Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
23 July 2025, 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
23 July 2025, 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
23 July 2025, 11:48:18
  

Auteur Topic: De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen  (gelezen 2714 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Gepost op: 05 February 2011, 14:27:25 »
Goedemiddag ,
 Ik ben nu bezig ,ter afwisseling met de elok 1100 ,  met de restauratie  van een door mij  in 1958 (  ;) ) gebouwde Blokkendoos motorrijtuig .
 De verschillende boeken die ik heb over dit materieel tonen bijna alleen maar plaatjes vanaf de grond,waarbij dak en de voeten van de stroomafnemers niet zichtbaar zijn.
 Wie weet ergens wat beters te vinden ?
 Vr Gr,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #1 Gepost op: 08 February 2011, 22:09:21 »
Heb je al op de site van het Utrechts Archief gekeken?: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/zoeken/?q=mat.+1924&a2=&s=&a4=&d1=&d1=&t=

Ben wel benieuwd naar een foto van jouw model!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #2 Gepost op: 08 February 2011, 23:08:16 »
 Hallo Maarten ,
 Bedankt voor de link.
 Ik heb een heel goede foto gevonden en meteen uitgeprint. :D
 Weet je ,dat er maar een foto is ,die een goed beeld geeft van stroomafnemer en de directe omgeving op het dak ?
 Nog weer veel dank,
 Peter
« Laatst bewerkt op: 09 February 2011, 11:06:31 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling op de tekst . »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2011, 23:18:13 »
 Nog even een vraagje aan Maarten ,wil je een foto zien van als het rijtuig klaar is, of ook tussentijds ?
               -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2011, 23:38:09 »
Blader dit draadje maar eens door. Belangrijkste foto van het dak vind je in het boek elektrische treinen in Nederland deel 1. Er zijn overigens een fors aantal verschillende daken. In het begin met Westinghouse, Vickers en Heemaf installatie met gelijksoortige uitrusting op de mBD en mC, maar weer afwijkend op de mCd. Daarna komt er een 2e pantograaf bij en verandert er weer het een en ander en in de jaren '50 worden de isolatoren met opliggende metalen strips vervangen door leidingen op het dak.

In het genoemde draadje staat ook een nuttige foto van mC Jaap zoals deze nu is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2011, 00:22:00 »
 Hallo,
 Natuurlijk heb ik dat boek  ;D ,anders zou ik er niet aan begonnen zijn dit rijtuig ben ik in 1958 in schaal 0 gaan bouwen uit zinkplaat van 1 of 1,5 mm .... :P
 Het is wel goed op schaal  , in 1 :40 van Vellekoop, maar niet zo gedetailleerd. Dat kan nu wel , dank zij dat boek.
 Er zitten nu handgrepen ,deurkrukken ,sluitseinijzers  en 3mm buisjes voor de 3 mm rode ledjes. Ook komen er nog remblokken .
Maar er komen  geen klinknagels op. :o
 Zink  kon ik destijds wel kopen , koperplaat niet. Maar zink plaat is troep, wss gaat het solderen  met Purine als vloeimiddel beter dan harskern, dat had ik niet in huis .
 Maar het is gelukt. Ben nu aan het dak begonnen met alles d'r op en d'eraan .
 Nog eens kijken wat er bij moet bij de sterk vereenvoudigde uitvoering zoals hij was.
 Wordt vervolgd.
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2011, 16:42:21 »
Hallo,
 Eeerst maar eens ''dit draadje'' doorgelezen.
 Ik hen nu vierkante ogen gekregen, maar het is erg leerzaam.
 Vooral dat uitzoekwerk van de dakindeling bij de verschillende fabrikanten als Vickers en Westinghouse/Heemaf .  :D
 Mijn model is  van de naoorlogse tijd  dus met twee stroomafnemers (Weer andere dakindeling ) .
 Volgens de opgave van de heer Vellekoop waren de daken (een bepaalde periode ) rood bruin.
 Ook  de heer Engwerda maakte de daken van de Hofpleintreinen  roodbruin.
 Wanneer was dat?
 Vr gr , Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2011, 16:53:37 »
Peter,

De roodbruine kleur moet geweest zijn in de beginperiode op de houten daken. Kennelijk zijn er daken zandgeel en roodbruin geweest, waarbij de roodbruine op de meeste zwart wit foto's waarschijnlijk niet opvalt, omdat rood over het algemeen op zwart wit foto's vrij donker wordt en verward kan/zal worden met gewone donkergrijze daken. De lichte kleur is vrijwel zeker zandgeel. Het roodbruin kan naar mijn inschatting voorkomen tussen 1925 en 1935. Na de oorlog vermoed ik is er geen enkel dak nog roodbruin geweest.

De naoorlogse tijd met twee stroomafnemers kent 2 hoofdvarianten: de variant met vaste leidingen op isolatoren en de variant met kabels op het dak. De verschillen tussen Vickers en Westinghouse waren er volgens mij op de naoorlogse blokkendozen niet meer. Wel de installatie onder de bak. Die indeling met vaste leidingen is volgens mij vrij goed weergegeven op alle Roco modellen. De indeling met kabels kun je het beste bekijken aan de hand van de door Kleinspoor uitgebrachte modellen en daarvan staat volgens mij ook een of meerdere foto's in het draadje.

Overigens weet ik niet welk type blokkendoos je aan het maken bent. In het boek Van Stoom tot Stroom kun je terugvinden welke bak, welke installatie had. Met het kiezen van het juiste baknummer kom je dan ook aan de juiste dakinstallatie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #8 Gepost op: 11 February 2011, 17:11:54 »
Dag Ivo,
  Tja, het bebint met een ''stroomafnemerwagen '' om met eloks zonder opbouw en dak te kunnen proefrijden.
 Dan bedenk ik, dat ik nog een mC900... zoveel heb liggen ,die ik toch ooit wilde opknappen , die geen motor krijgt  maar  wel een kabeltje met voedingsspanning voor de elok voor een proefrit.
 Ik zal me nu moeten realiseren in welke tijd ik dat rijtuig wil laten rijden ,want mijn 0 baan is gesitueerd in het eind van de jaren 50,voor er lange rijtuigen kwamen (Plan W enz.. ) en de vergeler nog later ging toeslaan.
 Dan kom ik uit op de Mat 24 zoals het op z'n laatst in de reizigersdienst reed zo ongeveer 1958-'60  en niet eind jaren 20.
 Dus geen roodbruin dak in ieder geval !
  En net wat je schrijft, door de reparatie van de oorlogsschade zal er veel gestandaardiseerd zijn  en  op de daken  geen typische V. of H  installaties  meer te vinden zijn  geweest.
 Ik houd het op de typische dakleiding op isolatoren en hulp''apparaten ''.
 Vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2011, 19:19:10 »
Goedenavond,
 Het type motorrijtuig wat ik bouw is type 5 , een mC , zoals dat in VSTS getekend is.
 Welke installatie het is , heb ik nog niet ontdekt.
 De foto in het boek ETIN  op pag 18 is denk ik van een Hofpleinstel want er ligt geen houten loopvlonder naast de stra. Op pag 39 zie ik wel die vlonder, dus dat ie een Mat 24 . :D
 Ik herken inmiddels alle onderdelen ,maar dit is ook weer zo'n dak met  1 stra. Je ziet daar  ook , dat de 2000 A zekering met vonkhoorn meteen na de stra is aangesloten. Het lijkt me sterk, dat iedere stra een eigen zekering had.
Ik vermoed, dat die foto dus van voor de verbouwing is gemaakt.
 Hoe nr 2 wordt aangesloten op de rest van de dakinstallatie  -lijkt- te worden zoals dat bij de Hofpleiners is gedaan. Er is 1 dakveiligheid ,  rechts vooraan staat de uit- en aardingsschakelaar . Ergens onder de fotograaf komt de 2e stra, de de 1500V rail loopt van rechtsonder naar de schakelaar ,ongeveer midden rechts. Alleen hoe beide sta's verbonden zijn , om uit te komen bij de uit- en aardingsschakelaar weet ik nog niet. Mss met een soort ''lusje'' in de 1500V rail t.h.v. de genoemde schakelaar ?
En anders verzin ik nog wel wat. Als het electrotechnisch maar klopt. ;)
 Vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2011, 21:36:45 »
Hoi Peter,

Hier in het kort hoe de dakinstallatie voor de mC 9000 met twee stroomafnemers is uitgevoerd. (vickers en heemaf hebben ongeveer de zelfde opstelling, alleen andere isolatoren) voor de vickers en heemaf nummers van stoom tot stroom blz 14/15

vanaf elke stroomafnemer loopt er een leiding op isolatoren naar de keuzeschakelaar.
vanaf de keuzeschakelaar loopt er een leiding naar de dakveiligheid, en vanaf daar via een smoorspoel naar de dakinvoer (deze zit boven de tussenwand) vanaf dezelfde zijde van de dakveiligheid loopt er ook een leiding naar de condensator (vierkante doos).
de keuze schakelaar kan kiezen tussen stroomafnemer voor en achter, in de middenstand is de installatie geaard voor onderhouds werkzaamheden.

Groeten Arjen

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2011, 23:01:42 »
Dank je wel voor de laatste informatie.
 Ik twijfelde  steeds of er een keuze mogelijkheid was op welke stroomafn .er gereden werd, of dat die er niet was.
 In de oorlog toen ze als E lok werden gebruikt,  zal er een doorverbinding zijn gemaakt  tussen die twee, want dan zie je ze rijden met beide stra's op. Maar dat was niet de normale toestand . Pag 57 in boek ETIN bijvoorbeeld.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #12 Gepost op: 13 February 2011, 23:57:08 »
Ik meen me te herinneren dat er wat betreft de blokkendozen een speciale schakeling was om bij eventuele luchtaanvallen van achteren de machinist te waarschuwen: door iets van de snelschakelaar aan de achterkant van de trein of zo om te halen viel de trein stil of iets dergelijks, dus misschien heeft dat daar mee te maken.

Heb het ooit iets gelezen in een van de boeken die hier staan, ik zal ze er nog eens op napluizen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:De stroomafnemers en dak van de Blokkendozen
« Reactie #13 Gepost op: 14 February 2011, 09:12:20 »
Ik weet wat je bedoelt, Menno, maar volgens mij was het zo dat een wagenvoerder (de benaming machinist werd toen alleen voor stoomloc-machinisten gebruikt) achterin even de stuurstroom onderbrak. De wagenvoerder voorin merkte dat dan hopelijk en kon een goede plaats zoeken om de trein stil te zetten.

Carlo
« Laatst bewerkt op: 14 February 2011, 09:15:56 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo