Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Montanbahn
Vandaag om 12:41:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 12:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:30:36
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:19:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:09:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:07:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45

Auteur Topic: Wat baanplan beginnersvragen  (gelezen 3162 keer)

snoekentrein

• Offline Offline
Wat baanplan beginnersvragen
« Gepost op: 01 February 2011, 13:14:01 »
Op onze zolder ga ik een modelbaan bouwen. Nu ben ik al een paar weken mij aan het inlezen en sinds een paar dagen bezig met het maken van een baanplan. Dat valt echter niet mee...

De ruimte die ik de komende jaren wil gaan vullen heeft een lengte van 4 meter en een breedte van 5 meter. Dat is natuurlijk veel te veel om gelijk op te pakken. Ik heb namelijk nog niets wat ik wil gebruiken (heb wel een marklin baantje en een lima baantje, maar ik ga die niet gebruiken).

Nu loop ik tegen de volgende vragen op die ik niet goed kan beantwoorden, misschien kunnen jullie helpen?

1) Ik vind het heel lastig om voor de hele kamer nu al een baanplan te maken. Nu heb ik besloten om met een station en rangeerterrein te beginnen in een hoek van de kamer. Nu vraag ik mij af of je het beste in een hoek kan beginnen of beter in het midden van de baan, te meer omdat ik nog niet kan overzien wat er verder op de baan moet komen.

2) Ik wil op termijn een schaduwstation bouwen onder de baan. Ik ben er echter nog niet aan toe om dat goed te bedenken en wil eerst aan de bovenkant van de baan gaan bouwen. Nu had ik gedacht dat ik alvast gaten in het hout kan maken zodat er op termijn tunnels kunnen komen naar het schaduwstation. Is het verstandig dit zo aan te pakken?

3) Ik heb al veel baanplannen hier bekeken. Bij veel baanplannen staan getallen, dit is volgens mij de hoogte. Hoe moet ik die uitlezen? Een voorbeeld staat hier : http://i137.photobucket.com/albums/q206/plan_u/general/Atelierbaan_1.jpg
Er staat bijvoorbeeld -5.63 , betekend dat 5,63 cm lager dan de bovenlaag?

4) De laatste vraag: over een aantal jaren willen wij gaan verhuizen. Nu wil ik daar wat rekening mee houden zodat de baan mee kan naar het nieuwe huis. Als beginner vind ik het lastig om nu een keuze voor een railsmerk/type te maken. Ik was eerst van plan zelf de ballast te maken, maar is het gezien op de verplaatsbaarheid in de toekomst niet beter om voor rails met ballast te kiezen zodat het makkelijker uit elkaar kan?

Rolando

• Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re:Wat baanplan beginnersvragen
« Reactie #1 Gepost op: 01 February 2011, 16:14:22 »
Ikzelf ben net begonnen met een modelbaan, maar dan in modules. Ik denk dat met jouw verhuizing dat wel slim is, dan kan je ter zijner tijd alles makkelijker meenemen.

Ik zou niet in een hoek beginnen, maar meer op een recht stuk, maar dat is mijn meening. Ik denk als je in een hoek begint dat je gelijk wat meer moeilijkheden hebt om een baanplan te maken en aansluiting te vinden.
Zelf ben ik nu ook begonnen met een rangeer terrein, en later ga ik verder bouwen. Mijn baan word in de toekomst 12 meter lang, en weet ook nog totaal niet hoe ik de rest invul.

De rest weet ik ook niet met die maten en schaduw station, want ik zelf heb dat nog niet ervaren. Maar ik hoop dat je met iedereen zijn antwoord iets kan.
Groetjes Roland
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #2 Gepost op: 01 February 2011, 16:23:14 »
Hoi,

Als je nog niet weet of en waar je het schaduwstation wilt maken, beperk je jezelf het minste als je in een hoek begint. Je maakt dan wel al de keuze dat er geen schaduwstation onder die hoek komt. Wil je dat niet uitsluiten, begin dan in het midden en hou voldoende ruimte over zodat je later het schaduwstation er onder kan hangen.

Modulair bouwen, altijd goed, maar vind ik persoonlijk lastiger omdat je goed moet kijken waar je wissels komen te liggen. En dit komt eigenlijk in praktijk nooit uit... Ballast blijft redelijk liggen, je kunt het later ook redelijk eenvoudig bijwerken.

De maten lees je goed uit, maar hou voor een schaduwstation voldoende hoogte aan! Zat draadjes te vinden hier die je daar uitsluitsel over geven. Zoek anders eens in de encyclopedie die je vindt in de blauwe balk hierboven!

succes!

Niels

snoekentrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2011, 18:37:04 »
Bedankt beiden.

De encyclopedie heb ik uitgeprint (letterlijk honderden pagina's) en staat hier in 2 mappen klaar. Ik wil een station en rangeerterrein maken, ik laat ruimte over voor rails die erlangs kunnen, dan moet dat wel goedkomen. En ik zal hem zo maken dat ik aan de hoekkant nog 50 cm speling heb, kan ik altijd van idee veranderen.

Lastig hoor, vooraf keuzes maken. Meestal ben ik iemand die gewoon begint, maar na het vele lezen ben ik er al achter dat dit met deze hobby echt de foute keuze is gezien de tijd en het geld dat het kost.

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2011, 18:52:58 »
Hallo snoekentrein

Heb je al eens nagedacht over de volgende punten.

1 Thema  Bijv. Lokomotief depo met wel of geen draaischijf. en schrik niet van de draaischijf er zijn vele soorten kleine en grote goedkope en dure
Kolen en Staal industrie dus op termijn misschien een hoogoven etc
of juist geen industrie maar een slingerend baantje door berglandschap met bruggen en een riviertje.

2 Tijdperk      30 50 er jaren   of  60  70 er jaren  of nog later

3 Stoomtijdperk,  diesel,  electra 

4 Gezien de toekomstige verhuizing zou ik zeker gaan orienteren moduulbouw maak dit niet te diep anders kan je nergens meer bij.

Als je over deze punten gaat nadenken dan zal je zien dan komt ervan zelf een baanplan in beeld, over  haast niks.

Veel plesier met het nadenken.
Laat wat tekeningen zien en de oppervlakte van je ruimte dan kunnen we mee denken.

Herwim Frank
« Laatst bewerkt op: 01 February 2011, 18:55:48 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

snoekentrein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2011, 19:16:35 »
Hoi Herwim Frank,

Ik heb daar zeker over nagedacht, maar ben er nog niet helemaal uit, lastige keuzes zijn het ook.

Ik heb al een aantal keuzes gemaakt wat ik de komende 10 jaar (dat is mijn planning ongeveer) wil gaan maken.

Allereerst wil ik het traject Harlingen - Harlingen Haven namaken. Qua spoor is dit relatief simpel en ik woon er vlakbij, ik kan het dus goed bekijken. Station Harlingen Haven is relatief simpel, die ga ik zelf bouwen en Station Harlingen zelf staat ook op de planning (op de modelbeurs in februari te Alkmaar ga ik daarvoor een cursus werken met styreen volgen). En er zit een fantastische zeekering bij die helemaal aangepast is met heel mooie voetgangersbruggen en een heel brede leuke kronkelweg ernaast (ik overweeg iets met een car systeem in de toekomst te gaan doen, dat zou heel mooi werken daar).

Bij Harlingen Haven wil ik dan iets met industrie gaan doen, een paar kranen en van die grote containers. Maar dat moet ik nog wat verder overdenken hoe en wat, even zien ook of daar genoeg ruimte voor is.

Verder wil ik ook bergen gaan maken en een grote brug (op van die grote poten). Past natuurlijk helemaal niet bij het eerste gedeelte, maar daar stoor ik mijzelf niet aan en aangezien ik hem zelf bouw kan ik lekker los. Ook zit ik na te denken over een draaischrijf, ben er nog niet helemaal uit. Ik heb er al wel een mooie hoek voor en al wel tekeningen gemaakt met wintrack. Ik kwam ook een alternatief tegen die in 2011 op de markt komt, een soort brug die 5 sporen overbrugt, dat leek me ook leuk. Maar dat is beiden nog voor de toekomst.

Het tijdperk vind ik lastig, ik heb niet speciaal een voorliefde voor stoomlocomotieven of de jaren 70, ik denk dat ik voor het huidige tijdperk ga (VI dus). Op zich kan ik natuurlijk in het berggedeelte als dat er komt een andere keuze maken, maar voor nu eerst het treintraject dat hier om de hoek ligt. De eerste trein die ik wil kopen zal in iedergeval een Arriva trein zijn (helaas is de Arriva Spurt die op het traject dat ik wil gaan maken heel erg duur en ik moet dus even een alternatief zoeken dat niet richting de 1000 euro gaat).

Ik ga het stuk Harlingen - Harlingen Haven in alle rust verder uitwerken en zal binnenkort mijn baantraject in het daarvoor bestemde plekje neerzetten. Want één ding weet ik inmiddels heel goed: zonder advies en tips van anderen wordt het als (her)beginner erg erg lastig.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2011, 19:25:24 »
Maar wacht dacht van een paar modulebakken? Als je daarvoor een standaard maat neemt... kan je deze helemaal gereed maken en dan als je later nog een schaduwstation er onder wil maken kan dat gewoon. Met twee klimspiralen is dat zo te doen. De bakken komen dan op het frame te staan. Je kan dan eventueel nog een ander thema bouwen en deze in de baan bouwen. Dat was ook één van de wilde ideeën van Kees-Jan van Vessem, hij noemt het de "s.m.a.r.t."-baan. Het voordeel van een paar modulebakken is dat je gewoon kan oefenen met technieken, een deel helemaal gereed kan maken en het is te overzien.

Anders schrijf je je gezellig in voor de dioramawedstrijd van Beneluxspoor.net. een modulebak van 300x1000mm (en maximaal 600mm hoog). Dan kan je daar lekker op oefenen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

snoekentrein

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2011, 19:36:10 »
Ik ga me eens verdiepen in de modulebouw. Ik wil binnenkort even bij een paar clubs bij mij in de buurt langs om te zien welke het beste bij me past om bij aan te sluiten. En ik meen gelezen te hebben dat de meeste clubs ook met module bakken werken.