Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)  (gelezen 184257 keer)

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #555 Gepost op: 08 januari 2018, 12:04:35 »
Graag! Kan ik mooi leren van je verbeterpunten en waar je evt tegenaan gelopen bent!  (y)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #556 Gepost op: 08 januari 2018, 14:18:46 »
 (y) Ik wíst, dat het ooit zou komen; Seinstelsel '46 in h0...
Bij de NVM in Haarlem zijn we ooit bezig geweest met dit stelsel, maar toen dus nog met gloeilampjes en lichtgeleiders, nét zoals we "in gevecht gingen" met een Vertakkingsvoorsein. Voor h0 bleek zélfs voor onze Instrumentmaker (die wél een h0 Blokkendoos-mP met vérende draaistellen wrochtte) de truc-van-Vellekoop (een bewegende bril met drie glazen) die hij toonde in zijn spoor-I tekening niet realiseerbaar; via een ándere truc zat de bril dus vást en tolereerden we maar dat geel/groen niet op één hoogte stonden; dat zou nu dus óók 'béter kunnen'... (sorry voor de opborrelende nostalgie)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #557 Gepost op: 08 januari 2018, 14:21:36 »
klein bouwverslagje?

Liever een uitgebreid verslag, dan kan ik er misschien ook iets van begrijpen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #558 Gepost op: 08 januari 2018, 14:30:44 »
Ja maar natuurlijk! Daar zijn de meeste modelspoorders alhier wel gebaat bij.  (y)
Wat mij betreft staat dat sein nu al op groen. ;D

Mooie plaatjes van een sfeervolle baan!

Jeroen
We're all riders on this train.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #559 Gepost op: 08 januari 2018, 16:21:06 »
 :laugh: Wélk groen,Jeroen???

Hóóg, Middel of Laag?  ;)

Ach, zo lang het maar GROEN is...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #560 Gepost op: 09 januari 2018, 23:44:40 »
Ok een beschrijving.
Oorspronkelijk was ik van plan om alleen armseinen toe te passen. Hoewel ik het seinstelsel '46 interessanter en leuker vond. Maar een volledige zelfbouw hiervan zag ik niet zo zitten. Dat veranderde toen ik de site van shapeways/spoorobjecten vond, die 3d geprinte modellen van een driehoogte sein hebben. Dus maar eens een paaltje besteld en met wat knip en plakwerk hiervan een eenhoogte sein en een dwergsein type sa gemaakt. Het werd me al snel duidelijk dat het 0.2mm emailedraad uit mijn rommeldoos niet geschikt was om te gebruiken voor een driehoogtesein (te dik). Dus ander draad aangeschaft, in eerste instantie 0,05mm dik, maar dat is te dun (het breekt snel en is niet stijf genoeg om door de paal te krijgen). Emailedraad van 0.1mm werkte wel.


De spullen die ik gebruikt heb, pincetten, wikkeldraad, een ijzerdraadje van de bloemist, 35wat soldeerbout, 0.5 harskernsoldeer en rgb smd ledsjes etc.


De RGB (Tri color) smd ledjes, maat 3,2x2,7mm aangeschaft bij Conrad.


Voordat we aan het monteren van de ledjes beginnen, moeten de paal voorbereid worden. Gebruik het ijzerdraadje om de binnenkant van de paal te ruimen, daar kan nog vrij veel rommel in zitten die er uit moet. Buig het uiteinde van het draadje een klein beetje om zodat er als het ware een schrapertje ontstaat en schraap daarmee de binnenkant schoon. Let er op dat de meeste rommel er uitkomt via de gaatjes in de paal bij de lamphuizen.
Aan de lamphuizen is ook de bekabeling mee geprint (van de achterkant van het lamphuis naar de paal). Die heb ik ook verwijderd.
De onderkant van de lamphuizen is open, en heeft ongeveer de maat van de gebruikte ledjes. Echter had ik in eerste instantie toch veel moeite om de ledjes daar in te krijgen, dus heb ik later de binnenkant van deze opening iets ruimer gemaakt. Gebruik een scherp X-acto mesje om voorzichtig de binnenkant uit te schrapen en er een schuin kantje aan te maken.
Schilder nu de binnenkant van de lamphuizen met een mat witte verf (Humbrol, Revell etc.). Geef ook de paal een likje witte verf op de plaats waar later de witte banen komen. Ik heb het schilderen met een penseel gedaan omdat ik dat voor deze complexe vormen makkelijker vond. Ik heb best veel ervaring met spuiten, maar het afplakken van de paaltjes zou naar mijn gevoel niet goed lukken en teveel nabewerking vragen van verf die onder de tape gekropen is. Op de tekeningen die er zijn, zijn er ook witte banen ter hoogte van de lamphuizen, maar op vrijwel alle foto's, die ik heb gezien is dat deel van de paal (ter hoogte van de lamphuizen) volledig zwart, dus dat maakt het leven iets makkelijker. Overigens op oude foto's uit de begintijd zijn de seinen zelfs grijs  (vermoedelijk aluminium dope) zoals dat ook in de VS gebruikelijk is.


Stroom voor de ledjes. Knip 4 stukken van het 0,1mm wikkeldraad af, Een stuk van 30cm en drie stukken van 22-23cm. Het lange stuk moet zoveel langer zijn dat de extra lengte langer is dan de lengte van de paal. De gebruikte ledjes hebben een common anode, de lange draad solderen we aan de anode (de anode is aangegeven op de led). Hierdoor kunnen we later ook de anode draad weer herkennen. De overige drie draden solderen we aan de kathodes van de 3 kleurenleds. Dat solderen deed ik door eerst van iedere draad de uiteinden (2-3 mm) te vertinnen, het ledje in een pincet te klemmen, en de soldeercontactje met een heel klein drupje soldeer te vertinnen en daarna de draad vast te solderen aan het contactje. Ieder contactje heeft een kleine uitsparing, de draad moet daar in passen, anders heb je een probleem met het later monteren van de led in het lamphuis. Zie het schema van de Led.

Probeer dit zo snel mogelijk te doen, en het vertinde gedeelte zoveel mogelijk aan de voorkant van de led te houden, zodat de draad die aan de achterkant van de led zit zo weinig mogelijk niet geisoleerd is. Knip de draden die aan de voorkant van de led nog uitsteken af. Eventueel kun je de zijkanten waar de draden gesoldeerd zijn nog vlak schuren of vijlen. Doe dit wel voorzichtig zodat de draden niet meer los komen.  O ja op de foto zie je de achterkant van het ledje.


Als dit klaar is, kun je even testen of het werkt, sluit de anode draad via een 1k weerstand aan op 5v en de kathode draden kun je dan een voor een aan ground verbinden, zodat je kunt controleren dat iedere kleur correct werkt. Daarna gaan we de 4 draden in elkaar draaien, Dit moet behoorlijk stijf gebeuren, zodat er een compacte getordeerde draad over blijft. Als dit niet goed genoeg gebeurd kun je problemen krijgen met het doorvoeren van de tweede of derde draad, die zich kan verwarren in draden die al door de paal zijn getrokken (ik spreek uit ervaring).
Vouw van de drie kathode draden de laatste 3-4mm om, zodat de uiteinden hiervan tegen de trek richting in wijzen en voer de anode draad door de paal. Het is het beste om te beginnen met het bovenste lamphuis. Dat doorvoeren is priegelen, houd met een pincet de draad vast zodat de draad redelijk vlak is, de punt van de pincet met de draad in het lamphuis is vaak het beste en duw mm voor mm de draad door de paal. Als de anode draad aan de onderkant aangekomen is, kun je de rest meestal er gewoon doortrekken. Wel zul je de kathode draden even moeten helpen om de paal in te gaan. Een ander probleem dat je gaat krijgen is dat voor de bovenste twee lamphuizen, de anode draad onderweg openingen in de paal moet passeren. Doordat de draad gebogen is, om de paal binnen te gaan, kruipt de anode draad bij het volgende gat meestal weer naar buiten. Hier zul je met de de punt van een mesje of iets anders klein (tandenstoker) de draad moeten dwingen om in de paal te blijven. Trek de vier draden niet helemaal door, maar laat de led met draden nog wat ruimte hebben. Druk nu voorzichtig de led in de onderkant van het lamphuis zodanig dat het een vlakke onderkant van het lamphuis vormt. Dit kan soms zwaar gaan. Buig nu de vier draadjes aan de onderkant van de led uit elkaar, dit om onderlinge sluiting te voorkomen. Als dit gelukt is, kun je de draad strak trekken. Test nu opnieuw de werking van de leds, anode draad via weerstand aan 5v, en een voor een de kathode draad aan ground. Als dit allemaal OK is, herhaal je dit proces met de andere draden.


Ik heb zelf alle draden van pinconnectors (vrouwtjes) voorzien, zodat ik ze makkelijk later kan monteren. Dit is ook het moment dat je aangeeft met een likje verf (rood groen,blauw) wel draadje naar welke kleur gaat. Op de anode draad geef ik zelf met 1, 2 of 3 puntjes witte verf aan welk lamphuis het is. Ik houd de anode draden nog steeds langer dan de kathode draden. Dit kun je bepalen door de anode draad weer via een weerstand aan 5v te verbinden en dan de connectors van de kathode draden met ground te verbinden.

Als laatste verf ik het geheel met de penseel, met verdunde zwarte matte verf. Dit moet een aantal keren gebeuren net zolang totdat de ledjes niet meer doorschijnen. En dan is dit het resultaat.


Tenslotte, we hebben nu een driehoogtesein, maar dat moet nog aangestuurd worden om het juiste seinbeeld te tonen. Hoe dat gebeurd hangt sterk af van de specifieke situatie, maar wel is het zo dat de kleuren geel en wit d.m.v. het mengen van de aparte RGB kleuren verkregen moet worden. Daarom stuur ik deze seinen aan via de PWM pinnen van een Arduinio Mega, Voor een driehoogtesein zijn er 9 PWM pinnen nodig. Een eenhoogtesein of dwergsein SA gebruikt 2 PWM pinnen per sein. Dus met een Arduino Mega kunnen een driehoogtesein en 3 eenhoogteseinen aangestuurd worden. Een Arduino Mega kost ongeveer 10 euro op ebay (uit china) dus dat is redelijk. Op mijn baan in aanbouw gebruik ik drie arduino mega's om de lichtseinen en twee versimpelde vertakkingsseinen aan te sturen. Die mega's worden op hun beurt via een I2C bus aangestuurd door een arduino mega die de DCC commando's ontvangt en de wissels aanstuurt. Daar zal ik hier het niet verder over hebben omdat ik denk dat dat buiten de scope van dit draadje ligt. Wel is het belangrijk om te weten dat ook als de leds aan een PWM pin van de arduino verbonden zijn er ALTIJD weerstanden tussen moeten zitten om de stroom te beperken (ook hier spreek ik uit ervaring, niets is naarder dan om bij een sein dat klaar is de led te moeten vervangen omdat je het even kaal aan een PWM pin hebt gehangen).
Ik heb de volgende weerstanden gebruikt, Rood: 2k, Groen: 4k en Blauw 3k. De verschillende waarden komt omdat de lichtopbrengst per kleur verschillend is en hierdoor wordt dat enigszins gelijk getrokken.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #561 Gepost op: 10 januari 2018, 00:08:23 »
Top! Nu kan ik hier lekker afkijken, want ik heb deze seinen al maanden in huis liggen, maar er nog niks mee gedaan.  :-X ::) :-[ Ik laat mijn vorderingen wel zien in mijn bouwdraadje. ;)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #562 Gepost op: 10 januari 2018, 13:45:27 »
@ Meino: ik worstel zelf ook altijd met het aansluiten van seinen en dergelijke onder de baan, maar vroeg me af: moet je niet een enorm groot (onhandig groot) gat boren om alle connectores door te kunnen voeren?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #563 Gepost op: 10 januari 2018, 19:20:42 »
Hallo naamgenoot,
nee dat is niet nodig. ik boor een 4mm gat, daar kun je de connectors een voor een doorheen duwen die zijn niet zo groot.  De paal dekt daarna het gat weer keurig af.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #564 Gepost op: 10 januari 2018, 21:48:24 »
Even een kleine update. Zoals ik in dit draadje vermelde, stuur ik alles aan met Arduino's. Dat ga ik hier niet verder bespreken. Maar ik ben net een topic in Banen of Diorama's begonnen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,77057.0.html), waar ik mijn baan in aanbouw beschrijf. Ik ben van plan om in dat draadje ook in te gaan op de diverse automatiserings projectjes (Peco draaischijf, S88 bezetmelders, wisselaansturing en seincontrol) die ik met Arduino's heb uitgevoerd.
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #565 Gepost op: 15 januari 2018, 16:51:11 »
Het zal wel 'bij de leeftijd horen' dat ik mijzelf regelmatig herhaal, maar wat is onze techniek tegenwoordig toch mooi!!!
Het Seinstelsel '46 (dat ik ken van die demobaan in ons Spoorwegmuseum) is dus nu uitvoerbaar in h0! Daarvan had menigeen 20 jaar geleden niet durven dromen...
Toen Märklin begon met digitale aansturing werkte ik op zaterdagen bij Merkelbach in Amsterdam en zag ik die demobaan komen met als verkoopargument "Slechts TWÉÉ draadjes"! Daarna deed ik 10+ jaar niets meer in deze hobby en keerde ik terug op het moment dat er méér meters draad onder die 'digitaal aangestuurde modelbaan' hingen dan ooit tevoren: die 'electronica van die twee draadjes' maakte namelijk zo veel ándere dingen mogelijk...
Als oudere zou ik dus wel willen lezen, hoe je tegenwoordig een modelbaan kunt aansturen! En om mijn kennisniveau aan te geven: WÁT is een Arduino???

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #566 Gepost op: 15 januari 2018, 17:41:11 »
Zie onze onvolprezen encyclopedie Frans :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #567 Gepost op: 15 januari 2018, 18:07:13 »
Frans

Ik had net al willen reageren, maar iemand anders verwees sneller naar de encyclopedie waar de Arduino in beschreven staat. Daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen. Een puntje echter, daar wordt geschreven dat het geen computer is, doch een microcontroller, Dat vind ik dat daar de Arduino toch te kort mee doen (Als oude IT rot die het vak geleerd heeft op mainframes met 16KB geheugen). In mijn nederige mening zijn het volwaardige kleine computers, wel met beperkingen, maar toch. Ik denk dat het meer een semantisch verschil is.
 
Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #568 Gepost op: 15 januari 2018, 18:20:02 »
Het is maar hoe je het ziet Meino, ik heb nog gewerkt met de TI PM550 PLC in de jaren '80 en '90, die was behoorlijk sterk, ook qua analoge functies, maar het was toch echt een PLC.
De huidige generatie PLC's zijn m.i. microcontrollers op basis van microprocessoren, de Arduino valt waarschijnlijk ook in die categorie :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: 3D/RM-IG: NS seinen (H0)
« Reactie #569 Gepost op: 15 januari 2018, 20:46:25 »
Het is maar hoe je het ziet Meino, ik heb nog gewerkt met de TI PM550 PLC in de jaren '80 en '90, die was behoorlijk sterk, ook qua analoge functies, maar het was toch echt een PLC.
De huidige generatie PLC's zijn m.i. microcontrollers op basis van microprocessoren, de Arduino valt waarschijnlijk ook in die categorie :)

Ik ben altijd een software ontwerper geweest en grote voorstander om zaken in software op te lossen. Dat was in dat tijdframe vaak niet mogelijk. Wat we nu zien is dat het erg difuus begint te worden. Ik weet dat Atmel deze chips als microcontrollers in de markt zet. Maar er is een mooie engelse uitdrukking 'If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.' (de z.g.n, Ducktest) die voor mij de reden is om dit soort chips toch meer onder het hoofdstuk processor te rangschikken. Maar dit blijft een eeuwige discussie tussen Hardware engineers en Software engineers die eigenlijk zinloos is.
Blijft voor mij dat ik het erg leuk vind om deze Arduino's te programmeren en voor van alles en nog wat in te zetten op de baan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg