Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Vreemd probleem door Josephes
Vandaag om 14:08:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
  

Auteur Topic: Artitec verrassing voor 2011  (gelezen 268471 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #405 Gepost op: 28 January 2011, 07:59:07 »
Toch ff wat kolen op het vuur : Artitec maak voornamelijk modellen uit een bepaalde periode, kan me dan ook moeilijk voorstellen dat er een 3700 uit rolt, deze past gewoon niet bij het modellen programma.

Ja, De-1/ plan E hebben echt jaren samengereden met ddm-1 ::).  De 3700 serie heeft zowel in de jaren 50 als in de vorm van de 3737 nog gereden met plan e (en naast de-1) met 150 jaar spoor. Dus die redenering gaat niet op vind ik.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #406 Gepost op: 28 January 2011, 08:31:16 »
Aardige suggestie Jeroen! Mijn variant:
TED = Trekken En Duwen -> mDDM set.

"Hij is romantisch en robuust, hij geniet landelijke bekendheid, hij reed op de belangrijke trajecten en werd veelzijdig ingezet, hij werd en wordt veel gefotografeerd en maakt indruk op jong en oud."

Ik zeg: tang en varken...

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #407 Gepost op: 28 January 2011, 08:35:25 »
Of wat dacht je van TED als Kameel?

Dan moet ik ook lachen.  ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #408 Gepost op: 28 January 2011, 09:14:53 »
Om maar eens een leuk theorietje los te laten: als TED nou staat voor een treinstel met een bijzondere snor (als in:Ted de Braak met zijn harige handelsmerk). Wat voor opties zijn er dan? Een treinstel met proefsnor?

Een 6300 wordt het sowieso niet, die loc is verre van romantisch, genoot en geniet ook geen landelijke bekendheid en wordt tegenwoordig volgens mij vrijwel niet gefotografeerd.

Een 1200 past op zich ook nog wel binnen de beschrijving, maar daar zijn al een hoop modellen van verschenen bij diverse fabrikanten.

Dan maar eens een stukje schriftontleding op z'n Byzantijns (Mijn andere hobby):

Romantisch: De hoogtijdagen van de spoorwegen, jaren 10 - 30 verige eeuw worden romantisch genoemd. In de jaren 50 werd het zakelijk en veel minder romantisch.

Robuust: Volgens de Van Dale is dat 'sterk' of 'stevig gebouwd'.

Landelijke bekendheid: Kan twee dingen betekenen. Het kan enerzijds betekenen dat deze loc door heel Nederland te vinden was, het kan ook betekenen dat deze loc bekend is/was in de media.

Reed op belangrijke trajecten: Dat wil zeggen dat het sneltreinmaterieel is, geen lokaalspoor.

Veelzijdig ingezet: wil zeggen in de personen- en goederendienst.

Werd en wordt veel gefotografeerd: Het was dus vroeger al een eye-catcher en is daarnaast dus (museaal) nog steeds te bewonderen.

Indruk op jong en oud: Tsja, locomotieven en treinstellen maken (in mijn ogen) meer indruk dan wagons. Waarbij locomotieven volgens mij de meeste indruk maken als ze stomend, rokend, blazend, sissend en fluitend tot leven komen.

Kortom: Op basis van mijn interpretatie van wat Artitec hier de wereld in slingert zou ik zeggen dat we hier te maken hebben met een sterke stoomlocomotief uit de eerste helft van de 20e eeuw die sneltreinen reed, gemengd gebruikt kon worden voor personen- en goederenvervoer door heel Nederland. Een stoomlocomotief die door heel Nederland werd ingezet, maar ook landelijke bekendheid verkreeg. In de polygoon-journaals die aandacht besteedden aan de NVBS-rit met houten materieel in 1956, in de landelijke kranten met het afscheid van de stoomtractie in 1958, op landelijke TV met het jubileum van de NS in 1989. Bij de indienststelling trok het al aandacht van fotografen en die aandacht is tijdens de actieve dienst, als tijdens het museumbestaan (met oplevingen tussendoor) niet verminderd. Is alleen toegenomen.

Ik zet een tientje in op een 3700. Als 't niet zo is, maak ik 'm over naar de rekening van Beneluxspoor.

Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #409 Gepost op: 28 January 2011, 09:24:04 »
Daar komt bij dat historisch bouwen redelijk populair is en het ontbreken van Nederlandse stoomlocomotieven als een gebrek wordt gevoeld. De 3700 is goed inzetbaar naast al bestaand H0 materieel, bijvoorbeeld de vroegste uitvoeringen van de 2200 zonder demper en het turquoise materieel en niet te vergeten de vroege DE-1,  DE-2 en groentewagens.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #410 Gepost op: 28 January 2011, 09:27:15 »
En 't schept een nieuwe markt voor Artitec (en anderen) namelijk betaalbare coupérijtuigen en sneltreinmaterieel uit de jaren 20 en 30. Want mensen die een 3700 in jaren 20 uitvoering hebben gekocht, willen daar natuurlijk wel iets passends achter hangen...  ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #411 Gepost op: 28 January 2011, 09:47:01 »
Daar komt bij dat historisch bouwen redelijk populair is en het ontbreken van Nederlandse stoomlocomotieven als een gebrek wordt gevoeld. ...

MR, jij snapt het!. Join the club  ;D   
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Oscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #412 Gepost op: 28 January 2011, 09:51:13 »
Wat voor Artitec wel zeer duidelijk uit dit draadje is dat er een grote vraag voor een 3700 is en voor een 1200.
Ook al zullen Ted en Fred misschien iets anders zijn, men weet nu wat de markt wil.

Groet,
Oscar

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #413 Gepost op: 28 January 2011, 09:51:53 »
en niet te vergeten het museumsmateriaal wat je nog in IV V en VI kunt inzetten (real of fictief)

Zo'n 3737 zou wel eens in Gouda langskommen..
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #414 Gepost op: 28 January 2011, 09:55:40 »
Zo'n 3737 zou wel eens in Gouda langskommen..

Net als in 1956:



NS 3737 te Gouda tijdens de NVBS-rit tgv het afscheid van het houten reizigersmaterieel. Foto uit eigen collectie.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #415 Gepost op: 28 January 2011, 10:04:45 »
 (y)

maar helaas heb ik zo'n beetje geen idee, waar het kan zijn op de station, kan het niet herkennen..
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #416 Gepost op: 28 January 2011, 10:09:06 »
@fissy: Om het ontopic te houden: ik heb je een pb gestuurd.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #417 Gepost op: 28 January 2011, 10:40:10 »
Overigens zit Artitec nu misschien wel met een groot probleem: Iedereen verwacht minimaal een zeer gewilde lok, treinstel of motorwagen, hadden ze als verrassing drie Nederlandse goederenwagentjes in gedachte........

TED= Terug En Denken (hoe lossen we onze zelf gegraven valkuil nu op)
PHK1= Populaire Houten Kolenbak (eerste uitvoering)
FRED= FRutsel uit Eigen Denktank (fantasiemodel, ook dat nog............)

 ;D
« Laatst bewerkt op: 28 January 2011, 10:49:22 door PJG »
Ook Engelse treinen zijn leuk

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8955
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #418 Gepost op: 28 January 2011, 11:23:42 »
Nou dienstverlenend, veel gefotografeerd, door jong en oud en europesche uitstapjes nog.
Het hoeft niet perse rollend materieel te zijn.

Gr Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec verrassing voor 2011
« Reactie #419 Gepost op: 28 January 2011, 11:34:57 »
Nou dienstverlenend, veel gefotografeerd, door jong en oud en europesche uitstapjes nog.
Het hoeft niet perse rollend materieel te zijn.

Veel gefotografeerd en dat jong en oud heb ik al uitgelegd.

Dienstverlenend = FRED, Europese uitstapjes = PHK1. Somehow intrigeren die mij iets minder. Maar de eerder in dit draadje genoemde vrachtwagen zou heel goed bij PHK1 kunnen passen.