Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Nieuwe spoorseinen Barendrecht  (gelezen 3783 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12568
    • sleutelspoor
Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Gepost op: 20 January 2011, 15:22:09 »
ProRail vervangt uiterlijk in 2013 verouderde seinen op het spoor bij Barendrecht door moderne. Dat heeft de gemeente Barendrecht dinsdag bekendgemaakt. Aanleiding voor de ingreep is het ongeval in september 2009 waarbij twee goederentreinen frontaal met elkaar in botsing kwamen. De Onderzoeksraad voor Veiligheid liet dinsdag weten dat het ongeval waarschijnlijk werd veroorzaakt, doordat een van de machinisten onwel werd en door een rood sein reed. Dat kon doordat de seinen uitgerust waren met een oud beveiligingssysteem. De machinist die onwel werd, kwam door de botsing om het leven.
Van Vollenhoven wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) snel duidelijkheid geeft over waar en wanneer het Nederlandse spoornet wordt uitgerust met een nieuw Europees veiligheidssysteem. Barendrecht kwam er dinsdag achter dat de bewindsvrouw ProRail al opdracht heeft gegeven in elk geval de seinen bij Barendrecht te vervangen. Dat stond in een brief die vrijdag aan de Tweede Kamer is gestuurd, aldus de gemeente.

 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2011, 17:01:02 »
Verouderd ??? ? Deze seinen zijn in 2002 of 2003 in dienst gekomen, met het gereed komen van de tunnel. En ik denk ook niet dat een nieuw sein kan ingrijpen bij een onwel geraakte machinist. Ik denk dat er bedoeld wordt: Het invoeren van ATB-vv bedoelen, die grijpt wel in als je door rood dreigt te rijden.

Groeten Erwin.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2011, 17:06:10 »
Vraag me ook af wat de gemeente daarmee te maken heeft...  ::)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2011, 17:32:22 »
De burgemeester wordt geacht de hulpverlening te coördineren als er in zijn gemeente een ongeluk gebeurt.

Overigens snap ik dat verhaal van die nieuwe seinen ook niet. Zal idd gaan over een aanpassing van de ATB.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2011, 21:58:31 »
De burgemeester wordt geacht de hulpverlening te coördineren als er in zijn gemeente een ongeluk gebeurt.

Overigens snap ik dat verhaal van die nieuwe seinen ook niet. Zal idd gaan over een aanpassing van de ATB.
Maar de gemeente heeft niets van doen met de technische inrichting van de spoorweginfrastructuur.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27042
    • Pagina van klaas
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2011, 22:02:58 »
Dat weet ik ook wel. Maar ik denk dat ze dat aan de gemeente meedelen als geruststelling, zo van: nu kan zo'n ongeluk niet meer gebeuren, want we hebben de seinen vernieuwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2011, 22:05:33 »
Mja oké, ik heb even verkeerd gelezen dat de gemeente dat besloten had, nu vat ik hem.

Dan nog blijf ik het wel vreemd vinden dat de gemeente dus een naar hun medegedeelde melding publiceert, dat lijkt me een taak van Prorail zelf...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2011, 22:23:05 »
De burgemeester en de gemeente hebben natuurlijk ook een verantwoordelijkheid als het gaat over veiligheid, en dat betreft dan niet alleen het blussen van een brandje als er wat mis gaat. Door Barendrecht loopt nou eenmaal een tracé van 9 sporen breed waarover de nodige treinen met gevaarlijke stoffen rijden dus dat je de bevolking informeert lijkt me niet meer dan logisch.
Overigens is de burgemeester van Barendrecht ook nog voorzitter van de commissie Tunnelveiligheid, en vertegenwoordigde hij tijdens de bouw van de betuweroute alle burgemeesters van de aanliggende gemeenten. Veiligheid staat daardoor misschien wat hoger op zijn agenda.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2011, 21:51:32 »
 Hallo,
 In het stukje dat Swiss fan toont staat :

......Het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht is het eens met de conclusies en aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid over de veiligheid op het spoor rond Barendrecht. De Onderzoeksraad dringt in haar rapport over het treinincident van september 2009 aan op het nemen van maatregelen om STS (Stop Tonend Sein) passages te voorkomen. Eén ervan is het vervangen van de huidige ATB-seinen door ERTMS-seinen. Inmiddels heeft ProRail al de opdracht gekregen om de seinen bij Barendrecht uiterlijk in 2013 te vervangen door ERTMS-seinen....
 ERTMS Level 1 is bestaande seinen  en Bakens.
 ERTMS Level 2 is Bakens en geen  lichtseinen meer.
 Wat wordt het nu ,daar in Barendrecht met zijn 9 sporen, krijgen de geoderensporen nu  ERTMS 1 of 2 ?
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2011, 01:16:33 »
Euhm, hoe kan Prorail nou de opdracht krijgen om seinen te vervangen als die zelf de infrabeheerder is  ;)?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2011, 09:21:03 »
Je zegt het zelf al... ProRail is beheerder, geen eigenaar.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #12 Gepost op: 22 January 2011, 13:36:48 »
Je zegt het zelf al... ProRail is beheerder, geen eigenaar.
En volgens mij is Prorail juist verantwoordelijk voor de infra en inrichting ervan  ;)
De overheid heeft als eigenaar toch wel wat beters te doen dan over seintjes babbelen...


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2011, 13:41:30 »
Uiteindelijk is het de eigenaar en degene die met de zak met centen rammelt die bepaalt wat er gebeurt.
No dress rehearsel, this is our life.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Nieuwe spoorseinen Barendrecht
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2011, 13:54:22 »
Of de eigenaar besteed het gewoon uit,

Zie ook een stukje quote van Wikipedia over Prorail:
Citaat
Dochteronderneming ProRail BV is de economisch eigenaar van het spoorwegnet. Haar taak is het spoorwegnet te onderhouden, te exploiteren en indien de rijksoverheid daartoe besluit, uit te breiden.