Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:20:55
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:56:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03

Auteur Topic: Digitale besturing - zelfbouw of niet  (gelezen 6488 keer)

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
Re:Digitale besturing - zelfbouw of niet
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2011, 23:39:51 »
Dat zijn dan inderdaad de kosten niet maar zelfbouw is er dan ook niet qua besturing dan op de interface na.

Pure besturing vanuit pc is voor mij geen optie, is wel mooi dat het kan maar niet alleen maar via pc en die oude pc's heb ik net vorige week weg gebracht naar de stort :)

Volgens mij is dat OpenDCC de mooiste oplossing voor mij. Zelfbouw en het is een werkend systeem.

Als het puur om kosten gaat, dan is het goedkoopst de boel gewoon analoog houden of er niet aan te beginnen. Een hobby kost nou eenmaal geld al heb ik wel alleen maar dure hobby's :(

De bedoeling is om de baan eerst analoog te bouwen en dan rekening houden met het digitale en dan deel voor deel ombouwen naar digitaal om niet meteen de hele rekening leeg te hoeven halen en er tijd is om te bouwen.

Morgen nog werken en de rest van de week heb ik vrij genomen om dan op zolder verder te kunnen gaan met opruimen anders schiet dat niet op.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2011, 08:39:35 »
Als je gaar voor automatisch en hand besturing, zou ik niet voor motorola of dcc gaan, maar voor selectrix. Door de busstructiir die bij dit systeem aanwezig is, kan je zowel automatisch als handmatig rijden. Het lukt mij zelfs om met Koploper gecombineerd op een stukje opstelterrein handmatig te rijden.

Groet,

Gerard van der Sel.

Geen aandelen, maar je kan met Selectrix lekker knutselen.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

GW

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2011, 09:10:53 »
In dit hele draadje vindt ik geen verwijzing naar het andere open protocol, Loconet. Terwijl dat toch zeker ook de moeite waard is, want het wordt gedragen door meer leveranciers, en is (meestal) beter compatibel.

Loconet is een ontwikkeling van Digitrax en is gepatenteerd (US Patent 6,275,739), maar het is wel vrijgegeven voor het publiek om een universele standaard te kunnen zijn. Dit in tegenstelling tot de meeste anderen.

Zoals je in de Wiki link kunt lezen is Loconet een Peer to Peer Local Area Network (LAN), gedimensioneerd op hoge datadoorvoer.

Allerlei apparatuur kan er rechtstreeks op worden aangesloten:
- handheld controllers (al dan niet draadloos)
- bezetmelders
- wisseldecoders
- commando centrale (die een en ander omzet naar DCC voor je baan)

De schoonheid van Loconet zit in het feit dat alle Loconet appraraten met elkaar kunnen praten, zonder tussenkomst van de centrale. Zie dit voorbeeld dat ik zelf heb getest op mijn testbaan.

Zelfbouw
Ik heb zelf eerlijk gezegd geen ervaring met Loconet zelfbouw, maar ik weet dat er mensen zijn (ook op dit forum) die er mee bezig zijn.

Gerard Wassink

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2011, 10:23:57 »
.. ik schreef gekocht, ik bedoelde de print gekocht en toen de centale gebouwd.

Hier kun je een bouwpakket van de centrale kopen: https://shop.dcc-versand.de/bausatz-opendcc-zentrale-p-77.html

Wil je het complete pakket, incl. kastje en de xpressnet adapter: https://shop.dcc-versand.de/bausatz-opendcc-zentrale-xpressnet-adapter-p-346.html

Je kunt ook de smd onderdelen laten plaatsen als betaalde extra service ...

groet,
Guus

Ik schrik toch wel van de prijzen. Bovendien vraag ik me af wat nou nog de eigen inbreng is behalve het in elkaar solderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2011, 15:53:42 »
Ook Robert Evers heeft een zelfbouwcentrale.
Dit is helemaal zelfbouw gebaseerd op een atmel processor.

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2011, 17:10:42 »
@Henk,

gratis is het natuurlijk niet...

Ik was zelf voor 30 euro klaar voor de print en een paar extra onderdelen.  Ik had al een voorraadje atmels...

Ik heb geen idee wat een nieuwe lenz set kost, of wat een intellibox basic, maar ik denk meer dan 100 euri...

Guus
OpenDCC fan

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2011, 21:02:39 »
En ik maar denken dat het makkelijker zou worden, maar het wordt volgens mij alleen maar lastiger.

Als ik het goed heb zijn de volgende protocollen voorbij gekomen: OpenDCC, Selectrix en Loconet. Zijn er nog meer protocollen die vrij zijn en misschien interessant kunnen zijn?
Toch maar een poging doen om de voor en tegens van dit alles op een rijtje te krijgen en dan te kijken welke het zal worden.

Hoe zit het eigenlijk met de decodes voor in de loc en wagons? Is daar een willekeurig merk/type voor te gebruiken of is dat afhankelijk van het gekozen systeem?

henk

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2011, 21:53:15 »
En mijn centrale was nog Motorola.  ;D

Het wordt ook nodeloos ingewikkeld gemaakt.
Motorola, DCC en Selectrix (er zijn/waren er nog meer) staan in de eerste plaats voor een dataprotocol, zeg maar de digitale taal die de centrale moet kletsen en de decoders moet kunnen verstaan. Motorola is verouderd, Selectrix is een interessante niche, maar voor tweerail is DCC het meest gangbaar geworden. Als je een DCC-centrale bouwt, dan kun je iedere decoder gebruiken die DCC verstaat en dat zijn er best veel.

Loconet is in de eerste plaats een databus die alle componenten van het Loconetsysteem verbindt: DCC-centrale, terugmelders, wisseldecoders, handregelaars, etc. Dat is bijzonder omdat in de andere systemen de centrale het hart vormt met op die centrale de aparte aansluitingen voor de terugmelders, versterkers, handregelaars etc. In beginsel verloopt de communicatie bij Loconet daardoor snel en betrouwbaar. Of het in de praktijk van een gangbare modelbaan veel uitmaakt, waag ik te betwijfelen, maar voor zelfbouwleut is het heel aardig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robert Jan

• Offline Offline
    • Robert Jan Mulder
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2011, 23:06:46 »
Volgens mij begint het me duidelijk te worden :) Wat ik eerst dacht, je kiest voor DCC, Loconet, Selectrix of wat anders maar het zijn een paar verschillende dingen dus die gedachtegang wat niet helemaal correct. Wat is analoog dan toch handig ;)

De keuze voor DCC op de rail en Loconet onder de rail lijkt mij een goede en mooie keus. Als ik dit verkeert heb hoor ik het graag.

Nu alleen eerst nog de zolder klaar zien te krijgen maar dat schiet lekker op, dan is een paar dagen vrij wel lekker dan schiet het tenminste op.

boldjohn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2011, 21:26:02 »
Beste mede (ont)spoorders!

Ik heb de laatste tijd heel veel gelezen over allerlei systemen met oa. s88-n etc. en daarbij behorende mogelijk- of onmogelijkheden.
Denk dat ik weet wat jullie denken, "de zoveelste met zijn systeem" klopt toch?
Jullie hebben helemaal gelijk, maar toch jeukt het me aan alle kanten.
Ik breng dus ook niets nieuws ofzo, maar zoals ik het van plan ben te gaan doen.
Ik lees problemen over signaalverlies\storingen door lange signaaldraden etc., hoge kosten van prints en toebehoren.
Het wel of juist niet toepassen van een atmel of id.
Laatst genoemde ben ik ook even mee bezig geweest maar kom toch terug op de oude vertrouwde 4044 en de 4014.

Mijn gedachte:

Een modulair systeem (denk hierbij aan diverse terugmeldunits-s88(16X per unit)) op 1 rij achter elkaar, parallel geschakeld (behalve sig in en out) die hangt aan een pc met koploper en ddw of id.
Onderling dus gekoppeld maar niet met utp of id.
Het hele systeem kan dan wel uiteindelijk geschakelt worden volgens de N norm.
Oftewel de module staat centraal onder de baan en signalen komen binnen dmv. blokbezetting, welke geen signaalverlies geven over langere afstand.

Ondertussen heb ik een printontwerp gemaakt die klaar is om te gaan testen.
Het ontwerp is half euro, dubbelzijdig.
Dat scheelt best in de kosten, 2X16 bezetmelders met s88 volgens mijn bussysteem op een hele europlaat a 3 euro.

De kosten:

Totale kosten volgens conrad 37 euro per unit.
Ik denk als mijn goede leverancier dickbest.nl weer in de lucht is, ik de kosten kan beperken tot een euro of 20 a 25 per unit.
En ja dan moet je wel zelf dubbelzijdig gaan etsen!
Heb dat ook moeten leren en tja het is een hobby(Wim!), veel geduld en veel gaatjes boren.
Het is en blijft een hobby, waarin ik geen enkel commercieel belang heb en alleen wil delen.

Vrije tijd is voor mij spaarzaam en dus kan het even duren voordat ik kan reageren.

Tot zover mijn verhaal!

Meningen, opmerkingen of aanvullingen, suggesties of andere tips van harte welkom.

Groet,

Jan,
Waar alleen de printbanen in het midden liggen !

Ps door voordelige inkoop via ebay kan ik de kosten nog verder terugbrengen tot ongeveer 15-20 euro per unit.

DDW,edits booster, spoor N, mijn vrouw.
« Laatst bewerkt op: 15 February 2011, 23:26:21 door boldjohn »
Vorfreude ist die schönste freude.