Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken  (gelezen 11006 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Gepost op: 05 februari 2011, 10:56:47 »
Vergelijking graanwagens verschillende merken
Door Sander Wetzels

Geschiedenis van het model

De eerste fabrikant die dit type wagen in model produceerde is Rivarossi. In de jaren ’80 kwamen de eerste varianten op de markt. Tot het einde van het merk, in het jaar 2003 zijn er bijna 100 varianten van de wagen op de markt gekomen, die nu, op enkele varianten na, heel moeilijk te krijgen zijn. Nadat Rivarossi als merk ophield te bestaan, besloot Märklin het gat te vullen, door ook een model van dit type wagen te gaan produceren. Als voorbeeld werd exact hetzelfde wagentype gekozen. Märklin bracht de wagens ook als gelijkstroommodellen uit onder de merknaam Trix. In 2005 werd bekend dat Hornby de mallen van het merk Rivarossi had overgenomen en dat men een doorstart wilde maken met de modellen. Sindsdien zijn er van het nieuwe Rivarossi weer de nodige kleurvarianten op de markt gekomen. De mallen worden ook gebruikt voor andere merken die tot het Hornby concern horen, dus de wagens zijn er nu ook van de merken Jouef, Electrotren en Lima. Deze komen allemaal uit dezelfde mallen, dus ik beperk me in deze test tot een Rivarossi model. In 2009 kondigde het Belgische merk B-models ook een model van deze wagen aan. De eerste daarvan zijn eind 2010 op de markt gekomen. Ik vind het een beetje vreemd dat B-models weer een model van exact hetzelfde type wagen maakt, terwijl er nog genoeg types graanwagens zijn die iets afwijken waar nog helemaal geen model van bestaat. Maar het zijn mooie wagens geworden, dus we klagen niet. In deze test dus een vergelijking tussen de oude Rivarossi wagens, de nieuwe Rivarossi wagens, de Märklin wagens en de B-models wagens.

Het model

Verpakking

Als eerste nemen we de verpakking even onder de loep. Er zijn nogal wat voor- en nadelen aan de verschillende soorten verpakkingen.

Rivarossi oud:
De wagens zitten in een klein piepschuimen doosje met een kartonnen deksel erop. Het doosje is erg krap bemeten. De wagen kan er niet in met koppeling, als je de wagen terug in de doos wil doen, dan moet je de koppeling uit zijn schacht halen. Verder past de wagen ook niet meer in het doosje als je de losse onderdelen zoals de handgrepen op het dak hebt aangebracht. Aangezien de piepschuim rand die er overblijft al erg dun is, is wegsnijden van piepschuim ook niet even makkelijk, zonder de verpakking te ver open te snijden.



Rivarossi nieuw:
De wagens van Rivarossi die onder het Hornby beleid zijn uitgebracht zitten in een grotere doos. De basis is weer een piepschuimen doosje, waar dit keer een kartonnen buitenkant omheen schuift. Er is dit keer wel ruimte voor de koppelingen als je ze in de schacht laat. Ook hoeven er geen losse onderdelen te worden aangebracht, zodat de doos niet bijgesneden hoeft te worden. Het is een fijne stevige verpakking.



Märklin:
De wagen wagens van Märklin worden geleverd in de standaard verpakking die Märklin voor zijn goederenwagens gebruikt. Een kartonnen doosje, waar een hard-plastic omhulsel uitschuift waar de wagen in zit. Er is genoeg plaats voor de koppelingen. Persoonlijk vind ik deze verpakking wat minder, ik zie liever piepschuim, omdat het plastic nogal breekbaar is.



B-models:
De wagens van B-models worden geleverd in sets van 2 wagens. Ze zitten in een grote piepschuimen doos met een kartonnen deksel. Voor beide wagens is een ruimte uitgefreesd, waar de wagens in liggen. De wagens kunnen er door middel van een stukje kunststoffolie uit getrokken worden. Helaas kunnen ook hier de koppelingen niet in de schacht blijven als je de wagens in de verpakking wil doen. Wel een goede stevige doos.



Wat zit er in de doos?

Wat krijg je te zien als je de doos opent? Wat zit er wel en niet bij?

Rivarossi oud:
Naast de wagen, werden er de nodige losse onderdelen bijgeleverd, die nog zelf aangebracht moesten worden. Onder andere de complete reling op het dak van de wagens. Verder werden er twee standaard beugelkoppelingen bijgeleverd en een duidelijke handleiding waar op stond waar de losse onderdelen hoorden. Ook bestelnummers van alle losse delen van de wagen stonden hier op vermeld. Na het aanbrengen van de losse onderdelen, paste de wagen helaas niet meer in de verpakking.

Rivarossi nieuw:
In de doos van de nieuwe Rivarossi wagens zit naast de wagen alleen een zakje met remslangen en koppeling-imitaties, om eventueel een bufferbalk compleet uit te rusten. Als je met vaste stammen rijdt, kan dit leuk zijn voor de laatste wagen of als je de wagen in de vitrine wilt zetten. Verder is er niets bijgeleverd. Ook geen inlegvel met artikelnummers van losse onderdelen ofzo. Ik weet niet in hoeverre dat noodzakelijk is, maar ik ben eigenlijk gewend van merken als Roco, dat er altijd wel iets bijzit. Als was het maar voor de meest gangbare onderdelen, zoals een koppelingsschacht.

Märklin:
Bij Märklin zit er niets anders in dan de wagen zelf. Alle onderdelen zijn al vanuit de fabriek gemonteerd, dus er hoeft niets zelf aangebracht te worden. Ook hier geen inlegvel, al staat er op de buitenkant van de doos wel vermeld wat het bestelnummer is van gelijkstroomassen.

B-models:
Ook bij B-models zit er geen inlegvel bij de wagens. Er wordt alleen op de buitenkant van de doos verwezen naar de website, maar die is al meer dan een jaar “under construction”. Misschien ben ik ook wel verwend met mijn inlegvellen, maar dat is mijn mening. Bij de wagens van B-models worden enkele onderdelen van de losinrichting extra los meegeleverd. Handig voor als je iets kwijt raakt.

Detaillering

Qua detaillering verschillen de wagens niet bijzonder veel. Als je de wagens bijvoorbeeld van boven bekijkt, lijkt het wel alsof alle merken elkaars model gekopieerd hebben. Zie de onderstaande foto



Enkele verschillen die wel opvallen:

-De trapjes aan de kopse kanten zijn bij de Märklin en de B-models wagens iets fijner uitgevoerd als de oude en nieuwe Rivarossi wagens. Dat valt eigenlijk pas op als je ze naast elkaar zet. Zie onderstaande foto.



-Bij alle merken bestaat de kap uit twee delen: de silo en het dak. Het valt op dat bij de wagens van B-Models deze niet helemaal aansluiten, wat op onderstaande foto’s erg duidelijk is. Bij de Märklin wagen en de oude Rivarossi wagen sluiten ze duidelijk beter aan. De nieuwe Rivarossi wagen sluit weer wat minder mooi aan. Overigens moet ik erbij zeggen dat niet elke wagen van B-Models zo een spleet heeft, ik heb ook exemplaren waar het dak perfect aansluit. Dus let op in de winkel welke je uitzoekt!






-Aan het frame van de wagens zitten grote gele haken. Bij de echte wagens zijn de houders van die haken gewoon de kleur van de wagen en zijn alleen de daadwerkelijk haken op het uiteinde daarvan geel. Bij de Märklin wagen en de B-Models wagens is dit correct weergegeven. Bij de oude en nieuwe Rivarossi wagens is de gehele houder inclusief haak uit geel kunststof gemaakt. Welliswaar een kleinigheidje wat makkelijk op te lossen is, maar het had voorkomen kunnen worden. Wel valt op dat bij 1 van de wagens van B-Models deze delen scheef ingelijmd waren. Ik kreeg ze er niet uit (oftewel, ik durfde niet genoeg kracht te zetten). Misschien als dat wel lukt dat ik ze er alsnog recht in kan plakken. Zie onderstaande foto voor de scheven haken van B-Models.



-De draaistellen van de B-Models wagens vind ik net wat fijner gegraveerd dan de rest. Wel jammer dat de draaistellen van de B-Models wagens iets teveel glimmen. Overigens valt het wel op dat de draaistellen van de oude Rivarossi wagens iets beter waren dan de nieuwe. Dit kan ook door de verschillende kleuren komen, maar zo op het oog lijken ze er iets op achteruit gegaan. Terwijl toch dezelfde mallen zijn gebruikt.






Opschriften

De opschriften zijn bij alle 4 de wagens scherp en goed leesbaar aangebracht. Of elk klein detail ook echt aanwezig is en of het op de juiste plek staat, is heel moeilijk te controleren. In het echt zijn er gewoon teveel verschillende varianten daarvoor. Wat wel opvalt is dat bij de wagens van B-Models iets meer kleine opschriften op de wagen aanwezig zijn. Maar dit kan er ook aan liggen dat het voorbeeld van die wagen dat toevallig had.

Techniek

Alle vier de wagens hebben een kortkoppelmechaniek met NEM schacht. De wagens van B-Models hebben als enige verende buffers. Verder valt op dat de wagens van B-Models iets hoog op de draaistellen lijkt te staan (zie onderstaande foto). Als je de wagens echter alle vier naast elkaar ziet, is de B-Models wagen niet hoger.



Verder heb ik de 4 soorten wagens door elkaar getest op een klein testbaantje, wegens gebrek aan een echte baan. Ik heb een ovaaltje gelegd met Fleischmann Profi R2, met daarin enkele wisselverbindingen en ook een S-bocht. Ik heb de wagens gemengd de nodige rondjes laten rijden en ik ben geen problemen tegen gekomen. Geen ontsporingen en geen overbufferingen.

Conclusie

Alle vier de wagens zijn zeker aan te bevelen. Afgezien van enkele schoonheidsfoutjes, doen de wagens niet echt voor elkaar onder. Ikzelf heb een lichte voorkeur voor de wagens van B-Models. De reden hiervoor zijn kleine dingen, zoals de verende buffers, de net iets uitgebreide opschriften, de nette verpakking en de net iets fijnere los aangezette onderdeeltjes. De oude Rivarossi wagens zijn bovendien nog maar zeer moeilijk te verkrijgen. Ook de nieuwe Rivarossi modellen zijn niet altijd makkelijk te krijgen.

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
  • http://www.amsac.be/
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2011, 12:05:30 »
Sander,

Die verende buffers hebben dan wel het nadeel dat ze vaak (altijd ?) niet recht staan (althans bij de ertswagons VTG toch), ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit anders is bij al de graanwagons van B-Models. >:( Trouwens ook te zien op de foto !

Bovendien zijn ze allemaal rechthoekig en de vraag is (net al bij de meeste anderen) of ze soms ???? niet wat afgerond moeten zijn. In het echt zijn er vaak ook verschillen onder de wagons onderling ???

Verder niets als lof voor je vergelijkingstest ! Verder had je vergeten te vermelden dat de B -Models de enige is die lasnaden (5)in het dak heeft, die lopen van links naar rechts over de silo.

Groeten Peter :)

PS De graanwagon die al de verschillende merken maken is wel een van de meest (of de meest voorkomende) graanwagon in het goederenvervoer in Europa.
Verder moeten wij ook vermelden dat B - Models eerst wagons begon te maken voor de Bel. markt, hier is deze de meest voorkomende graanwagon (evenals in Frankrijk) en vanuit dit economisch gegeven is het interessantst om precies deze uit te brengen ! Later werden ook andere markten aangesproken om de wagons aan de man te brengen (waaronder  Nederland en Frankrijk).
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2011, 21:21:37 door metpetergaathetbeter »

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2011, 20:12:28 »
Howdy Sander,

Ik ben in het bezit van 10 Rivarossi graanwagens "oude oplage" en ze zijn wel degelijk voorzien van verende buffers.

Vriendelijke groet,

Edwin


Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
    • flickr fotopagina
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2011, 21:41:43 »
Klein detail: De verpakking die je laat zien onder Rivarossi nieuw is zo te zien van Jouef. De huidige Rivarossi verpakking wijkt daar vanaf, er wordt o.a. geen piepschuim gebruikt. Maar misschien dat de Jouef verpakkingen inmiddels ook weer veranderd zijn. Verder goeie test  (y)

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2011, 14:01:51 »
Die verende buffers hebben dan wel het nadeel dat ze vaak (altijd ?) niet recht staan (althans bij de ertswagons VTG toch), ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit anders is bij al de graanwagons van B-Models.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ze staan zeker niet altijd recht.

Mvg, Sander

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2011, 14:03:20 »
Klein detail: De verpakking die je laat zien onder Rivarossi nieuw is zo te zien van Jouef. De huidige Rivarossi verpakking wijkt daar vanaf, er wordt o.a. geen piepschuim gebruikt. Maar misschien dat de Jouef verpakkingen inmiddels ook weer veranderd zijn. Verder goeie test  (y)
Het is inderdaad een Jouef doos. Ik heb zelf maar 1 Rivarossi wagen van na de overname door Hornby (HR6025), maar die had ik op dat moment even niet bij de hand. Hij heeft echter precies dezelfde piepschuim binnenkant als de getoonde Jouef doos, daarom heb ik die foto gebruikt, omdat ze toch hetzelfde zijn. Kan dus goed zijn, dat ze de doosjes bij andere oplages veranderd hebben.

Brabantspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 293
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2011, 16:41:33 »
Ik had graag nog iets meer willen zien.

Bv het volgende, hoe gaan door bepaalde bochten heen (R1,R2 R3 enz
Hoe houden ze zich op wisselstraten enzo

Gr Corné

spotterke

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2011, 16:54:26 »
Zoals ik in de test al schreef heb ik zelf geen baan. Ik heb ze alleen kunnen testen op een ovaaltje met Fleischmann R2, wat eenvoudige wisselverbindingen en een s-bocht. Meer heb ik niet en kan ik dus ook niet testen helaas.

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Vergelijking h0 graanwagens verschillende merken
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2011, 15:09:48 »
Sander!
Ik lees het vergelijk nu pas en sluit me volledig bij je aan, complimenten  (y)
Ik ben inmiddels ook in bezit van verschillende merken en ze doen zeker niet voor elkaar onder.
Wat betreft de rijeigenschappen in krappe bochten ondervind ik geen problemen. De wagons zijn niet heel zwaar dus als je met een flinke gang door de wisselstraat gaat kan het zijn dat t een keer fout gaat.
Nogmaals dank voor het verslag  (y)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/