil je ook graag stoppen en het stel niet bij zijn eerste rit al door een stootjuk laten rijden.
En dat wordt nog moeilijk genoeg want evenals de PEC heeft de 252 schijremmen met een totaal andere remkarakteristiek dan een blokkenrem van 273 en 386.
En ja, de Pec kan ook altijd makkelijk meerijden maar is een stuk lichter dan de 252.
De 252 zal meer krachten in de trekboom geven als de pec.
Maar daarom hoeft het niet fout te gaan, alleen de kans op vlakke plaatsen is dan een stuk groter bij gecombineerd rijden.

En ATB is verplicht momenteel, dus er zal minimaal ATB-E in moeten komen wil men er mee gaan rijden.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #129 Gepost op: 24 January 2012, 11:39:48 »
De kleurstelling zal altijd ene kwestie van smaak blijven. Bij dit materieel vind ik deze kleurstelling het beste passen, dit omdat het ook de leeftijd/oudheid van dit type materieel extra benadrukt. Grasgroen is naar mijn idee voor dit materieel al te nieuw.

Mat '36 heeft maar heel kort in grasgroen gereden. ik meen me zelfs te herinneren dat sommige stellen die kleur nooit hebben gehad.

Dirk

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #130 Gepost op: 24 January 2012, 11:46:17 »
Zijn daar voor ook echt onderdelen bewaard gebleven of dienen die nieuw gefabriceerd te worden?

En word het dan ook mogelijk ook solo te rijden? (En word het stel dus voorzien van ATB en de hele reutemeteut.)
Of zodanig dat ie achterop mee zou kunnen lopen?

Maak je geen zorgen, het komt allemaal goed.
De Stibans heeft de afgelopen decennia helemaal niet zo stil gezeten als misschien het geval lijkt,. Er zijn goederenwagens vol met onderdelen verzameld en gecatalogiseerd.
Het interieur komt er weer volledig in en ooit zal de 252 weer rijden.
Het is alleen een kwestie van tijden geld, maar de overdracht aan het spoorwegmuseum heeft enkele  dingen wel eenvoudiger gemaakt.
Je kunt helpen door Vriend van het Spoorwegmusuem te worden en een ruime donatie te doen :-)

Dirk

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #131 Gepost op: 24 January 2012, 19:29:40 »
Ik durf haast te zeggen dat er geen treinstel is dat zo'n grote en goed gedocumenteerde onderdelenvoorraad heeft als de 252...
Is dat allemaal zo onbekend trouwens? :s

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #132 Gepost op: 25 January 2012, 14:16:23 »
Ik durf haast te zeggen dat er geen treinstel is dat zo'n grote en goed gedocumenteerde onderdelenvoorraad heeft als de 252...
Is dat allemaal zo onbekend trouwens? :s

Tja, je zou toch denken dat de STIBANS genoeg van de daken heeft geroepen over de 252,

Dirk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #133 Gepost op: 25 January 2012, 15:13:24 »
@DWEM, Je ziet Dirk dat het waarschijnlijk al zolang geleden is dat we bezig waren met het demonteren van onderdelen dat het bijna vergeten is.
Laten we niet vergeten dat H.v.A. uit Noord-Holland hier een heel belangrijk aandeel in heeft gehad.
Zelfs op een zaterdag nog in Leidschendam samen met een aantal mensen een paar Pecs leeggehaald aan onderdelen voor de 1902 en de 252.
Remkranen van het juiste type waren er ook nog op proefstanden in Haarlem, dus die ook nog met veel vijfen en zessen los kunnen krijgen.

Er zullen best vragen genoeg zijn, maar ik weet heel erg zeker dat die vragen binnenkort wel beantwoord zullen worden.
De mensen dicht bij het vuur zullen meer weten maar het is niet aan hun om wat te zeggen.
Voor zover ik weet zal het stel rijvaardig worden maar daar moet nog heel wat voor gebeuren.
En dan niet alleen de technische zaken zoals het inbouwen van alle mechanische, pneumatische en electrische apparatuur.
Remproefritten, detectiekarakteristieken, retourstroomvervuiling en impedantiekarakteristiek, het moet allemaal weer uitgevogeld worden.
Tuurlijk, het heeft altijd gereden, maar de spanning is geen 1500 Volt= meer maar 1800 Volt=, ATB is in het spoor gekomen en daar mag dit treinstel geen verstoring aan geven.

Maar het is te doen maar gun de organisatie die het moet laten doen (spoorwegmuseum) de tijd.

Trouwens, het is niet de STIBANS die in eerste instantie de 252 bewaard heeft.
NS zelf wilde het treinstel gebruiken voor proeven met chopperinstallaties.
Toen dat niet doorging en het treinstel een beetje stond weg te kwijnen in Haarlem heeft de STIBANS het stel voor sloop behoed.

Henk Boshuyzen
(Die de 418/440 nog in de rijdende dienst heeft onderhouden)
(418 werd 440 toen de eerste plan V's kwamen, 440 werd O440 toen plan V 441 kwam en werd na afvoer eigenlijk al weer 252 door het uitnemen van de middenbak)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:De 252 komt terug naar Nederland!
« Reactie #134 Gepost op: 25 January 2012, 16:03:42 »
Gezien sommige vragen op dit forum denk ik dat het toch de moeite loont de onderstaande link eens te openen en de geschiedenis van de 252/418/440/O440/252 te lezen.
Ik kan me indenken dat sommigen op dit forum het stel nooit hebben zien rijden.
De link: http://stibans.nl/materieel/mat-36-252/

Groet,

Henk Boshuyzen,