Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
  

Auteur Topic: 100 jaar stoomloc 3737  (gelezen 3065 keer)

Romeo373

  • Gast
100 jaar stoomloc 3737
« Gepost op: 29 January 2011, 15:13:46 »
 :D :D Dit jaar wordt de beroemdste Nederlandse stoomloc een eeuw oud  :D  :D

Wie reageert?

Gr. Romeo373

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2011, 15:26:14 »
Jammer data de loc niet rijvaardig is. Typisch Nederlands? ???
Niet iedere kop is een Hondekop

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2011, 15:28:37 »
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 15:33:41 door Thowra »
We're all riders on this train.

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2011, 15:34:13 »
Eerst zien dan geloven, ik lees alleen maar enorme bergen speculaas.
Maar stiekum hoop ik er ook op hoor! ;)
Niet iedere kop is een Hondekop

guest7823

  • Gast
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2011, 21:50:59 »
Heren,

Dit onderwerp is hier op Beneluxspoor en op NMLD hier en hier al helemaal dood bediscuzeurd.

Moet dat nu nog een keer  ???
« Laatst bewerkt op: 29 January 2011, 21:52:48 door guest7823 »

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2011, 22:34:22 »
Inderdaad Paul, helemaal met je eens.
Mede omdat het nog geen eens de meest beroemde stoomlok van Nederland is, hoogstens de meest besproken.......

Maar Paul, had jij met een aantal medestanders niet eens het plan de 3737 weer te doen oplappen ?
Ook Engelse treinen zijn leuk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2011, 00:06:20 »
Dat laatste geef ik je momenteel geen kans mee, het NSM heeft het weloverwogen besluit gemaakt dat de lok voorlopig niet rijvaardig zal worden omdat er meer haken en ogen zitten dan je zo in eerste instantie zult bedenken.

En de komende jaren zal het NSM daar geen andere wind in nemen, en hun proberen dat te doen heeft geen nut en is voorlopig ook het beste in dit verhaal om dat danook niet te doen.

Er zal ook vast en zeker wel aandacht aanbesteed worden, maar niet als rijdende lok.


guest7823

  • Gast
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2011, 13:24:39 »

Maar Paul, had jij met een aantal medestanders niet eens het plan de 3737 weer te doen oplappen ?

Ik heb nooit het plan gehad om de loc op te knappen en al helemaal niet om de loc op te lappen. Dat is namelijk al te vaak gebeurd. Wel heb ik willen kijken wat er gedaan kon worden om het proces vlot te trekken. Hiertoe heb ik met een (beperkt) aantal mensen binnen de rijdende rail musea gesproken. Op basis van die gesprekken ben ik tot de conclusie gekomen dat het om dat moment niet mogelijk was om de revisie van de 3737 vlot te trekken. Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat het de komende jaren onwaarschijnlijk is dat de loc wel gereviseerd gaat worden.

Om een stoomloc rijvaardig te maken en exploiteren heb je een aantal zaken nodig:
- geld
- infrastructuur
- mensen
- kennis
om maar een paar zaken te noemen. Al deze zaken moeten 100% aanwezig zijn om het project te laten slagen. Wanneer een of meerdere zaken maar tot 85% (of zelfs lager) zakken neemt de totale slagingskans snel af. Ga er maar vanuit dat het geld niet het grootste probleem is, dat is wel bij elkaar te krijgen.

- Het NSM is voor zichzelf tot de conclusie gekomen dat ze het (volledig) zelfstandig (nu) niet kunnen.
- De Nederlandse railmuseumclubs hebben hun handen vol aan hun eigen zaken en zitten financieel / organisatorisch krap genoeg om niet veel ruimte te hebben voor externe zaken
- Meiningen / Ian Riley / Pete Waterman oplossingen brengen zo hun eigen problemen mee.

Persoonlijk ben ik van mening dat een rijdende 3737 tot de mogelijkheden behoort, echter niet op dit moment.

Voor het rijdend krijgen van de 3737 is echter de medewerking van het NSM hoofdvoorwaarde een. Zoals Thom al aangeeft zit dat er de komende periode niet in. Mijn stellige overtuiging is dat het oprakelen van de discussie op forums als Beneluxspoor "de zaak" geen goed doet. Dit zit enkel maar de stekels weer overeind bij het NSM.

In mijn gesprekken heb ik gemerkt dat een aantal key-players in de Nederlandse railmusea de 3737 niet vergeten zijn, maar dat zij de tijd nu niet rijp achtten. Een aantal van die mensen ken ik goed genoeg om te weten dat wanneer zij (of een van hun) de mogelijkheid zien om het onderwerp op een zinnige en positieve manier te bespreken met de leiding van het NSM  dat ze dat zeer zeker zullen doen.

Tot die tijd zullen wij, als voetvolk, gewoon moeten wachten, en zal ik mijn best doen om de publiekelijke discussie over het rijvaardig maken van de 3737 zo kort mogelijk te houden. Niet omdat ik tegen dit soort discussie ben, maar omdat het mijn overtuiging is dat het niet in het belang is van een rijvaardige 3737.

Zoals gezegd neem de moeite om de drie links die ik gepost heb helemaal door te lezen en je zal zien dat veel van de vragen die je zou kunnen hebben al gesteld zijn en beantwoord zijn. Ook zal je een beter inzicht krijgen waarom het toen niet gelukt is en waarom het voorlopig niet zal lukken.

Hope this helps  ;)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #8 Gepost op: 30 January 2011, 13:45:29 »
ach ja,

en als ze er toch niets meer mee doen kunnen ze hem altijd nog inbouwen in een stukje decor :P

Tinus.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #9 Gepost op: 30 January 2011, 19:26:34 »
dan is een model Jumbo simpeler; decodertje er in en hij stoomt er weer op los... ;)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re:100 jaar stoomloc 3737
« Reactie #10 Gepost op: 30 January 2011, 19:51:03 »
Mede omdat het nog geen eens de meest beroemde stoomlok van Nederland is, hoogstens de meest besproken.......

Is dat niet hetzelfde, de beroemdste en meest besproken? En gezien de media-aandacht die deze lok vanaf 1956 ten deel viel durf ik wel te stellen dat de 3737 momenteel Neerlands beroemdste stoomlok is.