Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
Vreemd probleem door jerrytrein
Vandaag om 12:47:12
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56

Poll

Is er intresse im zo een metalen koppelboom?

Ja
13 (52%)
Nee
12 (48%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 15 August 2011, 00:31:20

  

Auteur Topic: Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen  (gelezen 3799 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Zoals de titel al aangeeft kijk ik of er intresse is voor het na-maken van koppelbomen om twee Märklin of Trix koplopers te koppelen

De koppelbomen zijn van gegoten metaal, en zijn een exacte kopie van de originele kunststof koppelboom.
Deze zijn echter veel steviger dan de originelen, dus zullen ook niet zo snel breken.
ook zijn deze enkele 10e milimeters korter dan het orgineel, maar dat geeft geen enkel probleem in bogen en wisselstraten.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2011, 23:41:48 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Intresse in Metalen koppelbomen voor 2 Märklin/Trix koplopers te koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2011, 23:42:41 »
Hallo Jos,

interesse is er wel in maximaal een stuk of drie, maar uiterarrd is het afhankelijk van de kosten.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2011, 23:48:30 »
@Marc, het is echter alleen een intresse pol, om te peilen of er voldoende intresse is.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2011, 23:51:40 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2011, 09:17:22 »
Om de Koplopers netjes kort te koppelen loop ik met het idee om onder de koprijtuigen die gecombineerd moeten worden eeen symoba kortkoppelmechaniek te plaatsen. Als je dan van dun metaal een gelijkvormige koppelboom weet te maken als matrix gebruikt, maar dan voorzien van een vierkant gaatje wat op de pennen van de symoba's past, dan heb je de stellen volledig kortgekoppeld en ben je ook van die ellende verlost dat de koppelboom gemakkelijk losschiet uit de ogen in de draaistellen.

Wellicht dat het laten fabriceren van een dergelijke koppelboom nog interessanter kan zijn. Enig nadeel waar ik nog een oplossing voor zoek is dat de kopbakken dan feitelijk star gekoppeld zijn en dat is niet altijd wenselijk.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2011, 09:22:45 »
wie gaat het maken? Jij?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2011, 09:27:21 »
Tegen wie heb je het Bernd?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2011, 09:36:36 »
Jos...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2011, 09:50:20 »
Lijkt me een mooi etsklusje voor Ger, Frie of een andere handigert. Tot welke dikte kan er eigenlijk geëtst worden?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2011, 11:09:59 »
Gieten lijkt mij vragen om problemen... je 'clipt' de koppelboom om een pin als ik het goed zie (ik heb geen koploper van Trix) en dus ga je materiaal vervormen. Gegoten metalen kunnen amper elastisch vervormen en scheuren snel. Ik denk dan ook dat Jeroen's idee voor ge-etst messing oid een beter plan is met het oog op de levensduur.

Maar als de pen waar je de koppelboom op/in klikt van kunststof is wil je de koppelboom niet uit metaal ivm slijtage van die pen... dan zou plotten uit styreen, 2-3 lagen op elkaar, de beste optie zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2011, 11:31:26 »
maar ge-etst messing is ook metal... dus mag je ook hier geen grote elasticiteit verwachten ;)
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2011, 11:39:15 »
Ik heb een kant en klare koppelboom in mn bezit, en ook er mee proef gereden.
En geloof me, ik heb hem zwaarder belast dan wat hij ooit gaat krijgen bij normaal gebruik.
En je kan ze met een tangetje vaster knijpen, of met een dun schroevendraaiertje losser zetten indien gewenst.

Ze zijn gegoten van een soort messing.
Dus stevigheid genoeg lijkt me.
En het is voldoende buigbaar om ervoor te zorgen dat hij niet te strak om het pennetje zit.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2011, 11:58:43 »
maar ge-etst messing is ook metal... dus mag je ook hier geen grote elasticiteit verwachten ;)

Jawel... want gewoon messing is veel elastischer dan gegoten witmetaal of messing. Dat scheelt al gauw een factor 5 of meer.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4305
    • Gouda in H0
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #12 Gepost op: 27 January 2011, 12:28:32 »
ja, maar met de factor 5 zit je ook nog veer naast de eisen aan zo'n Koppeling
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #13 Gepost op: 27 January 2011, 12:55:07 »
Gegoten metaal is meestal brosser. Dat heeft tot gevolg dat er eerder 'metaalmoeheid' optreedt en het materiaal na een x-aantal belastingen/buigingen breekt.
No dress rehearsel, this is our life.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Intresse in Metalen koppelbomen om twee Märklin /Trix koplopers te koppelen
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2011, 15:08:07 »
Je hebt je schoonmoeder er aan laten hangen?


Heel geestig Daan, maar dat lukte niet. Spijtig he.  ;D ;D ;D

Ik heb de koppelboom tussen 2 koplopers gezet, en elke3 koploper een eigen adres gegeven.
CV 3 en 4 op 1 gezet.
En met 2 Multymausen gereden, zodat ik de koplopers apart kon besturen.

En ik heb verschillende simulaties gedaan om het de koppeling zo lastig mogelijk te maken.
Resultaat: Af en toe maakte een van de koplopers wel een kleine sprong, en zelfs een ontsporing opeen wissel met bijna vol gas deed de koppeling niets. (die ontsporing was overigens niet expres)
Maar kwam door het plotseling afremmen van het voorste treinstel, waardoor het achterste treinstelover het puntstuk van de wissel wipte.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)