Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 14:13:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 14:11:57
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 14:11:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Beginnend Digi rijder  (gelezen 2528 keer)

Gert Meering

• Offline Offline
Beginnend Digi rijder
« Gepost op: 29 January 2011, 16:03:56 »
Hallo ,

Ik heb ook een vraag over digitaal rijden .
Een startset heb ik niet , ik heb wel rails enz ..

Nu is de vraag , moet ik een soort van transformator kopen om digitaal te kunnen rijden ?
Ook als ik het via de Pc wil doen met bv De Koploper ?
Of heb ik ze beide nodig , maar dat lijkt me dan weer dubbelop ?

Of heb je aan De Koploper genoeg ?

Ik zou niet weten wat ik allemaal nodig ben om treinen te kunnen laten rijden .
Teminste kwa treinen en wissels wel zoals decoders enzo  ... maar het systeem wat nodig is om te rijden .

Als ik iemand mij kan vertellen wat ik nodig zou hebben om via de PC te kunnen rijden , dan zou ik daar dankbaar voor zijn .

Groeten uit een koud Groningen

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Beginnend Digi rijder
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2011, 16:47:24 »
Hallo Gert,

Heb je al eens een kijkje genomen in de Encyclopedie onder baanbesturing? Daar staat een uitleg hoe je digitaal en geautomatiseerd kan rijden.

In principe heb je altijd een centrale nodig om digitaal te rijden. Dat kan heel goed een eenvoudige centrale zijn. Je kan beter beginnen met een eenvoudige centrale als de multimaus.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gert Meering

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2011, 17:11:24 »
Hè Ronald ,

Bedankt voor je reaktie , ik zit hier nog niet zo lang ... dus ik heb er ook helemaal niet aan gedacht .
Ik heb er wel eens op gekeken .

Nu weet ik teminste waar ik aan denken moet .. en wat ik moet hebben.

Gr.Gert

Santos

• life is to short to buy crap!
  • Offline Offline
  • Tijdperk V
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2011, 18:34:02 »
Hallo Gert,

Het is afhankelijk hoeveel loks je digitaal wilt laten rijden. Zo kun je met een kleinere digitale trafo, bv. een Fleischmann Lok Boss al prima uit de voeten ( max. 4 loks ) Als je er meer wilt laten rijden en meteen seinen, wissels en dergelijke erop wilt aansluiten dan zou ik een stapje verder gaan met bv. een Fleischmann Twincenter. Verder kan inderdaad de encyclopedie je aardig op weg helpen en een keuze goed uitzoeken wat je van je digitale functies verwacht.

Succes! (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2011, 10:39:36 »
Ik deel je enthousiasme voor Fleischmann, maar toch niet voor de digitale producten. De Lok Boss was zelfs voor een instapper wel erg eenvoudig en is al lang en breed uit het programma verdwenen. Opvolger was de Profi Boss, leuk dingetje, maar heeft in het kader van de samenwerking met Roco plaats gemaakt voor de Multimaus. Het Twincentre begint ook een beetje aan het einde van zijn latijn te komen.

Multimaus is een uitstekende instapper, tevens op de computer aan te sluiten.
http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1363936/s88XPressNetLi.html

Er zijn tegenwoordig ook uitgebreidere centrales met ingebouwd beeldscherm en automatisering. Veel duurder, maar te overwegen als je dergelijke mogelijkheden op prijs stelt.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 10:42:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2011, 11:23:00 »
Waarom zou de twincenter zich aan het eind van zijn latijn bevinden? Ik denk dat die nog jaren mee kan gaan.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 11:28:33 »
Hoewel ik ook een twincenter gebruik en daar zeer tevreden over ben merk je nu al beperkingen aan de twincenter en dan vooral met betrekking tot de F-functies die met de huidige decoderfuncties tekort schieten. Software updates zouden hier misschien uitkomst bieden maar Fleischmann is daar niet zo scheutig mee :'(
Gr Bob
« Laatst bewerkt op: 30 January 2011, 11:37:54 door Mark Beekman. Reden: bovenstaand bericht niet meequoten! »
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 12:15:05 »
Het is natuurlijk best nog een goed bruikbare centrale en als ik er eentje had zou ik hem zeker niet wegdoen. Maar wat Fleischmann betreft toch ook een aflopende zaak met nog minimale ondersteuning. Updates kun je denk ik vergeten. Ze stappen daar nu eenmaal over op het Multimaussysteem of we dat nou leuk vinden of niet.

Gert wil wat nieuws kopen. Als je toch een dergelijk bedrag voor een dergelijke centrale zou willen uitgeven, dan maar beter voor de Intellibox2. De opvolger van de hele Intellibox/Twincentre familie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 12:27:44 »
Software updates zouden hier misschien uitkomst bieden maar Fleischmann is daar niet zo scheutig mee :'(

Die is er toch! Het is zelfs een upgrade. klik in NL o.a. hier te koop; tik in het zoekvak: F680201.

Ik gebruik mijn TC nog steeds en hij doet het prima, mèt die upgrade. Misschien niet zo'n gelikte centrale als bijv. de Intellibox II of de ECoS, maar zeker goed te gebruiken bij computerbesturing met bijv. Koploper. Helemaal als je met LocoNet werkt.  :D (y)

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 12:40:12 »
Die is er toch! Het is zelfs een upgrade. klik in NL o.a. hier te koop; tik in het zoekvak: F680201.

Ik gebruik mijn TC nog steeds en hij doet het prima, mèt die upgrade. Misschien niet zo'n gelikte centrale als bijv. de Intellibox II of de ECoS, maar zeker goed te gebruiken bij computerbesturing met bijv. Koploper. Helemaal als je met LocoNet werkt.  :D (y)

Mvg,

Henk
Ik weet dat er een update te koop is maar waar andere firma's hun update's gratis geven ben ik dus niet van plan om ervoor te gaan betalen (ja ik ben een nederlander). Voorlopig voldoet de twincenter prima en mocht ik ooit meer functies nodig hebben die de twincenter niet aan kunnen zal ik eerder overstappen op iets anders
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 12:59:32 »
Ik weet dat er een update te koop is maar waar andere firma's hun update's gratis geven ben ik dus niet van plan om ervoor te gaan betalen (ja ik ben een nederlander).

Zo dacht ik eerst ook. Totdat een kenner mij erop wees, dat je met die upgrade te TC veel mogelijkheden geeft die een IB II ook heeft. O.a. de aansturing van meer functies.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2011, 17:05:40 »
Ik ben in september 2009 begonnen met digitaal, doordat ik toevallig de TEE van Roco kocht en die bleek ook analoog geluid te hebben; ik had meteen de smaak te pakken en ik besloot dat analoog passe was. Op Ebay een Roco digi-setje gekocht compleet met centrale Multi-maus etc. voor EUR 75,00 Fantastisch en simpel en zo moet je m.i. beginnen, want dan blijf je het ook allemaal snappen. Inmiddels heb ik tientallen digitale tracties/treinen ( inmiddels ook ca 50 zelf omgebouwd; je kunt snel leren ) en heel veel verlichte rijtuigen oud en nieuw door elkaar. Mijn baan in twee stroomkringen verdeeld en een tweede digi-setje erbij. mijn ca 35 ( Fleischmannn) wissels stuur ik nog steeds aan met een conventionele trafo en de bekende schakeldoosjes. Ik weet het: allemaal heel prehistorisch, maar tot op de dag van vandaag beleef ik er veel plezier aan en ik kan alles regelen/overzien. Volgens mij gaat het om dit plezier en als je later behoefte hebt aan computerbesturing n verdere diepgang heb je in eerste aanleg in ieder geval niet teveel geld uitgegeven.
Succes,
Bierwagen

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2011, 17:54:46 »
" maar tot op de dag van vandaag beleef ik er veel plezier aan" Daar gaat het toch om als je er maar plezier aan beleefd. :)
Groetjes
Johnny

GW

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2011, 18:03:48 »

Als ik iemand mij kan vertellen wat ik nodig zou hebben om via de PC te kunnen rijden , dan zou ik daar dankbaar voor zijn .

Groeten uit een koud Groningen

Dag Gert,

Van harte uitgenodigd om eens in Ulrum langs te komen, stuur me een PB als je dat zou willen. Zelf ben ik ruim twee jaar geleden herbegonnen en heb me verdiept in het digitale gebeuren.

Gerard Wassink